Krenula rekonstrukcija autobusnog kolodvora u Zagrebu, Glavni kolodvor također bliže obnovi

Foto: Lice grada

Autor:  HrTurizam.hr

10. studenoga 2025.

Nakon gotovo 40 godina temeljito se obnavlja zagrebački autobusni kolodvor, najveći u Hrvatskoj. Dnevno kroz njega prođe i do 25 tisuća putnika, a sada će se napokon prilagoditi i osobama s invaliditetom.

Autobusni kolodvor Zagreb desetljećima je jedno od najprometnijih mjesta u gradu. U godini kroz njega prođe i do pet milijuna putnika. Izgrađen uoči Univerzijade, danas su na njemu vidljivi tragovi prošlih vremena.

Građevinske zaštitne ograde znak su da su radovi u tijeku - zgrada kolodvora prilagođava se osobama s invaliditetom. Ugrađuju se tri dizala, podizna platforma, postavljaju se taktilne trake duge tisuću metara. Vrijednost radova je 480.000 eura.

"Za sada je postavljena većina taktilnih traka po pješačkim površinama. Što se tiče dizala, postavljena su okna i obavljeni pripremni radovi tako da do kraja godine očekujemo završavanje tih radova", pojasnio je za HRT Josip Krajina, voditelj Autobusnog kolodvora u Zagrebu.

Prilagođavaju se i dva prodajna šaltera. Na jedan je ugrađen sustav za osobe s oštećenjima sluha, a drugi je spušten za putnike u kolicima.

Foto: Steve Buissinne / Pixabay
Foto: Steve Buissinne / Pixabay

"U planu je edukacija naših glavnih prometnika tj. službe koja je dostupna od nula do 24 sata u vidu edukacije, odnosno samog provođenja osoba s invaliditetom do njihovih točaka gdje naravno trebaju", kazao je Ivan Rimac, voditelj Službe putničkog prometa.

Dio perona, na kojem se ugrađuju liftovi, privremeno je zatvoren, ali osigurani su zamjenski peroni tako da se ne očekuju poteškoće vezano za redovno odvijanje prometa. 

I zagrebački Glavni kolodvor bliže obnovi

Zgrada Glavnog kolodvora u Zagrebu, jedan od najprepoznatljivijih simbola grada, smještena je na južnom dijelu Zelene potkove. Nastala još u 19. stoljeću, kroz desetljeća je postala važno kulturno dobro, ali i svakodnevno prometno središte.

Potres u ožujku 2020. godine izazvao je brojne štete na ovoj raskošnoj građevini, zbog čega su odmah provedeni djelomični sanacijski zahvati. Sada se priprema obuhvatna obnova koja će zgradi dati novi sjaj i osigurati njenu konstrukcijsku i energetsku stabilnost.

Kako je na službenoj stranici objavila HŽ Infrastruktura, potpisan je ugovor s konzorcijem Interkonzalting i PlanAxis za izradu tehničke dokumentacije cjelovite obnove Glavnog kolodvora, vrijedan 330.000 eura (+ PDV). 

Financiranje je osigurano kreditom Europske investicijske banke preko Vlade RH, a ovaj ugovor predstavlja drugu fazu projekta, uključujući izradu idejnog i glavnog projekta te ishođenje svih potrebnih dozvola.

Dnevno i do 30.000 ljudi

Zgrada kolodvora stara je 133 godine i svakodnevno kroz nju prođe i do 30.000 ljudi. Obnova će obuhvatiti konstrukcijsku i energetsku revitalizaciju zgrade, uključujući perone i nadstrešnice, ugradnju nove rasvjete, sustava grijanja i hlađenja te uređenje okoliša.

Planira se postavljanje solarnih panela kako bi kolodvor bio djelomično samoodrživ. Osim toga, obnova će osigurati veću potresnu otpornost, očuvati izvorni izgled i omogućiti modernija rješenja za svakodnevno korištenje.

Zagreb glavni kolodvor hz
Foto: HŽ Infrastruktura

Državni tajnik Ministarstva mora, prometa i infrastrukture Žarko Tušek naglasio je da će cijeli projekt obnove vrijediti oko 70 milijuna eura i trajati do 2030. godine. Nakon izrade tehničke dokumentacije slijedi raspisivanje natječaja za radove, procijenjene trajanja od tri godine.

Tušek ističe da će modernizacija Glavnog kolodvora ne samo povećati njegovu funkcionalnost, već i učiniti ga važnom turističkom atrakcijom i ključnim dijelom željezničke infrastrukture.

Projekt od nacionalnog značaja

Predsjednik Uprave HŽ Infrastrukture Ivan Kršić podsjetio je da je HŽ Infrastruktura tijekom posljednjih deset godina provodila veliki investicijski ciklus u željezničku mrežu, fokusirajući se prvo na glavne koridore koji pokrivaju oko 75 posto prometa.

Paralelno s tim provodi se obnova kolodvorskih zgrada diljem Hrvatske - završena je obnova u Osijeku, Rijeka je u završnoj fazi, a manjim kolodvorskim objektima i stajalištima planirani su radovi uzduž cijelih koridora.

Direktor Interkonzaltinga Vladović-Relja naglasio je kako će njihov zadatak biti uskladiti zahtjeve konzervatorske zaštite s modernim rješenjima u konstrukcijskoj i energetskoj obnovi te osigurati sigurnosne sustave i pristupačnost, osobito za osobe smanjene pokretljivosti. Vjeruje da će dokumentacija biti kvalitetno izrađena unutar predviđenog roka.

Velika oštećenja

Valja još naglasiti da je zgrada Glavnog kolodvora u Zagrebu pretrpjela značajna oštećenja. U unutrašnjosti su zabilježena oštećenja umjerenog do teškog karaktera, osobito na zidovima prizemlja u smjeru sjever–jug, na nadvojima te spojevima zidova i stropova. Većina oštećenja klasificirana je kao razina 2 ili 3, dok su u zapadnom krilu zabilježena teža oštećenja.

Ova područja zgrade predstavljaju zaokružene razvojne etape grada do polovice 20. stoljeća i važna su za formiranje urbane matrice Zagreba, što ih čini izrazito vrijednom povijesnom, urbanističkom i arhitektonskom cjelinom.

Nadležni konzervatorski odjel, sukladno Zakonu o zaštiti i očuvanju kulturnih dobara, utvrđuje posebne uvjete zaštite kulturnih dobara, a zgrada Glavnog kolodvora nije iznimka. Time se osigurava da planirana obnova istovremeno poštuje povijesnu i kulturnu vrijednost, dok se zgradi omogućava suvremena funkcionalnost i sigurnost.

/// Polovica novih gradskih autobusa u Europskoj uniji u 2024. sa nula emisija

Autor:  HrTurizam.hr

10. studenoga 2025.