Damir Krešić: Ne smijemo dopustiti da u trenutnoj euforiji zaboravimo na širu sliku odnosno na nužnost održivog i odgovornog razvoja turizma

Dok se nacija s pravom veseli dobrim rezultatima turističke sezone, ne smijemo dopustiti da u trenutnoj euforiji zaboravimo na širu sliku odnosno na nužnost održivog i odgovornog razvoja turizma....

Dok se nacija s pravom veseli dobrim rezultatima turističke sezone, ne smijemo dopustiti da u trenutnoj euforiji zaboravimo na širu sliku odnosno na nužnost održivog i odgovornog razvoja turizma.

S obzirom na diskurs koji trenutno dominira u stručnoj javnosti, a koji je ponajviše fokusiran na brojanje dolazaka, noćenja i prometa na autocestama i u kojem nitko više ne spominje održivost, nije nerazumno zaključiti da je pandemija, osim turističkog prometa također i razinu javne svijesti o važnosti održivog razvoja turizma vratila godinama unazad.

Jasno je da turističko gospodarstvo želi što prije nadoknaditi gubitke iz 2020. ali ako budemo fokusirani isključivo na broj noćenja i povratak turističkog prometa na razine iz 2019., financijski gubitak i pad prihoda iz 2020. biti će samo kap u moru ukupne štete koju je C19 pandemija nanijela hrvatskom turizmu. Gubici se ne smiju nadoknađivati pod svaku cijenu i na način koji je dugoročno štetan za hrvatski turizam i za cijelo društvo. C19 pandemija ne smije biti alibi za devastaciju obale, bespravnu gradnju, nezakonito svojatanje plažnog prostora, nepoštene poslovne prakse, komunalne i prometne probleme i sl.

Metaforički kazano, pandemija je izmješala karte na turističkom tržištu, Hrvatska je u novom dijeljenju dobila poker aseva a na našem turističkom sektoru leži odgovornost da novu situaciju pretvorimo u konkurentne i dugoročno održive tržišne pozicije i da, kada za pet godina podvučemo crtu i napravimo ukupnu bilancu utjecaja C19 pandemije na naš turizam, možemo s pravom kazati da smo maksimalno iskoristili priliku koja nam se ukazala.

Konačno, da li je pandemija za nas prijetnja ili prilika najviše ovisi o nama samima i o našoj sposobnosti da shvatimo da je za Hrvatsku turizm više od broja dokazaka i noćenja pa čak i više od deviznih prihoda od turizma, odnosno da turizam konačno počnemo promišljati sustavno, dugoročno i strateški. Nakon što turistički sektor u rujnu trijumfalno proglasi pobjedu nad konkurencijom na Mediteranu, bilo bi korisno razmisliti što i kako dalje kada famozni ’21/’19 indeks konačno budi veći od 100.

U tom kontekstu su i velika očekivanja od nove Strategija razvoja turizma koja u svom nazivu ima i pridjev “održivi” i koja će biti ključni dokument za budućnost hrvatskog turizma.

Autor: Doc. dr. sc. Dami Krešić, Ravnatelj Instituta za turizam iz Zagreba

Foto: Joseph Kelly on Unsplash, Ilustracija: HrTurizam.hr

Povezane vijesti:

Hrvatski HR English EN