Tonči Peović: Oporavak zračnog prometa ovisit će o dinamici procjepljivanja

Avioprijevoznici iz cijeloga svijeta najavljuju povratak sezonskih letova u hrvatske zračne luke, za koje je prošla godina bila poražavajuća. Kroz sedam zračnih luka tako je u 2020. godini prošlo...

Avioprijevoznici iz cijeloga svijeta najavljuju povratak sezonskih letova u hrvatske zračne luke, za koje je prošla godina bila poražavajuća. Kroz sedam zračnih luka tako je u 2020. godini prošlo nešto više od 2 milijuna putnika, dok ih je godinu ranije bilo gotovo 11 i pol milijuna.

“Na svjetskoj razini zabilježen je pad putničkog prometa od 64%, u Europi taj postotak iznosi 70%, a u Hrvatskoj se penje na 78%. Velike zemlje poput Rusije ili Kine, koje zbog svoje veličine imaju jači domaći promet, nisu imale toliki pad, ponajviše zbog toga, jer su zabilježili porast upravo u segmentu domaćih putnika”, objašnjava Tonči Peović, predsjednik Udruženja zračnog prometa pri HGK i direktor Zračne luke Brač, te dodaje kako je jedan od razloga ovakvih rezultata izostanak harmonizacije i dogovora na međunarodnoj razini.

Naime, nakon napada na New York 2001. godine Međunarodna organizacija civilnog zrakoplovstva i Ujedinjeni narodi u najkraćem su vremenu dogovorili protumjere terorizma, koje su avioprijevoznici i svjetske vlade počeli ubrzo nakon toga primjenjivati. Takva suradnja izostala je u slučaju pandemije koronavirusa. Razlika u primjeni epidemioloških mjera od države do države negativno je utjecala i još uvijek utječe na zračni promet.

“Kada epidemiološke mjere popuste i kada se zračni promet ponovno uspostavi u nekoj većoj mjeri, očekujem kako će najveći zastoj nastati u interkontinentalnim letovima i u poslovnoj odnosno business klasi. U interkontinentalnim letovima zastoj bi mogao nastati uslijed straha putnika od razbuktavanja koronavirusa, zbog čega bi povratak na odredište mogao biti otežan, a u business klasi, jer su tvrtke diljem svijeta u vrijeme ograničenja putovanja počele koristiti, odnosno shvatile su sve prednosti online alata za održavanje sastanaka na daljinu, pa vjerujem kako poslovni ljudi više neće letjeti kao nekada”, naglašava Peović.

No vratimo se nakratko hrvatskim lukama, koje se nadaju kakvom takvom oporavku prometa u 2021. godini. Optimizam se ponajviše bazira na najavama avioprijevoznika, koji kako smo već rekli, najavljuju sezonske letove u i izvan Hrvatske. Naime, 2019. godine, osjetni rast prometa putnika u zračnim lukama ostvaren je u travnju, a slični rezultati zabilježeni su i u godinama prije.

“Prvi “lockdown” u Hrvatskoj, prošle godine u četvrtom mjesecu, sveo je zračni promet u Hrvatskoj takoreći na nulu. Ove godine teško možemo očekivati “buđenje” početkom travnja, u vrijeme Uskrsa. U trenutnoj situaciji možda možemo očekivati blagi oporavak početkom svibnja, no to će ovisiti o dinamici procjepljivanja. Nedostatak cjepiva već sada igra veliku ulogu, pa će se sve vjerojatno ipak još prolongirati. Oporavak ovisi i o stanju u zemljama iz kojih dolazi većina naših turista, a u većini njih na snazi je “lockdown”. Sve dosadašnje optimistične najave bazirane su na lijepim željama, no moramo pričati o činjeničnom stanju”, rekao je Peović.

Izvor: dzs.hr

Zrakoplovne tvrtke diljem svijeta s nestrpljenjem očekuju oporavak zračnog prometa i aktivno su se uključile u rješavanje problema. Uvođenje takozvanih “Covid putovnica” odnosno putovnica za sigurno putovanje, uvelike bi olakšalo poslovanje. No, koliko god to bilo spasonosno rješenje, takve putovnice otvaraju i pregršt novih pitanja. Jedno od najvećih je i vrsta cjepiva. Naime, cjepivo koje se daje u nekim državama nije prihvaćeno u drugima. Zbog toga osobe koje su i primile neko cjepivo neće moći putovati u destinacije u kojima to isto cjepivo nije prihvaćeno.

Međunarodno udruženje zračnog prometa zato je nedavno pokrenulo inicijativu putnih propusnica, kojom se omogućuje integracija više putovnica, odnosno aplikacija, te se određuje koji su testovi na COVID-19 i cjepiva dopušteni.

“Želja je uvesti standardni software, recimo za pametne telefone, s kojim će odmah biti vidljivo imaju li putnici potrebne dokumente i dozvole za destinaciju u koju putuju. Aviokompanije diljem svijeta jedva čekaju da počnu letjeti, jer iako su im trenutni troškovi vrlo mali, žele ostvarivati profit, pa makar i minimalan. No pitanje je koliko će zrakoplovnih tvrtki preživjeti nakon popuštanja mjera, jer s početkom letova, troškovi postaju puno veći. Ako izostane zanimanje ljudi za putovanjima i zrakoplovi ne budu popunjeni, vjerujem kako će tvrtke ostvariti velike gubitke, od kojih se neke neće oporaviti”, kaže Peović.

A kakva su predviđanja za Zračnu luku Brač, koja je prošle godine ostvarila samo 17% prometa od onog iz 2019. godine? Pa prema najavama avioprijevoznika, godina bi mogla biti prilično uspješna. Naime, Zračna luka Brač očekuje ove godine održavanje dvije linije Croatia Airlinesa između Zagreba i Brača koja u ljetnom redu letenja prometuje dva puta tjedno, utorkom i subotom.

Na svojoj dugogodišnjoj charter liniji Graz – Brač Croatia Airlines planira obnoviti promet od sredine svibnja do početka listopada. Njemački Sundair planira charter letove iz Dusseldorfa subotom i iz Berlina nedjeljom od početka svibnja do kraja listopada, a prodaja karata već je počela. Charter letove iz Berna i Graza obavljat će Great Dane Airlines u posezoni, to jest u razdoblju od rujna do listopada.

“Trenutno u tijeku su pregovori s Luxairom, koji je povezivao Brač s Luxemburgom prije dvije godine, pa se nadam kako će aviokompanija Luxair donijeti odluku o ponovnom uvođenju linije već ovog ljeta. Tu je i Lot Polish, najveća poljska zrakoplovna tvrtka s kojom smo u pregovorima. Poslali smo im sve tražene dokumente i čekamo odgovor.”

I dok se očekuje oporavak zrakoplovnog prometa, u Zračnoj luci Brač ne sjede skrštenih ruku, nego rade na poboljšanju uvjeta. Naime, u tijeku je projekt nadogradnje zračne luke, odnosno produljenje i proširenje uzletno-sletne staze i rekonstrukcija putničkog terminala. Čeka se izdavanje građevinske dozvole za putnički terminal i lokacijske za uzletno-sletnu stazu. Nakon toga projekt rekonstrukcije putničkog terminala prijavit će se i za EU projekt energetske učinkovitosti, a u sklopu inicijative koja je nastala kao odgovor na utjecaj koronavirusa.

Naslovna fotografija: Facebook Tonči Peović

Povezane vijesti:

Hrvatski HR English EN