Hrvatska turistička kartica je odličan prodajni kanal. Ostalo je oko 2 milijuna eura za potrošiti "negdje" u Hrvatskoj

Prošli tjedan u sklopu 11. međunarodnog sajma turizma PLACE2GO imao sam priliku biti moderator panela na temu Hrvatske turističke kartice (HTK) na koj...

Autor:  Goran Rihelj

24. siječnja 2024.

Prošli tjedan u sklopu 11. međunarodnog sajma turizma PLACE2GO imao sam priliku biti moderator panela na temu Hrvatske turističke kartice (HTK) na kojem su sudjelovali Aleksandar Razdorov, voditelj web projekata, Valamar Riviera d.d., Romana Žižak, general manager Obzor Putovanja, Kristina Leko Kuštrak, direktorica sektora IT-a AKD i Petra Lepušić-Tunčec iz Ministarstva turizma i sporta (MINTS).

Kao što znamo, Hrvatskom turističkom karticom (HTK) moguće je plaćanje u svim ugostiteljskim objektima koji pružaju usluge pripremanja hrane i točenja pića, u objektima koji pružaju uslugu smještaja i plaćanje usluga chartera i turističkih agencija u Hrvatskoj (isključivo putem POS terminala).

Iako u startu u HTK nisu bile uključene usluge chartera i turističkih agencija, pohvalno je da se nakon razgovora sa strukom i njih uključilo u projekt jer sada imamo zaokružen cijeli sektor. Dobar primjer koji daje nadu kako se otvorenim konstruktivnim dijalogom ipak mogu unaprijediti projekti, zakoni i razni pravilnici. 

Do sada je uplaćeno preko 5,8 milijuna eura (podaci za 2023. godinu)

Projekt HTK je živ i do sada je na Hrvatsku turističku karticu već uplaćeno preko 5,8 milijuna eura. Iznos koji će se potrošiti isključivo lokalno tj. u Hrvatskoj. Inače, tek krajem prošle godine imali smo prvu ozbiljniju nacionalnu kampanju o HTK pa će se s vremenom sigurno širiti broj dionika koji ulaze u projekt i nude svoje usluge, tvrtki koje uplaćuju sredstva na HTK svojim zaposlenicima. Time će se povećavati i potrošnja. 

Kao što sam već naglasio, iako je cijeli projekt od starta 2020. pratila loša "karma", greške u komunikaciji, loš "timing" tj. vrijeme pokretanja, smatram kako se radi o odličnom projektu, no potrebne su ciljane kampanje i brendiranje te vrijeme da se primi na tržištu. 

Interes na tržištu za HTK postoji

Da postoji interes domaćih gostiju za HTK potvrdila je Romana Žižak iz Obzor putovanja koja je istaknula kako korisnici u poslovnici i putem weba sami pitaju mogu li iskoristiti iznos s HTK te kako su u Obzor putovanjima zadovoljni interesom tržišta.

Dapače, u sklopu panela sam saznao i kako sami korisnici kartica mogu doplatiti financijska sredstva na HTK te tako koristiti benefite iste i van osnovnog uplaćenog budžeta od strane tvrtke. 

Oni koji imaju karticu jako dobro znaju za pogodnosti i koriste ih stalno, rečeno je na panelu i naglašeno kako korisnici sami nadoplate određeni iznos te koriste putovanja i usluge s popustom koji je definiran za korisnike HTK. 

Zvuči i jest logično, jer ako putem HTK imamo popuste ili dodatne pogodnosti, zašto si ne bi doplatili određeni iznos na karticu i iskoristili popust. Prebacivanje putem digitalnog bankarstva traje manje od minute, a omogućava uštedu. 

Povećan je i iznos

Svaki poslodavac u Hrvatskoj svojem radniku za potrebe Hrvatske turističke kartice može isplatiti neoporezivi iznos do 400,00 eura godišnje, povrh svih ostalih neoporezivih naknada.

To je cca 70 eura više nego prije, kada je ukupan iznos bio 331,81 eura.

Dsc08412
Foto: PLACE2GO

Hrvati drugi po broju noćenja u 2023. godini

Prema podacima sustava eVisitor obrađenima na dan 3. siječnja 2024., u razdoblju siječanj-prosinac, najveći udio u ukupnim noćenjima ostvarilo je njemačko tržište, a zatim slijede tržišta Hrvatske (12%), Slovenije i Austrije.

Isti podaci vrijede i za 2022. i 2023. godinu gdje su Hrvati bili drugi po ukupnim noćenjima.

Hrvati su drugi po broju noćenja u zadnje tri godine što dovoljno govori o potencijalu domaćeg tržišta, usprkos svim okvirima - kao i Hrvatskoj turističkoj kartici kao prodajnom alatu.

Statistika je, naravno, samo skup određenih brojeva, za dublju analizu potrebno je imati više informacija o navikama domaćih gostiju, no svi znamo kako je domaći gost ključan u pred i posezoni. Pogledajte svoje podatke o profilu gostiju.  

Oko 2 milijuna eura čeka da bude potrošeno

Kristina Leko Kuštrak iz AKD-a, na panelu je istaknula jednu zanimljivost - oko dva milijuna eura uplaćenih na HTK ostalo je nepotrošeno. Dakle, oko jedne trećine novaca, naglašavam koji je uplaćen na HTK i može se potrošiti samo na domaćem tržištu za ciljane turističke usluge (ne može se podići kao gotovina) čeka da bude potrošeno. 

Radi se o velikom iznosu za domaće tržište, kao i prilici da se turistički dionici uključe u projekt HTK, da iskoriste HTK kroz ciljanu promociju, obraćajući se direktno upravo vlasnicima HTK-a.

Pisao sam kako je Valamar napravio pametan iskorak s Hrvatskom turističkom karticom i otvorio sasvim novu dimenziju.

Baze podataka su danas ključne, a ozbiljni hoteli (prvi Marriott kao globalni lider koji je uložio stotine tisuća dolara u novu web platformu) su se od prije otprilike 5 i više godina krenuli vraćati na osnovne postavke koje su prije toga zanemarili, dapače, odbacili ih. 

A to su vlastite baze podataka, prodajni tim i direktni booking.

Upravo u domeni prevelikog utjecaja raznih booking portala - gdje je turistički sektor postao preovisan o njima, hotelski sektor je počeo otvarati, razvijati i jačati odjele za direktnu prodaju, kroz digitalizaciju modernizirao poslovanje, a web stranice hotelijera su postali glavni prodajni alati - počelo se skupljati podatke o gostima s raznih strana, vraćaju se call centri, pojačavaju programi lojalnosti i sve više ciljanom komunikacijom rade na promociji direktnog bookinga preko vlastite web stranice (newsletter, vlastite aplikacije, promocije). 

Sve se vrti oko podataka, to je danas glavna valuta. 

Smatram da sljedeći veliki iskorak treba napraviti u razmišljanju kako tu bazu iskoristiti za dublju personaliziranu komunikaciju prema specifičnim profilima kupaca. Kao recimo, ako netko konzumira vrhunska vina (što možemo vidjeti i po podacima s računa tj. potrošnje unutar hotela) možemo mu poslati informacije o otvaranju nove vinarije ili prodati tailor degustacijsku turu u nekoj od vinarija (ili baš toj vinariji čije je vino pio prošle godine).  

No vratimo se na temu kako je Valamar iskoristio HTK kao svoj prodajni alat, ali i puno više od toga. 

Valamar je u okviru svog programa povoljnijih cijena, Valamar Family & Friends, sklopio suradnju s poslovnim partnerima i dobavljačima čime i djelatnici tih poduzeća ostvaruju pravo na do 50% popusta za privatan boravak u hotelima, kampovima i ljetovalištima Valamara diljem Hrvatske koristeći Hrvatsku turističku karticu.

Ovo je jedna potpuno nova dimenzija i “van okvira”, a kao odličan primjer kako implementirati HTK kroz novi prodajni kanal. 

Radi se o stotinama partnera Valamara kao i tisućama zaposlenika koji imaju priliku iskoristiti 50% popusta za privatni boravak u Valamaru. Svi oni, barem oni koji će iskoriste benefite HTK-a, ući će u bazu podataka ili funell.

Potez širenja i na partnere Valamara, sasvim sigurno će direktno potaknuti i širenje baze korisnika Hrvatske turističke kartice, kako kroz poticanje tvrtki da ju koriste kao dodatno sredstvo nagrađivanja zaposlenika, tako i kroz veću potrošnju. 

/// Valamar rastura s direktnom prodajom: Smanjili su OTA kanale na samo 10%. 

U sklopu ovogodišnjeg izdanja Rentlio Rediscover 2023. održana je panel rasprava The Future of Smart Hospitality - AI Leading the Way, na kojoj je jedan od panelista bio Roberto Gobo, direktor odjela digitalizacije u Valamaru, a koji je iznio neke od vrlo zanimljivih primjera digitalizacije u hotelijerstvu i informaciju kako u Valamaru već koriste digitalizaciju i umjetnu inteligenciju za poboljšanje poslovanja. 

Cijeli panel je dao odličan osvrt na temu umjetne inteligencije u turizmu, a Gobo je kroz praktične primjere objasnio kako hotelijeri mogu i trebali bi, koristiti umjetnu inteligenciju u svom poslovanju.

No fokus bih ovom prilikom stavio upravo na segment digitalizacije i vlastitog prodajnog tima unutar Valamara. Zahvaljujući tome uspjeli su smanjiti OTA kanale na samo 10%, što je više nego impresivno. 

Mi imamo prodajni call centar i jako puno ulažemo u naš direktni kanal. Naš direktni booking je na oko 62% ukupnog prometa, dok je putem OTA nam dolazi otprilike 10% rezervacija. Da budem konkretniji, 55% direktnih prihoda dolazi preko naših web stranica, a 45% nam dolazi preko našeg call centra. To znači da je naš call centar prodajni i generira jako puno prihoda. Najveća količina prihoda dolazi kroz pozive i mailove“, naveo je Gobo. 

Ciljana kampanja

Kao i svaku dodatnu pogodnost, nije dovoljno samo nešto uvesti i očekivati da će se samo od sebe primiti na tržištu. Potrebno ju je promovirati i dodatno komunicirati, a posebna akcija - i još k tome personalizirana komunikacija za vlasnike Hrvatske turističke kartice - je svakako dobar potez jer stvara diferencijaciju na tržištu i personaliziranu poruku. 

Kao pozitivne primjere ističemo Valamar koji je radio ciljnu kampanju "Jesen u Valamaru uz Hrvatsku turističku karticu" za korisnike HTK , kao i agenciju Obzor putovanja koji su koristili slogan kampanje: “Sezona za biti doma”.

Podsjećam kako je ostalo oko 2 milijuna eura na Hrvatskim turističkim karticama koje se moraju potrošiti. Ako to nije prilika, pogotovo za kontinentalne destinacije (sada napokon možete otkriti kontinent…) onda ne znam što je. Znamo da je domaći gost baza, pogotovo za kontinentalni i ruralni turizam.

2 milijuna eura čeka da se potroši. Negdje u Hrvatskoj?

Pozovite ljude da vas posjete i nametnite se na tržištu, to je prvi korak. Alati su tu, sve je na vama.

Uključite se u projekt Hrvatske turističke kartice, ništa ne gubite, samo možete profitirati. Ustvari profitiramo svi u tom lancu, od turističkih dionika kroz širenje potrošnje i povećanje prihoda, tvrtki jer imaju dodatni alat kako podići ukupne radne uvjete i zadržati / privući kvalitetnu radnu snagu, potrošači jer mogu putovati jeftinije (znamo da uz to ide i dodatna potrošnja) kao i država kroz povećanju ukupnu potrošnju (i svi drugi u tom lancu, od kafića, muzeja do pekara i benzinskih postaja). 

P.S. Iako ovo nije plaćeni članak, stavljam link da ne tražite sami i svakako bacite pogled na www.hrvatskaturistickakartica.hr. Moja osobna preporuka je da se aktivno uključite u projekt.

Goran Rihelj, HrTurizam.hr

Čitajte HrTurizam uz jednu kavu tjedno

Svi žele kvalitetne i nezavisne medije ali... i mediji moraju biti održivi kako bi bili kvalitetni. Što je više pretplatnika, tako raste redakcije a time i kvaliteta. Više o pretplati na portal HrTurizam.hr pročitajte na https://hrturizam.hr/premium/subscribe

Autor:  Goran Rihelj

24. siječnja 2024.