Direktor Hrvatske udruge turizma (HUT), Veljko Ostojić, ocjenjuje tijek ove turističke godine vrlo dobrim, uzimajući u obzir dvije zaista sjajne sezone, prenosi HRT.
Podsjeća kako su zadnje uspješne godine bila posljedica pandemije te su bliže destinacije poput Hrvatske bile tražene znatno više u odnosu na 'normalne godine'.
Hotelijeri su općenito zadovoljni tijekom sezone koja zbog složenosti traži dnevno upravljanje poslovnim procesima. Smatraju kako hitno treba spriječiti tržišnu propast destinacija apartmanizacijom i razmisliti o cijenama, jer tu pogreške štete i objektima i destinacijama, poručuje Ostojić.
Hoteli i kampovi visoke kategorije bilježe visoku popunjenost, dok je u apartmanima i vikendicama situacija nešto nepovoljnija. Za poslovanje i tijek sezone članica HUT-a, među kojima su najveće hotelske tvrtke u Hrvatskoj, direktor HUT-a navodi da rade odlično i imaju visoku zauzetost, posebice objekti visoke kategorije.
/// Srpanj 3% manje, ukupno 3% više dolazaka gostiju nego lani. Nema govora o kolapsu sezone
Hoteli s 5 zvjezdica su trenutačno popunjeni 96 posto, kampovi s istom kategorijom čak sto posto, a hoteli s 4 zvjezdice 93 posto. Registrirani kapaciteti u vikendicama popunjeni su 22 posto, a komercijalni objekti za kratkoročni turistički najam oko 55 posto.
"Sve te objekte je trebalo infrastrukturno opremiti i naročito sada, u špici sezone, izuzetno opterećuju ukupnu infrastrukturu. Da budem potpuno jasan - pravi obiteljski smještaj kada gost boravi u objektu u kojemu živi obitelj je nešto izuzetno pozitivno i specifično za naš turizam i takav vid smještaja treba i dalje razvijati podižući mu kvalitetu, uz ponovno razmatranje broja kreveta koji mogu registrirati građani, a time i plaćati 'socijalni' porez. Problem su 'silni' apartmani, stanovi i vikendice koji su godišnje popunjeni od 40 do 50 dana, a istovremeno jako opterećuju destinaciju i u pravilu smanjuju njezinu atraktivnost i konkurentnost", upozorava Ostojić.
Stoga se, kaže, mora što prije, u pojedinim destinacijama i hitno, zaustaviti daljnju gradnju objekata za kratkoročni turistički najam (komercijalnih i nekomercijalnih).
Za to navodi i primjer smještajne strukture jedne od najturističkijih općina Hrvatske (ne navodi koja) gdje ima ukupno 57.000 turističkih kreveta, od čega je samo 2300 u hotelima i 13.200 u kampovima. Sve ostalo je u objektima za kratkoročni turistički najam, a to je, ocjenjuje, "put prema tržišnom samoubojstvu na kratki rok".
U Hrvatskoj je u zadnje dvije godine na tržište stavljeno oko 110.000 kreveta u objektima za kratkoročni turistički najam, što je ekvivalent od 220 hotela Ambasador u Opatiji ili Olimpija u Vodicama.
Oko cijena u turizmu, što je popularna tema ove sezone, ističe kako živimo u društvu tržišne ekonomije i da je jasno da svaki poduzetnik definira cijene po vlastitom nahođenju. On je zaslužan za svoj poslovni uspjeh i odgovoran za svoj poslovni neuspjeh.
/// Ne događa se nikakav kolaps hrvatskog turizma. Događa se tržište.
To je, dodaje, točno u djelatnostima u kojima ne postoji složeni lanac vrijednosti u kojemu svaka karika ovisi jedna o drugoj, no u turizmu je druga priča jer je sve povezano.
"Da budem jasniji, iz primjera - naravno da svaki restoran ili hotel ima pravo i treba definirati cijene usluga koje pruža, no taj restoran ili hotel je dio lanca vrijednosti pojedine destinacije u užem i širem smislu. Posljedice pogrešnih poslovnih odluka ne trpi onda samo restoran ili hotel nego i cijela destinacija koja se može proglasiti preskupom u odnosu cijene i kvalitete koju pružaju ponuditelji usluga. Zato je moja poruka - razmislimo", apelira Ostojić.
Kako se iz Njemačke ove godine bilježi manji turistički promet, komentira da je to i zbog gospodarske krize što utječe na budžet za godišnji odmor, ali i zbog još prisutnog imidža Hrvatske u Njemačkoj kao cjenovno prihvatljivije mediteranske destinacije.
Stoga je bitno, kaže, raditi na kvaliteti i na tome da vrijednost za novac bude adekvatna, prenosi HRT.
/// Istraživanje: Turističke kompanije očekuju dobru sezonu i rast prihoda
Foto: HUT