Pula gubi milijune eura turističke potrošnje. Festivali Outlook i Dimensions najavili odlazak

Glazbeni festivali Outlook i Dimensions najavili su kako će ovo ljeto biti njihova posljednja godina na tvrđavi Punta Christo pored Pule – mjestu koje su nazvali domom 10 godina, objavili su organizatori spomenutih...

Glazbeni festivali Outlook i Dimensions najavili su kako će ovo ljeto biti njihova posljednja godina na tvrđavi Punta Christo pored Pule – mjestu koje su nazvali domom 10 godina, objavili su organizatori spomenutih festivala NVS Music Group.

Ovi sestrinski festivali već 12 godina djeluju u Hrvatskoj, ugošćujući glazbenike, promotore, posjetitelje i izdavačke kuće iz cijelog svijeta. Velika imena kao što su Dizzee Rascal, Wiley, Damian Marley, Lauryn Hill, Grace Jones, Massive Attack i Jeff Mills samo su neki od glazbenih velikana koje si nastupali na jedinstvenoj tvrđavi i u pulskoj Areni.

Posljednje izdanje Outlooka, najvećeg europskog festivala bass glazbe i soundsystem kulture na tvrđavi Punta Christo, koje će se održati od 4. do 9. rujna, ostat će zapamćena kao zadnje, barem u Puli.

Još se ne zna glavni razlog otkazivanja festivala u Puli niti hoće li se festivali održati na nekoj drugoj lokaciji u Hrvatskoj, no kako neslužbeno saznajemo kako je jedan od glavnih razloga i toliko spomenuti Brexit, kojeg se svi boje u Europi , pa tako i u Hrvatskoj, tj. slabiji booking zbog Brexita kao glavno tržište.

FB Outlook Festival

Utjecaj Brexit-a na turizam – i dalje status quo 

Za sada se ne zna kako će Brexit utjecati na putovanja Britanca nakon 29. ožujka kad na snagu stupa razlaz od Europske unije. Među turističkim djelatnicima već vlada svojevrsna panika jer jedino što se zna je da se ništa ne zna. Pitanja oko vize te slabljenje ili jačanje funte dva su glavna pitanja. Najgore je što je trenutno vrijeme bookinga, a sve je u zraku i vlada status quo, svi u oprezu, pa tako i putnici koji čekaju rasplet cijele situacije. Međuostalom, pitanje Brexita je i jedan od povoda otkazivanja spomenuta dva festivala, a razne druge implikacije tek možemo očekivati.

Inače, turisti iz Velike Britanije su među najboljim potrošačima, a koji su tek otkrili Hrvatsku zadnjih par godina. A veliku ulogu su upravo odigrali i razni festivali po cijeloj obali, od Ultre do Gardena do Outlook festivala.

U 2018.godini ostvareno je ukupno 857.645 dolazaka i 4.459.414 noćenja s tržišta Velike Britanije, od toga oko 100.000 tisuća boravilo je u Istri. Prema Tomas istraživanju Ljeto 2017 gosti iz Velike Britanije dnevno troše 139 eura, odmah nakon gostiju iz USA koji su najbolji potrošači.

Pula gubi milijune eura turističke potrošnje

Na Outlook festivalu, najveće europsko slavlje bass glazbe i soundsystem kulture, samo prošle godine je pristiglo deset i pol tisuća posjetitelja iz svih krajeva svijeta. Prednjačili su Britanci, a iza njih Nijemci, Austrijanci, Francuzi, Amerikanci, Australci, Francuzi, Belgijanci, Kanađani, Novozelanđani te Nizozemci.

S druge strane, Dimensions festival, koji se pozicionirao kao jedan od najuglednijih svjetskih festivala elektroničke glazbe, prošle godine kao motiv dolaska bio je za više od šest tisuća posjetitelja iz cijelog svijeta. I dalje prednjače posjetitelji iz Velike Britanije, no festival posjećuje sve više Francuza, Talijana, Nizozemaca, Iraca i Australaca, a u porastu su bili i posjetitelji iz Sjedinjenih Američkih Država. 

FB Outlook Festival

Vedran Meniga jedan je od vlasnika tvrtke Pozitivan ritam koji su lokalni tehnički partner i suorganizator festivala, 2015.godine za Poslovni.hr izjavio je kako prosječna potrošnja njihovih gostiju, i to bez festivalske ulaznice, smještaja i putovanja, iznosi između 500 i 700 eura po osobi.

Ako gledamo brojke, radi se o ukupno deset festivalska dana koji privuku preko 16.000 posjetitelja, te kada pomnožimo s prosječnom potrošnjom radi se o preko 7.6 milijuna eura potrošnje minimalno, a u izračunu nije ubrojeno smještaj, putovanje i svi drugi troškovi tijekom boravka. Također, upravo su spomenuti festivali bili zaslužni za produljenje turističke sezone pošto se održavaju krajem kolovoza i početkom rujna.

S druge strane obale, ukupna potrošnja generirana Ultra Europe festivalom u 2017. procijenjena je na 525,3 milijuna kuna, što otprilike čini 0,08% ukupnog BDP-a Hrvatske, dok je promotivna marketinška vrijednost procijenjena na najmanje 25 milijuna eura.

Više nego jasan argument, kako ulaganje u manifestacije i festivale nije trošak , nego investicija.  

Grad Pula: Zahvaljujući Outlooku i Dimensions Pula je postala svjetska festivalska destinacija

Iz grada Pule su iznenađeni odlukama organizatora, te su svjesni velikog gubitka na cijelu turističku destinaciju.

“Zbilja nam je žao zbog odluke koju su organizatori festivala teško donijeli potaknuti brojnim faktorima na koje ne mogu utjecati. Odluku razumijemo i poštujemo. Od samog početka u partnerskom smo odnosu s organizatorima pa tako i sada kada zajednički pokušavamo pronaći rješenje  koje bi  omogućilo zadržavanje ovih  festivala u Puli. Festivali Outlook i Dimensions među najpopularnijim su glazbenim festivalima u Europi i zahvaljujući njima Pula je postala prepoznatljiva festivalska destinacija u koju je svake godine dolazilo na desetke tisuća mladih iz cijeloga svijeta. ”  izjavila je pročelnica Upravnog odjela za kulturu Grada Pule Jasmina Nine Kamber te dodala kako je Grad Pula od samog početka podržao njihovo održavanje upravo zbog velikog potencijala i zbog njihove koristi za cjelokupnu zajednicu.

“Pored velike međunarodne promocije Pule, velika je i financijska korist koju su festivali generirali i za sobom povlačili niz ugostiteljskih i trgovačkih djelatnosti kojima je znatno  obogaćena turistička ponuda Pule. Festivali su doprinijeli povećanju broja dolazaka i noćenja, ali i prihoda u mnogim djelatnostima u vrijeme post sezone i mnogima su bili prilika za zapošljavanjem i dodatnom zaradom. Pored toga, značajan je i dio prihoda koji se ostvario za vrijeme održavanja festivala i kojim je omogućena izgradnja i održavanje gradske infrastrukture” ističe Nine Kamber te zaključila kako je cjelokupna organizacija festivala umnogome doprinijela promociji Pule kao priznate festivalske destinacije te kako se ipak nada njihovom ostanku, odnosno skorom povratku.

Glazbeni festivali svakako imaju velik značaj na razvoj kulture, utjecaj na gospodarstvo, pogotovo lokalno, te na cjelokupnu promociju neke turističke destinacije. To jasno govore sve brojke, od broja noćenja do turističke potrošnje i ogromne promocije.

Naslovna fotografija: Dimensions festival / Rob Jones

Vijesti: