Opća Uredba o zaštiti osobnih podataka (GDPR) u odnosu prema domaćinima u obiteljskom smještaju

Autor: Martina Nimac, potpredsjednica Zajednice obiteljskog turizma pri HGK

O predmetnoj Uredbi u posljednje vrijeme se jako puno govorilo i održalo se poprilično veliki broj predavanja. Ista se prvenstveno odnosi na trgovačka društva i obrte, koje obvezuje brojnim pravilima, kriterijima prema kojima isključivo smiju prikupljati, čuvati i raspolagati podacima ne samo klijenata već i zaposlenika. Međutim, uz mnoštvo pravila koje se odnose na pravne osobe paralelno se dalo i pravo fizičkim osobama (klijentima, gostima…) da uskrate pokazivanje svojih dokumenata i osobnih podataka. Od strane Agencije za zaštitu osobnih podataka (AZOP) ističe se obvezatnost da se gostu istakne i objasni radi čega se uzimaju njegovi podaci te da će se isti koristiti isključivo u navedenu svrhu. Obvezatna je njegova privola, koja „kako kažu“ može biti usmena.

NIKAKO SE NE SMIJU DOKUMENTI FOTOGRAFIRATI ILI SKENIRATI.  Ukoliko imamo namjeru iste podatke koristiti i u neke druge svrhe npr. za slanje obavijesti, ponuda, newslettera ili pak običnih čestitki, treba se dobiti posebna privola i to za svaku stavku pojedinačno. 

Međutim, postavlja se pitanje što raditi u situaciji ako gost prilikom prijave (check in-a) odbije pokazati osobne podatke, što je njegovo apsolutno pravo? Kako će domaćin poštujući njegovo Europsko pravo ispuniti svoju zakonsku obvezu prijave gosta? Mogućnost koju domaćin u toj situaciji ima je ili da ne primi u svoj objekt takvog gosta ili da ga ne prijavi i radi na crno.

Izuzetno neugodna situacija u svakome slučaju. Kod poštenih gostiju (u dobroj vjeri) sigurna sam da neće biti problema. Međutim, ovakve situacije, zakonima pogurane, otvaraju brojne mogućnosti tkz. „GOSTIMA MANIPULATORIMA“, kojih je i do sada bilo. Takvi gosti iz razloga što nisu bili upoznati sa obvezom davanja svojih osobnih podataka mogli bi tražiti: smanjenje cijene, otkaz bez naknade (kada postoje striktne police), mogli bi ostavljati loše komentare i ocijene, a u nagorim situacijama i naknadu štete.

Opća uredba o zaštiti podataka GDPR počinje se primjenjiva od 25.05.2018.

Iz navedenih razloga savjetujem svim domaćinima da na svim oglašivačima-portalima među pravilima KUĆNOG REDA ili na nekom drugom mjestu naznače obvezu gosta davanja domaćinu osobnih podataka prilikom check in-a radi zakonske obveze prijave boravka. Uz to također prilikom check in-a gostu obvezatno sve to naglasiti i dobiti njegovu privolu. Također nemojte u budućnosti slati gostu nikakve ponude, osim ukoliko niste i za to dobili posebnu privolu.

Najbolji način da se osigurate od mogućih „gostiju manipulatora“ je da sastavite obrasce, u kojima ćete ispred gosta, imajući uvid u njegov dokument, sami ispuniti sve podatke potrebne radi zakonske prijave. Na obrascu bi trebala biti napisana kratka izjava u koju svrhe će se koristiti ti podaci, od strane koga te da je gost upoznat sa svim navedenim i da svojim potpisom na obrascu daje svoj pristanak.

Autor: Martina Nimac, potpredsjednica Zajednice obiteljskog turizma pri HGK

Povezana vijest:

Agencija za zaštitu osobnih podataka (AZOP) : OPĆA UREDBA O ZAŠTITI PODATAKA (GDPR)

HGK: EDUKACIJE O ZAŠTITI OSOBNIH PODATAKA (UREDBA GDPR) U TURISTIČKOM SEKTORU

VIDEO: HGK OBJAVIO SNIMKE EDUKACIJA ZA PRIMJENU NOVOG ZAKONA O PRUŽANJU USLUGA U TURIZMU


Vijesti: