Od hrabrog i ludog sna do realnosti: Popularni WRC (World Rally Championship) dolazi u Hrvatsku 2021.

World Motorsport Council, vijeće Svjetske automobilističke federacije FIA-e, potvrdilo je jučer da je Croatia Rally uvršten u kalendar Svjetskog prvenstva u rallyju ( World Rally Championship – WRC) za...

World Motorsport Council, vijeće Svjetske automobilističke federacije FIA-e, potvrdilo je jučer da je Croatia Rally uvršten u kalendar Svjetskog prvenstva u rallyju ( World Rally Championship – WRC) za 2021. godinu. Hrvatska će jedno od najatraktivnijih sportskih događaja na svijetu ugostiti od 22. do 25. travnja 2021. godine.

Start i cilj utrke bit će u Zagrebu, a vozit će se po lokalnim cestama Zagrebačke, Karlovačke i Krapinsko-zagorske županije. Koliko su te utrke atraktivne najbolje ilustrira brojka od 836 milijuna gledatelja koji su prošle godine pratili WRC. Klubovi nositelji organizacije Croatia Rallya su D.T. iz Poreča i Cro Dakar Team iz Zagreba, uz podršku Hrvatskog auto i karting saveza.

Bila je ovo doslovce borba od 11 rundi, a sada nas čeka i najvažnija, ona organizacijsko – logistička. Ipak, osjećaj je sjajan jer WRC je uz Formulu 1 najprestižnije oktansko natjecanje na svijetu i samo odabrane države imaju priliku ugostiti ovaj spektakl. Uz sam sportski dio planiramo mnogo popratnih događanja, poput velikog gospodarsko investicijskog foruma jer sport je prije svega veliki biznis. Ponosan sam i zahvalan svima uključenim u ovaj kompleksan proces! Pokazat ćemo Hrvatsku u najboljem svjetlu te na najbolji mogući način obilježiti 115 godina automobilizma u Hrvatskoj!”, zaključio je predsjednik Hrvatskog auto i karting saveza Davorin Štetner.

Radi se o dugogodišnjoj borbi, lobiranju i pozicioniranju Hrvatske kao idealne destinacije za WRC, da bi danas mogao pisati ovaj članak.

Priča ide ovako nekako. Još 2017. godine, nakon što je Croatia Rally, kao sljednik INA Delta Rallya, u statusu European Rally Championship preselio 2013. u Istru, ekipa oko Auto Kluba D.T. iz Poreča, A.K. Cro Dakar Team iz Zagreba i A.K. Delta Sport iz Zagreba, uz podršku tadašnjeg predsjednika Hrvatskog Auto i Karting saveza (HAKS) Matka Bolanče, potpredsjednika HAKS-a Domagoja Kamenskog i tajnika HAKS-a Zrinka Gregureka, počela je konkretnije raditi na ideji dovođenja WRC-a u Hrvatsku. Zahvaljujući Zrinku Gregureku, tajniku HAKS-a, hrvatskim ljepotama, turističkoj infrastrukturi te zavojitim, kliskim, brdovitim i uskim istarskim i kvarnerskim cestama, uz upornost projekt menadžera Daniela Šaškina, Marina Frčka i njihove ekipe, WRC je bio pred vratima. Tada u mjesecu rujnu, najvažniji ljudi WRC-a i FIA-e posjetili su Hrvatsku kako bi im se prezentirale naše ideje i mogućnosti.

Održan je i sastanak na najvišem rangu, s premijerom Republike Hrvatske, projekt je imao podršku MINT-a i HTZ-a, te stvari su bile više nego obećavajuće. Dapače, Hrvatskoj je odobren WRC već 2018. godine, no međutim Turska je bila brža pa je tako u gotovo tjedan dana pribavila sve potrebne dozvole i državne garancije te potpisala ugovor s WRC promotorom za termin krajem rujna, kojem su se nadali hrvatski organizatori. Nakon toga termin ponuđen Hrvatskoj bio je u srpnju 2018., što nikako nije bilo prihvatljivo s obzirom na sezonske gužve i špicu turističke sezone, a želja organizatora je da se WRC u Hrvatskoj organizirati u travnju, svibnju, početkom lipnja, krajem rujna ili u listopadu.

Bez razmišljanja na predaju, nastavljena je borba za dolazak WRC-a u Hrvatskoj. Tako je Vlada RH je 2018. godine na 103. sjednici dala suglasnosti za podnošenje kandidature za organizaciju Svjetskog prvenstva u reliju – World Rally Championship (WRC) u Republici Hrvatskoj 2019. i 2020. godine. To je bio prvi preduvjet da se globalno popularni WRC održi po prvi puta u Hrvatskoj, pošto FIA i WRC Promotori uvjetuju dovođenje jedne stanice WRC-a jedino aktivno sudjelovanjem državnih institucija u projektu i to na više razina, naravno kako bi se osigurala kvalitetna izvedba i organizacija na razini koju to zahtjeva cijelo događanje.

Tada su svi preduvjeti za danji dogovor bili na stolu, a želja organizatora je bila da se WRC u Hrvatskoj organizirati u travnju, svibnju, početkom lipnja, krajem rujna ili u listopadu 2019. ili 2020. godine. No, tada je cijela priča stala te nije bilo novosti o napretku pregovora.

No tada u ožujku 2019. godine, dosadašnji pomoćnik predsjednika i dugogodišnji član Upravnog odbora Hrvatskog auto i karting saveza, Davorin Štetner izabran je za novog predsjednika saveza. Bez imalo umnožavanja dosadašnjeg uspjeha i napora cijelog tima koji su radili od početka na cijeloj priči, no dolazak Štetnera na čelno mjesto bio je game changer i promjena smjera kroz jedan novi narator. Jer Davorin Štetner, poduzetnik i investitor, je 2011.godine veliki slovima upisan u povijest Formule 1 i to kao najmlađi privatni vlasnik TV prava Formule 1 u svijetu. Postignuće koje mu je omogućilo direktne kontakte s čelnim ljudima Formule 1, kao i poziciju posebnog gosta svih F1 događanja diljem svijeta.

Također, iste godine Kreator Grupa uspješno dobiva medijska prava i za najprestižniju jedriličarsku utrku oko svijeta – Volvo Ocean Race™ i pravima za prijenos Svjetskog motociklističkog prvenstva – MotoGP™ te ostalih premium sportskih prava.

2013. pokreće specijalizirani sportski kanal – Kreator TV koji emitira u gotovo svim kabelskim operaterima u zemlji. Paralelno s pokretanjem kanala Štetner investira i u satelitski i televizijski centar u Jastrebarskom. U 2014. potpisuje ugovore o ekskluzivnoj suradnji s Eurosportom i ostalim velikim televizijskim kućama. Početkom 2012. Osniva trkaću momčad KREATOR RACING TEAM s ciljem utrkivanja u kartingu i inozemnim kategorijama Formule. Također, Štetner je i član je FIA-ine skupine za digitalni motorsport i sudjelovao je u kreiranju pravila na svjetskoj razini, kao i ništa manje važno, predsjednik hrvatske mreža poslovnih anđela– CRANE.

No, vratio se na kronologiju. Napokon u srpnju 2020. godine Jean Todt, Predsjednik Svjetske automobilističke federacije (FIA) posjetio je Hrvatsku, a glavna tema sastanaka s hrvatskim dužnosnicima bila je mogućnosti održavanja utrke Svjetskog rally prvenstva u Hrvatskoj. Inače, pod vodstvom Jeana Todta od 1993. do 2008. – Ferrari je osvojio 14 naslova u Formuli 1, ime koje nije potrebno posebno predstavljati nigdje u Svijetu.

Sve nabrojano u kratke crte, bez neprespavanih noći i sve borbe koja je bilo ispod medijskog radara, je dovelo do jučerašnjeg video obraćanja Jean Todt-a na stranicama Hrvatski auto i karting savez – HAKS.

Jean Todt: WRC dolazi u Hrvatsku 2021.

Zanimljivo, Jean Todt se u svojem obraćanju posebno osvrnu na uspješnu organizaciju i održavanje 46. INA Delta Rally u Zagrebu koje se održalo krajem rujna ove godine, pogotovo u kontekstu restrikcija i epidemioloških mjera vezano uz epidemiju koronavirusa.

To ističem jer je upravo održavanje 46. INA Delta Rally u Zagrebu, izazvalo nepotreban revolt određenih građana u Zagrebu zbog zatvaranja određenih ulica za potrebe održavanje utrke tj. stvorene gužve u gradu. Zanimljivo, upravo je održavanje istog, bila zadnja potvrda i stepenica da danas možemo reći kako WRC dolazi u Hrvatsku 2021. godine.

Da je bar što više takvih i inih događanja u gradu Zagrebu, da se bar što više zatvaraju ulice zbog razno raznih manifestacija, jer to i priliči modernom urbanom europskom gradu, pa tako i Lijepoj našoj. Problem gužvi u gradu Zagrebu je ionako prisutan, no to nema veze s utrkom, nego nemogućnosti širenja prometnica, a s druge strane previše automobila na cestama. Jednostavno, grad Zagreb nije planiran da može primiti toliko automobila, koliko danas dnevno prometuje zagrebačkim ulicama i to je pitanje strateškog razvoja grada. A ne održavanje utrke. S druge strane, to je i jedan od kompromisa života u velikom gradu ili centru grada. Kao da se netko na glavnom trgu žali jer su stalo koncerti u gradu i smeta mu buka. Sve ima svoje prednosti i mane, pa tako i život u Zagrebu ili centru grada.

Tu bi povukao paralelu i u slučaju održavanja Ultra festivala u Splitu, gdje su se građani bunili kako tijekom i nakon festivala ostaje puno smeća. Moj komentar je bio članak u prilogu, kako bi trebali biti sretni što ima smeća, dapače neka ga bude što više. Jer ako ima smeća – ima i turista kao i potrošnje.

/ / / MOLIM ORGANIZATORE ULTRA FESTIVALA DA NAM SLJEDEĆE GODINE OSTAVE JOŠ VIŠE SMEĆA

Svaka manifestacija ili kvalitetni sadržaj pokreće ekonomiju, generira potrošnju, stvara motiv dolaska, podiže kvalitetu života, a da ne pričam jedno globalno događanje kao što je WRC.

Da je bar više “luđaka” kao što je Davorin Štetner, jer bez takvih “luđaka” danas ne bi pisali o WRC-u u Hrvatskoj, kao i o mnogim poslovnim uspjesima u Hrvatskoj. Sreća je kako po cijeloj Hrvatskoj imamo takve sanjare, samo im moramo dati priliku da rašire svoja krila i naprave nas ponosnim, kao što je to u slučaju cijelog tima koji je godinama radio na tome WRC u Hrvatskoj ne bude samo san, nego i realnost.

U 2019. godini WRC je pratilo 836 milijuna gledatelja

U 2019. godini WRC je pratilo 836 milijuna gledatelja, a 13 je utrka privuklo više od 4 milijuna gledatelja, dok su utrke ostvarile 1.4 milijarde online prikazivanja. S natjecanja izvještava oko 1500 akreditiranih novinara te je proizvedeno gotovo 9860 sati TV programa koji se emitira u više od 150 zemalja svijeta.

U posljednjih sedam godina WRC bilježi značajan trend rasta popularnosti. Tomu je pripomogla implementacija novih televizijskih tehnologija uz kreativno korištenje snimki iz helikoptera i dronova.

Studija isplativosti: U najkonzervativnijim izračunima generirana potrošnja bi iznosila 22 milijuna eura

Studije isplativosti koje su 2017. godine izradili Fakultet ekonomije i turizma iz Pule na čelu sa prof. dr. sc. Robertom Zenzerovićem, Zadruga za etičko financiranje iz Zagreba te skraćeni elaborat Odjel za ekonomiku i menadžment sporta Kineziološkog Fakulteta u Zagrebu na čelu sa dr. sc. Sanelom Škorić i dr. sc. Matom Bartoluciem s Ekonomskog fakulteta Zagreb, a na temelju podataka ostalih WRC utrka u svijetu, dokazuje kako se radi o projektu od izuzetno velike koristi za Republiku Hrvatsku.

U najkonzervativnijim izračunima generirana potrošnja bi iznosila 22 milijuna eura. Direktna dobit za državu, samo kroz PDV, iznosi najmanje četiri milijuna eura, dok indirektna dobit projekta kroz medijske učinke iznosi ogromnih 41 milijun eura.

Svima je jasno kako je jedna takva globalna atrakcija magnet za produljenje turističke sezone te koliko će napraviti za promociju i brendiranje Hrvatske na globalnoj razini. To smo jasno mogli vidjeti i na primjeru utrke Tour of Croatia, koja je nažalost zbog privatnih interesa uništena i otišla u lijepu povijest. A to je moguće ostvariti jedino novim atraktivnim sadržajima i jakim zabavnim i sportskim događanjima u pred i post sezoni, kao što je nesumnjivo WRC.

U svakom slučaju dolazak WRC-a u Hrvatsku je velika stvar, prilika za promociju i brendiranje Hrvatske, jer bez obzira što god mi mislili o nama samima, brend Hrvatska je i dalje nedovoljno prepoznat u cijelom svijetu. Uostalom, upravo najbolji ambasadori Lijepe naše su do sada bili upravo naši sportski uspjesi. Bravo za cijeli tim koji je od početka do danas bio uključen u cijeli projekt dovođenja WRC-a u Hrvatsku. Možemo biti ponosni jer Hrvatska je domaćin još jednog globalnog spektakla u Hrvatskoj.

Povezane vijesti:

Hrvatski HR English EN