Prema najnovijem Long-Haul Travel Barometru (LHTB 2/2025), koji su objavili Europska putnička komisija (ETC) i Eurail BV, interes za putovanja u Europu s dalekih tržišta blago je opao za nadolazeću ljetnu sezonu 2025. godine. Iako globalni turizam pokazuje otpornost, zabrinutost oko troškova, geopolitička nestabilnost i slabljenje povjerenja potrošača utječu na odluke putnika iz ključnih tržišta.
Kinezi predvode - čak 72% planira posjet Europi
Ukupno 57% ispitanika iz dugolinijskih izvorišnih tržišta planira putovati u inozemstvo od svibnja do kolovoza 2025., što je 1% manje nego lani. Od toga njih 39% planira posjetiti Europu što je pad u odnosu na 41% prošle godine. Najveći pad zabilježen je u Sjedinjenim Američkim Državama (-7%), Brazilu (-6%), Kanadi (-5%) i Japanu (-5%).
Za razliku od toga, Kina bilježi snažan rast interesa, s čak 72% kineskih ispitanika koji planiraju putovanje u Europu što je porast od 10% u odnosu na ljeto 2024. godine. Ovaj trend potiče gospodarski oporavak i promjena potrošačkih vrijednosti u toj zemlji.
Visoki troškovi i dalje glavna prepreka
Troškovna pristupačnost ostaje glavni razlog za neputovanje u Europu. Gotovo 50% ispitanika koji ne planiraju putovanje navelo je upravo visoke cijene kao prepreku. To je porast od 7% u odnosu na prošlu godinu.
Najizraženija je zabrinutost u SAD-u i Brazilu, gdje je više od polovice ispitanika navelo trošak putovanja kao ključan razlog za odustajanje. Uz to, nedostatak godišnjeg odmora i sklonost domaćim putovanjima dodatni su razlozi u zemljama poput Japana, Južne Koreje i Australije.
Dobra vijest je da su zabrinutosti oko rata u Ukrajini znatno smanjene, a samo 4% ispitanika to vidi kao prepreku.
Raspoloženje varira po regijama
-
SAD: 33% planira posjet Europi, što je pad od 7% u odnosu na 2024. Glavni razlozi: troškovi i politička neizvjesnost.
-
Brazil: pad od 6%, ali 45% ispitanika i dalje planira putovanje.
-
Kanada: blagi oporavak, ali ispod prošlogodišnjih razina -37% ispitanika planira put.
-
Japan: samo 13% pokazuje interes, što je najniža brojka među ispitanim tržištima.
-
Južna Koreja: stabilno raspoloženje, s interesom usmjerenim na Francusku, Španjolsku i Italiju.
-
Australija: bilježi rast od 3% u odnosu na ljeto 2024.
-
Kina: najsnažniji rast interesa među svim tržištima.
Rani polasci i racionalizacija troškova
Istraživanje je pokazalo promjenu ponašanja potrošača. Sve više putnika planira ljetovanja ranije, u svibnju i lipnju. Njih 34% preferira ta dva mjeseca, što je značajan rast u odnosu na prošlogodišnjih 24%.
Izdaci se također mijenjaju - manji udio putnika planira dnevnu potrošnju iznad 200 eura, dok je 40% spremno potrošiti između 100 i 200 eura dnevno.
Hrana ostaje glavni prioritet (65%), a slijede turističke aktivnosti i kupovina. Transportni budžet je također važan (41%), što potvrđuje nastavak trenda višedestinacijskih putovanja unutar Europe.
Potrebna je prilagodba tržištima
U kontekstu sve slabijeg povjerenja potrošača, Europa mora dodatno ojačati svoju poziciju kroz pristupačne ponude, diverzifikaciju sadržaja i promociju manje poznatih destinacija.
Kako ističe Europska putnička komisija, strateški fokus na konkurentnost, održivost i izvansezonske ponude ključni su za očuvanje interesa i održivog turističkog razvoja u nadolazećim godinama.
"U vrijeme pada povjerenja potrošača na globalnoj razini, važnije je nego ikad ojačati poziciju Europe kao vrhunske destinacije. To znači poboljšanje konkurentnosti i dostupnosti europskih iskustava, uz nastavak predstavljanja manje poznatih destinacija i putovanja izvan sezone. S pravim strateškim fokusom, Europa može nastaviti pružati smislen, visokokvalitetan turizam za posjetitelje i stanovnike", rekao je Miguel Sanz, predsjednik Europske komisije za putovanja.
Cjelokupno izvješće možete pronaći na POVEZNICI.