Na zadnjem putovanju nisam potrošio niti jedan FIZIČKI euro, niti cent. Kao i u mnogim drugim europskim destinacijama

Autor:  Goran Rihelj

11. siječnja 2024.

I na zadnjem putovanju u Irskoj koje je trajalo 7 dana nisam potrošio niti jedan FIZIČKI euro, niti cent. Sve, apsolutno sve, sam platio karticom. Od pubova, kafića, restorana, muzeja online, čak i suvenire i hranu na božićnim štandovima.

Inače, prvi danom 2024.godine u Hrvatskoj je zaživio neoporezivi iznos napojnice koja se sada može platiti i karticom. Neoporezivi iznos je 3.360 eura godišnje po osobi, a iznos napojnice iznad neoporezivog dijela oporezivat će se po stopi poreza na dohodak.

Više nego fer i korektno, a ova mjera će sasvim sigurno podići plaće zaposlenima u ugostiteljstvu kao i ukupne radne uvjete. Win/win za sve.

Također, nadam se kako će sve više poduzetnika uvesti opciju i kartično plaćanje, ipak smo u 2024 godini, pogotovo u Hrvatskoj kada pričamo o turizmu. Od najma ležaljki na plaži, prodaje na štandovima, kupnja sladoleda, proizvoda u pekari, do kafića.

U modernim destinacijama ( državama - jer to je civilizacijski standard i puno šire od samog turističkog konteksta ) apsolutno sve se može platiti i karticom - fizičkom karticom, mobitelom ili pametnim satom. Namjerno sam stavio "i" prema komentarima i razgovorima očito ima puno straha u javnosti od gubljenja fizičkog novca. Opravdan strah ili ne, razumijem ih u nekoj široj slici.

Zato uz gotovinsko plaćanje mora biti i opcija da se može platiti putem kartice.

Whatsapp image 2024 01 01 at 22

Čudi me da puno prije nismo implementirali kartično plaćanje baš zbog turizma. Jer dok nismo prešli na euro, upravo je domaća valuta stvarala pomutnju gostima oko cijena, pretvaranja novca u domaću valutu i usporedbe cijena. kao i kad mi putujemo u destinacije gdje nije euro. Uvijek uspoređuješ cijene i u glavi si pretvaraš u svoju valutu.

Sada kada smo i u Hrvatskoj implementirali euro, nema više tog problema. Također, malo prije sam spomenuo plaćane kafića, najma ležaljki, sladoleda na štandovima... iz perspektive gosta koji je na odmoru. Zašto da nosi i fizički novac i novčanik, kada sve ima na mobitelu. Samo imaš dodatnu brigu za još jedan "predmet".

Nisam siguran, ali mislim da je pekara Mlinar u Hrvatskoj prva uvela opciju i plaćanja karticama. Koje olakšanje za mene osobno, da napokon ne moram razmišljat imam li kovanice u novčaniku zbog kojeg mi je novčanik težak i zvecka. To je razlog zašto idem u Mlinar. Ista priča i kod kafića.

Isto iskustvo sam imao u Valenciji, Dubaiju, Londonu, Budimpešti... čak sam u Londonu imao 80 funti u novčanicama od prije koje sam htio potrošiti i nisam uspio. Jedva i na moju molbu mi je trgovkinja na štandu kod kupnje suvenira htjela uzeti 2/ funti, ostatak i dalje imam u novčanicama.

Whatsapp image 2024 01 08 at 13

Za kraj, moramo priznati da mi je čudno što se iz naše Hrvatske perspektive usprkos što smo zakoračili u 2024. godinu veselim činjenici da sam na putovanju sve mogao platiti putem kartice i što budan sanjam i taj dan u Hrvatskoj. Dapače, baš je jučer Američka Komisija za vrijednosnice i burze (SEC)  odobrila Bitcoin ETF-ove za trgovanje na američkim burzama, što znači da imamo legalnu integraciju kriptovaluta u financijski sustav.

Dakle, da bi bili up-to-date moramo danas razmišljati kako omogućiti plaćanje preko crypta, a ne voditi rasprave uvesti ili ne kartično plaćanje.

P.S.

U Irskoj sam doživio gledanje nogometne utakmice između Liverpoola i Newcastle United u pubu. Wow koja atmosfera.

I sada sam se naježio kad se sjetim tekme, ispijanja piva, navijanja i komentiranje utakmice s lokalcima. Kao nogometnom fanu, definitivno jedan doživljaja koji će mi ostati u dugoročnom sjećanju. Dapače, isto bi se moglo prodavati kao turistički doživljaj putem agencija ili direktno na web stranicama pubova.