29. rujna 2025. u promet je pušten prvi baterijski vlak u Hrvatskoj čime je ostvaren veliki iskorak prema održivijem i ekološki prihvatljivijem željezničkom prijevozu.
Nakon prve vožnje, baterijski vlak nastavit će voziti na relaciji Virovitica - Bjelovar - Virovitica, a koristit će se i za ispitivanje punionica koje su u završnoj fazi izgradnje. Nakon puštanja u rad punionice u kolodvoru Split Predgrađe, što se očekuje sredinom prosinca ove godine, baterijski vlak počet će voziti na relaciji Split - Kaštel Stari - Split.
Baterijski vlak proizveden je u sklopu projekta Primjena zelenih tehnologija u željezničkom putničkom prijevozu koji se financira iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021. - 2026. (NPOO). U sklopu projekta u svibnju je u promet pušten i elektrobaterijski vlak koji redovno vozi na relaciji Zagreb - Bjelovar - Zagreb. Projekt uključuje i izgradnju šest punionica u kolodvorima Bjelovar, Virovitica, Osijek, Varaždin, Pula i Split Predgrađe.
/// U promet pušten prvi baterijski elektromotorni vlak, održivi proizvod domaće industrije
Na prvoj vožnji baterijskog vlaka sudjelovali su potpredsjednik Vlade i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković, predsjednik Uprave HŽ Putničkog prijevoza Željko Ukić i predsjednik Uprave KONČAR - Elektroindustrije Gordan Kolak sa suradnicima.
"HŽ Putnički prijevoz danas ima 68 novih vlakova, od kojih je 40 isporučeno u posljednje četiri godine, a u tijeku je i nabava još 21 novog vlaka, uključujući dodatne baterijske i elektrobaterijske. Novi baterijski vlak, s autonomijom od oko 200 kilometara, vozit će na neelektrificiranim prugama, a od prosinca će voziti u Splitu i okolici. Vrijednost ovog projekta iznosi više od 17 milijuna eura, a on je dio šireg ulaganja u željeznički sustav. Glavni projekti na koridorima financiraju se iz europskih fondova, dok se obnova lokalnih i regionalnih pruga financira iz zajma EIB-a. Među najvećim ulaganjima je i projekt Dugo Selo - Novska vrijedan više od 600 milijuna eura, a do kraja godine bit će dovršena pruga Zagreb - mađarska granica, čime ćemo imati potpuno obnovljenu i moderniziranu dionicu", izjavio je potpredsjednik vlade i ministar Oleg Butković.

O daljnjim investicijama u vozni park govorio je predsjednik Uprave HŽ Putničkog prijevoza Željko Ukić. "Iznimno nas veseli puštanje u promet prvog baterijskog vlaka, koji označava prekretnicu prema održivoj budućnosti jer će ovakvi moderni i zeleni vlakovi u razdoblju pred nama zamijeniti stare dizelske vlakove. Kako bi željeznički prijevoz bio konkurentniji i održiviji, nastavljamo s nabavom vlakova za neelektrificirane pruge. Do kraja godine u promet ćemo pustiti još dva nova dizel-motorna vlaka, a tijekom 2026. na pruzi Zagreb – Split vozit će šest novih komfornih hibridnih vlakova. Uz to, krajem lipnja potpisali smo ugovore za nabavu još 13 novih vlakova, i to elektrodizelskih, elektrobaterijskih i baterijskih. Svim tim projektima do kraja 2028. unaprijedit ćemo uslugu i na neelektrificiranim prugama te putnicima osigurati kvalitetniju, zeleniju, tišu i energetski učinkovitiju mobilnost", poručio je Ukić.
/// Uvedeni novi vlakovi koji dodatno povezuju Hrvatsku i Sloveniju
Baterijske vlakove i punionice proizvela je tvrtka KONČAR - Električna vozila. "Prva vožnja baterijskog vlaka u redovnom putničkom prijevozu predstavlja važan iskorak za domaću industriju i održivu mobilnost. Projekt je rezultat znanja, inovativnosti i predanosti naših stručnjaka, čime konkretno doprinosimo zelenoj tranziciji i modernizaciji željezničkog prijevoza. Vozila koja razvijamo smanjuju emisije štetnih plinova, ali i podižu standarde udobnosti, sigurnosti i kvalitete putovanja. U suradnji s HŽ Putničkim prijevozom nastavljamo aktivno doprinositi razvoju održivoga javnog prijevoza. Vjerujemo da će ovaj vlak biti snažna referenca za daljnje pozicioniranje KONČARA u segmentu urbane mobilnosti na europskom tržištu, potvrđujući našu ulogu pouzdanog partnera u razvoju naprednih i održivih prometnih rješenja", naglasio je Gordan Kolak, predsjednik Uprave KONČARA.

Ukupna vrijednost projekta iznosi 17,1 milijun eura, od čega se 13,3 milijuna eura financira iz NPOO-a.
Tehničke značajke baterijskog vlaka
Baterijski vlak je dvodijelna niskopodna kompozicija opremljena rampama za ulazak i izlazak osoba u invalidskim kolicima, prostorom za bicikle i toaletima prilagođenim ulasku osoba u invalidskim kolicima, a kompletan putnički i vanjski prostor je pod videonadzorom. U prostoru za putnike postavljeni su monitori za prikaz videosadržaja.
/// U sljedećih pet godina više Europljana planira putovati vlakom
Uz vizualne i audionajave kolodvora i stajališta, putnicima u vlaku omogućen je besplatan pristup internetu (WiFi). Baterijski vlak ima 113 sjedećih i 114 stajaćih mjesta. U prometu je moguće funkcionalno spajanje baterijskih vlakova s niskopodnim vlakovima nove generacije, čime se osigurava veći kapacitet.
Baterijski vlak koristit će se za prijevoz putnika na neelektrificiranoj mreži željezničkih pruga u RH (maksimalna brzina 120 km/h). Za pogon će koristiti baterije koje se pune isključivo na punionicama. Na punionicama baterije se pune do najviše 30 minuta.
Ovim projektom HŽ Putnički prijevoz nastavlja modernizaciju voznog parka s ciljem poboljšanja lokalne i regionalne mobilnosti, čime se osigurava učinkovitiji, konkurentniji i održiviji željeznički putnički prijevoz u Republici Hrvatskoj.
/// Letenje unutar Europe u većini slučajeva i dalje jeftinije od putovanja vlakom
Izvor i foto: HŽPP