Negativna strana liberalizacije tržišta: U Dubrovniku i Splitu vlada “kaos” na taksi tržištu

Prema Novom Zakonu o cestovnom prometu koji je na snazi od 2018. godine napokon se dogodila liberalizacija taksi tržišta koja je dovela do fer tržišne utakmice, povećanje konkurencije, smanjenja...

Prema Novom Zakonu o cestovnom prometu koji je na snazi od 2018. godine napokon se dogodila liberalizacija taksi tržišta koja je dovela do fer tržišne utakmice, povećanje konkurencije, smanjenja cijena i podizanja kvalitete i diferencijaciju usluge.

No, s druge strane dovela je i do velikih problema ili invazije taksista na “najturističkije” destinacije, kao što su grad Dubrovnik i Split, koji iz godine u godinu ostvaruju turističke rekorde, a time i navalu taksista iz cijele Hrvatske tj. prevelikog broja taksista koji dodatno preopterećuju lošu gradsku infrastrukturu koja pod pritiskom turizma i inače puca po šavovima.

Kao i u teoriji kaosa, zamahom leptirova krila – liberaliziralo se i otvorilo tržište, dok je s druge strane, kao i uvijek dovelo do nekih novih problema i posljedica. Zato je, kao i u svemu, važno pratiti kako se tržište na terenu i u realnoj ekonomiji kreće i koje su sve posljedice, nekada čak i negativne i neočekivane, kako bi se opet pravo valjano reagiralo i utjecalo na poboljšanje cijelog sustava, što je i cilj novog Zakona.

Ono što je izazvalo probleme nekim destinacijama, kao npr. Dubrovniku i Splitu je činjenica kako novim zakonom jedinice lokalne samouprave moraju izdavati dozvole za obavljanje taksi usluge na svom području svim vlasnicima licence, a ne kao dosad, samo onima sa svog područja. To znači da recimo taksista iz kontinentalne Hrvatske može legalno taksirati po obali, što se i događa, te dolazi do sličnog fenomena kao što je overtourism tj. previše taksija na jednom području, a lokalna samouprava nema nikakvu kontrolu.

Upravo na tu činjenicu prošle godine reagirali su i upozorili gradonačelnici grada Dubrovnika i Splita, koji su istaknuli kako se liberalizacijom taksi tržišta očekivalo da će smanjiti gužve te osigurati povoljniju uslugu korištenja autotaksi prijevoza za sve građane i za posjetitelje. No, kako su istaknuli gradonačelnici, niti jedan ni drugi efekt se nije dogodio ni u Dubrovniku ni u Splitu – dva grada pod zaštitom UNESCO-a, nego su pod enormnim pritiskom taksi vozila.

Na isti problem reagirali su jučer iz Prijevozničkog ceha pri Udruženju obrtnika Splita, koji su ocijenili kako je na ulicama toga grada vlada anarhija i nered zbog neprofesionalnih pružatelja taksi usluga, a uzrok tome vide upravo u novom Zakonu o prijevozu u cestovnom prometu.

Ovakva anarhija na splitskim ulicama počela je nakon donošenja tog zakona. Nažalost, svjedočili smo i većem broju prometnih nesreća, gdje su krivci bili upravo neprofesionalni pružatelji taksi usluga, a neke su imale i kobne posljedice“, navodi se u priopćenju.

Predstavnik tog ceha Milivoj Topić zapitao se kome je u interesu skrivanje statističkih podataka o tim problemima i hoće li i sljedeće sezone Split imati kolaps od 5.000 taksi vozila, od kojih najveći dio šteti ugledu struke i toga grada kao turističkog središta.

“Cestovna inspekcija od donošenja spornog Zakona o prijevozu u cestovnom prometu ili ne radi ništa, ili institucije drže da je tu informaciju potrebno tajiti od građana koji ih financiraju” ističe  Milivoj Topić.

Prijevoznički ceh prošle je godine četiri puta poslao upit Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture o tome kako se kontrolira poštuju li zakon novi prijevoznici, koje se, kao je istaknuo Topić, i dalje teško može nazvati taksistima, no nisu dobili odgovor. Isto tako, dodao je, Ministarstvo unutarnjih poslova nije odgovorilo na upit o broju prometnih nesreća u kojima su sudjelovala vozila koja su obavljala taksi prijevoz.

Prijevoznici također ističu da će se, pretpostavlja se, uz ionako mali broj napisanih kazni, još manje njih naplatiti, što izravno šteti državnom proračunu, a taksi tržište preplavile su tvrtke koje vozače ne prijavljuju na ispravan način, niti su oni profesionalci, nego vožnjom nakon punog radnog vremena u svojoj struci pokušavaju dodatno zaraditi.

Vozila su unajmljena ili posuđena dok sporne tvrtke privlače ljude na rad bez granica, a kad više ne mogu održavati svoj ‘poslovni model’, odlaze u stečaj i ostavljaju za sobom čak i milijunske dugove”, zaključuju u priopćenju Prijevozničkog ceha pri Udruženju obrtnika Splita. 

U Dubrovniku je prošle godine bilo više od tri tisuće taksi vozila, a prije liberalizacije bilo ih je oko 220, dok je u Splitu također bilo oko tri tisuće taksi vozila, a prema procjenama gradske uprave optimalan broj je oko 650.

Ekonomija, kao i turizam, su živi organizam, i nije dovoljno samo donijeti neku odluku i stvar je riješena. S druge strane, živimo u 21. stoljeću gdje su promjene izuzetno brze, a koje direktno utječu na ekonomiju te način i kulturu življenja. Promijene će biti sve brže i brže. Ili se prilagodimo ili nestajemo – to je pravilo današnje moderne tržišne utakmice.

Svakako kako rješenje nije vraćanje nazad i ukidanje liberalizacije tržište, jer tržište je najbolji regulator. Naravno kako u je ovoj priči potrebno osigurati fer tržišnu utakmicu te kako treba naći rješenje kako zaustaviti negativne posljedice istog, pogotovo u kontekstu nelegalanih taksi vozača tj. onih koji krše zakon, no svakako je odlično kako se napokon liberaliziralo taksi tržište, ( tržište je najbolji regulator ) i kako vlada zakon tržišne utakmice. Tko je brži, bolji, kvalitetniji, kreativniji, inovativniji … taj će i opstati.

POVEANE VIJESTI:

DUBROVNIK I SPLIT PROTIV LIBERALIZACIJE TAKSI TRŽIŠTA, ŽELE UVESTI RED

EFEKT TEORIJE KAOSA: AKO VAM DESTINACIJA NIJE U TOJ REGIJI, NE SMIJETE SIĆI S AUTOCESTE

TAKSI TRŽIŠTE SE KONAČNO LIBERALIZIRA

Povezane vijesti:

Hrvatski HR English EN