Nelogičnost u Zakonu o turističkoj pristojbi

ZAKONSKA ODREDBA KOJA JE PROTIVNA OSTALIM ODREDBAMA IZ ISTOGA ZAKONA Ovim  putem želim upozoriti na sumnju u nezakonitost odredbe o plaćanju boravišne pristojbe na pomoćni ležaj u domaćinstvu iz...

ZAKONSKA ODREDBA KOJA JE PROTIVNA OSTALIM ODREDBAMA IZ ISTOGA ZAKONA

Ovim  putem želim upozoriti na sumnju u nezakonitost odredbe o plaćanju boravišne pristojbe na pomoćni ležaj u domaćinstvu iz Članka 12 Zakona o turističkoj pristojbi (NN 52/19, na snazi od 30.05.2019.).

Citiram:

Članak 12.

Osobe koje pružaju ugostiteljske usluge u domaćinstvu ili na obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu plaćaju godišnji paušalni iznos turističke pristojbe za svaki krevet (glavni i pomoćni) i smještajnu jedinicu u kampu i kamp-odmorištu odnosno prema kapacitetu u objektu za robinzonski smještaj koji se koriste za pružanje usluga smještaja sukladno posebnom propisu kojim se uređuje obavljanje ugostiteljske djelatnosti. – završen citat.

ČLANAK 12. ZAKONA U SUKOBU SA ČLANKOM 11. PRAVILNIKA

Naime u Pravilniku o razvrstavanju i kategorizaciji objekata u kojima se pružaju ugostiteljske usluge u domaćinstvu (NN 69/17), u Članku 11. stoji, citiram :

Smještajni kapacitet objekta određuje se prema broju fiksnih kreveta, a u studio apartmanu prema broju pomoćnih i fiksnih kreveta, ovisno o površini modula. (2) Objekt u domaćinstvu ima sljedeći kapacitet: 1. jednokrevetna soba – jedan krevet (jedna osoba), širine do 120 cm, 2. dvokrevetna soba – dva kreveta (dva kreveta za po jednu osobu ili jedan krevet za dvije osobe), 3. trokrevetna soba – tri kreveta, ako je površina modula za dvokrevetnu sobu veća za 3 m², 4. apartman i kuća za odmor – jedan, dva ili tri kreveta u svakoj sobi (za treći krevet površina modula veća za 3 m²), 5. studio apartman – najviše četiri osobe na pomoćnim (sklopivim) i/ili fiksnim krevetima u postojećem objektu. (3) U jednokrevetnoj i dvokrevetnoj sobi može se namjestiti pomoćni krevet, ako je površina modula veća za 3 m². (4) U prostoriji za boravak apartmana i kuće za odmor mogu biti dva pomoćna kreveta ako istih nema u sobama. (5) Pomoćni krevet (sklopivi) namješta se na zahtjev gosta (trosjed, dvosjed, fotelja i sl.). Uz 3 njega se ne moraju nalaziti propisani elementi: noćni ormarić ili polica, noćna svjetiljka, tepih uz krevet i mogućnost gašenja i paljenja glavnog osvjetljenja iz kreveta. (6) Pomoćni krevet ne izražava se u kapacitetu objekta, osim u studio apartmanu. – završen citat.

Iz navedenog članka Pravilnika, temeljem kojega se vrši kategorizacija smještajnih objekata u domaćinstvu, propisano je da se pomoćni krevet ne izražava u kapacitetu objekta osim u studio apartmanu(6).Također je propisano da se pomoćni krevet (sklopivi) namješta na zahtjev gosta (trosjed, dvosjed, fotelja i sl.) uz njega se ne moraju nalaziti propisani elementi: noćni ormarić ili polica, noćna svjetiljka, tepih uz krevet i mogućnost gašenja i paljenja glavnog svijetla iz kreveta (6). Očito je dakle da pomoćni krevet nije u upotrebi osim na zahtejv gosta, da ne zadovoljava uvjete osnovnog kreveta i da se ne izražava u kapacitetu objekta.

ČLANAK 12. ZAKONA U SUKOBU SA SA ČLANKOM 5. ISTOGA ZAKONA

Nadalje, u Zakonu o turističkoj pristojbi (NN 52/19, na snazi od 30.05. 2019. u Članku 5, stavak jedan, navedeno je da turističku pristojbu ne plaćaju djeca starosti do 12 godina. U istom zakonu, Članku 6., stavak 1. stoji da turističku pristojbu umanjenu za 50% plaćaju djeca starosti 12 do 18 godina. Dakle najčešći korisnici pomoćnog kreveta ili su u potpunosti oslobođeni plaćanja turističke pristojbe ili plaćaju pristojbu umanjenu za 50%.

Zbog gore navedenog držim da je umetanje obaveze plaćanja paušalne boravišne pristojbe za pružatelje usluge smještaja u domaćinstvu na pomoćni krevet protivno zakonskim odredbama istoga Zakona o potpunom ili djelomičnom oslobađanju obaveze plaćanja turističke pristojbe. Također je ova odredba protivna odredbama pravilnika o  razvrstavanju i kategorizaciji objekata u kojima se pružaju ugostiteljske usluge u domaćinstvu i na OPGu.

Jedino moguće plaćanje turističke pristojbe na pomoćnim krevetima bilo bi ono po ostvarenom noćenju osoba koje su obveznici plaćanja turističke pristojbe.

NEZAKONIT POSTUPAK DONOŠENJA ZAKONA O TURISTIČKOJ PRISTOJBI ?

Također moram upozoriti na nezakonit postupak usvajanja Zakona o turističkoj pristojbi. Naime tekst prijedloga Zakona o turističkoj pristojbi koji je bio u postupku javne rasprave od 19.09. 2018. do 18.10. 2018. nije sadržavao odredbu o plaćanju paušalne pristojbe na pomoćne krevete već je ona naknadno umetnuta neposredno pred izglasavanje Zakona 09.05. 2019. u Hrvatskom saboru. Time je grubo prekršena propisana procedura donošenja Zakona. Zainteresirana javnost se nije mogla očitovati o odredbi plaćanja paušalne turističke pristojbe na pomoćni krevet za usluge u domaćinstvu i na OPGu jer te odredbe u tekstu koji je dat na javno savjetovanje nije bilo. Osim toga, umetanjem navedenog dodatka bitno se mijenja značaj i utjecaj cijelog Zakona na uvjete poslovanja vlasnika smještaja u domaćinstvu i na obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu. Time se otvara pitanje da li je  Zakon donijet na nezakonit način pa je zapravo ništavan i podložan ponavljanju cijele procedure ?

POSLJEDICE OVAKVE ZAKONSKE ODREDBE

Imjući u vidu različito tretiranje pomoćnih kreveta u Pravilnicima o razvrstavanju i kategorizaciji ugostiteljskih objekata koji su bili na snazi određene godine, danas imamo smještajne kapacitete sa iskazanim i one sa ne iskazanim pomoćnim krevetima. Aktualni Pravilnik također ne traži iskazivanje pomoćnih kreveta. Posljedično će se dogoditi da  vlasnici objekata koji posjeduju kategorizaciju po najnovijem Pravilniku neće biti terećeni sa boravišnom pristojbom (i porezom) za pomoćne krevete, dok će vlasnici sa „starijom“ kategorizacijom biti terećeni po iskazanim pomoćnim krevetima. Naravno ti vlasnici će masovno podnositi zahtjeve za novu kategorizaciju bez pomoćnih kreveta koja se mora obaviti do konca ove godine. Veliki broj objekata koje treba obići i izdati nova rješenja i mali broj izvršitelja pri UDUima, stvoriti će kaotičnu situaciju i nepotrebne tenzije.

ZAŠTO SE NE MOŽE PLAĆATI PAUŠALNA TURISTIČKA PRISTOJBA NA POMOĆNE KREVETE ?

Naplata paušalne turističke pristojbe (a onda i poreza) na pomoćne krevete, predstavlja preveliko opterećenje koje se ničim ne može opravdati. Pomoćne krevete pretežito koriste djeca koja ne plaćaju pristojbu ili ju plaćaju samo polovično. Pomoćni su kreveti u funkciji isključivo na zahtjev gosta i u glavnom se niti ne naplaćuju posebno. Njihova kvaliteta također nije jednaka stalnim posteljama pa je potpuno nelogično da se turistička pristojba i porez naplaćuju na pomoćne krevete kao i na stalne. Kada bi se plaćala paušalna turistička pristojba za pomoćne krevete kako stoji u Zakonu, tada bismo apartman sa dvije stalne i dvije pomoćne postelje tretirali kao apartman sa četiri stalne postelje. To predpostavlja novi način razvrstavanja i kategorizacije ugostiteljskih objekata po kojemu pomoćni kreveti postaju stalni.

Ako korisnik pomoćnog kreveta ne plaća turističku pristojbu da li se onda može tražiti od vlasnika smještaja plaćanje iste?

Jednostavno rečeno – plaćanje paušalne turističke pristojbe za pomoćne krevete nije opravdano, nije legitimno, nije pošteno. Jedini pošten način naplate turističke pristojbe po pomoćnom krevetu je naplata pristojbe po ostvarenom noćenju i to za osobe od 12 do 18 godina 50%, a za osobe starije od 18 godina 100% propisane pristojbe, sukladno evidenciji u e visitoru.

Naslovna fotografija: Henry & Co. from Pexels

Vijesti: