Filmski turizam kao naša prilika?

Prošli tjedan je Zagrebu u organizaciji HTZ-a održan 7. nacionalni DMK forum Hrvatske turističke zajednice na temu filmskog turizma u Hrvatskoj. “Ratovi zvijezda”, “Robin Hood”, “Mamma Mia”, “The Hitman’s Wife’s...

Prošli tjedan je Zagrebu u organizaciji HTZ-a održan 7. nacionalni DMK forum Hrvatske turističke zajednice na temu filmskog turizma u Hrvatskoj.

“Ratovi zvijezda”, “Robin Hood”, “Mamma Mia”, “The Hitman’s Wife’s Bodyguard” i “Igra prijestolja” samo su neki od poznatih filmova koji su snimani u Hrvatskoj i koji su Lijepu našu stavili u fokus filmskog turizma.

Također, upravo je nedavno, britanska kriminalistička serija McMafia u produkciji BBC-a, čija je prva sezona snimana na brojnim lokacijama u Hrvatskoj, dobila je ovogodišnju, 47. po redu EMMY nagradu za najbolju dramsku seriju izvan SAD-a.

Prema podacima Hrvatskog audiovizualnog centra ( HAVC ) od 2012. do danas bilo je 67 velikih svjetskih produkcija koje su u Hrvatskoj snimale hit-serije i filmove, a od kojih se u proračun slilo milijarda kuna prihoda. S druge strane HAVC je investirao tj. za poticaje izdvojio 204,9 milijuna kuna s ciljem stimulacije dolaska svjetske filmske produkcije. Računica je jasna, a u kojoj nije uračunata promocija i dodatni prihod kroz turističke dolaske i potrošnju.

Među govornicima DMK FORUMA su brojna stručna imena iz zemlje i svijeta kao što su Stefan Roesch, direktor FilmQuesta, koji je govorio o filmskom turizmu u vrijeme zlatnog doba televizije, dok je Ivana Kovačević, direktorica Vetus Itinera govorila o utjecaju popularne HBO serije Game of Thrones na hrvatski turizam.

Francisco Dias, potpredsjednik Centro Portugal Film Commissiona, govorio je o sinergiji filma i turizma te njihovu utjecaju na regionalni razvoj, dok je direktorica Turističke zajednice općine Starigrad Paklenica Marjana Marasović pričala o projektu Winnetou.

Kristjan Stanišić, HTZ: Filmske popularne lokacije danas čine jedan zaokružen turistički proizvod kojeg karakterizira kontinuiran rast potražnje

Filmski se turizam posljednjih godina prometnuo u jedan od najvažnijih faktora i motiva koji privlači sve veći broj turista u našu zemlju, istaknuo je Kristjan Stanišić, direktor HTZ-a, te dodao kako je filmske atrakcije, odnosno popularne lokacije gdje su snimane svjetski poznate serije, filmovi i televizijski showovi, danas čine jedan zaokružen turistički proizvod kojeg karakterizira kontinuiran rast potražnje.

Foto: Instagram

“Potencijale filmskog turizma prepoznajemo i u Hrvatskoj turističkoj zajednici pa tako u sklopu naših aktivnosti u obilazak lokacija snimanja diljem Hrvatske kontinuirano dovodimo brojne svjetske novinare, blogere i influensere. Da naše aktivnosti daju rezultate, kao i aktivnosti ostalih dionika koji se bave kreiranjem ponude i sadržaja filmske tematike, dokazuje i prestižna nagrada „IT’S MY WORLD Travel Award 2019.“, koju je Hrvatska osvojila u Kini u kategoriji „Amazing Travel Experiences of the Year“ i to upravo za doživljaj dubrovačke ture „Igra prijestolja“ ističe Stanišić. 

Veliku snagu filma i televizije potvrđuju i korejske produkcije „The Romantic in Croatia“ i „Noonas over Flowers“ koje su snimane u Hrvatskoj prije nekoliko godina, a koje su našu zemlju promaknule u hit destinaciju u Južnoj Koreji, istaknuo je Stanišić kao jedan pozitivan primjer.

“Upravo se zbog toga očekuju i veliki promotivni efekti od emitiranja najpopularnijeg južnokorejskog TV showa „Battle trip“ čije je snimanje nedavno završilo u Zagrebu, Splitu i Braču, a u kojem su sudjelovale poznate korejske pop zvijezde” govori Stanišić te zaključuje kako će Hrvatska turistička zajednica i dalje poticati rad i razvoj destinacijskih menadžment kompanija s krajnjim ciljem diversifikacije naše ponude, odnosno podizanja ukupne vrijednosti destinacijske ponude.

U prvih deset mjeseci s ovog tržišta bilježimo preko 317 tisuća dolazaka i 402 tisuće noćenja što u odnosu na isto razdoblje lani predstavlja rast u noćenjima od 5 posto. 

Suradnja s HAVC-om 

Iz HTZ-a ističu kako su pepoznajući filmsku industriju kao odlični komunikacijski kanal odlučili se za još snažnije povezivanje s HAVC-om. Rezultat te suradnje je i organizacija američke premijere filma „Osmi povjerenik“ koja je u studenome prošle godine dupkom napunila legendarnu dvoranu Egyptian Theatre na Hollywood Boulevardu.

“Bila je to prva međunarodna suradnja ove dvije institucije s ciljem stvaranja preduvjeta za što bolji plasman ovog, ali i svakog budućeg hrvatskog kandidata te promociju Hrvatske kroz filmsku industriju” zaključio je Stanišić.

Spomenka Saraga, Baludić Film: Filmski turizam spaja dvije kulture,  filmsku kulturu i kulturu  putovanja.

Filmski turizam trend je u svijetu već dvadesetak godina, iako mi zaboravljamo da smo takav turizam u Hrvatskoj imali od 60tih pa sve do 90tih kada se zbog rata zaustavila filmska proizvodnja kod nas, no nismo ga tako nazivali, ističe Spomenka Saraga, direktorica Balduči Filma, te dodaje kako je to bilo je to zlatno doba hrvatske kinematografije i Jadran filma, jednog od ponajboljih studija u Europi u to vrijeme.

Battle Trip snimanje / Foto: HTZ

“Da je iza nas još jedna rekordna godina u hrvatskom turizmu već se zna. No očito je u statistikama iznenađenje velik broj turista koji su Hrvatsku posjetili zbog filmova koji su snimani na određenim lokacijama. Filmski turizam ne čine samo gosti koji su došli posjetiti lokaciju na kojoj je film snimljen, već su to i filmske ekipe koje dolaze ovdje radi snimanja. Pojedine ekipe ostvare i do 20.000 noćenja – jer negdje moraju spavati, moraju nešto pojesti, trebaju vozila, trebaju statiste, glumce, ali i velik broj djelatnika kod montaža scenografije i sl. Najveću korist od toga ima naravno lokalna zajednica jer im to nudi poslovne i razvojne mogućnosti, zapošljavanje lokalnog stanovništva, a i ono najbitnije produžuje turističku sezonu. O promociji koja se dobije u svijetu nije potrebno niti govoriti, koliko novina i portala objavi vijest da neki poznati glumac ili glumica snima film u Hrvatskoj, koliko lajkova skupe objave na twiteru, FB, Instagramu itd. to su brojke u milijunima” ističe Saraga.

Također, Saraga naglašava činjenicu što se dogodilo nakon korejskih uspješnih filmskih projekata, a to je da danas imamo gotovo pola milijuna korejskih turista, a prije početaka snimanja imali smo ih oko 2.500 tisuće. “Ako se planirano servisiraju ekipe koje dolaze ovdje na snimanja, pogotovo one televizijske koje rade reportaže ili određeni reality show program, koji također imaju svoju publiku koja ih prati i želi vidjeti lokacije gdje su se pojedini programi snimali možemo napraviti i nove priče na novim lokacijama. No, treba biti i pažljiv da nam se ne dogode i negativni aspekti kao što su promjena strukture gostiju, prevelike gužve, promjena lokalnog brenda. Vidimo to na primjeru Dubrovnika, koji će ubuduće naplaćivati lokacije” naglašava Saraga te dodaje kako se upravo možemo pohvaliti novim filmom pod nazivom  „Hrvatska, kao filmska lokacija“ koji je snimljen u produkciji BALDUČI FILMA, a sufinanciran od strane HTZ-a.

Promotivni film uskoro će ugledati svjetlo dana, a cilj mu je upravo promoviranje Hrvatske kao odlične filmske kulise za velike filmske produkcijske kuće.

ROMANA LEKIĆ, Edward Bernays: Snaga nije samo u tome što filmske ekipe dolaze izvan sezone, već što uključuju lokalnu zajednicu kao statiste i radnike na setu, kuhare itd

Filmski turizam kao poseban podoblik kulturnog turizma ima nesagledive potencijale, ističe dr. sc. Romana Lekić, pomoćnica dekana za studije turizma na Edward Bernays visokoj školi za komunikacijski menadžment u Zagrebu te naglašava kako filmska industrija za produkciju fimova uključuje širu lokalnu zajednicu.

“Snaga nije samo u tome što filmske ekipe dolaze izvan sezone, ostvaruju veliki broj noćenja i troše u destinaciji, već što uključuju lokalnu zajednicu kao statiste i radnike na setu, kuhare itd… Dakle cijeli niz zanimanja i poslova koje filmska produkcija treba. A to znači kako novac ostaje i lokalnoj zajednici i na taj način doprinosi boljim uvjetima života i samopouzdanju”

Robin Hood snimanje u Dubrovniku / Foto: Instagram

Oko PR-a i brendiranja putem pojedinih filmova, kuta antropologa treba biti oprezan, naglašava Lekić, jer filmski fanovi često puta nisu ona struktura gostiju koje trebamo i želimo. “Tako recimo imamo konkretne primjere fanova Ratova zvijezda koji sjede na sred Straduna piju i jedu na podu i njihov stil i ponašanje se ne uklapa u predodžbu i imidž Dubrovnika kao elitne destinacije. Uvijek treba gledati široku sliku i odvagati dobro kako se pojedini elementi uklapaju u ono što želimo. Jasna vizija i smjer razvoja pojedine destinacije ne smiju biti stvar trenutne inspiracije i volja pojedinaca, već dobro koncipiran otvoreni sustav u kome lokalna zajednica i stanovnici koji žive i rade u toj destinaciji trebaju dati odlučujuću riječ. To je onda održivi turizam po mjeri čovjeka” zaključuje Lekić.

Za potrebe promocije Hrvatske i kao potpora stranim filmskim produkcijama, HAVC je izradio web stranicu Snimanje u Hrvatskoj / Filming in Croatia , kao i brošuru Little Black Book s kontaktima raznih hrvatskih partnera vezano uz podršku filmskoj produkciji. 

Filmski turizam kao naša prilika?

Za kraj, da se nadovežem na naslovno pitanje: Filmski turizam kao naša prilika? Da, svakako. Kao i u svemu, tako i u ovom segmentu Hrvatska ima veliki potencijal. Površinski smo mala zemlja, ali koja nudi raznolike krajolike kao filmske kulise ( od mora, rijeka, jezera, planina, krša, šuma….čak i pustinju ), imamo četiri godišnja doba, a svakako treba istaknuti i kvalitetni ljudski i tehnički resurs u kontekstu potpore filmskoj produkciji. Svakakao nam je potreban jedan veliki filmski studio, no to je pitanje investicije, a ne troška. Jer kao što smo vidjeli gore konkretne brojke od HAVC-a, tu se radi o velikoj dodanoj vrijednosti i povratu investicije.

Bez puno analiza, svima je sasvim jasno što je snimanje GOT-a donijelo Hrvatskoj, a pogotovo Dubrovniku. No, glavno je pitanje kako kasnije kvalitetno iskoristiti taj resurs, stvoriti dodanu vrijednost i pametno s istim strateški upravljati?

Danas smo u globalnoj tržišnoj utakmici gdje se svi bore za istog turista, a pogotovo za velike filmske produkcije. Uspijevaju oni koji su proaktivni, kreativni, inovativni, daju dodanu vrijednost i oni koji se bave tržišnim razvojem. Tu nema emocija, to je čisti business. Ili igraš igru ili ne.

Hoćemo li filmski turizam iz potencijala pretvoriti u jedan kvalitetan resurs, ostaje samo na nama samima.

Naslovna fotografija: Skitterphoto, Pixabay.com

POVEZANA VIJEST:

NAJPOPULARNIJI KOREJSKI TV SHOW SNIMA SE U HRVATSKOJ

MCMAFIA, SNIMANA U HRVATSKOJ, DOBILA NAGRADU EMMY KAO NAJBOLJA DRAMSKA SERIJA IZVAN SAD-A

ZAGREB SE ŽELI POZICIONIRATI KAO DESTINACIJA ZA SNIMANJE FILMOVA, SERIJA I REKLAMA

ISTARSKO ZAVRŠJE NOMINIRANO ZA NAJBOLJU EUROPSKU FILMSKU LOKACIJU

Vijesti: