Upoznajte HAI – prve didaktičke igračke inspirirane hrvatskom baštinom

Ovaj jedinstven i poseban projekt pod nazivom HAI – hrvatske autentične igračke, inspirirane hrvatskom kulturnom baštinom ostvaren je sinergijom studenata prve godine Studija za dizajn, Arhitektonskog fakulteta Sveučilišta u...

Ovaj jedinstven i poseban projekt pod nazivom HAI – hrvatske autentične igračke, inspirirane hrvatskom kulturnom baštinom ostvaren je sinergijom studenata prve godine Studija za dizajn, Arhitektonskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu , koji su dobili jedinstvenu priliku dizajnirati prve didaktičke igračke inspirirane hrvatskom kulturnom baštinom, a u suradnji s Udrugom poVUcizakulturu – za projektni menadžment u  kulturi sjajan je spoj pedagogije i  dizajna.

Cijeli projekt je započeo sa željom kako djeci  predškolske dobi približiti kulturnu baštinu. Promišljanjem i osmišljavanjem tog projekta dugo godina su provele mr. sc. Inge Seme-Stojnović i Tijane Vidović, radeći u vrtiću . Ovu njihovu odličnu ideju koju je za daljnji razvoj i izradom didaktičkih igračaka potaknula Tanja Tandara projektna menadžerica u kulturi u udruzi ‘poVUcizakulturu’.

. Projekt provodi udruga poVUcizakulturu – udruga za projektni menadžment u kulturi, a svaka  igračka inspirirana je nekim dijelom kulturne baštine te o tome ta ista igračka priča priču. Autentična, jedinstvena ideja koja priča priču o hrvatskoj baštini i svakako fenomenalan suvenir za naše goste, zar ne?

To su prve didaktičke igračke kreirane hrvatskom kulturno baštinom za djecu predškolske dobi, kao i hrvatski autohtoni suveniri. Radimo i radionice na temu kulturne baštine s djecom predškolske dobi, tako da djeca stječu nove vještine od poticanja kreativnosti, edukacije o našoj kulturno baštini, ručnog rada kao i konzumiranje kulture od malih nogu, što je također jako važno.“ ističe Tanja Tandara projektna menadžerica u kulturi u udruzi ‘poVUcizakulturu’.


Studenti Arhitektonskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu napravili su 30 prototipova igračaka, a trenutno su u proizvodnji  i prodaji četiri igračke: Zvutka, Pagus, Čičulin i Znatiželjna nit. U međuvremenu pojavila se potreba i ideje za novim jedinstvenim suvenirima koji su u pripremnoj fazi. „ Cijela ideja je nastala kroz  razgovor saTijanom Vidović i Ingom Seme – Stojnović koje su radile u vrtiću, a njihova ideja je bila djeci predškolske dobi približiti kulturnu baštinu. U vrtiću su na jedan djeci primjeran način, kroz memori pločice, izradu nakita i nošni, crteže,  približi autohtone životinje, biljke i baštinu. Kako sam po struci menadžerica u kulturi, mislila sam kako je to super ideja, ali kako to treba nekako dignuti na jednu veču razinu. Tako sam kontaktirala Arhitektonski fakultet u Zagrebu, te s profesorima studija dizajna dogovorila da studenti naprave didaktičke igračke inspirirane hrvatskom kulturnom baštinom. Ideja je odmah odlično prihvaćena, te nakon edukacije studenata o predškolskom odgoju tj. radu s djecom i kako se djeca ustvari igraju i zabavljaju, posjetili smo Etnografski muzej gdje smo studente uveli u priču o našoj kulturnoj baštinu.  Na temelju toga studenti su nakon nekog vremena napravili didaktičke igračke, koje su inspirirane odlaskom u Etnografski muzej tj. hrvatskom kulturnom baštinom „ istaknula je Tanja Tandara.

Sa HAI igračkama djeca će moći sama plesti Pašku čipku igrajući se igračkom Pagus, moći će kreirati narodne nošnje i zaplesati kolo s igračkom Zvutka, zaigrati društvenu igru koju smo nazvali Čičulin a nastala je inspiracijom kao u starija vremena, hrvatske obitelji nisu imale dućane i pekare u kojima se kupovao kruh kao što je to danas. Tradicionalan običaj u hrvatskim domovima je bio da se kruh za Božić piše tako da je inspiracija za kolutove proizašla iz tradicionalne tehnike pisanja kruha. Znatiželjna nit je igračka koja kod djece razvija kreativnost, mogućnost pletenja u 3D formatu koje se šareni te ih jako veseli, potiče kod djece istraživački razvoj, te smo mišljenja kako dječju igru treba smatrati ozbiljnom dječjom djelatnošću.

Cijeli projekt osim prodaje didaktičkih igračaka, osmišljen i kroz edukativne radionice koje se održavaju po cijelog Hrvatskoj, a igračke će se moći kupovati  u suvenirnicama, muzejima i galerijama, na sajmovima, festivalima,a ljetos su u Nacionalnom parku Krka izrazili interes za HAI igračkama / suvenirima. Interes za igračkama / suvenirima postoji i kod naših Hrvata izvan Hrvatske, tako su nam se javile pojedine škole za Hrvate iz Pariza, Frankfurta, Rima , Bostona

Postoje li hrvatski tradicionalni i autohtoni suveniri koje nudimo turistima?

Na sreću postoje i iz dana u dan ih sve više, no činjenica je kako borbu s „kineskim“ suvenirima guraju pojedinci koji u većini slučajeva nemaju podršku niti razumijevanja turističkog sektora. Kada pričamo o suvenirima koje možemo naći na Jadranskoj obali, a koje prodajmo i nudimo turistima, u većini slučajeva se možemo sramiti slikom kakvu šaljemo našim turistima. Kakvu plastični „suveniri“ iz Kine imaju vrijednost, emocije, doživljaj ili ikakvu poveznicu s Hrvatskom? Apsolutno nikakvu. Autohtono, tradicija i predznak ručni rad ili hrvatsko apsolutno nemaju nikakve veze s suvenirima koje nudimo turistima. Najveća prednost hrvatskog turizma je upravo naša nevjerojatna raznolikost kroz povijest, kulturu i način življenja. Gledajući po našoj ponudi suvenira koje je u ponudi, kao da se sramimo samih sebe.

Upravo ovakvi primjeri suvenira moraju biti suveniri koje nudimo turistima. Suveniri koji dišu i pričaju hrvatsku priču, a ne kinesku ili neku drugu. Upravo ovakvi suveniri imaju najveću vrijednost te upravo ovakve suvenire turisti žele kupiti. Autohtono, tradicija, ručni rad, hrvatski proizvod moraju biti glavni odabir kod davanja koncesija za štandove i prodaju suvenira u našim turističkim destinacijama. Nažalost jedinice lokalne samouprave pali su i na tome testu našeg turističkog proizvoda.  Razlog tome je jer se ne bavimo turizmom kroz strateški razvoj turističke destinacije. Kopija je uvijek i uvijek će biti kopija, dok će original uvijek imati svoju težinu i dodanu vrijednost.

No, evo još jedne šanse. Pozivam sve gradove, turističke zajednice, hotele i sve druge turističke djelatnike, da podrže ovu odličnu turističku priču kao i sve druge proizvođače autohtonih hrvatskih suvenira. Neka nam bude stalo koju sliku šaljemo u svijet.

Poštujmo sebe, poštivati će nas i drugi.

 

Povezana vijest:

kineskisuveniriad

 

Povezane vijesti:

Hrvatski HR English EN