Jadranka Primorac, članica Uprave Sv. Katarine: Medicinski i zdravstveni turizam je prilika za pozicioniranje Hrvatske u svijetu

Globalni rast industrije zdravstvenog i medicinskog turizma je procjenjuje se 15-20% godišnje, te bi do 2025 g. prema procjenama trebao iznositi preko 120 milijardi dolara.  Rast takve potražnje za uslugama...

Globalni rast industrije zdravstvenog i medicinskog turizma je procjenjuje se 15-20% godišnje, te bi do 2025 g. prema procjenama trebao iznositi preko 120 milijardi dolara. 

Rast takve potražnje za uslugama zdravstvenog i medicinskog turizma u svijetu generira ponajviše kriza u zdravstvenim sustavima razvijenih zemalja, visoke cijene zdravstvenih usluga, duge liste čekanja, te opće prisutan trend starenja stanovništva. Posljednje procjene Europske komisije govore kako se u Europi do 2040. godine očekuje porast stanovništva starijeg od 65 god., na 26% ukupnog stanovništva, pa će rast potražne za zdravstvenim rješenjima van matičnih država  još više dobiti na značaju. 

Specifičnost zdravstvenog i medicinskog turizma, odnosno ono što ga stavlja u sferu prave gospodarske djelatnosti je upravo ta njegova multiplikativnost, obzirom da on pokreće puno različitih sektora, a medicinski turisti potroše i do 30% vise u odnosu na klasične turiste.

Hrvatska se po pitanju medicinskog i zdravstvenog turizma tek budi, no ima veliki potencijal, jer prije svega imamo medicinsku izvrsnost, sjajne liječnike, neke i s međunarodnom reputacijom, te sigurnu destinaciju što je ključno. Postoji cijelo tržište turista koji obožavaju Hrvatsku, a kojima vjerojatno ni ne pada na pamet da rješenje za svoje zdravstvene probleme pronađu u Hrvatskoj.

U njihovim glavama ne postoji poveznica između Hrvatske kao ljetne destinacije i Hrvatske kao pristupačnog rješenja za dobivanje kvalitetne zdravstvene skrbi. Apsurdno je da od 19 milijuna stranih turista koji su prošle godine posjetili Hrvatsku, broj onih koji su došli na liječenje je na razini statističke pogreške.

Izgradnja atraktivnog i održivog odredišta za medicinski i zdravstveni turizam zahtijeva dugoročnu strategiju i plan djelovanja

Snagu turističkog  branda koju imamo treba iskoristiti za dodatno pozicioniranje na zdravstveno-turističkom tržištu. Strani turisti nemaju generalno razvijeno povjerenje u hrvatski zdravstveni sustav nego ga temelje na pojedinačnim iskustvima, a to nije ni izbliza dovoljno za veći dolazak stranih pacijenata.

Nama svima koji “živimo” medicinski turizam se događaju situacije da pacijenti koji dolaze iz država gdje je percepcija Hrvatske nešto lošija ostaju zatečeni saznanjem da ovdje mogu dobiti čak i bolju uslugu nego kod kuće, često po cijeni koja je 2-3 povoljnija nego kod njih, i uz to otkriti brojne druge ljepote, od prirodnih fenomena, kulturne baštine do gastronomije. 

Foto: Specijalna bolnica Sv. Katarina

Ako gledamo zemlje u okruženju sigurna sam da dobrom marketinškog strategijom možemo 30% pacijenata koji primjerice dolaze u susjednu Mađarsku ili Poljsku preusmjeriti u Hrvatsku. Nemojmo zaboraviti da Hrvatska ima i veliki potencijal u lječilišnom turizmu.

Primjerice, Slovenija i Mađarska su odavno privatizirale ili stavile u javno-privatnu funkciju sva svoja liječilište te ih potpuno obnovile iz Fondova EU, što je bila i preporuka Europske komisje koja se snažno zalaže upravo za javno privatno partnerstvo jer je stava da tromi javni sektor bez podrške efikasnijeg privatnog ne može pokrenuti, a niti završiti projekte.

Kako bismo napravili novi iskorak u Hrvatskoj te razvijali zdravstveni turizam uz individualne aktivnosti i napore pojedinih zdravstvenih ustanova, neophodna je snažnija potpora države, prvenstveno kroz definiranje i provedbu jasnih pravila koja vrijede jednako za sve poslovne subjekte u Hrvatskoj.

Primjerice, korištenje financijskih sredstava iz EU fondova alociranih za zdravstvo potrebno je u novom programskom razdoblju osim javnim ustanovama omogućiti i privatnim zdravstvenim ustanovama kao što je to u drugim uređenim zemljama EU. Također da bi zdravstvo postalo poželjan segment investiranja mora mu se omogućiti korištenje blagodati Zakona o poticanju ulaganja, što sad nije slučaj.

Nadalje, Hrvatska turistička zajednica i Ministarstvo turizma već imaju razvijene kanale promocije i prodaje, koje treba modernizirati te prilagoditi, kako bi se dodali novi sadržaji i usluge koje im zdravstveni sektor može pomoći razviti. Ništa se neće dogoditi samo po sebi već upravo  zbog inovativnih i kreativnih pojedinaca i tvrtki koje osluškuju što tržište medicinskog turizma  traži i promišljaju kako unaprijediti svoju ponudu stvarajući visoko kvalitetni sadržaj. 

Apsurdno je da od 19 milijuna stranih turista koji su prošle godine posjetili Hrvatsku, broj onih koji su došli na liječenje je na razini statističke pogreške.

– Jadranka Primorac, članica Uprave Sv. Katarine

Globalne promjene u ovom vidu turizma se događaju iznimno brzo, te se ne smijemo prepustiti stihiji, već se moramo uključiti i znati se nositi s njima, a to podrazumijeva puno veći angažman države ali i svih ostalih dionika nego što je to do sad bilo.

Obzirom da Hvatska postaje sve više poželjnom i popularnom turističkom destinacijom, taj trenutak treba znati iskoristiti te mu dati dodanu vrijednost jer efekti turizma nisu samo učinci na komercijalizaciju uspjeha putem hotelskog dijela, marina ili kampova, tj. “sunca i mora” već  on trebaju biti puno širi. 

Utjecaj na ugled Hrvatske u toj sinergiji zdravstva i turizma je neprocjenjiv i on predstavlja jedno potpuno drugačije pozicioniranje Hrvatske u svijetu, ne samo ono vezano uz prirodne ljepote, već mu daje dodanu vrijednost i to temeljenu na znanju.

Autor: Jadranka Primorac, dipl. oec., članica Uprave Specijalne bolnice Sv. Katarina

Vijesti: