Surf’n’Fries samouslužni aparati za krumpiriće kao game changer u QSR segmentu

Prije 12 godina iz Rijeke i jednog malog lokala od malo više od 25 m2 krenula je uspješna priča o razvoju Surf’n’Fries brenda, s naglaskom globalnog brenda. Danas se Surf’n’Fries...

Prije 12 godina iz Rijeke i jednog malog lokala od malo više od 25 m2 krenula je uspješna priča o razvoju Surf’n’Fries brenda, s naglaskom globalnog brenda. Danas se Surf’n’Fries krumpirići putem modela franšiza prodaju u preko 20 država sa stotinama partnera.

Sama početna vizija da se iz Hrvatske pokrene globalno uspješna franšiza je za divljenje, a kamoli to i ostvariti. Priču oko Surf’n’Fries možemo podijeliti kroz dvije ključne faze: Ideja i inovacija te upornost i trud.

Kako napraviti inovaciju kada je riječ na krumpirića? 

Na prvu nemoguća misija, no Andrija Čolak je upravo to uspio. I to na način da je kroz sredinu krumpira napravio udubinu tj. udubio je krumpir kako bi umak savršeno “legao” u njega. Genijalna ideja, te koliko god je u startu bilo nemoguće uopće pričati i razmišljati o nekoj inovaciji kada pričamo o krumpirićima, upravo je to Čolaku pošlo za rukom.

No, koliko god nam se neke ideje tj. rješenja činila logičnim i prirodnim upravo u jednostavnosti leži genijalnost istih, a iza koje stoje sati i sati kreativnog razmišljanja, pokušaja i pogrešaka…no upornost se ipak isplatila.

No, to je samo početak priče. 

Kada prodajete krumpiriće, umake, sok postavlja se imperativ i pitanje kako sve tri stvari staviti u jednu ruku? I tu je također došlo do nove inovacije u pakiranju tj. Surf n Fries ambalaži.

Sama ambalaža vrhunsko je rješenje na svjetskoj razini u kontekstu “on the go” ambalaže za hranu. All in One rješenje je omogućilo da se u jednoj ruci drži pomfrit, umaci, sok i pohani pileći medaljoni ili chicken nuggets dok s drugom rukom možemo u miru jesti, i to još u pokretu. Također, inovativno rješenje iz Čolakove radionice.

All in One / Pomfri, umaci, sok i pohani pileći medaljoni ili chicken nuggets

Još jedna zanimljivost, Čolak svoje krumpiriće prodaje i u Egiptu, jednoj od najvećih svjetskih izvoznika krumpira.

Naime, ove godine u Egiptu otvorena je već treća franšiza Surf’n’Fries-a. Zanimljivo Egipat je među najvećim svjetskim izvoznicima krumpira. Prema podacima OEC-a, Egipat s preko 300 milijuna dolara vrijednog izvoza zauzima 4. mjesto na svjetskoj ljestvici najvećih izvoznika krumpira.

I to nas dovodi do zanimljive činjenice ili bolje reći paradoksa. Dok mi uvozimo krumpir iz Egipta i drugih zemalja, prema podacima HGK u 2018 godini uvoz krumpira se povećao za 50%, Čolak im izvozi Surf n Fries krumpiriće.

Sličan paradoks mogu navesti kako se neke županije u Slavoniji hvale kako su dovele tvrtku iz Izraela da in nauči kako navodnjavati Slavoniju, umjesto da je obrnuto. Svaka čast Izraelcima što su od pustinje napravili “Slavoniju” i izvoze proizvode, no kada pričamo o izvozu znanja onda bi Slavojna trebala prodavati know how u kontekstu navodnjavanja za potrebe poljoprivrede Izraelcima, a ne obrnuto. Dok su Izraelci od pustinje napravili Slavoniju, mi smo od Slavonije napravili pustinju. Zanimljiva paralela, zar ne?

Ovaj primjer me podsjeća, iako nisu povezani na isti način i radi se o drugim industrijama, na jedno od velikih postignuća dr. Davora Pavune koji je za švedsku tvrtku Tetra Pak d.o.o. stanjio aluminij na ambalaži za jedan mikron i tako tvrtki napravio milijunsku godišnju uštedu u proizvodnji ambalaže.

No, to je neka druga priča. Vratimo se na Čolaka i njegovu novu inovaciji i proizvod – Surf’n’Fries prvi automatizirani aparat za pravljenje i prodaju krumpirića

Nakon globalne priče Surf’n’Fries brenda, cijela se priča širi na automatizirane Vending machine za pravljenje i prodaju krumpirića. ( Vending machine ili automat za prodaju gotove hrane. Iskreno ne znam kako bi točno preveo na hrvatski jezik, možda automatizirani stroj koji prodaju hranu, pića ili cigareta kad se u nju ubaci novčić, novčanica ili žeton )

Prvi takav automatizirani stroj za pravljenje krumpirića na svijetu već je postavljen na plaži u Crikvenici, te u roku od samo 35 sekundi izbaci svježe i vruće krumpiriće s umakom. Cijela priča je tek u testnoj fazi, a opet rezultat je dugogodišnjeg razmišljanja i rada.

Tri godine radimo na tome jer u svijetu postoji veliki trend automatizacije kuhinja, kako zbog problema radne snage tako i zbog automatizacije cijelog procesa. Mi smo to prepoznali i naravno sve digli na višu razinu, pa smo krenuli cijeli naš proces kompletno automatizirati. Tražiti smo rješenje za napravimo “vending aparat” za koji nije potreban niti jedan zaposlenik” ističe Čolak.

Naravno trenutno je sve u testnoj fazi, a kasnije će se prema planu dodavati više opcija, od više opcija umaka čak i do proizvodnje svježih pohanih pilećih medaljona.

“Sve je još u testnoj fazi i pratimo svaki korak kako radi jer ima puno izazova koje moramo riješiti. Trenutno je uređaj na testiranju na Monty’s Dog plaži u Crikvenici, a kasnije će biti postavljen na Zagrebačkom kolodvoru te u jednom trgovačkom centru. Najveća je prednost što radi  0/24 tako da najbolje lokacije će biti one koje su otvorene 24 sata. Radi se o jako izazovnoj mehanici, jer napraviti pomfrit unutar 35 sekundi je jako teško to postići. Također, moramo paziti da cijeli kompleksni proces funkcionira kako treba, da pomfrit ne zaglavlje, da izdrži sve vanjske uvijete, itd… Također, tu je i naš software koji je spojen na internet, a koji nam omogućava da na daljinu ili iz ureda možemo vidjeti sve ključne informacija. Da li je pun, prazan, da li što treba napuniti ili nešto ne radi itd…” govori Čolak.

Inače, cijela priča je hrvatski proizvod, što je dodana vrijednost i dokaz kako je i u Hrvatskoj moguće raditi globalne konkurente proizvode i inovacije, usprkos svemu.

“Već sada imamo jako puno interesa i upita, no prije moramo biti milijun posto sigurni da cijela priča funkcionira u svakom pogledu prije nego krenemo s tim proizvodom na tržište, tako da nećemo žuriti s izlaskom na tržište u kontekstu prodaje dok sve ne bude 100% testirano” ističe Čolak.

U stvari radi se o četiri inovacije iz Čolakovog laboratorija. Kao što sam naveo: krumpirići, pakiranje, sada i vending manchine, a svakako treba naglasiti i inovacija kroz franšizni poslovni model, koji nije kupljen ili kopirati, nego rezultat Čolaka i njegovog tima.

Čolak i Surf n Fries priča su svakako pioniri franšiznog modela u Hrvatskoj, pogotovo u *QSR segmentu ( quick service restaurant franchise ). Kako i sam Čolak zaključuje, to je bilo ključno. “Da nismo imali tu inovaciju kao poslovni franšizni model vjerojatno ne bi danas ni blizu novog proizvoda i pitanje da li bi postojali kao Surf n Fries brend” zaključuje Čolak.

Surf’n’Fries Vending machine otvara jednu totalno novu poslovnu perspektivu i novo tržište, kao i fenomenalno ekstenziju Surf’n’Fries brenda. Mogućnosti su stvarno široke, a tržište cijeli svijet.

Uopće ne sumnjam u uspjeh novog poslovnog pothvata Čolaka, koji je do sada više nego uspješno dokazao kako je usprkos svemu moguće u Hrvatskoj napraviti globalno konkurentan proizvod i turistički izvozni proizvod kroz model franšiza, što je stvarno ogroman uspjeh. Dobro je spomenuti i kako je Čolak bio suosnivač prvog svjetskog pametnog kišobrana Kisha, također hrvatski proizvod, a kako je u nazad godinu dana otvorio i prvu agenciju za savjetovanje u franšiznom poslovanju – CFCG. A Čolak je zaslužan i za hrvatsku aplikacija za bookiranje nautičkih vezova – PortHop.

Naravno, krumpirići su samo početak priče, a do danas u svojoj ponudi Surf’n’Fries ima puno širu i bogatiju ponudu , kao i tri vrste poslovnih franšiznih modela. Uostalom, ako niste do sada, svakako se upoznajte s pričom globalnog brenda Surf’n’Fries.

Sada kada pišem ovaj članak i nabrajam za što je Čolak zaslužan, samo raste moje divljenje prema ovom genijalcu koji marljivo i sramežljivo radi ispod radara, no postigao je itekako mjerljiv uspjeh. A tek je počeo širiti svoja krila. Zamislite da spojim sve naše genijalce u različitim sektorima te naše nevjerojatne potencijale pretvorimo u kvalitetne resurse.

Foto: Surf’n’Fries

Povezane vijesti:

Hrvatski HR English EN