Dvije teme, stotine dimenzija, jedan zaključak: ili upravljaš turizmom, ili on upravlja tobom

Portugal kao inspiracija, Mallorca kao upozorenje.

Autor:  Goran Rihelj

21. srpnja 2025.

Kroz svoje djelovanje imam jasan i dosljedan narativ koji stalno ističem: fokus je na destinaciji tj. na upravljanju razvojem turizma.

Znam, to nije clickbait. Nema „hook“, nema senzacije, ni viralnog potencijala.

Ali... sve počinje i završava upravljanjem turizmom i balansom između lokalnog stanovništva i razvoja turizma. To je po meni glavna formula u turizmu.

Stalno argumentirano ističem probleme oko prekomjernog turizma i fokusa na održivi turizam, ali i ističem pozitivne primjere te rješenja.

Iako svaki tjedan kako u domaćem tako i globalnom turizmu donosi razne vijesti, ovaj put umjesto tjednog pregleda smatram kako je ključno istaknuti dvije važne vijesti, koje imaju veliko značenje za razumijevanje turizma i koliko je isti kompleksan. Također, još jedna potvrda kako je upravljanje razvojem turizma iz perspektive destinacija najvažniji faktor.

Pa krenimo redom...

Danas dvije priče - jedna strateška greška u razvoju turizma, dok s druge strane totalno suprotno. Konkretan primjer upravljanja destinacijom. Ipak mogu svi za jedan stol: od grada, turističkog menadžmenta, hotela i drugih dionika kao i konkretan primjer odgovornog upravljanja destinacijom.

Ipak se može, nije samo iluzija.

PRIČA 1 Kampanja Portugala koja mijenja paradigmu.

Screenshot 2025 07 19 at 17

Kampanja Portugala kao model za odgovorno upravljanje turizmom.

Odličan pozitivan primjer iz prakse koji svakako može poslužiti kao model kako kroz upravljanje, odnosno destinacijski menadžment, možemo razvijati održivi turizam.

Ne radi se o jednokratnoj kampanji ili pokušaju “zelenog PR-a”, već o široj strategiji razvoja destinacije, koja aktivno uključuje hotele, lokalnu zajednicu, a na kraju i same turiste.

Portugal ovom kampanjom ne “poučava” turiste, on ih uključuje u rješenje problema. Uporabom jednostavnih, ali efektnih poruka kampanja cilja na emocionalnoj i racionalnoj razini prema posjetiteljima.

Portugal ovime jasno poručuje dvije ključne stvari: prvo, da rast bez upravljanja nije razvoj, i drugo, da se turizmom treba upravljati, ali ne na način koji podrazumijeva rast pod svaku cijenu.

Jer održivost više nije stvar izbora, već preduvjet opstanka. Osobito u regijama poput Algarvea, koje se već suočavaju s ozbiljnim pritiscima klimatskih promjena i nestašicom vode.

Strateška i smislena suradnja u destinaciji svih aktera ipak nije samo iluzija.

Cijela priča na https://hrturizam.hr/portugal-save-water-odrzivi-turizam

PRIČA 2: Konflikt umjesto dijaloga: turizam na Mallorci hitno treba medijaciju.

Screenshot 2025 07 19 at 17 2

Dok lokalni stanovnici prosvjeduju protiv prekomjernog turizma porukama "Go home", hotelijeri im odgovaraju kontraporukom "Go home, but come back soon". Obje strane obraćaju se istim gostima, no potpuno različitim porukama.

Suluda situacija. Ovo nije dijalog, već pokazivanje mišića i nadmetanje u tome tko će biti glasniji ili tko je "jači".

Vrijeme je za hitnu medijaciju, prije nego što se cijela situacija pretvori u trajnu štetu, kako za odnose unutar zajednice, tako i za imidž same destinacije.

Ključno pitanje koje lebdi u zraku je: gdje je destinacijsko upravljanje, gdje je otočna vlast?

Glavno pravilo medijacije je kako svaka strana ima svoju priču.

U kontekstu Mallorce, dok god hotelijeri i lokalna zajednica šalju kontraporuke preko plakata, a ne sjedaju za isti stol, prvi i najvažniji korak medijacije je propušten: slušanje tuđe priče. A bez toga, nema ni rješenja.

Upravo zato medijacija nije suđenje. Nema pobjednika i poraženih, nego se traži zajednička točka interesa, prostor balansa. Što je i u turizmu jedini dugoročno održiv okvir.

Cijela priča oko sulude situacije u Mallorci na https://hrturizam.hr/konflikt-umjesto-dijaloga-turizam-na-mallorci-hitno-treba-medijaciju

Portugal kao inspiracija, Mallorca kao upozorenje.

U konačnici, sve se svodi na jedno: ili upravljaš turizmom, ili on upravlja tobom.

Portugal je pokazao kako se strategijom, suradnjom i jednostavnom, ali promišljenom komunikacijom može mijenjati paradigma. Ne kroz PR, već kroz partnerstvo, jer cilj je svima isti: održivi turizam, poslovanje, kvaliteta života i doživljaj za turiste.

S druge strane, Mallorca nam pokazuje kako izgleda kada strategije nema, kada dijalog zamijene parole, a zajedništvo postane poligon za sukobe.

I zato nije stvar u tome tko je u pravu - hotelijeri ili građani, niti je rješenje u zelenim porukama bez strukture.

Ključ je u destinaciji. Onoj koja zna kamo ide, tko sve sjedi za stolom i kako se dogovaraju pravila igre. A u glavnom fokusu mora biti destinacija i lokalno stanovništvo. To je temelj zašto je turizam i počeo upravo u toj destinaciji.

U turizmu, kao i u životu, sve kreće od odnosa: između ljudi, između sektora, između interesa. Ako nema povjerenja, nema ni razvoja. Ako nema zajedničke vizije, nema ni održivosti. A bez održivosti, sve je samo kratkoročna potrošnja - na dugoročnu štetu destinacije.

I zato stalno ponavljam isti narativ. Jer nije stvar u klikovima, nego u smjeru, razumijevanju i odgovornosti.

Zato gledajmo u Portugalu kao inspiraciju, a u Mallorcu kao upozorenje.

Jer ako ne naučimo iz tuđih lekcija, brzo ćemo ih morati ponavljati na vlastitoj koži.

Autor: Goran Rihelj, hrturizam.hr

Svi članci i širi kontekst dostupni su na HrTurizam.hr. Ako i vama turizam znači više od sezonskog izazova, znate gdje je pretplata

Autor:  Goran Rihelj

21. srpnja 2025.