dr.sc. Božo Skoko: Kako ćemo iskoristiti hrvatsko predsjedanje EU i prilike koje nam nosi 2020.?

2020. godina ima posebnu simboliku u život hrvatske države, jer predstavlja godinu velikih potencijala i mogućnosti u smislu privlačenja globalne pozornosti. Podsjetimo, u prvoj polovici godine Hrvatska predsjeda Europskom...

2020. godina ima posebnu simboliku u život hrvatske države, jer predstavlja godinu velikih potencijala i mogućnosti u smislu privlačenja globalne pozornosti.

Podsjetimo, u prvoj polovici godine Hrvatska predsjeda Europskom unijom, a Zagreb će na pola godine, zajedno s Briselom, biti glavni grad ujedinjene Europe. Rijeka je Europska prijestolnica kulture. Hrvatska nogometna reprezentacija, svjetski viceprvak, nastupa na Europskom nogometnom prvenstvu, a najuspješniji sportaši na Olimpijskim igrama u Tokiju.

Ove godine Hrvatska će se predstaviti u velikom stilu i na Svjetskoj izložbi u Dubaiju kroz kreativni i inovativni potencijal svojih ljudi kroz povijest i danas. A cijelu godinu obilježavamo i 1600. obljetnicu smrti svetog Jeronima, jednog od najpopularnijih svetaca Katoličke Crkve, velikog crkvenog naučitelja, velikana kršćanske kulture i europske civilizacije, prevoditelja Biblije na latinski jezik i zasigurno jednog od najvećih velikana rođenih na našim prostorima.

Dakle, imamo niz mogućnosti i izazova, zahvaljujući kojima bi Hrvatska mogla i trebala biti u središtu europske i svjetske pozornosti. Pozornost, dakle, imamo, a na nama je da svijetu ispričamo svoju priču, po kojoj će nas prepoznati, zapamtiti i još više poštovati. Marketinškim rječnikom rečeno – pozornost je tu, a sada nam predstoji pobuditi interes i želju te potaknuti na akciju, odnosno promatrače pretvoriti u zainteresiranu publiku, obožavatelje, goste, kupce, poklonike i lobiste…

  „U svijetu tradicionalne politike moći radilo se o tome čija će vojska ili ekonomija pobijediti. U današnjem se informacijskom dobu u politici radi i o tome čija će “priča” pobijediti. Nacionalne su priče zaista jedna vrsta valute. Vlade se natječu jedna s drugom i s drugim organizacijama kako bi poboljšale svoju vjerodostojnost i oslabile onu svojih suparnika“ – piše američki diplomat i profesor Joseph Nye, autor koncepta „meke moći“, koji tvrdi da 21. stoljeće pripada i malim državama, ako imaju snagu karizme i vrijednosti, koje će utjecati na druge.

A Hrvatska potencijal za to definitivno ima. Samo je pitanje je li osvijestila to svoje bogatstvo i koristi li ga na pravi način. Upravo zbog toga nam se predsjedanje Europskom unijom čini izvrsnom prilikom da se svijetu predstavimo, ne samo kao turistička destinacija, što smo uglavnom činili do sada, već i politički, odnosno gospodarski brend. 

Još u proljeće 2016. europski portal Politico je pisao kako je Hrvatska najmanje utjecajna članica Europske unije. U međuvremenu su napravljeni značajni iskoraci, što je vidljivo po sve većem utjecaju Hrvata u europskim političkim institucijama. Uostalom Hrvatica Marija Pejčinović Burić, bivša ministrica vanjskih i europskih poslova, izabrana je za novu glavnu tajnicu Vijeća Europe, europarlamentarka Dubravka Šuica nova je potpredsjednica Europske komisije… Hrvatska predsjednica, koja je percipirana kao jedna od najpopularnijih svjetskih liderica, inicirala je jače povezivanje Hrvatske sa zemljama srednje Europe kroz inicijativu „Tri mora“, koju je zdušno podržao i američki predsjednik Trump, otoplila je odnose s najutjecajnijim državama svijeta te potaknula niz tema na globalnim forumima, poput UN-a.

Dubrovnik je bio domaćin značajnog samita Kine i zemalja srednje i jugoistočne Europe, a Zagreb su za svoj izborni kongres izabrali i političari utjecajne Europske pučke stranke. Dakle, kombinacija diplomata na čelu države – Andreja Plenkovića na poziciji predsjednika Vlade i Kolinde Grabar Kitarović, na čelu države, dala je rezultate. Hrvatska postaje sve vidljiviji igrač u europskim poslovima, ali i na globalnoj pozornici. No, konkurencija je velika, baš kao i potrebe suvremene Hrvatske, pa je ovo prilika da naša zemlja izgradi dodatnu i trajnu prepoznatljivost kroz svoje politike i inicijative, odnosno vrijednosti koje donosi u zajedničke institucije te da se nametne kao članica EU bez koje se ne može odlučivati. 

Hrvatsko predsjedanje Europskom unijom je politička šansa za pozicioniranje i jačanje hrvatske uloge u Europi te još veće senzibiliziranje hrvatske javnosti da je Hrvatska dio te Europe“, poručio je predsjednik Vlade Andrej Plenković na konferenciji Večernjeg lista „Hrvatska kakvu trebamo“ posvećenoj upravo predsjedanju EU. Uistinu je ovo šansa jer predsjedanje automatski ne donosi globalnu vidljivost, popularnost, ni promociju… Donosi željenu medijsku pozornost i pozornost kreatora javnog mnijenja, ali poštovanje i besplatnu promociju treba zaslužiti kvalitetnim domaćinstvom, mudrim kormilarenjem zajedničkim interesima te konkretnim projektima, porukama i pričama.

Gosti očekuju odličnu organizaciju i srdačno gostoprimstvo, ali tek faktor iznenađenja i oduševljenje donose pomake. Treba voditi računa da političare, diplomate i novinare koji će boraviti u Zagrebu neće zanimati samo tehničke informacije oko predsjedanja, već i život u Hrvatskoj, njezine mogućnosti i potencijali, povijest i doprinosi Europi. Svi ti dužnosnici i medijski djelatnici u slobodno vrijeme su i potrošači, i turisti, i konzumenti kulturnih sadržaja… Zato se Zagreb i drugi hrvatski gradovi, gdje će se održati susreti europskih ministara moraju pripremiti kako bi ih, ne samo ugostili, već uistinu oduševili.

Jasno Hrvatska može osigurati globalnu medijsku vidljivost ako Zagreb bude mjesto donošenja/odašiljanja snažnih političkih odluka/poruka, a to je vrlo moguće s obzirom na važne teme poput Brexita i proširenja EU na jugoistok Europe. Ali isto tako i zanimljivim i manje poznatim pričama o svome identitetu, načinu života, doprinosima civilizaciji i Europi… A takvih ima napretek. Samo ih treba znati oživotvoriti i ispričati na pravi način.

Autor: dr.sc. Božo Skoko

Naslovna fotografija: European Union, Ilustracija HrTurizam.hr

Vijesti: