Priključite se globalnom pokretu izbacivanju plastike u turističkoj industriji

”Mi se ne možemo pomaknuti s mjesta, ali vi morate”, novi je slogan odlične kampanje Greenpeacea u Hrvatskoj u kojoj su spomenici diljem zemlje osvanuli ovih dana sa spomenutim...

Mi se ne možemo pomaknuti s mjesta, ali vi morate”, novi je slogan odlične kampanje Greenpeacea u Hrvatskoj u kojoj su spomenici diljem zemlje osvanuli ovih dana sa spomenutim porukama.

Cilj kampanje je probuditi svijest javnosti kako se zbog loše kvalitete plastične vrećice kratko koriste, zbog niske cijene dijele nekontrolirano i ono najvažnije okolišu nanose ogromnu štetu, a jednostavno je zamijeniti ih alternativama.

Tako je desetak statua u Hrvatskoj u znak prosvjeda protiv masovne upotrebe plastičnih vrećica, “ponijelo” u grad svoje platnene torbe, podržavši tako kampanju Greenpeacea u Hrvatskoj.

Kumica Barica Fotografija: Nevio Smajić / Greenpeace

Kada pričamo o alternativi, nažalost čovječanstvo očito ne reagira na sve znakove upozorenja, barem ne dovoljno, te se kao jedino rješenje nameće zabrana laganih plastičnih vrećica za nošenje te korištenje Eko platnenih vrećica. I to jedino može znatno popraviti situaciju, pogotovo u budućnosti.

Iz Greenpeacea, stoga su pokrenuli peticiju kojom traže njihovu zabranu. U dva i pol mjeseca peticiju je potpisalo više od 40.000 ljudi. To pokazuje da unatoč njihovoj sveprisutnosti, raste svijest o štetnosti vrećica i jednokratne plastike općenito. “Ljudi zapravo žele da se svoj toj silnoj plastici stane na kraj, da ih se prestane na svakom koraku nutkati vrećicama i zatrpavati plastičnom ambalažom. Građanke i građani su složni u tome da je potrebno sistemsko rješenje te pokazuju iskrenu volju da u svakodnevnom životu potraže alternativu”, poručila je Petra Andrić, Greenpeaceova voditeljica kampanje.

Orson Welles Fotografija: Maja Prgomet / Greenpeace
Špiro Brusina Fotografija: Mihovil Zrilić / Greenpeace

U Hrvatskoj je na snazi obavezna naplata laganih plastičnih vrećica za nošenje (do 50 mikrona), uz iznimku tzv. vrlo laganih za koje treba stajati obavijest „Vrećice koristite štedljivo“. Ova odredba stupila je na snagu u siječnju 2019., ali na brojnim mjestima se ne provodi uopće ili je provedba neadekvatna. U Greenpeaceu smatraju da se na ovaj način neće postići namjera Direktive o plastičnim vrećicama da maksimalna potrošnja po glavi stanovnika bude 90 laganih plastičnih vrećica po osobi do kraja 2019., odnosno 40 do kraja 2025.

Znate li da ukupna potrošnja plastičnih vrećica u Hrvatskoj iznosi oko 200 vrećica po stanovniku godišnje[? To znači 830 milijuna vrećica godišnje ukupno samo kod nas. Kad bismo te vrećice stavili u niz, premostili bismo udaljenost od Zemlje do Mjeseca, odnosno opasali Zemlju oko ekvatora čak devet puta. Sav špeceraj stane u platnenu vrećicu!

Kampanja je odlično pogodila osim konceptom, tako i porukama. Tako se Oca hrvatske biologije mora, Špira Brusinu, u Zadru može vidjeti kako zamišljeno gleda u školjku u kojoj su vidljivi tragovi mikroplastike, dok se u Zagrebu Tesla držao za glavu i samo promrmljao: «Pa je li to stvarno tako teško riješiti

Greenpeaceova peticija za zabranu plastičnih vrećica i dalje je otvorena za potpisivanje na OVDJE

1. Šetač, Osijek / Fotografija: Alen Večanin 2. Marija Jurić Zagorka, Zagreb / Fotografija: Nevio Smajić

Odlična je vijest kako se od 2021.godine zabranjuju plastični predmeti za jednokratnu upotrebu u EU.

Europski parlament se složio s ambicioznim mjerama koje je predložila Europska komisija kako bi se riješio problem otpada u moru te je donesena „Direktiva o plastici za jednokratnu uporabu“, a koja se izravno bavi morskim otpadom zahvaljujući nizu ambicioznih mjera.

U slučajevima u kojima postoje lako dostupne i cjenovno pristupačne alternative, na tržištu EU će se zabraniti jednokratni plastični proizvodi. Tako se od 2021. više ne bi smjeli prodavati plastični štapići za uši, pribor za jelo, tanjuri, slamke, štapići za miješanje pića, lagane vrećice, držači za balone, predmeti od oxo-razgradive plastike i određenih stiropora.

SVJETSKI HOTESLKI LANCI IZBACUJU PLASTIČNE SLAMKE

PLANET OR PLASTIC / Odlična kampanja National Geographic-a

Najveći svjetski hotelski lanci Marriott i Hyatt pokrenuli su globalni pokret i ekološku akciju zaštite okoliša s ciljem izbacivanja iz uporabe plastičnih slamki unutar svojih hotela, restorana i barova. Akciji su se priključili i mnogi drugi hotelski lanci kao što su Hilton, Accor, Hyat, Four Seasons Hotels and Resorts,Walt Disney Company, InterContinental i mnogi drugi.

A pokretu su se priključili i neke naše hotelske grupacije kao što je Valamar i Maistra. Tako gosti Valamar Riviere od 1. kolovoza više neće moći dobiti klasične, plastične slamke već isključivo biorazgradive slamke od celuloze. Naime, najveća hrvatska turistička kompanija tako se pridružuje svjetskoj zelenoj akciji izbacivanja plastičnih slamki iz upotrebe. Posebna briga posvećuje se smanjenju emisija stakleničkih plinova, smanjenju potrošnje vode, smanjenju proizvodnje otpada, recikliranju, pročišćavanju otpadnih voda i ponovnom korištenju za navodnjavanje te u procesu pranja u praonicama rublja, unaprjeđenju korištenja solarnom energijom, nabavi ekološki prihvatljivih materijala, osobito kod ključnih investicija, ali i edukaciji gostiju, zaposlenika i lokalnog stanovništva o važnosti očuvanja jadranske obale i mora te organizaciji akcija čišćenja obale i podmorja. S istim ciljem Valamar Riviera izbacuje iz upotrebe i plastične slamke. 

U Maistrinom hotelu Adriatic u Rovinju će tako izbaciti sve plastične predmete za jednokratnu upotrebu i zamijeniti ih raspoloživim alternativama.

U provedbu ove inicijative aktivno su uključeni zaposlenici hotela, dobavljači, partneri te gosti i građani koji uživaju usluge hotela. U 2018. godini Adriatic je započeo koristiti zamjenske papirnate slamke umjesto plastičnih, a do lipnja ove godine hotel će prestati koristiti 80 posto plastičnih proizvoda (kupaonski sadržaji, boce s napitcima, vrećice, spremnici, šalice i sl.) za jednokratnu uporabu s ciljem da ih do kraja 2019.godine u potpunosti izbaci iz uporabe u svim svojim smještajnim jedinicama, barovima i restoranu. Nadalje, do kraja godine u Adriaticu će se koristiti isključivo biološka sredstva za čišćenje te podržavati suradnja s dobavljačima čiji se proizvodi (kozmetika, tiskani materijali pa čak i uniforme osoblja) proizvode od prirodnih, bioloških, ekološki prihvatljivih ili recikliranih materijala.

PLASTIČNE SLAMKE KOJE SE PROIZVEDU U NEKOLIKO SEKUNDI, U PROSJEKU SE KORISTE SVEGA DESETAK MINUTA, A RAZGRAĐUJU ČAK 500 GODINA, A 80% PLASTIKE U MORU DOLAZI S KOPNA.

Za kraj, po ne znam više koji put, istaknuti ću i citirati francuskog astronauta koji govori o Zemlji gledajući je iz Međunarodne svemirske postaje ( ISS ) za dokumentarnu emisiju „Budućnost prema Starcku„ a koji je postavio fenomenalanu hipotezu te istaknuo: ” Kada gledate Zemlju iz svemira, nemoj se začuditi ako se naježite ili ako zasuzite. Toliko je dojmljivo. Putovanje ISS-a oko Zemlje traje sat i pol, 45 min vidite dio Zemlje gdje je dan, a sljedećih 45 minuta dio gdje je noć. Vidite munje koje osvjetljavaju oblake, auroru borealis… Ako letite oko ekvatora, 45 min vidite sjevernu polutku gdje je zima, sve je bijelo i savršeno čisto, a idućih 45 minuta gledate ljeto. I to je nešto posebno. Da svi ljudi mogu vidjeti zemlju iz svemira, shvatili bi da smo svi isti, da smo svi u istoj letjelici – i to malenoj! Paralela je još jasnija u našem brodu. Imate ograničene resurse pa pazite na svaku kap vode koju pijete, kojom se perete, pazite na potrošnju struje jer vam je ne smije ponestati. Moramo na Zemlji razmišljati kao i na brodu. Što je naš cilj na Zemlji ? Da živimo svi zajedno. Da svi budemo sretni, da djeci prenesemo radost življenja, stvaranja, otkrivanja i da nađemo način da ljudski rod opstane što dulje u budućnosti.

Prekrasna paralela, kad bi bar svaki čovjek mogao vidjeti Zemlju iz svemira.

Kao i uvijek, moć je u nama samima tj. u rukama potrošača. Jer ako se mi promijenimo i počnemo tražiti hotele i destinacije ( proizvode i tvrtke općenito ) koji su krenuli putem zelene i održive transformacije, tako ćemo ubrzati cijeli proces i globalnu priču usmjeriti na izbacivanje plastike i odrivi razvoj. Krenite od sebe.

P.S. Upravo je ovaj tjedan objavljen video gdje je investitor i istraživač Victor Vescovo podmornicom zaronio na 10.928 metara dubine u Tihom oceanu, točnije Marijanskoj brazdi, koja je ujedno i najdublje mjesto na Zemlji. I što je našao doslovno na dnu mora? Plastičnu vrećicu.

ZLARIN PRVI HRVATSKI OTOK BEZ JEDNOKRATNE PLASTIKE 

Vijesti: