Sretan vam Svjetski dan turizma: Oporavak tek počinje, a turizam će se uz razne izmjene vratiti još jači i čvršći

Pandemija koronavirusa negativno je utjecala kako na razvijene, tako i na ekonomije u razvoju, a marginalizirane skupine i najugroženiji pogođeni su najviše. Iz tog razloga Svjetska turistička organizacija (UNWTO)...

Pandemija koronavirusa negativno je utjecala kako na razvijene, tako i na ekonomije u razvoju, a marginalizirane skupine i najugroženiji pogođeni su najviše.

Iz tog razloga Svjetska turistička organizacija (UNWTO) odredila je kako će Svjetski dan turizma 2021. biti usredotočen na turizam za inkluzivni, odnosno uključivi rast. To je prilika da gledamo dalje od turističke statistike i shvatimo, odnosno priznamo kako iza svakog broja ustvari stoji osoba.

Početkom 2020. godine dogodilo se nezamislivo – turizam je zbog pandemije doslovno stao na globalnoj razini. Nakon više nego kaotičnog perioda, zadnje dvije sezone su bilo iznimno neizvjesne i naporne za cijeli turistički sektor. Nitko nije znao što očekivati, nije bilo protokola kako se pripremiti za sezonu, a situaciju je dodatno podizalo stres praćenja izmjena iz tjedna u tjedan, broj novooboljelih, novih mjera ulaska u Hrvatsku iz svakog tržišta kao i nacionalne mjere.

No, kada danas gledamo u nazad, turizam se pokazao kao iznimno otporan i žilav te je, kako prošle godine, a pogotovo ove, nadmašio očekivanja svih u turizmu, a u Hrvatskoj i dalje borave strani turisti. Naravno, sektor turizma je puno izgubio, a financijski oporavak trajat će godinama. Ne zaboravimo, kako bez obzira na odlične turističke rezultate, kada gledamo na razini godine i dalje ćemo imati veliki pad, jer nije bilo dolaska za Uskrs niti predsezone. Također, kontinent nažalost nije u fokusu, a koji je najviše izgubio, jer špica sezone na kontinentnu je upravo u pred i posezoni, kada su bile najstrože mjere. Došla je jesen, sezona na kontinentu tek počinje.

Jedno je sigurno – čeka nas novi i drugačiji turizam. U kojem obliku to još nitko sa sigurnošću ne zna. Zadnje dvije sezone sasvim sigurno neće ulaziti i nikakve buduće analize niti će biti referentne, a od druge sezone tek kreće pravi oporavak turizma koji će trajati godinama. Ono što se očekuje je puno veći fokus na ekologiju i održivost, aktivi odmor, vrijednost za novac, autentični sadržaj, digitalizaciju i fokus na ruralne destinacije.

Očekuje se i češća domaća putovanja tijekom godine, kao i više vikend putovanja, pogotovo na ruralne i neistražene destinacije. Također, sasvim je sigurno kako će neke “pandemijske” navike ostati dugoročno. Kao recimo covid standardi čišćenja i dezinfekcije, fleksibilni booking, organizacija doručka i večere u hotelima, nastavak digitalizacije te ćemo se puno više morati potruditi da dođemo do gostiju.

Oporavak kreće u narednim godinama i tek ćemo na zahtjevima gostiju i tržištu krajem ove godine i početkom 2022. vidjeti u kojem će se smjeru kretati potražnja. Dakle, budimo spremni, kao i ovih godina, brzo reagirati na promijene.

/ / / Iz svake krize proizađe i nešto dobro. Opet se iskreno veselimo gostima

Ako nas je nešto ova kriza naučila, onda je to da ponovno cijenimo naše goste i ne uzimamo turizam zdravo za gotovo. Iskreno se nadam, kako će to ostati i da se nećemo brzo vratiti na stari mindset. Kriza je pokazala i koliko je turizam važan na cijelu ekonomiju, a pogotovo na povezane lance, pošto turizam veće vertikalno i horizontalno razne druge industrije. Pokazala je i kako kvalitetniji smještaj bio najbolje popunjen, a kuće za odmor s bazenima su se za stalno pozicionirale. Dapače, osobno smatram i prije covid krize, da će upravo luksuzne kuće za odmor s bazenima biti traženije nego hoteli s 4*. Sada su samo dobile potvrdu toga.

Nakon ove ljetne sezone lakše se diše, no to ne znači da će se turizam vratiti na staro. Pitanje je koliko smo spremni za promijene, jer oni koji će ih pratiti, samo će dodatno povećati jaz između uspješnih i onih manje uspješnih destinacija. Hrvatska mora biti u toku svih trendova, dapače, mislim da ih i sama mora stvarati.

Sigurno je kako će se od druge godine, bez obzira na to što će koronavirus i dalje biti prisutan, cijela ekonomija, a pogotovo turizam stabilizirati i krenuti putem ka oporavku. Tako da sljedeća godina će biti puno stabilnija, organiziranija i neće biti toliko intenzivna u domeni da iz tjedna u tjedan pratimo razno razna “covid semafore”. No, naši lokalni sustavni problemi i dalje ostaju. Nisu nestali. Jesmo spremni za korak naprijed? Za sinergiju? Fokus na tržišni razvoj? Održivi i strateški razvoj? Sve je na nama samima.

Dolazi novo doba turizma, a koji će se vratiti još jači i čvršći. Sretan vam Svjetki dan turizma.

I ne zaboravimo, turizam su emocije i doživljaji, a ljudi putuju kako bi doživjeli nov način i kulturu življenja. Zato nam fokus mora biti na autentičnoj ponudi i kontekstu destinacije. Budimo to što jesmo – to turisti žele upoznati, okusiti i doživjeti.


Povezane vijesti:

Hrvatski HR English EN