Što očekivati od dubrovačke turističke zime 2019 / 2020?

Dubrovnik je jedno od hrvatskih odredišta koje ima sve realne preduvjete za produljenje turističke sezone.  Primičući se pomalo kraju studenog, nameće se pitanje što se i koliko napravilo kako bi se što spremnije dočekala dubrovačka turistička...

Dubrovnik je jedno od hrvatskih odredišta koje ima sve realne preduvjete za produljenje turističke sezone. 

Primičući se pomalo kraju studenog, nameće se pitanje što se i koliko napravilo kako bi se što spremnije dočekala dubrovačka turistička zima. Koliko je, zapravo, uspostavljeno novih direktnih zimskih zračnih linija, koliko će biti otvorenih hotela i restorana tijekom zime, koliko i kakvih događanja, koliko će u tom periodu biti pristajanja brodova za kružna putovanja…?

No, krenimo redom.

Direktni zimski letovi

Što se tiče broja odredišta sa kojima će Dubrovnik biti povezan direktnim zračnim linijama tijekom zimskog perioda 2019 / 2020, riječ je od ukupno njih sedam. Ovdje govorimo o identičnom broju odredišta u usporedbi sa prošlom godinom, niti jednim novim, s razlikom što je sa popisa „ ispao „ Madrid, ali se sada pojavljuje Atena u Grčkoj.

Samo za usporedbu, Venecija, s kojom se Dubrovnik često uspoređuje, će u istom tom periodu biti direktno povezana sa ukupno 60 svjetskih odredišta.

Uspoređujući broj rotacija, razvidno je da će studeni i prosinac 2019. godine imati nešto veći broj rotacija u odnosu na isti period 2018. godine, što je odlično. Naime, tijekom je istog perioda prošle godine veće prekide u rotacijama imao Vueling iz Barcelone, ukupno 45 dana u „ komadu“, British Airlines iz Londona ukupno 35 dana, te Vueling iz Rima ukupno 45 dana.

Prema službenim podatcima sa stranica Zračne luke Dubrovnik, ovog će studenog i prosinca, naime, također biti prekida u rotacijama, ali manje. Tako će jedino British Airlines imati veći prekid u trajanju od ukupno 32 dana u kontinuitetu ( 07.11 – 08.12.2019 ), dok će Vueling iz Barcelone imati prekid u rotacijama prema Dubrovniku od 10 dana polovicom studenog ove godine.

Image by Ivan Bagić from Pixabay

Međutim, ono što zabrinjava su prekidi u rotacijama u periodu kada bi ih trebalo biti najmanje, a to je period siječnja i veljače. Toliko dugih prekida, naime, nije bilo prošle zime u istom periodu. Tako Vueling iz Barcelone prekida svoje rotacije prema Dubrovniku u periodu 06.01.2020-15.02.2020 , što čini ukupno 41 dan, zatim iznova British Airways u periodu od 14.01.2020 – 11.02.2020, što činiukupno 29 dana, Vueling iz Atene u periodu 05.01.2020 – 24.02.2020, odnosno ukupno 50 dana, dok Vueling iz Rima prekida svoje rotacije prema Dubrovniku u periodu od 08.01.2020 – 15.02.2020, što čini ukupno 38 dana.

Letovi se normaliziraju tek u ožujku sljedeće godine, kada svih sedam odredišta iznova uspostavlja kontinuitet u rotacijama prema Dubrovniku.

Nominalno će, tako, Dubrovnik tijekom zimskog perioda 2019 / 2020 biti povezan sa sedam svjetskih odredišta, dok će u stvarnosti tijekom studenog i prosinca 2019. godine biti povremenih prekida u rotacijama iz nekoliko odredišta, dok će tijekom siječnja i veljače slijedeće godine prekidi biti značajniji, tako da će u tom periodu Dubrovnik ostati kontinuirano povezan direktnim zračnim linijama sa samo 3 svjetska odredišta, i to sa Frankfurtom, Istambulom i Varšavom.

Istambul i Frankfurt su značajna regionalna čvorišta ( HUB mreža linija), preko kojih je Dubrovnik dostupan gostima iz udaljenih dijelova svijeta tijekom zime. Međutim, u usporedbi sa direktnom zračnom povezanošću, povezanost preko takvih čvorišta podrazumijeva, između ostalog, veće troškove putovanja, što u konačnici poskupljuje trošak ukupnog aranžmana po putniku.

Nažalost, kada je riječ o zimskoj direktnoj zračnoj povezanosti, propuštena je još jednu posezona bez konkretnih inicijativa okrenutih ka povećanju broja direktnih zimskih zračnih linija, što objektivno ne ostavlja pretpostavke za neko značajnije povećanje fizičkih, ali niti financijskih pokazatelja.

Ostaje još za vidjeti hoće li pojedini touroperatori, kako je najavljeno, imati razloga „ dignuti“ chartere prema Dubrovniku, o kojem će volumenu biti riječ, te što Dubrovnik može od tih operacija uopće očekivati?

Kalendar zimskih događanja

Foto: Pixabay.com

Preduvjet za bilo kakvo smisleno poslovanje tijekom zimskog perioda, paralelno sa uspostavom mreže zimskih direktnih linija, bi trebali biti kvalitetni programi, nacionalni i međunarodni kulturni i ini projekti, koji bi bili razlogom dolaska gostiju u odredište.

Na tom tragu je Grad Dubrovnik osmislio vrlo pregledan KALENDAR DOGAĐANJA, koji se nalazi na njihovim mrežnim stranicama. Međutim, iako je već kraj studenog, KALENDAR DOGAĐANJA za period 01.11. 2019 – 31.03. 2020 je još uvijek poluprazan, s tim što u periodu od 05.01.2019 – 31.03.2019 nema niti jedno jedino planirano događanje. Da konfuzija bude veća, KALENDAR DOGAĐANJA na stranicama TZ grada Dubrovnika ne odgovara onom na stranicama Grada Dubrovnika, što dodatno zbunjuje.

Ukoliko u odredištu, barem prema stanju KALENDARA DOGAĐANJA na kraju studenog, nema događanja, onda je potpuno logično da nema niti interesa za odredištem, što posljedično dovodi do manjka zimskih zračnih linija. Također, čemu KALENDAR DOGAĐANJA ukoliko isti nije usklađen između nadležnih institucija?

Postavlja se pitanje, kako bi se putnik namjernik trebao snaći u tako zbunjujućoj situaciji?

Hoteli

Prema dostupnim informacijama, od ukupno 50-tak hotela, u Dubrovniku bi tijekom zime trebalo biti otvoreno njih 10-tak, moguće nešto manje, dok će kapaciteti u privatnom smještaju biti najvećim dijelom zatvoreni. Iznimka je 10-tak dana između Božića i Sveta tri Kralja, kada se očekuje bolja popunjenost, pa se u tom periodu može očekivati stavljanje na tržište većeg broja kapaciteta u privatnom smještaju.

Obzirom na već spomenutu situaciju oko direktnih zimskih linija i kalendara događanja, ostaje za vidjeti o kolikim će zimskim fizičkim pokazateljima biti riječ, te hoće li predviđeni broj kreveta biti dostatan za prihvat svih gostiju koji će imati namjeru posjetiti Dubrovnik u zimskom periodu.

Brodovi za kružna putovanja

Brodovi će za kružna putovanja u periodu studeni 2019 – ožujak 2020 uplovljavati u Dubrovnik smanjenim intenzitetom te se ne očekuju veće brojke, što je za spomenuti period i očekivano.

Tako će prema podatcima sa službenih stranica Lučke uprave Dubrovnik, u spomenutom periodu u Dubrovnik uploviti 58 brodova koji bi trebali dovesti oko 70.000 putnika, ili podnošljivih 460 putnika prosječno dnevno.

Foto: Pixabay.com

Restorani

Što se tiče otvorenih restorana, za očekivati je da će se najveći dio njih zatvoriti kako godina bude odmicala, neovisno o stimulativnoj odluci Grada Dubrovnika koja se odnosi na oslobođenje od plaćanja zakupnine za javne površine ugostitelja koji se pretežno bave posluživanjem jela (restorani, konobe, pizzerije) u povijesnoj jezgri, ukoliko budu obavljali svoju djelatnost od 1. prosinca 2019. do 29. veljače 2020. godine.

Iako je teško doći do točnog podatka, procjena je da će od ukupno više od 600 ugostiteljskih objekata, do završetka DUBROVAČKOG ZIMSKOG FESTIVALA ( 30.11.2019 – 06.01.2020 ) biti otvoreno njih manji broj. Restorana bi, tako, trebalo biti otvoreno tek 50-tak. Za očekivati je, također, da će po završetku FESTIVALA najveći dio istih zatvoriti svoja vrata, uglavnom do početka ožujka sljedeće godine.

Treba se nadati da se neće ponoviti situacija iz prošlih godina kada su posjetitelji povijesne jezgre tijekom siječnja i veljače imali problema pri pronalaženju otvorenih ugostiteljskih objekata.

Zaključak

Prema svemu navedenom, čeka nas jedna prosječna dubrovačka turistička zima, bez dramatično većeg porasta obima posla u usporedbi sa prethodnim godinama. Najveći intenzitet posla bi se tradicionalno trebao dogoditi između Božića i Sveta tri Kralja, nakon čega će uslijediti pad činjenicom da će DUBROVAČKI ZIMSKI FESTIVAL zatvoriti svoja vrata.

Respektirajući trud i napor kojeg Grad Dubrovnik ulaže kako bi se dogodili pozitivni pomaci, objektivno postoji još puno prostora za bolje zimsko poslovanje. Ključ leži u suglasju javnog i privatnog sektora, njihovog zajedničkoj dogovora oko strateškog cilja da Dubrovnik mora imati cjelogodišnje turističko poslovanje. Kontinuirano. Akcijskim planom, koji bi nakon toga uslijedio, bi se trebale definirati zadaće, aktivnosti, međusobne obaveze s pripadajućim hodogramom aktivnosti… Iskrenim pristupom ovoj problematici, kreiranju doživljaja u odredištu i boljom zračnom povezanošću bi se, između ostalog, zasigurno stvorili preduvjeti za jedno takvo, bolje zimsko poslovanje.

Što se tiče zime 2019 / 2020, iz svega navedenog je razvidno kako će preduvjeti za bolje fizičke i financijske rezultate biti samo djelomično ispunjeni.

Dok se ne dogodi jedan takav dogovor, ostaju nam propuštene prilike za realizaciju poslova manjeg intenziteta tijekom zime, ali poslova kontinuiteta. Umjesto boljih, polovični rezultati tako postaju opće prihvaćeni. Što drugo reći nego – šteta.

AUTOR: Tonći Skvrce

Naslovna fotografija: Jaxson Bryden from Pexels.com

Vijesti: