Poštuj sebe, poštivat će te i drugi

“You will be loved and respected only if you love and respect yourself.” Izrekao je jedan od najčitanijih pisaca na svijetu Paulo Coelho. To me potaknulo na razmišljanje „...

“You will be loved and respected only if you love and respect yourself.” Izrekao je jedan od najčitanijih pisaca na svijetu Paulo Coelho.

To me potaknulo na razmišljanje „ Poštuj sebe, poštivat će te i drugi “, ako to gledamo iz perspektive turizma i turističke destinacije onda imamo veliki problem. Ne samo da ne poštujemo druge, nego ne poštujemo niti sami sebe, naravno čast iznimkama.

Znate li da su Vinkovci, grad u kojem živim, kontinuirano naseljeni preko 8300. godina? Dokaz tome je pronađen najstariji indoeuropski kalendar Orion, koji se zadnjih godina u Vinkovcima sve češće spominje. Zahvaljujući ovoj činjenici Vinkovci dobivaju predznak najstarijeg europskog grada. Fascinantno, zar ne?

Na Fakultetu turističkog menadžmenta u Vinkovcima na kojem studiram, u konverzaciji s profesoricom talijanskog jezika, koja kao i svi ostali profesori dolazi iz Istre budući se radi o fakultetu čije je sjedište u istarskom gradu Višnjan, shvatio sam kako ne zna niti je ikad čula za ovu informaciju iako u Vinkovce dolazi već gotovo dvije godine.

Ta činjenica me motivirala za pisanje ove teme – nije problem što profesorica iz Istre ne zna za ovu, nevjerojatnu i fascinantnu, povijesnu priču o Vinkovcima. Problem je kako joj tu priču nitko nije ispričao? Pogotovo gledano iz perspektive kako se radi o fakultetu za turistički menadžment. Kako je moguće da joj to nitko nije rekao počevši od kolega profesora koji predaju stručne predmete iz turizma, lokalnih ljudi koje je sigurno susretala, konobara u kafiću pa sve do recepcionerke hotela u kojem odsjeda u Vinkovcima. Zar nije logično kada prvi put dođete u hotel da Vas recepcionerka pozdravi sa: „Dobro došli u najstariji gradu u Europi, kako Vam mogu pomoći“. Potom Vam ispriča priču, dobije pozitivne reakcije i super startnu poziciju za daljnju komunikaciju, a možda i proda koji suvenir Oriona ( ako ga ima op.a.) te time stvori dodatnu profit hotelu. Žalosno, ali ni večina Vinkovčana ne znaju kako žive u najstarijem gradu u Europi, pa kako onda očekivati da to zna netko iz Zagreba, Istre ili Dalmacije, a da ne pričam iz Europe.

Prije tri godine u sklopu Vinkovačkih jeseni, u pješačkoj zoni zakupio sam malu drvenu kućicu te otvorio tradicionalnu i autohtonu suvenirnicu u kojoj su se prodavali ručno rađeni suveniri od lokalnih proizvođača. Cilj mi je bio okupiti ih na jednom mjestu i ponuditi nešto više od štanda, koji su uobičajeni tijekom trajanja ove značajne manifestacije. Budući sam provodio po osam sati dnevno u suvenirnici, susretao sam se sa raznovrsnim turistima, kako domaćim tako i stranim, te im pričao priču o Vinkovačkim jesenima, ali sa najviše žara pričao sam im o Orionu te najstarijem gradu u Europi. Najviše me začudilo kada su dolazili Vinkovčani koji nisu znali apsolutno ništa ili su nešto čuli o tome da žive u gradu koji ima tako bogatu povijest. Čak da stvar bude apsurdnija, nisu bili ni svjesni kako upravo hodaju po Orionu, budući je pješačka zona popločena u obliku samog kalendara.

Slika2

Osobno, kako u privatnoj, tako čak i u poslovnoj komunikaciji, završavam svoje mailove sa: Lijep pozdrav iz najstarijeg grada u Europi. Zašto? Jer poštujem, cijenim i njegujem tu kulturu, povijest, naslijeđe i tu priču.

Ako ja kao privatna osoba koristim svaku priliku da komuniciram na takav način, a čak nisam niti rođen u Vinkovcima, nego u Zagrebu ( iako stara narodna kaže da si zapravo od tuda od kuda ti je žena, pa onda ispada da sam Vinkovčanin), zašto to ne koriste turističke zajednice, putničke agencije, javne ustanove pa i sami gospodarstvenici grada na Bosutu?

Zar nam svima ne bi trebao biti cilj promovirati lokalni turizam tj. turističku destinaciju, a posebice onima koji se bave turizmom, ugostiteljstvom i gospodarstvom?

Kad pričamo o brendiranju onda su najčešće izjave u kontekstu kako je to što činim banalizam i kada bi imali nekakav budžet onda bi sve bilo drugačije. Vjerojatno bi bilo tako, ali „lijep pozdrav iz najstarijeg grada u Europi“ na kraju maila ne košta ništa. Slažem se, banalno i mala stvar, ali mozaik se sastoji od tisuće malih detalja koji, kada ih složite, čine jednu priču.

Nažalost mi Hrvati ne poštujemo sami sebe, svoju tradiciju i kulturu. Naprotiv, kao da je se sramimo iako nam je upravo to najveća vrijednost i prednost pred konkurentima. Hrvatska nema jednu priču, nego tisuće priča kao i tisuće otoka i pitam se kada ćemo već jednom shvatiti da turisti žele upravo tu našu priču.

Žele probati rakiju i kulen,vidjeti svinju i kravu (onu smeđu, ne ljubičastu), pa jasno i posjetiti i doživjeti najstariji gradu u Europi i kolijevku europske civilizacije – Vinkovce.

Foto: Darko Puharić / Studio Design D

Foto: Darko Puharić / Studio Design D

„Vinkovčani imaju zašto biti ponosni na prapovijest i povijest svojeg grada i svoj Bosut – europski Eufrat ili Nil na čijem je čudesnom desnom zavoju, nicala i razvija sa se europska kultura“ izjavio je profesor arheologije Aleksandar Durman, koji je i pronašao kalendar Orion davne 1978. godine.

I za kraj, pitanje za milijun kuna, da li će Vinkovci iskoristiti potencijal i ispričati svoju priču? Iskreno se nadam kako hoće, ali tek tada kada se neće sramiti svoje tradicije, kulture i povijesti nego će je njegovati i poštovati.

„Poštuj sebe, poštivat će te i drugi“

Vinkovci imaju svoju priču, samo je moramo ispričati.

Pričajte priče,

Lijep pozdrav iz najstarijeg grada u Europi,
Pozdrav iz Vinkovaca

P.S. Spomenuli smo rijeku Bosut, znate li da je to jedina rijeka na svijetu koja teče uzvodno i nizvodno ?

Povezane vijesti: