Vijeće za upravljanje razvojem turizma: Cjenovna konkurentnost postaje presudan faktor

U povodu priprema za novu turističku sezonu, predsjednik Vlade Andrej Plenković i članovi Vlade sudjelovali su jučer na sjednici Vijeća za upravljanje...

Autor:  HrTurizam.hr

6. veljače 2025.

U povodu priprema za novu turističku sezonu, predsjednik Vlade Andrej Plenković i članovi Vlade sudjelovali su jučer na sjednici Vijeća za upravljanje razvojem turizma, koja je okupila predstavnike turističkog sektora, predsjednika Hrvatske turističke zajednice, guvernera Hrvatske narodne banke, glavnog državnog inspektora, predstavnike Hrvatske gospodarske komore, Hrvatske obrtničke komore, Hrvatske zajednice županija, Udruge gradova i Zajednice općina.

Uvodeći u sjednicu, premijer Plenković prvo se osvrnuo na prošlu turističku sezonu, kazavši da su lani ostvareni rekordni turistički rezultati. No, upozorio je i na tri elementa o kojima je važno voditi računa kako bi se nastavio taj pozitivan trend. Prvi element je niži turistički promet iz ključnih emitivnih tržišta, drugi ubrzan rast cijena i treći smanjenje realne potrošnje gostiju.

"Cjenovna konkurentnost postaje presudan faktor za održavanje pozitivnog trenda hrvatskog turizma", naglasio je. Iako je Hrvatska turistička zemlja privlačna stranim gostima, Vladi je jako važno da turizam ostane pristupačan hrvatskim građanima, naglasio je premijer najvažniju poruku današnje sjednice Vijeća za upravljanje razvojem turizma. 

Turističke usluge moraju ostati pristupačne domaćim gostima
 
Dodao je kako podaci pokazuju da su cijene turističkih usluga u Hrvatskoj rasle brže nego u konkurentskim mediteranskim zemljama. Time karakteristika pristupačnosti, koja je Hrvatskoj dugo bila prednost, polako iščezava.
 
Pritom je naglasio da je hrvatskoj Vladi jako bitno da turizam ostane pristupačan i hrvatskim građanima. "To je jedna od najvažnijih poruka današnjeg sastanka o kojoj moramo voditi računa - dakle, o domaćim gostima", dodao je istaknuvši kako hrvatska turistička ponuda ne smije postati luksuz samo za strane goste.

Povećanje cijena u turizmu utječe i na stopu inflacije u Hrvatskoj, što je vidljivo iz podataka Državnog zavoda za statistiku za siječanj.

Takvi trendovi imaju negativne posljedice i za gospodarstvo i za standard građana i zato je zadaća ovoga Vijeća definirati strateške smjernice razvoja hrvatskoga turizma, kazao je predsjednik Vlade. To znači, dodao je, pratiti učinke politika na turizam, usklađivati mjere i suradnju različitih dionika te donositi odluke koje će osigurati i konkurentnost i održivost i pristupačnost turističke ponude.

Govoreći o turističkim rezultatima prošle godine, naveo je da je ostvareno 21,4 milijuna dolazaka i 108,7 milijuna dolazaka. Time su, otprlike, dosegnute granice rasta hrvatskoga turizma. Pritom je ponuda, osobito u privatnom smještaju, rasla, a ako je ponuda sve veća, a broj dolazaka i noćenja manje-više isti, onda će oni koji su ranije imali više turista, u budućnosti imati manje.

U vrhu sezone, dodao je, oko milijun kreveta je prazno.

U Hrvatskoj je 5,5 turista na jednog stanovnika i ne postoji nijedna druga mediteranska država koja ima takav omjer turista i stanovnika. Iako su ti podaci impresivni, naglasio je, treba otvoreno reći da bilježimo niže brojeve iz Njemačke, Češke i Italije i to iz dva razloga. Jedan je posljedica usporavanja gospodarstava tih zemalja, a drugi su veće cijene kod nas."Zato je jako važno da vodimo mudru politiku održavanja cjenovne ravnoteže", istaknuo je predsjednik Vlade.

Govoreći o cijenama turističkih usluga, premijer je naveo kako su one, prema podacima Državnog zavoda za statistiku i analizi Hrvatske turističke zajednice, rasle duplo brže nego u većini drugih mediteranskih zemalja. Upozorivši kako to nije najpozitivniji signal, dodao je da su te cijene trenutno više nego u Španjolskoj i Grčkoj, koje su isto tako privlačne mediteranske destinacije. Takva politika cijena u vrijeme tehnološkoga razvoja se dobro vidi i prati i jako je važno biti mudar u politici formuliranja cijena, naglasio je.

Kad je riječ o potrošnji stranih gostiju, bilježi se pad. Ona se smanjila za 10 posto, a razlog je taj jer je sve skuplje. Osim Hrvatske, dodao je, pad potrošnje je zabilježen još samo u Italiji. To su sve signali, statistički verificirani, koji su važni svima koji donose odluke u turističkom sektoru za formiranje cijena u sezoni pred nama. Uz sve navedeno, dodao je, na turizam utječe i kontekst klimatskih promjena, od velikih suša, vrućina, požara i tako dalje.

"Otvorio sam ovaj sastanak na način da signaliziram urgentnost pametnoga djelovanja u ovoj godini kako bi nam turizam i dalje ostao jedna od najboljih gospodarskih grana", poručio je i pozvao sve na razuman pristup koji će rezultirati dobrim pokazateljima za sve turističke djelatnosti i hrvatsko gospodarstvo u cjelini.

766a0225

"Ne moramo nužno govoriti o smanjivanju cijena, ali moramo između ostaloga govoriti i o tome da ukoliko imamo podizanje cijena, da to podizanje cijena adekvatno prati i ulaganje, odnosno podizanje usluge i kvalitete. Što se tiče sektorskih mjera Vlade, napravili smo sve da podignemo kvalitetu, ulaganja, odnosno konkurentnost hrvatskog turizma", istaknuo je Tonči Glavina, ministar turizma i sporta.

O cjenovnoj konkurentnosti hrvatskog turizma na Mediteranu i šire, u središnjem Dnevniku HTV-a govorio je direktor Hrvatske turističke zajednice Kristjan Staničić."Hrvatska je prepoznata još uvijek kao jedna od najpoželjnijih turističkih destinacija na inozemnom tržištu, ali isto tako je činjenica da je sve više primjedbi na cjenovnu razinu naših usluga i da u tom smislu trebamo učiniti sve da ostanemo cjenovno konkurentna destinacija kako za domaće tako i za inozemne goste", rekao je Staničić.

Naglašava da postoje izazovi u segmentu ugostiteljskih usluga i što se tiče smještajnih kapaciteta koji odskaču u pojedinim dijelovima godine od one razine cijena koje nude mediteranske zemlje u našem okruženju.

Staničić je rekao da su cijene za ovu sezonu rasle za otprilike 10-15 posto. "Teško je unificirati s obzirom na raznoliku turističku ponudu i smještajnih kapaciteta i ugostiteljstva, ali negdje između 10-15% i po našim analizama koje smo radili. Vidljivo je da je Hrvatska još uvijek konkurentna turistička zemlja, međutim, u pojedinim dijelovima godine i u pojedinim segmentima smještaja i ugostiteljskih usluga odskačemo od konkurencije i to je ključna poruka danas da moramo učiniti sve da ostanemo cjenovno konkurentni na turističkom tržištu", ponovio je Staničić i napomenuo da s određenih tržišta dolaze da cjenovno odskačemo od određenih konkurenata, primjerice, Grčke, Španjolske, Italije, Francuske. U tom smislu "trebamo biti mudri i pametni kod formiranja cijena", dodao je.

Direktor Hrvatske turističke zajednice osvrnuo se na današnji skup hrvatskog turizma i ustvrdio kako zadržati konkurentnost na tržištu."Trebamo promišljati u pravcu kvalitete, da se za određenu razinu cijene koja je formirana da vrijednost za novac, odnosno da se da i određena viša razina usluge u smislu kvalitete, raznolikosti cijelog paketa turističke ponude i onoga što možemo ponuditi našim gostima koji dolaze u Hrvatsku, da budemo i dalje gostoljubivi"

Foto: hrturizam

Izvor: Vlada RH, HRT

Autor:  HrTurizam.hr

6. veljače 2025.