Turistički djelatnici će se cijepiti sredinom svibnja. Najvažnije je da na terenu budemo spremni

Turistički sektor očekuje prioritetno cijepljenje turističkih djelatnika, pošto su oni u direktnom kontaktu s gostima, a što bi bio i jak marketinški adut prema stranima tržištima. Naravno, to bi...

Turistički sektor očekuje prioritetno cijepljenje turističkih djelatnika, pošto su oni u direktnom kontaktu s gostima, a što bi bio i jak marketinški adut prema stranima tržištima.

Naravno, to bi se već i dogodilo da nije bilo problema s isporukom cjepiva te sukladno tome i usporenim tempom cijepljenja građana u cijeloj Europi. Svima u Europi je imperativ osigurati što više cjepiva kako bi se cijepilo što više stanovništva, pa tako i Hrvatskoj.

Ministarstvo turizma je krajem siječnja uputilo apel Hrvatskom zavodu za javno zdravstvo da djelatnici u turizmu budu na listi prioriteta za cijepljenje.

Trenutno je u Hrvatskoj pri završetku prva faza cijepljenja, u kojoj su prioritet imali zdravstveni djelatnici te korisnici domova za starije osobe. Druga faza su sve osobe starije od 65 godina i sve osobe s kroničnim bolestima neovisno o dobi, te na kraju tj. u trećoj fazi kreće cijepljenje cjelokupnog stanovništva. Sada su na redu kronični bolesnici i stariji od 65 godina, a prema procjenama do sada ih se cijepilo oko 20-tak posto.

Kako je istaknula Monika Udovičić, ravnateljica Uprave za sustav turističkih zajednica, kategorizaciju i pravne poslove, turistički djelatnici bit će u prioritetnoj skupinu kada krene cijepljenje u trećoj fazi. ” Mi se nadamo da će to biti sredinom svibnja. Turistički djelatnici će se cijepiti u trećoj skupini, kada počinje cijepljenje opće populacije. Mi smo predložili da upravo turistički djelatnici budu dio treće skupine. Radi se o 50.000 do 60.000 cjepiva za turističke djelatnike” ističe Udovičić, sinoć za HRT.

Logistika i infrastruktura na terenu je ključna

Europska komisija je predstavila nacrt covid putovnica ili digitalne zelene potvrde. Ono što je važno za naglasiti, kako covid putovnicu nisu niti smiju biti jedini uvijte za putovanje. Putovat će se moći kao i prošle godine kao i što se može sada, uz negativan test, a covid putovnice su samo alat koji će ubrzati cijeli proces onim građanima koji se cijepili ili preboljeli covid.

No, EK i dalje nije definirala ključna pitanja te kasni s donošenjem odluka. Jedno od tih pitanja je validacija ili priznavanje testova na razni cijele Europe. Ključno je definirati iste uvijete i protokole na razini Europe, pa tako i koji testovi će se priznavati – brzi ili PCR ili oboje?

Kada se to definira na razini EU, onda Hrvatska mora napraviti sve da kupi što više testova i distribuira ih po cijelom Jadranu. Prvenstveno tu ključnu ulogu mora odigrati Hrvatski zavod za javno zdravstvo ( HZJZ ). Logistika i infrastruktura je ključna. Prošle godine smo imali iskustvo turizma u pandemiji COVID19 te iz tog moramo izvući pouke.

Ako se ozbiljno želimo pripremiti za turističku sezonu onda moramo osigurati cijelu logistiku i infrastrukturu na terenu. Tu smo najtanji, što smo mogli vidjeti i prošle godine. Potrebno je osigurati dodatne punktove za testiranje po cijelom Jadranu ( znamo koliko turista dolazi u svaku destinaciju ), osigurati testiranje i u zračnim lukama, te moramo ojačati zdravstvene timove da mogu podnijeti veliki pritisak tj. veliki broj zahtjeva za testiranjem na dnevnoj bazi. Kao i naravno da rezultati testiranja budu gotovi što prije.

Nijemci, Austrijanci, Talijani i mnogi drugi koriste brze testove tako da im cijeli proces nije stran. Dapače, u Austriji i Njemačkoj brzi testovi se mogu kupiti i u ljekarnama te čak i u njemačkom trgovačkom lancu Aldi. Razni hotelijeri su već uveli mogućnost testiranja u svojim objektima što je izuzetno važno i olakšava cijeli proces svim turistima. I ono najvažnije, daje sigurnost gostima da će cijeli proces biti bez komplikacija – što je kljuno prije putovanja.

Također, ako naručimo veliki broj testova onda je i cijena manja. Važno je smanjiti cijenu testiranja te da cijena bude ista u cijeloj Hrvatskoj. Trenutno cijene variraju od 150 do 750 kuna, što šalje lošu poruku. Cijena testiranja mora biti standardizirana. Ako uzmemo najvišu cijenu testiranja, onda jedna četveročlana obitelj za povratak u svoju državu mora izdvojiti 400 Eur za testiranje u Hrvatskoj, što znatno poskupljuje ukupni trošak putovanja.

No, kao što sam naveo, kada se definiraju koji su testovi na razini EU, onda možemo naručiti i velike količine pa time i cijena je puno manja. Tada možemo govoriti i o subvenciji testova da se cijena za gosta smanji ili da snosimo cijeli trošak, kako bi gostima testiranje bilo besplatno.

Dapače, ako želimo imati ljetnu sezonu i izvući iz nje maksimum, onda bi nam to trebao biti imperativ. To je najbolja reklama i promocija, te sigurno kako HTZ dio sredstva može usmjeriti upravo na subvencioniranje testova, kao i sami gradovi i općine. U konačnici neka država preuzme troška na sebe, znamo koliko ovisimo o turističkoj potrošnji. Također, možemo razmišljati i u smjeru da besplatno testiranje gostiju vežemo uz minimalni broj noćenja gostiju. Ako gost želi imati besplatno testiranje mora ostvariti minimalno tri ili sedam noćenja, no to je stvar za raspravu.

Također, za potrebe testiranja nam ne trebaju kirurzi, nego to mogu napraviti doslovno i studenti medicine tj. bilo koje zdravstveno osoblje. Ako treba zaposlimo 500-1000 zdravstvenih djelatnika. Tako se to radi ako smo ozbiljni. Izvanredne situacije iziskuju i hrabre te izvanredne poteze. Nemamo vremena za čekanje. Nažalost, puno ovisimo o EK kao i distribuciji cjepiva.

Postotak procijepljenosti populacije bit će jedan od važnijih podataka u procjeni sigurnosti destinacije ove turističke sezone, kao i procijepljenost turističkih djelatnika koji su u direktnom kontaktu s gostima. Naravno, svi se nadaju kako će se isporuka cjepiva znatno ubrzati kako se što prije cijelo stanovništvo procijepilo, pa tako i turistički djelatnici. Sve to moramo znati jasno definirati i komunicirati prema stručnoj javnosti kao i pema emitivnim tržištima.

U konačnici, najvažnije je da na terenu budemo spremni. Da definiramo cijenu testiranja, osiguramo dovoljno punktova i ojačamo zdravstvene timove. To su glavni preduvjeti za ovogodišnju turističku sezonu.

Foto Annie Spratt, Unsplash.com

Povezane vijesti:

Hrvatski HR English EN