Neven Grubišić: Jesmo li dosegnuli limit u nautičkom turizmu?

Nautički turizam se danas pretvorio u masovni turizam.

Autor:  HrTurizam.hr

10. kolovoza 2024.

Iako mediji prenose vijesti o vrlo dobroj turističkoj sezoni ove godine u Hrvatskoj, počeli su se pojavljivati i ​​neki drugi pokazatelji. Ili barem u određenim sektorima turizma..

Nautički turizam slovi kao elitna grana turističke djelatnosti u Hrvatskoj i svake godine bilježi rast u svim aspektima: rast ponude, rast dolazaka, ali i rast cijena. Povećavao se broj plovila na Jadranu, broj čarter plovila u najmu te broj vezova. No, ima li naše more neke granice i dokle bi tako moglo ići?

Utisci s "terena" govore u prilog tome da su neki limiti već dosegnuti. Naime, danas je praktički nemoguće pronaći malu skrovitu uvalu u kojoj možete usidriti vašu brodicu, a da oko vas već nema barem desetak plovila. U zaštićenim uvalama za noćenje je gužva još i daleko veća.

Nautičari koji su nas posjećivali prije dvadesetak godina pamte doživljaj sidrenja u pustoj uvali i ističu da nema tih novaca kojima se takav odmor može platiti. No danas je takvo što samo pusti san...

Pad cijena najma plovila

Da ne bismo govorili samo o utiscima pogledajmo malo stvarne statističke podatke. Agencija za najam plovila Yacht-Rent svakih nekoliko dana ažurira podatke o kretanju cijena i popunjenosti plovila u čarteru i to na uzorku od otprilike 85% svih čarter plovila u Hrvatskoj. Tako veliki uzorak daje vrlo dobru sliku stvarnog stanja i prilično točne prosječne vrijednosti.

Cijena po plovilu mogla bi zavarati s obzirom da postoje različite vrste i veličine plovila u najmu. Stoga pogledajmo tjednu cijenu najma plovila, ali po osobi. Cijena po osobi se računa tako da se cijena po plovilu podijeli s maksimalnim brojem osoba na plovilu i takva onda daje realniji prikaz.

Na grafu se vidi da je ta cijena neprestano rasla uz iznimku zbog COVID-19 situacije. Međutim ova godina predstavlja prekretnicu jer se sada bilježi prvi pad cijena čartera u povijesti.

Screenshot 2024 08 10 at 11 2

Pad popunjenosti čarter flote

Uzrok ovogodišnjem padu čarter cijena možemo pokušati potražiti u pokazateljima popunjenosti ili bukinga u postotcima. Iz grafikona proizlazi da je nakon 2022. godine buking u padu već dvije godine zaredom pa bi se smanjimanje cijena moglo objasniti reakcijom čarter firmi na pad bukinga.

Screenshot 2024 08 10 at 11 3

Razlog slabe popunjenosti ove godine može se tražiti u činjenici da je održano Europsko nogometno prvenstvo i Olimpijske igre, što je vjerojatno preuzelo dio nautičkih gostiju. No, popunjenost je i 2023. bila manja, pa to vjerojatno nisu jedini razlozi.

Porast broja plovila za najam

Kao razlog smanjenja popunjenosti možda treba uzeti u obzir i stalni porast broja charter plovila. Obično su tvrtke koje upravljaju  čarter flotama ujedno i zastupnici proizvođača brodova, pa im je u interesu prodati što više brodova i uprihodovati provizju od prodaje. Kao dodatni poticaj za ulaganje kupcu broda  te iste brodove uključuju u svoje čarter flote.

No, moglo bi se reći da "pile granu na kojoj sjede". Veliki broj plovila na malom obalnom, odnosno otočnom akvatoriju uzrokuje velike gužve na sidrištima i u marinama, što uvelike kvari užitak ljetovanja.

A samim time što je porasla ponuda plovila na tržištu, došlo je do reakcije sniženja cijena jer su čarter tvrtke dodavanjem novih plovila povećavale vlastitu konkurenciju.

Screenshot 2024 08 10 at 11

No, primjećuje se da ni snižavanje cijena ove godine nije zaustavilo pad bukinga pa se postavlja pitanje da li je ovo trenutak kada su dosegnuti limiti.

Prema riječima nekih nautičara čak ih ni još niže cijene ne bi motivirale da odmor provedu u gužvi i na obali prepunoj plovila bez prilike da na moru pronađu prostor za osamu i opuštanje. Gosti koji prepoznaju kvalitetu su spremni za nju i platiti.

Nekoć elitni vid turizma, nautički turizam se danas pretvorio u masovni turizam jer je prosječna cijena noćenja na plovilu po osobi otprilike jednaka prosječnoj cijeni noćenja po osobi u apartmanu. A s obzirom da je najam plovila priuštiv velikom krugu gostiju, za kormilima često nailazimo na nevješte mornare koji povećavaju broj nesreća na moru.

Kako dalje?

Teško je pronaći rješenje za problem preko noći, ali je za početak važno priznati da problem postoji. Sigurno je da bi daljnje povećanje nautičke ponude i potrošnje novih prirodnih resursa dovelo do kolapsa nautičkog sektora. Priroda, osama i netaknuta obala su ono što je dovelo prve nautičke goste na Jadran, a ne veliki broj marina i plovila za najam koje možete naći svugdje u svijetu.

Hrvatska čarter ponuda morat će na ovaj ili onaj način pronaći rješenje za taj problem. Do tada će gosti sredinom srpnja i kolovoza imati priliku iznajmiti slobodne jedrilice uz 30-50% popusta ako u međuvremenu vlasnici plovila ne shvate da im je to neisplativo.

Autor: Neven Grubišić, www.Yacht-rent.com / Foto: Oliver Sjöström, Pexels.com

Autor:  HrTurizam.hr

10. kolovoza 2024.