Fokus će biti na vikend putovanjima. Pripremite se i budite spremni

Kao što sam puno puta ponovio, trenutno ima previše pretpostavki i pitanja, a premalo odgovora oko danjeg razvoja koronavirusa, pa je samim time i jako teško bilo što planirati...

Kao što sam puno puta ponovio, trenutno ima previše pretpostavki i pitanja, a premalo odgovora oko danjeg razvoja koronavirusa, pa je samim time i jako teško bilo što planirati i predviđati jer se situacija mijenja iz dana u dana.

No jedno je sigurno. Turizam je ovaj put jako pogođen, i trenutno realna predviđanja je da početak oporavka možemo očekivati tek na proljeće 2021., i to ne naravno u istim brojaka kao do sada, a sam oporavak će trajati narednih 2-3 godine. Također, tek kada se pronađe cjepivo / lijek, realno možemo očekivati pravi oporavak, jer će se tada maknuti ta psihološka i sigurnosna barijera tj. kočnica za putovanjem.

Kada pričamo o ovoj turističkoj godini, teško možemo biti previše optimistični i očekivati veliki promet, no ipak moramo se nadati, planirati te biti spremni. Moramo biti realni, ali i optimistični. Nema predaje, situacija je takva kakva je i iz nje moramo izvući maksimum. Ove sezone fokus će biti na domaćem gostu kao i vikend putovanjima.

Kao što sam naglasio već ranije, fokus će biti na domaćem gostu. Iako treba biti svjestan par faktora koji trenutno utječu na domaćeg gosta. Mnogo ljudi ostalo je bez posla ili su im smanjenje plaće, kao i činjenica da dobar dio zaposlenika u privatnom sektoru trenutno prisilno koristi godišnji odmor. Također, godišnjeg odmora u privatnom sektoru neće biti, barem ne u većem obujmu, jer kada se maknu sve mjere i pokrene gospodarstvo, biti će borba da se tvrtke spase i oporave.

Zato je ne realno je uopće očekivati, čak i tražiti, od poduzetnika da nekome nakon “mjesec dana” rada omoguće godišnji odmor. Bit će prisutan i strah od veće potrošnje, kao i u prošloj financijskoj krizi, a koja nam opet dolazi. No, opet to ne znači da nitko neće putovati, ali moramo biti svjesni kako neće iti kao inače.

Također, dan nakon koronavirusa će najvažnije biti što prije aktivirati domaće gospodarstvo, kako bi spasile tvrtke od propadanja, a sve će države komunicirati: kupuj i putuj lokalno. Tako da teško možemo očekivati veći broj turista iz država koje nas okružuju. Naravno, pitanje je i kakvo će stanje s koronavirusom biti kod njih i koliko će granice biti otvorene.

Dakle, moramo se fokusirati na domaćeg gosta. Pozitivno je da će ljudi napokon htjeti izaći van svojih domova, jer im je dosta samoizolacije, no opet zbog gore navedenih činjenica ( godišnji odmor i budžet ) fokus će biti na i vikend putovanjima.

Zagreba kao glavi grad s najviše ljudi i ekonomski centar

Kao i uvijek, najviše možemo očekivati od stanovnika Zagreba, kao ciljanog tržišta jer se radi o našem glavnom gradu. Kako zbog najviše stanovnika tako i najveće financijske moći.

A tu je velika prilika i za kontinentalne destinacije.

Zagrebački prsten, Karlovačka županija, Lika, Slavonija, Gorski kotar, unutrašnjost Istre – ovo je prilika da iskočite i pozicionirate se.

No, ne samo Zagreb kao primarno tržište, svi stanovnici iz većih gradova ( Split, Rijeka … ) htjet će otići u prirodu, aktivni odmor i istraživati, pri tome će dobar dio izbjegavati veće centra tj. mjesta gdje se okuplja puno ljudi na istom mjestu.

Naravno, kada pričamo o turistički “nerazvijenim” destinacijama i inače je izazov osigurati budžet za promociju, a kamoli sada, no jednostavno bez investicije i promocije nema niti uspjeha. Sada više nego ikada, jer će upravo te destinacije biti u fokusu. Dakle, sada je prilika da ubrzate razvoj i da se dodatno pozicionirate.

U cijeloj priči je ključna uloga turističkih zajednica, da okupe ljude, naprave gotove turističke proizvode i odrade promociju, kako plaćenu tako i na komunikacijom preko svojih kanala. To je i inače smisao turističkih zajednica. Da razvija i promovira tur. destinaciju, generira nove turističke proizvode i predvodi strateški proces dugoročnog razvoja.

Kuće za odmor s bazenom

Kao što sam gore naveo, ljudi će jedno vrijeme izbjegavati mjesta gdje se okuplja puno ljudi na jednom mjestu. Čisto iz straha i predostrožnosti, zato su kuće / ville za odmor s bazenima idealna mjesta za odmor.

Motiv dolaska nije smještaj, nego destinacija

Kao i inače, motiv dolaska nije smještaj, nego turistička destinacija.

I zato je kod promocije i komunikacije, važno je promovirati sadržaj , turističke proizvode. Zašto da dođem recimo u Ivanić Grad. Što da radim cijeli vikend ili jedan u Ivanić Gradu? To je glavno pitanje koje si moramo postaviti jer nam stvara motiv dolaska.

Zato je potrebna sinergija svih u destinaciji. Udružite snage i napravite dobru turističku priču. Recimo, ako netko prodaje primarno smještaj u ruralnom prostoru, ponudite mi opcije što mogu raditi ako dođem kod vas. Istaknite svoje partnere koji nude razne doživljaje. Od kušaonice vina, restorana, radionice kuhanja, najma bicikla itd… sami možete složiti zanimljive priče, a kamoli ako se svi udružite.

Figurativno – pokažite mi namirnice, a ja ću si sam skuhati ručak meni po volji

Dajte mi namirnice za ručak, a ja ću odabrati kako ću si ga skuhati. Hoću li dodati više ili manje soli, ili ga više ili manje kuhati. No, dajte mi što više sastojka, kako gotovih, tako i raznih opcija.

Zato je sinergija svih na destinaciji ključna. Često upadamo u zamku, jer gledamo sami sebe. Nitko ne može sam, koliko god veliki i moćan bio. Jedan ne čini destinaciju. Dakle, ne morate sve raditi sami, dapače, nađite partnere kako bi svi profitirali, da se turistička potrošnja spusti na što više lokalnih poduzetnika. Jedni pružaju smještaj, drugi OPG radi radionice kuhanja, šivanja, crtanja…. treći priča vinsku priču, četvrti pruža najam bicikla, peti je turistički vodič, a koji preporučuje nakon obilaska posjet interpretacijskom centru. I tako se priča širi. Ako želimo dublje uči u priču moramo znati što i kome nudimo. Svaki profil turista je drugačiji i ima drugačije motive dolaska. Oni koji vole aktivi odmor traže i takve sadržaje, dok oni koji više preferiraju gastro turizam, traže autohtonu i kvalitetnu eno gastro ponudu. Ako je nemamo u destinaciji, ne možemo očekivati niti takve goste.

Prema ponudi, stvaramo i priču o destinaciji, uređujemo smještaj, definiramo cijenu, ciljamo takve goste te koristimo kanale komunikacije gdje se oni nalaze. Ako ciljamo IT sektor, gdje im nudimo “ured u prirodi” tj. da presele ured na par dana na novu lokaciju, onda moramo imati jaku internet vezu, te ćemo ih targetirati preko medijskih kanala kao što su Netokracija.hr, Bug.hr, ICTbusiness.info itd… također, moramo razmišljati što će raditi nakon posla u destinaciji. Možemo li im organizirati neke timske aktivnosti, kao recimo paintball, zipline ili rafting. Banaliziram, ali jasno vam je u kojem smjeru morate razmišljati.

Svaka kriza je i prilika

U svakom slučaju, sada je vrijeme za planiranje, zaokružite i definirajte turističke proizvode, pripremite promotivne kampanje i držite ih na stand by-u za dan nakon korone, kada se tržište otvori. Tada će biti ključno odmah početi komunicirati, a ne da tada gubite vrijeme na pripremu Budite spremni. Vikend putovanja će biti tražena, nemojte čekati i kukati, pokrenite se i iskoristite priliku.

Prodaje mi priču i doživljaj, a ne smještaj.

EDIT: Nadam se kako je svima jasno, kako će također trebati spustiti i prilagoditi cijene, sukladno cijeloj situaciji. I to ne samo smještaja, nego u cijeloj destinaciji.

Naslovna fotografija: TZ Varaždinske županije

Povezane vijesti:

Hrvatski HR English EN