Glasno razmišljanje: Sportski turizam u Hrvatskoj – ima slike, ali nema tona.

Da budem iskreni nemamo sportski turizam u Hrvatskoj, bar ne da je strateški i planski razvijan. Više kao da je planski stopiran. Sve se svodi na određene proaktivne pojedince...

Da budem iskreni nemamo sportski turizam u Hrvatskoj, bar ne da je strateški i planski razvijan. Više kao da je planski stopiran.

Sve se svodi na određene proaktivne pojedince kao organizatore sportskih događanja što nije rezultat strateške i dugoročne vizije niti razvoja. Dakle, kao i u svemu bez strateškog i planskog razvoja nema dugoročnog uspjeha. Sportski klubovi propadaju, pogotovo na lokalnim razinama, van većih gradova. Sve je usmjereno na gradove i županije koje nemaju viziju niti strategiju razvoja lokalnog sporta. Kako je financijska kriza uzela svoje, jedan od prvih sektora kojim je smanjen javni budžet je upravo lokalni sport. Sponzora i donatora nema jer nema tržišnog proizvoda. Država s druge strane i dalje, opet zbog manjka profesionalizma, struke i strategije razvoja, luta i gura sport u još veći ponor. Umjesto da pomogne, samo otežava stvari. Nedavni primjer najbolje to pokazuje i potvrđuje moju tezu.

I ove Olimpijske igre imamo nevjerojatne sportske uspjehe olimpijaca i paraolimpijaca, a pitam se da li se nešto promijenilo u nazad četiri godine? Nije, stanje je još gore, svi znamo u kojim uvjetima rade od financijskih, logističkih do infrastrukturnih. Zar to nije tragično? Paraolimpijci dolaze u Zagreb s medaljama i dočeka ih vijest kako ostaju bez stipendija, naknada za trenere itd… to je slika sporta u Hrvatskoj, a da ne pričamo o lokalnom sportu. Ako nema lokalnog sporta nema niti infrastrukture, a samim time niti temelja za razvoj sportskog turizma. Nedavno je Zdravko Mateša po peti put zaredom izabran za predsjednika Hrvatskog olimpijskog obora, očito je 20 godišnje „djelovanje“ bilo uspješno za hrvatski sport, a mi to ne shvaćamo niti vidimo iz nekih razloga.

Zašto sportski turizam kao niša s puno potencijala?

Sinergija sporta i turizma, pogotovo uz svjetske sportske uspjehe naših sportaša, trebala bi biti bolje izražena te kvalitetnije iskorištena upravo u mjesecima van turističke sezone, kako bi riješili jedan od ključnih problema našeg turizma – sezonalnost. Sport je upravo taj dodatni sadržaj i jedna od formula kako produžiti pred i posezonu. No ne samo kroz nogomet, nego i kroz sve druge „male“ sportove. Nedavno je u Istri održan peti po redu međunarodni biciklistički cestovni maraton Istria Granfondo, koji je u posezoni okupi preko 700 biciklista iz 12 zemalja, te još stotine rekreativaca kao i obitelj koje prate bicikliste. Dakle kroz tri dana preko tisuću gostiju / turista je generiralo potrošnju i osim sporta, kao glavnog motiva dolaska, bilo uvučeno u turističku priču Istre kroz organizaciju dodatnih zabavih i turističkih sadržaja. To je ključ zaokružiti priču u sportsko turistički proizvod. A upravo kroz turizam imamo jako puno toga za pokazati i to nam je konkurentska prednost.  No kao što sam spomenuo, ima jako puno sportova i mogućih natjecanja. Od maratona i polumaratona, rekreativnog trčanja, juda, košarke, stolnog tenisa, biciklista … svi ti sportovi mogu privući stotine i tisuće natjecatelja za jedan vikend u turističku destinaciju.

Evo još jedan takav primjer. Krajem rujan u Vinkovcima je bilo europsko prvenstvo mažoretkinja gdje je samo natjecateljica bilo preko 2.000 iz više od 11 zemalja, a još kada zbrojimo cijelo tehničko osoblje i obitelji koji prate svoju djecu dobili smo veliki broj turista u samo tri dana i jako veliku turističku potrošnju. Ima jako puno pojedinačnih primjera, od Run Croatia utrke u Novalji, Tour of Croatia do Snježne Kraljice u Zagrebu. No, najvažnije je strateški se baviti razvojem turističke destinacije i zaokružiti cijelu priču u sportsko turistički proizvod.

Ima slike, ali nema tona

Opet imamo sve, a nemamo ništa ili bolje rečeno ima slike, ali nema tona. Hrvatska je uspješna sportska nacija, imamo svjetski poznate sportaše i nevjerojatne sportske uspjehe iz raznih sportova, poznata smo turistička destinacija, imamo povoljnu klimu, prometno smo dobro povezani, ali nema strategije razvoja i tu staje cijela priča. Prvo i osnovno moramo investirati u infrastrukturu i napraviti zaokružen sportsko turistički proizvod. Hrvatska je uspješna sportska nacija, zašto to ne iskoristimo? Također, imamo svjetske poznate nogometaše i druge sportaše od Janice Kostelić, Gorana Ivaniševića itd… zašto upravo te pojedince i sportske uspjehe ne „iskoristimo“ u promociju kako turizma tako i sportskog turizma? Zašto oni nisu naši ambasadori hrvatskog turizma?  Naši sportaši moraju biti naši sportski i turistički ambasadori. Sve imamo, samo nemamo novac tj. infrastrukturu, ali to je u našoj priči najmanje važno. Jer imamo sve najvažnije, sve gore navedeno tj. odličnu priču, a novac bez priče opet nema efekta. Investicije moraš isprovocirati, a mi šutimo i ne pričamo priče. Ili možda bolje rečeno, kapital ne ide tamo gdje je lijepo, nego tamo gdje je povrat investicije najizgledniji. Važno je za naglasiti kako se uz sportski turizam veže i zdravstveni turizam kroz rehabilitacije i liječenje kao i wellness, kulturni i razne druge niše i segmentacije turizam.

Moć turizma

Također, najveća moć turizma je što on nije pojedinačna industrija, nego veže vertikalno i horizontalno razne industrije. Upravo kroz tu prizmu utječe na razvoj lokalne ekonomije i podizanje kvalitete lokalnog standarda. Ako to znamo, onda je sasvim jasno kako je ulaganje u razvoj turizma investicija, a ne trošak. Jer stvaranjem motiva dolaska generira se turistička potrošnja, koja potiče lokalnu ekonomiju i opet se slijeva u grad i sustav turističkih zajednica  kroz poreze i turističku pristojbu. Uzmimo za primjer grad Zagreb koji je danas najbolja kontinentalna turistička destinacija. U prvih sedam mjeseci Zagreb bilježi rast od 6 posto u dolascima (ukupno 571.562 dolazaka ) i 15 posto u noćenjima (  1.066.553 noćenja  ) nego u istom razdoblju prošle godine. Inače, grad Zagreb zadnji šest godina bilježi dvoznamenkasti rast iz godine u godinu, a ove godine najbrže je ostvareno milijunto noćenje. Ovaj uspjeh nije došao preko noći i samo zato jer se radi o gradu Zagrebu, glavnom gradu Hrvatske. Nisu turisti iz Južne Koreje slučajno baš ove godine otkrili Zagreb, kao niti što je ove godine Advent u Zagrebu prepoznat kao najbolja božićna priča u Europi. Komunikacija prema stranim tržištima, a pogotovo prema Južnoj Koreji, traje u nazad šest godina, dok se Advent u Zagrebu razvijao godinama. Uspjeh je generiran dugogodišnjim strateškim radom Turističke zajednice grada Zagreba, a ovi rezultati su samo produkt tog rada. Što to točno znači kada pričamo o brojkama –  u prvih sedam mjeseci ove godine generirana je turistička potrošnja od preko 131 milijuna Eura. Iznos koji dobijemo kada pomnožimo broj noćenja u prvih sedam mjeseci (  1.066.553 noćenja  ) s prosječnom dnevnom potrošnjom turista od 123 Eura, prema zadnjem istraživanju tržišta TOMAS 2012 Zagreb. Dakle, ulaganje u turizma je investicija i uloženo se višestruko multiplicira kroz potrošnju tj. zaradu.

Dakle, da bi unaprijedili sportski turizam moramo imati jasnu viziju i strategiju razvoja na svim razinama koje su sinergijski povezane, moramo napraviti sportsko turističke zaokružene proizvode, povezati turističke i sportske organizacije kao i javni s privatnim sektorom.

Nije u nogometu prilika, nego u „malim“ sportovima

Nogomet je druga sporedna stvar na Svijetu, a pogledamo li nogometne stadione u Europi tj. cijelu ekonomiju oko nogometa sve je jasno –  da nogomet je vrhunski poslovni proizvod. Na pitanje zašto je u Hrvatskoj nogomet u takvom lošem stanju, odgovor je jasan – nema profesionalizma. Dok se svi klubovi ne profesionaliziraju tj. privatiziraju u pravom smislu riječi neće biti pomaka. To znači da će svih 10 klubova u I.HNL imati jednog vlasnika kao što je to trenutno u NK Rijeci ili NK Osijeku. Pogledajte kako Osijek priča predivnu sportsku priču i to samo u par mjeseci se klub preporodio, a najbolje tek dolazi. Tek tada će se klubovi profesionalizirati u svim segmentima i postat će sportska, poslovna i navijačka uspješna priča. Hrvati su ludi za nogometom, no nogomet je u Hrvatskoj nažalost daleko od spektakla, predstave, emocije i doživljaja. Nema priču niti atmosferu, a sami time niti gledatelja, pa tako niti sponzora. Kao u svemu tako i u nogometu koji je prvenstveno uspješan business nije zaokružena priča.

Novigrad zadnjih godina razvija sportski turizam kroz nogomet, no opet ne može sam ako to nije strateška odluka cijele destinacije ili regije. Kako hotel nije motiv dolaska nego turistička destinacija, tako niti samo nogometni tereni ne mogu biti dovoljni za razvoj nogometnog turizma. Osim dvorane, terena potrebna je cijela popratna infrastruktura, od fizioterapeuta, sportskih doktora, blizina bolnice itd… Konkurencija je velika, a mi moramo iskoristiti naš turizam i sve lijepo upakirati kroz turističko sportski proizvod i ispričati priču. No opet, ne mogu svi u isto vrijeme imati Bayern ili Barcelonu, treba biti realan i pogledati realne potencijale. Osobno uvijek savjetujem da se je bolje fokusirati na manje klubove jer je njih puno puno više te samim time ih je lakše dovesti i popuniti kapacitete. Cilj je imati kampove „dva mjeseca ili više“, a ne jedan vikend Real Madrid. To je jedino kvalitetno i dugoročno održivo.

No opet, nije raazvoj sportkog turizma u nogometu, nego u malim sportovima. Evo jedan plastičan primjer…Trenutno u Europi ima preko 50 milijuna trkača, a broj trkača raste iz dana u dan.  Pričamo o amaterima, ne profesionalcima, koji trče maratone, a najčešće su to poslovni ljudi koji svake godine generiraju preko 9 milijardi Eura prihoda hotelima, prijevoznicima i organizatorima utrka. Pametnom dosta. Sport i turizam oduvijek idu i uvijek će ići zajedno, a svaki događaj, bio mali ili veliki je samo plus i dodatna kockica u mozaiku razvoja sportskog turizma. Sve imamo, ali opet nemamo ništa. Imamo dovoljno stručnjaka u svim sferama od medicinskih do marketinških, sportska smo nacija, postižemo vrhunske sportske uspjehe, imamo odličnu klimu, jedinstveni smo kroz našu raznolikost… ali opet, ima slike, nema tona.

Važno je konstruktivno i argumentirano razgovarati, dijeliti mišljenja i ideje, povezivati se jer jedino tako možemo rasti, kao pojedinci i kao društvo, a samim time i sportski turizam u Hrvatskoj.



Povezane vijesti:

Hrvatski HR English EN