Novalja, Središnja Istra, Lošinj i Hvar kao pozitivni primjeri iz prakse

Jeste li ikada poželjeli istražiti bogatu povijest grada Novalje? Sada imate priliku! Pridružite nam se u besplatnom razgledavanju grada - od rimskih...

Autor:  Goran Rihelj

9. lipnja 2023.

Jeste li ikada poželjeli istražiti bogatu povijest grada Novalje? Sada imate priliku! Pridružite nam se u besplatnom razgledavanju grada - od rimskih korijena grada do njegovog srednjovjekovnog sjaja - najava je TZ Novalje i poziv na besplatno turističko vođenje Povijesnim tragovima Novalje u okviru projekta "Explore Croatia with Darka"

Ture se održavaju na hrvatskom i engleskom jeziku u pratnji licencirane vodičice Božidarke Darke Šćerbe Haupt. 

Ono što je posebno za istaknuti i kao pozitivan primjer je što su ciljane ture u domeni kulturnog turizma te ponajviše što se radi o turama koje se održavaju tijekom četiri mjeseca, od lipnja do rujna praktički iz tjedna u tjedan, ne jednokratno. Osim što se radi o ciljanom projektu kulturnog turizma, važna je ta repeticija čime povijesna turistička tura postaje stalni turistički sadržaj. 

Također, ovo je i još jedna poruka kako je destinacija otvorena za turiste van špice sezone. Iako se čini kao mali korak, sve je to dio kockica koji u konačnici čini cjeloviti turistički mozaik produžetka turističke sezone. 

351158467 827155421695859 6340992063834171453 n

350926996 1652817798539680 6609323586840593327 n 2

Turistički dionici postaju turisti u svojoj destinaciji

Inače, TZG Novalje prije sezone organizira i turističke ture za privatne iznajmljivače, kako bi se isti što bolje upoznali s novitetima u destinaciji te kako bi i sami doživjeti turističke sadržaje iz prve ruke. Iznimno važan element, ako nam je stalo do kvalitete u destinaciji, jer ovako domaćini iz prve ruke mogu prenijeti svoja osobna iskustva i preporuke gostima.

Mi smo ambasadori našeg turizma, pogotovo pružatelji smještaja koji su u direktnom kontaktu i interakciji s gostima. Preporuka iz prve ruke je uvijek najbolja preporuka. Turistički dionici i lokalno stanovništvo su najbolji ambasadori destinacije. 

Novalja ove godine obilježava i 70 godina organiziranog turizma u gradu Novalji. 

Slično radi i TZG Malog Lošinja gdje prije sezone upoznaje turističke dionike s novim programima kroz organizirane izlete kako bi se upoznali s atrakcijama i znamenitostima Cresa i Lošinja. Naglašavam i Cresa, iako se radi o "drugoj turističkoj destinaciji". Otoci Cres i Lošinj su povezani mostom te kao jedna cjelina čine jedinstvenu destinaciju. Iako imamo nevidljive granice kroz županije, gradove i općine, na Lošinju i Cresu su svjesni da te granice u turizmu ne postoje. 

Da se vratim i na otok Pag. Upravo su u tom duhu na Pagu su sinergijom svih TZ-a na otoku, napravili prema mojem mišljenju najbolji hrvatski outdoor turistički proizvod - Pag Summer Outdoor. Jedan otok, jedna destinacija prema tržištu. Tako jednostavno i logično. 

Screenshot 2023 06 06 at 11

U središnjoj Istri uz besplatne ture i dodatne ponude uz doplatu

Gosti koji dolaze u središnju Istru najčešće traže aktivan odmor i autentičnu Istru, zanimaju ih biciklističke i pješačke staze, kultura i gastronomija. Upravo stoga Turistička zajednica središnje Istre već tradicionalno organizira besplatne razglede gradića na vlastitome području – Svetog Petra u Šumi i Tinjana, Pazina, Svetog Lovreča te Gračišća i Pićna.

Central Istria free walk tour koji se održava u lipnju, kolovozu i rujnu na hrvatskom i engleskom jeziku u pratnji licenciranog vodiča za Istarsku županiju.

Zanimljivo, u sklopu besplatnih tura uvrštene su i dodatne ponude uz doplatu što je novost i dobar primjer. 

Tako posjetitelji uz doplatu, nakon besplatne turističke ture mogu iskusiti kušanje vina, maslinovog ulja i destilata u Pićanima, posjet Muzeju Grada Pazina i Etnografskom muzeju Istre u Pazinu ili posjet Hiži Istarskog Pršuta u Sv. Petar u Šumi i Tinjanu.

Dobar primjer kako uz besplatnu turu koja je dodana vrijednost i kvalitetni sadržaj destinacije, gosti mogu produžiti svoj boravak kroz dodatne sadržaje. Time se povećava turistička potrošnja i ciljano usmjerava goste na dodatne sadržaje. Odličan primjer drugačijeg pristupa. Nadam se da će biti uspješan i na terenu tj. da će ga turisti prihvatiti.  

Najvažnije je kod noviteta ne odustati na prvu ili prvi "neuspjeh". Potrebno je gurati duži period sve nove inicijtive i projekte, pratiti reakcije gostiju, raditi evaluaciju i fine tunning te nakon odrađenog perioda napraviti analizu - gurati dalje ili ne? Nije "neuspjeh" ako se projekt pokaže kao "promašaj" iz određenog razloga. Imali ste ideju, radili ste na razradi i razvoju iste, no iz određenih razloga (bilo bi dobro da znate koji su to) nije se primio na tržištu. Probali ste, testirali i super, idemo dalje. Sada znate što prolazi, a što ne. 

Život, pa tako i poslovanje kao i turizam sastoji se od uspjeha i neuspjeha ili pokušaja, neki su uspješni neki ne. No najvažnije je da gurate naprijed i razvijate destinaciju. A da bi nešto testirali kao ideju koja se nalazi u glavi, morate je i testirati na tržištu. 

Edukacija i za sezonske radnike

Img 3442

Svakako treba spomenuti i kako je TZG Hvara ove godine je organizirala turističku turu s licenciranim vodičima, ali ciljano za sezonske radnike koji rade tijekom turističke sezone na Hvaru tj. koji su svoj  "privremeni dom" pronašli na Hvaru. 

Iako su do sada neke turističke zajednice, kao što su Novalja i Lošinj, organizirale turističke ture za lokalno stanovništvo i iznajmljivače, ovo je (barem meni nije poznato) po prvi puta da je jedna turistička zajednica organizirala turističku turu ciljano za sezonske radnike.

I sezonski radnici su u direktnom kontaktu s gostima i moraju znati ključne informacije o destinaciji. Moraju znati gdje su, povijest i kulturno naslijeđe te što preporučiti gostima u destinaciji. 

Ako nam je stalo do održivog i strateškog razvoja turizma, onda nam mora biti stalno i do kvalitetne izvedbe. Pa tako i da naša prva crta obrane tj. od lokalnog stanovništva, domaćina, pa tako i "stranih" radnika (kako stranih tako i domaćih koji su došli na sezonu) a koji su u direktnom kontaktu s gostima, da znaju narativ destinacije tj.  preporučiti gostima ključne sadržaje i informacije o destinaciji. 

Autor:  Goran Rihelj

9. lipnja 2023.