Faktor visine plaće nije ključan,nego ukupni radni uvjeti i međuljudski odnosi unutar kompanije

U sklopu 35. Promohotela, po prvi puta održati će se i PromoForum- konferencija o ljudskim potencijalima u turizmu namijenjena HR stručnjacima, poslodavcima te predstavnicima turističkog i hotelskog srednjeg i nižeg...

U sklopu 35. Promohotela, po prvi puta održati će se i PromoForum- konferencija o ljudskim potencijalima u turizmu namijenjena HR stručnjacima, poslodavcima te predstavnicima turističkog i hotelskog srednjeg i nižeg menadžmenta.

Tema je više nego aktualna, jer i ove turističke godine bit će borba za svakog gosta, ali još važnije i za svakog radnika. Tema oko koje su zadnjih dvije godine vodile razne rasprave. Uzroke znamo, a negativne posljedice su se najbolje vidjele prošle godine kada je cijela stvar eskalirala.

Glavno je pitanje: Jesmo li naučili lekciju ili ne? No, krenimo redom.

Marinela Dropulić Ružić, Meraklis: U turizmu se izazovi rješavaju stihijski i „gašenjem požara“. Nemamo sustavan plan koji će problem radne snage riješiti na duge staze.

PromoForum – konferencija o ljudskim potencijalima u turizmu / 13.02.2020. Poreč

Prva konferencija o ljudskim resursima u turizmu – tema koja je trebala odavno biti otvorena i kojom smo se trebali baviti prije deset godina. No, bolje ikada nego nikada.

Da smo se ovim temama bavili godinama unazad, danas bi problemi s radnom snagom bili puno manji. Zato je i nastao PromoForum – mjesto na kojem će se ne samo predavati već raspravljati, konzultirati, inspirirati, razmjenjivati iskustva o rješenjima za probleme s djelatnicima koje ima većina poslodavaca u turizmu. Generacijske razlike, motivacija, dobri/loši šefovi, kako prodajemo, odnosno ne prodajemo uslugu, zašto djelatnik ne zna povećati profit sebi i objektu, (ne)spremnost na strane djelatnike, stvaranje tima za objekt s Michelinovom zvjezdicom, što trebamo znati o mozgu da bi bolje upravljali ljudima i sobom, zašto je gemifikacija danas važan alat za smanjenje stresa i povezivanje ljudi, životne inspirativne priče i modeli kako postati učinkovitiji i kvalitetno upravljati svojim vremenom – sve su to teme PromoForuma u kojima se može pronaći svaki poslodavac, voditelj i djelatnik” govori Dropulić Ružić. 

Ove godine bi moglo biti i još većih problema s radnom snagom pošto Njemačka i Austrija otvaraju sva tržišta i traže novu ranu snagu. Upravo na pitanje je li turistički sektor spreman za nove izazove, Dropulić Ružić ističe kako očito nismo dovoljno naučili lekciju i kako nismo spremni.

U turizmu se izazovi rješavaju stihijski i „gašenjem požara“. Nemamo sustavan plan koji će problem radne snage riješiti na duge staze. Poslodavci traže rješenja za sebe. Ali ne strateški i predano kao što se recimo posvete infrastrukturnoj izgradnji objekta. A država? I dalje pričamo o brojkama i kvotama – ne stvaraju se mladi ambasadori i profesionalci u turizmu, ne unaprjeđuju se sustavi školovanja i promocija struke, ne otvaraju se mogućnosti za bolje uvjete djelatnika… duga je lista propuštenih koraka za unaprjeđenje ljudske strane turizma” ističe Dropulić Ružić te naglašava kako kasnimo s pravim reakcijama vezano uz budućnost radne snage u turizmu, te iako se neke promjene na bolje vide, nažalost dolaze kasno i još uvijek su spore. 

Trenutno čak i naša prirodna baza (područje Balkana) iz koje smo crpili dodatnu snagu odlazi s Jadrana u neke bolje krajeve. S druge strane, razne turističke kompanije okrenule su se uvoznoj radnoj snazi iz azijskih zemalja. Koliko je to pametno ili opasno za budući razvoj našeg turizma? 

Opet gasimo požare. Nemamo plan. Ne stvaramo sustav i programe integracije i asimilacije stranih državljana. Ne možemo nekog tko ima drukčije životne, društvene kulturološke navike i stavove samo „ubaciti“ u naše okruženje. Ne trebamo izmišljati toplu vodu, ugledajmo se na Austriju – ona to radi fantastično!” naglašava Dropulić Ružić.

HRVATSKA ČETVRTA U SVIJETU PO ODLASKU OBRAZOVANIH

Izvor: Odljev mozgova / The Economist

Također, kada pričamo o ljudskim resursima u turizmu, velika se “borba” vodi i kako privući te zadržati postojeći kadar u srednjem i visokom menadžmentu, što govori i tablica iznad na kojoj Hrvatska drži neslavno 4.mjesto. Tema o kojoj se malo javno govori, koja je također izuzetno važna i aktualna.

U sklopu PromoForuma, Marinela Dropulić Ružić održati će predavanje o NeuroHR-u (Neuro Human Resources) – jesmo li spremni na istinu? koja nam donosi perspektivu koliko nam poznavanje mozga može pomoći u liderstvu i vođenju ljudi.

Tako će sudionici na PromoForumu imati mogućnost probati neurotestiranje odnosno mjerenje podsvjesnog slaganja ili neslaganja prema tvrdnjama o vještinama, zadovoljstvu, uvjetima i sl. čiji rezultati čine realnu i objektivnu podlogu za formiranje daljnjih koraka – npr potrebnih edukacija, sustava nagrađivanja i sl.  

Monika Ivanović, Infobip : Veliki naglasak stavljamo na ključne vrijednosti i kulturu tvrtke, a naši najbolji ljudi su upravo ti koji snažno dijele naše vrijednosti

Uključivanje stranih zaposlenika u organizaciju mjera je na koju se odlučuje sve veći broj poslodavaca, međutim ključna pitanja su – jesmo li spremni na zapošljavanje stranih zaposlenika?

Ove godine sektor turizma i ugostiteljstvo mogu računati na 18.370 dozvola za rad stranca u turizmu za novo zapošljavanje, kao i 12.000 dozvola za sezonski rad ili ukupno preko 30.000 dozvola za rad stranca u turizmu. Barem dok na snagu ne stupi novi Zakon o strancima ( očekuje se oko prve polovice 2020. godine ) kojim će se ukinuti godišnje kvote dozvola za zapošljavanje stranaca.

Upravo na temu kako kvalitetno uključiti strane zaposlenike u organizaciju i okruženje na PromoForumu govorit će Monika Ivanović iz IT tvrke Infobip, jedne od naših najboljih IT kompanija, koja ove godine planira zaposliti gotovo tisuću novih zaposlenika, što znači da će potencijalno premašiti brojku od tri tisuće zaposlenih.

Na pitanje kako uspijevaju zadržati, ali i privući nove radnike, pogotovo iz konteksta što djeluju na globalnom radnom tržištu, Ivanović navodi da je faktor visine plaće važan, ali ističe i sljedeće.

“Kako bismo shvatili što trebamo činiti da bismo zadržali ili privukli zaposlenike, moramo prvo razumjeti odakle sve kreće – što naše zaposlenike motivira i inspirira, kao i u što vjerujemo kao organizacija. Upravo zato veliki naglasak stavljamo na ključne vrijednosti i kulturu tvrtke, a naši najbolji ljudi su upravo ti koji snažno dijele naše vrijednosti, vjeruju u smjer u kojem idemo, te žele dugoročno ostati s nama i biti dio uspješne priče”  ističe Ivanović,  te dodaje  kako  imaju  opuštenu radnu atmosferu i stalno slušaju i svakodnevno uče jedni od drugih kako bi se mogli prilagoditi mnogobrojnim izazovima.

Vjerujemo u timski rad, a Infobip želimo graditi sa motiviranim i ispunjenim zaposlenicima koji rade ono što vole, tako da svi zajedno činimo jednu veliku, globalnu obitelj,” naglašava Ivanović.

Kao što sam gore naglasio, Infobip bi tijekom ove godine mogao premašiti brojku od tri tisuće zaposlenika, kako u Hrvatskoj tako i u drugim uredima van Hrvatske. Na pitanje koja je formula uspjeha, Ivanović naglašava:

“U našim unutarnjim procesima naglasak nastojimo staviti na high performere, što bi značilo da najbolji profitiraju u svakom smislu te riječi. Primjer jednog od naših alata je ESOP (Employee Share Ownership Plan) kojim želimo zahvaliti na predanosti, radu i individualnom rastu, ali i propitivanju svega što bi nas moglo kočiti u razvoju. Općenito, kontinuiranom podrškom našim leaderima kroz osvještavanje, treninge te aktivnu podršku (coaching) stvaramo podlogu za skaliranje i rast, a time jako utječemo i na zadržavanje ljudi.”

Logično pitanje je može li turistički sektor naučiti nešto iz primjera Infobipa i drugih kompanija, koje imaju isti izazov, ali se nalaze u drugim sektorima. Kako cijelu situaciju s radnom snagom u turizmu okrenuti u našu prednost? 

“Turistička branša je u mnogočemu drugačija od tehnološke, no vjerujem da nam je zajednička važnost stavljanja klijenata i njihova zadovoljstva u prvi plan (tzv. customer-centric kultura). Jednako tako su u području ljudskih potencijala naše zaposlenike stavljamo u prvi plan. Dobre prakse stoga svakako trebamo izmjenjivati jer nam to pomaže sagledati širu sliku i upoznati prilike i procese s kakvima možda još nemamo iskustva,” zaključuje Ivanović

Dalibor Šumiga je specijalist za bihevioralni marketing i potrošačku psihologiju te osnivač agencije Promosapiens – prve agencije za bihevioralni marketing u Adria regiji, a koji će u sklopu PromoForuma održati predavanje: Čega se trebamo bojati više – milenijalaca ili robota?

Predavanje će otkriti konkretne primjere iz psihologije i bihevioralne ekonomije, te otvoriti temu kako nas naš mozak sprječava da napredujemo na radnom mjestu i kolike su šanse da nas zamijene roboti.

S druge strane, kada pričamo o ljudskim potencijalima tj. zaposlenicima često zaboravimo kako na poslu provedemo pola ako ne i više našeg života. Također, ako želimo motivirane, produktivne i kreativne zaposlenike, oni moraju imati neku svrhu, osjećati se da su dio kompanije, te da ne dolaze s “grčom u želudcu” na posao.

“Istraživanja o važnosti kvalitetne komunikacije i dobrog odnosa prema zaposlenicima su brojna pa je teško izdvojiti neko posebno, pogotovo jer postoje istraživanja o posebnim segmentima radnog mjesta: motivaciji zaposlenika (novac ili nešto drugo), problemima s komunikacijom (pripadnost određenoj grupi), mentoringu (što je to dobar šef?)…svakako ćemo se na predavanju dotaknuti mnogih navedenih tema”  istaknuo je Šumiga te se nadovezao na pitanje o generacijskim razlikama kao jednim od faktora funkcioniranja timova.

“Generacijske razlike su prisutne, ali možda i malo previše napuhane jer, baš kao i u slučaju korištenja digitalne tehnologije (posebno pametnih telefona), postoje istraživanja koja i dokazuju i osporavaju neke hipoteze” zaključio je Šumiga. Na PromoForumu će također biti pokazani konkretni primjeri iz bihevioralne znanosti vezane uz generacijske razlike, izazove digitalnog doba i motivaciju zaposlenika.

Ljudi su najvažniji faktor, a upravo ljudi u turizmu su bili na dnu vrijednosne ljestvice

Ako želimo imati Hrvatsku punu života, onda nam moraju i zaposlenici biti puni života, lijepo je poentirala Marinela Dropulić Ružić prije par godina. I upravo ta rečenica nam najbolje daje odgovor na pitanje kako trenutnu situaciju pretvoriti u prednost.

Train people well enough so they can leave, treat them well enough so they don’t want to” – Richard Branson, Virgin Group Ltd.

Ako se bavite ili se želite baviti ljudskim potencijalima u turizmu, onda je konferencija PromoForum svakako “place to be”.

Više o cijelom programu konferencije PromoForum saznajte OVDJE

Autor: HrTurizam.hr native tim u suradnji s Promohotel

Povezane vijesti: