Istraživanje: Pola hrvatskih putnika svjesno je utjecaja turizma na okoliš

Booking.com donosi uvid u to kako se mijenjaju stavovi i namjere potrošača kada je riječ o društvenom i ekološkom utjecaju na putovanja

Izvor fotografije: Booking.com i GettyImages

Autor:  HrTurizam.hr

22. svibnja 2025.

Objavom desetog izdanja svog godišnjeg istraživanja, Booking.com donosi uvid u to kako se mijenjaju stavovi i namjere potrošača kada je riječ o društvenom i ekološkom utjecaju na putovanja. Na temelju informacija dobivenih od 32.000 putnika iz 34 zemlje, u vrijeme kada se sve više razgovara o utjecaju turizma na destinacije, istraživanje zaključuje da je po prvi put, pola hrvatskih putnika (50%) svjesno kako njihova putovanja utječu na lokalne zajednice i na okoliš, dok gotovo dvije trećine Hrvata (66%) želi ostaviti mjesta koja posjećuju u boljem stanju nego što su ih zatekli.

Novo istraživanje Booking.com-a fokusira se na perspektivu lokalnih zajednica. Budući da ispitanici nisu odgovarali samo na pitanja o tome kako putuju, već i o tome kako doživljavaju turiste koji posjećuju mjesta u kojima žive, ovaj pristup pokazuje prednosti i izazove turizma iz perspektive putnika i iz perspektive lokalnih stanovnika. Iako ispitanici smatraju da turizam ima općenito pozitivan utjecaj na mjesto u kojem žive, izvješće otkriva da su potrebne promjene kako bi se odredišta mogla razvijati na održiv način i da bi svi i dalje mogli u njima uživati.

Razumijevanje potreba lokalnih stanovnika

Više od trećine (39%) hrvatskih putnika smatra da je u mjestu u kojem žive razina turizma odgovarajuća, ali stanovnici ističu neke od uobičajenih izazova povezanih s turizmom, uključujući: prometne gužve (47%), bacanje smeća (43%), prenapučenost (46%) i rast troškova života (39%).

Unatoč tim izazovima, samo mali broj hrvatskih putnika smatra da je ograničavanje broja turista u njihovoj destinaciji rješenje. Umjesto toga, naglašavaju potrebu za ulaganjem u njihove zajednice, a kao najpoželjnije oblike podrške navode poboljšani prijevoz (43%), zbrinjavanje otpada (46%) i očuvanje okoliša (38%).

Kad je riječ o ponašanju posjetitelja u njihovom mjestu, više od pola hrvatskih putnika ima pozitivan stav i navodi da primjećuju da turisti u njihovom mjestu često ili uvijek poštuju lokalne običaje i tradicije te da podržavaju lokalne poduzetnike.

Credits booking 2
Izvor fotografije: Booking.com i GettyImages

Osvještenije navike postaju općeprihvaćene

Tijekom deset godina koliko Booking.com prikuplja povratne informacije došlo je do promjena u razini svijesti, preferencijama i prioritetima – posebno kada je riječ o njihovu utjecaju na lokalne zajednice i ekosustave. Prakse poput smanjenja otpada i potrošnje energije postale su uobičajene i ostaju među glavnim izborima putnika koji žele putovati odgovornije.

U 2020. godini čak 43% putnika globalno navelo je da su isključivali klima-uređaj ili grijanje u smještaju kad nisu bili u njemu, a do 2023. taj postotak porastao je na 79% među hrvatskim putnicima. Ovogodišnje istraživanje pokazuje da se uz ekološke izbore sada sve više uzimaju u obzir i ponašanja koja se odnose na lokalne zajednice i gospodarstvo – putnici svjesno razmišljaju o načinima kako mogu smanjiti svoj utjecaj na odredišta koja posjećuju, bilo da se radi o traženju savjeta za putovanja u neko drugo doba godine (41%) ili odabiru alternativnih destinacija kako bi izbjegli gužve (38%).

Booking.com naručio je ovo istraživanje koje je neovisno provedeno na uzorku od 32.000 ispitanika u 34 zemlje i teritorija (1000 iz SAD-a, 1000 iz Kanade, 1000 iz Meksika, 1000 iz Kolumbije, 1000 iz Brazila, 1000 iz Argentine, 1000 iz Australije, 500 iz Novog Zelanda, 1000 iz Španjolske, 1000 iz Italije, 1000 iz Francuske, 500 iz Švicarske, 1000 iz Ujedinjenog Kraljevstva, 1000 iz Irske, 1000 iz Njemačke, 1000 iz Nizozemske, 1000 iz Belgije, 1000 iz Danske, 1000 iz Švedske, 1000 iz Hrvatske, 500 iz Ujedinjenih Arapskih Emirata, 1000 iz Indije, 1000 iz Kine, 1000 iz Hong Konga, 1000 iz Tajlanda, 1000 iz Singapura, 1000 iz Tajvana, 1000 iz Vijetnama, 1000 iz Indonezije, 1000 iz Filipina, 1000 iz Južne Koreje, 1000 iz Japana, 1000 iz Južne Afrike i 500 iz Kenije). Za sudjelovanje ispitanici su morali imati barem 18 godina, a uvjet je bio i to da su putovali barem jednom u posljednjih 12 mjeseci, da planiraju putovanje u 2025. te da su pri planiranju putovanja glavni donositelji odluka ili su uključeni u donošenje odluka. Anketa je provedena online u siječnju 2025.

Autor:  HrTurizam.hr

22. svibnja 2025.