Sretan nam Svjetski dan turizma. Promišljamo li što i kako dalje?

Sretan vam Svjetski dan turizma.

Autor:  Goran Rihelj

27. rujna 2022.

Kako je oporavak sektora u tijeku, Svjetska turistička organizacija (UNWTO) u sklopu Svjetskog dana turizma ističe priliku za ponovno promišljanje o tome kako se bavimo turizmom.

To znači stavljanje ljudi i planeta na prvo mjesto te okupljanje svih, od vlada i poduzeća do lokalnih zajednica, oko zajedničke vizije za održiviji, uključiviji i otporniji sektor.

S temom "Promišljanje turizma" (Rethinking Tourism), obilježavanje Svjetskog dana turizma ove se godine usredotočilo na ponovno osmišljavanje rasta sektora, kako u smislu veličine tako i u pogledu važnosti. Cilj teme "Promišljanje turizma" je potaknuti raspravu o promišljanju turizma za razvoj kroz obrazovanje i radna mjesta, te utjecaj turizma na planet i prilike za održiviji rast.

"Potencijal turizma je golem i imamo zajedničku odgovornost osigurati da se on u potpunosti iskoristi. Na Svjetski dan turizma 2022., UNWTO poziva sve, od turističkih radnika do samih turista, kao i mala poduzeća, velike korporacije i vlade da promisle i preispitaju što radimo i kako to radimo", rekao je glavni tajnik UNWTO-a Zurab Pololikashvili.

Iz svake krize proizađe i nešto dobro. Opet se iskreno veselimo gostima. Veselimo li se i dalje gostima ili smo se vratili na staro? 

Ako nas je nešto ova kriza naučila, onda je to da ponovno cijenimo naše goste i ne uzimamo turizam zdravo za gotovo. Iskreno se nadam, kako će to ostati i da se nećemo brzo vratiti na stari mindset.

Kriza je pokazala i koliko je turizam važan za cijelu ekonomiju, a pogotovo na povezane lance, pošto turizam veže vertikalno i horizontalno razne druge industrije. 

Nakon ove ljetne sezone lakše se diše, no to ne znači kako će se turizam vratiti na staro. Pitanje je koliko smo spremni za promjene, jer oni koji će ih pratiti, samo će dodatno povećati jaz između uspješnih i onih manje uspješnih destinacija. Hrvatska mora biti u toku svih trendova, dapače, mislim da ih i sama mora stvarati.

Turizam se oporavlja i mijenja. No jesmo li mi krenuli s novom paradigmom? Jesmo li nešto naučili? Imamo li snage i volje za promjenom? Jesmo spremni za korak naprijed? Za sinergiju? Fokus na tržišni razvoj? Održivi i strateški razvoj? 

Naši sustavni strateški problemi i dalje ostaju. Nisu nestali. Dapače, sve su dublji i dublji jer je sve više i više kreveta i gostiju. 

Dolazi novo doba turizma, a koji će se vratiti još jači i čvršći. Ali i drugačiji. Kojim putem ćemo mi krenuti, ovisi samo o nama samima. 

Moramo prestati samo pričati i isticati iste probleme po razno raznim konferencijama iz godine u godinu, a koje se ponavljaju u nazad 20 godina. Napokon nam treba jasna vizija, strategija i akcijski planovi kako bi pokrenuli novu turističku paradigmu. 

Jedno je želja, a nešto sasvim drugo cilj.

To jedino možemo ako se počnemo baviti strateškim razvojem destinacija, jedino sinergijom kako u destinaciji tako i u cijelom sustavu, jedino ako se struka napokon probudi i napravi pozitivan tržišni pritisak da se stvari pokrenu s priče i želje, na konkretne ciljeve. Jedino ako prestanemo gledati samo sebe, nego počnemo gledati širu sliku. 

I da, trebaju nam turističke zajednice. Razumijem negativni narativ prema sustavu, no traženje gašenja turističkih zajednica, kao i HTZ-a je čisti populizam. 

Trenutni sustav turističkih zajednica se pokazao neefikasan i neproduktivan. Postoje razni faktor zašto je to tako. Ali sasvim sigurno turističke zajednice su ključne za strateški razvoj. U kojem obliku i kako naprijed je za stručnu argumentiranu raspravu. Sustav turističih zajednica je potrebno transformirati, modernizirati i ojačati. Ne gasiti. Netko se mora baviti strateškim razvojem, a to je upravo primarna zadaća turističkih zajednica, to ne može raditi privatni sektor. 

Sustav moramo ojačati, kako financijski tako i ljudski, transformirati u brendiranje regija i DMO organizacije, profesionalizirati, osloboditi ih zakonskih "okova" da mogu biti tržišno orijentirani... jer upravo o njima ovisi strateški razvoj destinacija. Ne treba biti previše pametan, samo se okrenimo oko sebe i pogledaju kako funkcioniraju sustavi u našem okruženju ili globalno. Imamo svi internet. Itekako postoje pozitivni poslovni modeli, no opet sve je na nama samima. Želimo li i dalje samo pričati i stihijski se "razvijati" ili ćemo se okrenuti strateškom i održivom rastu i razvoju.

Ljetne sezone će uvijek biti, kako god okrenemo. Barem brojčano. Čak i usprkos globalnoj pandemiji. Ako želimo napraviti iskorak našeg turizma, za to nam ipak trebaju poslovni procesi, a ne stihija. Da se stvarno počnemo baviti razvojem turizma. I dalje nam se u široj slici, bez obzira na pozitivne pojedinačne primjere, ipak turizam i dalje događa. 

Svi se bore za iste turiste. Uspješniji će biti oni koji će gurati naprijed, biti brži, kreativniji, efikasniji i inovativniji. 

Sinergija i puno bolja komunikacija svih u destinaciji nam mora biti imperativ, jer jedni bez drugih ne možemo. Svi mi činimo destinaciju. Koliko god mali ili veliki bili, no igramo važnu ulogu u konačnoj slici turističkog mozaika jedne destinacije. 

I ne zaboravimo, turizam su emocije, doživljaji i priče, a ljudi putuju kako bi doživjeli nov način i kulturu življenja. Zato nam fokus mora biti na autentičnoj ponudi i kontekstu destinacije, jer motiv dolaska nije krevet, nego upravo destinacija. 

Budimo to što jesmo – to turisti žele upoznati, okusiti i doživjeti. 

Svjetski dan turizma održava se 27. rujna od 1980. godine. Taj datum obilježava godišnjicu usvajanja Statuta organizacije 1970. godine, kojim su stvoreni uvjeti za osnivanje UNWTO-a pet godina kasnije.

Sretan nam Svjetski dan turizma.

Autor:  Goran Rihelj

27. rujna 2022.