Petra Bartulović, TZ Omiš: Kroz poštivanje principa održivosti želimo pridonijeti kvaliteti života

Autor:  Blanka Kufner

14. prosinca 2024.

Kada se promatra Splitsko-dalmatinska županija, Omiš je po turističkom prometu treća destinacija, nakon Splita i Makarske - godišnje ostvaruju preko milijun komercijalnih noćenja, otkrila nam je Petra Bartulović, direktorica Turističke zajednice Grada Omiša.

Smještajna ponuda je pretežno vezana za privatni smještaj, dakle ugostiteljske usluge u domaćinstvu, ali postoji i ponuda hotelskog smještaja te kampova.

Geografski položaj i laka dostupnost su komparativne prednosti ove destinacije koje su iz godine u godinu sve više razlog prepoznatljivosti i uspješnosti”, navodi Bartulović.

Omiš je, kao što znamo, smješten u srcu srednje Dalmacije, na pola puta između Splita i Makarske. Relativno je lako dostupan što se tiče avio-gostiju, a otvaranjem autoputa poboljšana je i cestovna povezanost.

Na ovom prostoru postoji duga tradicija turizma - ponuda privatnog smještaja i hotela razvija se 50-ak godina, no ima i ranijih zapisa, čak iz vremena prije Drugog svjetskog rata.

Centar aktivnog i avanturističkog turizma

Osim geografskog položaja, komparativna prednost je i to što se ovdje Cetina ulijeva u more, dakle činjenica da se na malom području susreću more, rijeka i planina. Grad okružuju Mosor i Omiška Dinara”, nastavlja direktorica TZ-a, dodajući kako je upravo sraz mora, rijeke i planine resursna osnova koja je utjecala na odluku o brendiranju i tržišnom pozicioniranju kao centra aktivnog i avanturističkog turizma Hrvatske.

Naravno, uz maksimalno poštivanje principa održivosti želimo također maksimalno pridonijeti kvaliteti života kroz razvoj turističke ponude”, ističe. 

Pozicioniranje kao centra aktivnog i avanturističkog turizma Hrvatske moguće je zato što na tako malom prostoru već sada imaju bogatu ponudu raznih turističkih doživljaja. Tako posjetitelji mogu ići na rafting, kajaking, kanuing, zipline... Mogu roniti ili jediti na dasci... Doista je već sada bogata ponuda pustolovnog segmenta.

Osim što je Omiš treća destinacija po broju noćenja u županiji, to je i izletnička destinacija. Posjetitelji iz drugih dijelova županije dolaze na jednodnevne izlete kako bi uživali u sadržaju koji im nudimo. To su gosti sa Splitske i Makarske rivijere, ali i s obližnjih otoka”, otkriva Bartulović.

Spektar aktivnosti koji se nudi je raznolik. Neke su lakše, druge zahtjevnije, ali gotovo da ne postoji neka aktivnost na moru ili u zaleđu koja se ovdje ne može iskusiti.

Dji 0077 large

Dji 0751 large

U zadnje vrijeme je dosta atraktivno planinarenje, ima nekoliko manifestacija koje slave prirodnu raznolikost i one su sve jači magnet za posjetitelje.

U listopadu održavaju tri manifestacije: 24 sata Imbera, Dalmacija Ultra Trail i Omiški polumaraton. Zbog postojeće sportske infrastrukture - nove dvorane - imaju također kamp rukometnih vratara, košarkaške kampove i drugo. 

Turističko-atrakcijska osnova privlači profesionalne sportaše, rekreativce, ali je i dodatna ponuda gostima koji dolaze u Omiš radi odmorišnog turizma - tako obogate svoj odmor. Avanturistički segment ponude je svakako nešto što utječe na produljenje sezone”, komentira Bartulović.

Trendovi su takvi da su turisti sve aktivniji, sportski rekreativci se nalaze u svim dobnim skupinama, ističe. To su ljudi kojima su očuvana priroda i uređena te sigurna mjesta za sport i rekreaciju visoko na listi prioriteta.

Sve to pred destinaciju postavlja visoke standarde, stoga se više ulaže u posjetiteljsku infrastrukturu, u sigurnost ponuđenih sadržaja. Ljestvica se svake godine podiže.

Doznajemo kako su tradicionalna tržišta Poljska, Njemačka, Češka, Slovačka i Mađarska, ali raste broj aktivnih turista iz Velike Britanije, Slovenije, Austrije, Italije i Skandinavije. Ove su godine imali značajniji rast gostiju iz SAD-a.

U skladu s trendovima

Turistička zajednica Grada Omiša vrlo je otvorena za suradnje s lokalnim dionicima, podupiru lokalne agencije prilikom prezentacija za strana tržišta, održavaju suradnje i u smislu interpretacije baštine. Istina, teško je izmjeriti koliko to utječe na noćenja i konkretnu zaradu, ali u svakom slučaju pridonosi promociji destinacije. 

To je proces - stvaranje svijesti, poticanje želje. Jako je teško dati neku procjenu, pogotovo kada pričamo o dnevnim posjetiteljima”, kaže Bartulović.

Kada je pak riječ o ulaganju u infrastrukturu, uvijek se radi o nekom partnerskom odnosu jer TZ-u nije ništa od javne infrastrukture povjereno na upravljanje. Partneri su također lokalnim udrugama kao što su primjerice planinarska društva.

Dji 0933 large

Dji 0217 large

Svake godine se ulažu određena sredstva u oglašavanje destinacije. Slogan glasi ”Možete sve, ne morate ništa” jer žele istaknuti posebnost destinacije - veliku ponudu za aktivne goste, ali i divne plaže za one koji odluče samo odmarati. Zato kažu da je Omiš centar aktivnog i avanturističkog odmorišnog turizma Hrvatske, jer dobro spaja ove dvije turističke ponude.

Pozicija grada uslijed reljefnih značajki čini ga jedinstvenim u Hrvatskoj. Taj reljef je uistinu impresivan i avanturizam je svakako smjer u kojem će ići snažnije, pojačati ulaganja.

To je trend. I aktivni odmor, i boravak u prirodi, i briga o prirodi... Briga o fizičkom i mentalnom zdravlju, briga o prehrani - to su sve trendovi koje sportski avanturistički proizvod u sebi dobro spaja”, navodi Bartulović koja vidi priliku u budućnosti kroz snažnije brendiranje ovog segmenta.

Što se tiče Hrvatske, smatra kako gotovo sve destinacije pokušavaju na neki način u svojoj ponudi imati doživljaje iz ove palete proizvoda. „Ali mislim da nisam neskromna ako kažem da nitko u Hrvatskoj zapravo nema mogućnost za tako široku ponudu kao što imamo mi”, iskreno dodaje.

Činjenica je da se Omiš nalazi u blizini drugog najvećeg hrvatskog grada koji je također snažan turistički centar. Ona to doživljava kao komparativnu prednost jer brojni posjetitelji Splita imaju priliku uživati u ponudi koju nudi Omiš, a to su doista brojni doživljaji.

Planovi za budućnost

U budućnosti planiraju ulagati u razvoj turističkih proizvoda koji će dovesti do povećanja broja dolazaka i noćenja izvan glavne sezone, raditi na povećanju dnevne potrošnje kroz unaprijeđenje postojećih i razvoj novih sadržaja, racionalno koristiti i čuvati prirodnu i kulturnu baštinu jer je kod ove vrste turističkih proizvoda upravo ona osnova cijelog doživljaja, brinuti o sigurnosti samih doživljaja i drugo.

Generalni plan je ulaganje u posjetiteljsku infrastrukturu kroz uređenje tematskih staza, opremanje mjesta u kanjonu za posjetitelje i slično.

Sada smo po zakonu obvezni izraditi studiju opteretnih prihvatnih kapaciteta destinacije i plan upravljanja. U tom procesu će se sigurno posebno analizirati i segment pustolovnog turizma. Omiš je prostorno velika destinacija, obuhvaća četiri segmenta. Osim kanjona rijeke Cetine i pustolovnog segmenta, Omiš je i stara gradska jezgra s prepoznatljivim tvrđavama, pričama o gusarima i klapama. Tu je također Omiška rivijera sa šljunčanim i pješčanim plažama te Poljica, skupina sela bogate povijesti na padinama Mosora”, opisuje direktorica TZ-a.

Njihova je vizija u budućnosti disperzirati turističku aktivnosti na druga područja unutar destinacije. Kanjon rijeke Cetine je zaštićeni krajobraz, podsjeća, a osim avanturističkog dijela, tu postoji i izletište te gastro ponuda. Za one koji nisu avanturisti, postoje izleti brodicama i drugi načini upoznavanja okolice.

Dji 0366 large

Uvjet daljnjeg razvoja je uspostava odgovarajuće infrastrukture, bolja interpretacija i prezentacija, pazeći pritom na opteretne kapacitete kako se ne bi ugrozila baština.

Za kraj treba spomenuti osvojenu nagradu za turistički film, a na koju se s pravom ponose. Podsjetimo, osvojili su treće mjesto u kategoriji gradovi. „To je veliko priznanje za uloženi trud. nisu uložena ogromna sredstva, već je na filmu rađeno s puno ljubavi i želje”, kaže Petra Bartulović.

Promotivni film Turističke zajednice Grada Omiša naziva “Operacija 4” nakon premijere je privukao veliki broj pregleda iz cijele Hrvatske i šire, i to zbog jedinstvene priče u kojoj dvoje djece kreće u potragu za svojim idolom, rođenim Omišaninom i slavnim nogometašem Ivanom Perišićem. 

Film koji prati njihovu “operaciju” pronalaska slavnog nogometaša, na društvenim je mrežama postigao ogroman broj pregleda, pozitivnih komentara, reakcija i dijeljenja. Potom su uslijedile pozitivne reakcije iz različitih krajeva svijeta i to od stručne zajednice filmografa te turističkih djelatnika.

Uradak, čiju režiju potpisuje Danijel Bolić, osvojio je do sada nagrade na čak 5 festivala. Na 2 domaća festivala osvojeno je ukupno 5 nagrada, od toga dvije na Zagreb Tourfilm Festivalu 2024: prvo mjesto za najbolji turistički video u Hrvatskoj u kategoriji turistička destinacija - grad i treće mjesto u međunarodnoj selekciji kategorija Turistička destinacija - grad, dok su na Festivalu turističkog i etno filma TEF KRK 2024 osvojene čak tri nagrade: za najbolji scenarij, za najbolju režiju te Grand Prix za najbolji film festivala. 

Od međunarodnih priznanja tu su: Terres Travel Festival - prvo mjesto u kategoriji Turistički proizvod - destinacija, Japan World Tourism Film Festival - drugo mjesto u kategoriji Turistička destinacija - grad, ART & TUR - drugo mjesto u kategoriji Turistička destinacija - grad.

U ukupnom poretku Međunarodnog udruženja turističkih filmskih festivala CIFFT, video je osvojio treće mjesto u kategoriji turistička destinacija - grad!

Foto: Goran Jović

Autor:  Blanka Kufner

14. prosinca 2024.