Paušalno oporezivanje djelatnosti iznajmljivanja i organiziranja smještaja u turizmu

ZAKON O POREZU NA DOHODAK Famozni Zakon o porezu na dohodak (115/16) čije su izmjene i dopune objavljene koncem prošle godine (NN 106/18), „iznjedrio“ je i „Pravilnik o oporezivanju...

ZAKON O POREZU NA DOHODAK

Famozni Zakon o porezu na dohodak (115/16) čije su izmjene i dopune objavljene koncem prošle godine (NN 106/18), „iznjedrio“ je i „Pravilnik o oporezivanju djelatnosti iznajmljivanja i organiziranja smještaja u turizmu“, kao prvi podzakonski akt objavljen u ovoj godini (NN 1/2019 od 2.1.2019.).

Danom stupanja na snagu novog pravilnika prestaje važiti dosadašnji „Pravilnik o djelatnostima iznajmljivanja stanova, soba i postelja putnicima i turistima te organiziranja kampova koje će se paušalno oporezivati, o visini paušalnog poreza i načinu plaćanja paušalnog poreza (NN br.1/17).

KOJE SU NOVOSTI?

Prva novost je da je naziv Pravilnika skraćen pa ima nade da ga se upamti. Druga novost je da Ministarstvo financija više ne donosi odluku o visini iznosa paušalnog poreza kojega se do sada usklađivao sa odlukom Vlade RH o visini paušalne boravišne pristojbe. Od sada visinu određuju predstavnička tijela jedinice lokalne samouprave (vijeća općina i gradova).

Također novost je i „dozvola“ lokalnom predstavničkom tijelu da može donijeti odluku o plaćanju paušalnog poreza na dohodak do 1.500 kn ali uz ograničenje najnižeg iznosa od 150,00 kn. Ovaj se iznos plaća po krevetu, po smještajnoj jedinici u kampu i kamp odmorištu te po smještajnoj jedinici u objektu za robinzonski turizam. Obveznici plaćanja su porezni obveznici koji obavljaju djelatnost na području jedinice lokalne samouprave koja donosi odluku.

TKO JE POREZNI OBVEZNIK POREZA NA DOHODAK U PAUŠALNOM IZNOSU ?

Porezni obveznik je onaj kojemu je izdano rješenje o odobrenju za navedenu djelatnost u statusu građanina-fizičke osobe, odnosno nositelja ili člana obiteljskog poljoprivrednog gospodarstva uz uvjet da po tom rješenju nije obveznik poreza na dodanu vrijednost i ne utvrđuje dohodak na temelju poslovnih knjiga.

UTVRĐIVANJE GODIŠNJEG PAUŠALNOG DOHOTKA

Iako je „formula“ za utvrđivanje godišnjeg paušalnog iznosa poreza izvedena iz „godišnjeg paušalnog dohotka koji se utvrđuje kao količnik paušalnog poreza na dohodak i propisane stope za utvrđivanje godišnjeg paušalnog poreza od 12%“, malo kome je jasno kako se određuje „prava mjera“ za porez.

Prije donošenja samog Zakona, a onda i Pravilnika ,nisu provedena istraživanja o prosječnim cijenama i dohodcima prema vrstama turističkih mjesta (veliki gradovi, mali gradovi, priobalna i otočna kupališna mjesta, kontinentalna turistička mjesta u planinama, u široj okolici velikih gradova, u ruralnim ravničarskim krajevima itd) kao ni o strukturi rashoda u odnosu na prihode po određenim vrstama usluge.

Ostaje tek odredba po kojoj u iznimnim slučajevima predstavničko tijelo JLS može donijeti odluku o visini paušalnog poreza prema ulicama naselja a u pravilu donosi odluku za područje naselja.

Dakle sve je prepušteno „prijedlogu po nahođenju u zadanim okvirima“ i volji većine predstavničkog tijela da prihvati takav prijedlog.

ROKOVI

Vrijeme već ubrzano curi jer je Pravilnik zadao rok donošenja odluke o visini paušalnog poreza za 2019. do konca siječnja 2019. To je svakako presedan da se visina poreza koji znatno utječe na uvjete poslovanja utvrđuje u godini kada se isti i primjenjuje a praktički se primjenjuje retrogradno na objavljene cijene i sklopljene ugovore u protekloj godini temeljem kojih će se ostvariti dohodak u tekućoj godini.

Ako pak neka JLS ne donesu ovu odluku u zadanom roku „po sili zakona“ porezni obveznici koji obavljaju djelatnost u toj JLS dobiti će rješenja na 750,00 kn po krevetu odnosno smještajnoj jedinici u kampu i objektu robinzonskog turizma.

Pri tome treba voditi računa da se Odluka predstavničkog tijela JLS za 2019. godinu mora dostaviti Područnom uredu Porezne uprave najkasnije do 15. veljače 2019. godine. Donošenje odluke za 2020. i sve naredne godine može pričekati najkasnije do 15.12., svake godine.

KAKO SE UTVRĐUJE BROJ POSTELJA I SMJEŠTAJNIH JEDINICA ?

Broj kreveta i smještajnih jedinica utvrđuje se na temelju rješenja nadležnog ureda o odobrenju za pružanje ugostiteljskih usluga u domaćinstvu ili rješenja o ispunjavanju uvjeta za posebni standard na obiteljskom poljoprivrednom gospodarstvu.

TKO PRIJAVLJUJE OBAVEZU U REGISTAR POREZNIH OBVEZNIKA ?

Porezni obveznik je, prema tumačenju Pravilnika, obavezan podnijeti prijavu ispostavi područnog ureda Porezne uprave nadležne prema mjestu prebivališta ili uobičajenog boravišta i to nakon što je dobio rješenje o odobrenju. Istovremenu istu obavezu ima i tijelo nadležno za izdavanje rješenja o odobrenju. To se odnosi i za svaku promjenu poslovanja.

KAKO SE PLAĆA PAUŠALNI POREZ NA DOHODAK ?

„Godišnji paušalni porez na dohodak i prirez porezu na dohodak plaća se tromjesečno, do kraja svakog tromjesečja, u visini ¼ godišnjeg paušalnog poreza na dohodak i prireza porezu na dohodak, razmjerno broju tromjesečja za koji se obaveza utvrđuje. „ (Članak 12)

POSLOVNE KNJIGE I EVIDENCIJA

Iako plaćanje paušalnog poreza na dohodak ne bi trebalo „uroditi“ „vođenjem knjiga“ i izdavanjem numeriranih računa, ipak stvari i dalje stoje ovako:

Porezni obveznik mora gostu izdati račun za uslugu koji mora sadržavati ime i prezime, prebivalište/boravište, nadnevak izdavanja računa, broj računa, ime i prezime / naziv osobe kojoj je usluga pružena, cijenu obavljene usluge i jedan se primjerak tog računa mora čuvati uz evidenciju o prometu. U tu se evidenciju mora ažurno, svakoga dana evidentirati sve izdane račune.

Obrazac evidencije propisan je također novim Pravilnikom. Temeljem te evidencije porezni obveznik podnosi nadležnoj ispostavi Porezne uprave obračun članarine turističkoj zajednici.

„KVAKA 21“

Članak 16 Pravilnika kaže : „Ako obveznik u roku iz članka 87. stavka 4. Zakona ne podnese prijavu u registar poreznih obveznika, a ima rješenje o odobrenju u skladu s odredbama zakona kojim se uređuje ugostiteljska djelatnost, Porezna uprava donijet će rješenje o plaćanju godišnjeg poreza na dohodak i prireza na dohodak temeljem članka 5. ovog Pravilnika“.

Članak 87, stavak 4.:“Prijava se podnosi u roku od osam dana od početka obavljanja djelatnosti, od dana dostavljanja pisanog zahtjeva za prelazak na utvrđivanje paušalnog dohotka ili prelaska na oporezivanje po odbitku, odnosno početka ostvarivanja primitaka.“

U PRIJEVODU

Bez obzira što nadležni Ured državne uprave po službenoj dužnosti šalje kopiju rješenja o odobrenju nadležnoj ispostavi Porezne uprave, ako ne pošaljete to isto i vi barem osam dana prije nego što naplatite prvu uslugu, možete očekivati izdavanje rješenja o porezu na dohodak na iznos od 750,00 kn po postelji odnosno smještajnoj jedinici u kampu i objektu za robinzonski turizam.

JEDNA ZANIMLJIVOST ZA KRAJ

Odluku o visini paušalnog poreza donosi predstavničko tijelo one jedinice lokalne samouprave na čijem se području djelatnost obavlja bez obzira na prebivalište ili uobičajeno boravište poreznog obveznika.

Godišnji paušalni porez na dohodak utvrđuje se rješenjem koje donosi nadležna ispostava ureda Porezne uprave prema prebivalištu ili uobičajenom boravištu poreznog obveznika.

Turističku članarinu također porezni obveznik plaća prema mjestu prebivališta ili uobičajenog boravišta.

U PRIJEVODU

Vlasnik objekta za djelatnost u Baški, na primjer, koji ima prebivalište u Osijeku, plaćat će paušalni porez na dohodak po odluci Općinskog vijeća Baška, ali u proračun Grada Osijeka i Osječko baranjske županije. Na prihod ostvaren poslovanjem u jednome mjestu platit će porez za uređenje komunalnog sustava drugog mjesta. I to po odluci ovog prvog mjesta.

Vlasnik objekta koji obavlja djelatnost obuhvaćenu obavezom plaćanja turističke članarine u Baški sa sjedištem u Osijeku, plaćat će turističku članarinu Turističkoj zajednici grada Osijeka, Turističkoj zajednici Osječko baranjske županije i Hrvatskoj turističkoj zajednici. Temeljem tako plaćene članarine na prihod ostvaren u Baški, taj će građanin-fizička osoba ili obrtnik steći članstvo u Turističkoj zajednici Grada Osijeka. Naravno i obratno. Ovo se odnosi na sve slične slučajeve.

ZAKLJUČAK

Obzirom da je javna rasprava prije donošenja Zakona o izmjenama zakona o porezu na dohodak bila samo formalne naravi putem „e savjetovanja“, slijedi nam još jedna „naknadna pamet“ . Prava rasprava započinje tek stupanjem na snagu Zakona. I po tome je Hrvatska posebna zemlja.

Autor: Nedo Pinezić, www.nedopinezic.com

PRILOG: Pravilnik o oporezivanju djelatnosti iznajmljivanja i organiziranja smještaja u turizmu

Vijesti: