Franšiza kao jedno do rješenja za oporavak nakon korona krize

Industrija putovanja, jedna je od najpogođenijih negativnim posljedicama pandemije uzrokovane Covid19, ne samo u Hrvatskoj već i u svijetu. Znamo i kako se hrvatski poduzetnici na sve moguće načine odupiru...

Industrija putovanja, jedna je od najpogođenijih negativnim posljedicama pandemije uzrokovane Covid19, ne samo u Hrvatskoj već i u svijetu. Znamo i kako se hrvatski poduzetnici na sve moguće načine odupiru izazovima s pogledom u još uvijek neizvjesnu budućnost.

Iako su u turizmu u fokusu agencije, smještajni objekti, prijevoznici, ugostitelji, turistička industrija je puno više od toga. Tako recimo puno ljudi nije svjesno značaja rent a car industrije za sektor turizma, a koja je izuzetno važna za avio goste.

Rent-a-car tvrtke godišnje naručuje oko 15-18 tisuća novih vozila, ukupne nabavne vrijednosti cca 250,000.000 eura što uključuje velike iznose plaćenog PDV-a i PPMV-a, kao i registracije vozila. Rent-a-car djelatnost jedan je od najvažnijih poslovnih segmenata za leasing društva i osiguravatelje, te je u zadnjih deset godina rent-a-car industrija zaslužna za 30-45 % svih novo registriranih vozila u Hrvatskoj, što je opet vrlo važno za funkcioniranje uvoznika, distribucije, transporta, servisa i popravaka.

A za sveto je zaslužan sektor turizma. Naime, rent-a-car industrija u Hrvatskoj ostvaruje čak 90 posto svojih prihoda od turističkih najmova te je zbog krize cijeli sektor u potpunosti blokiran.

Krešimir Dobrilović, Cariwz: Carwiz je spješan franšizni model primjenjiv u većini zemalja na svijetu

Carwiz rent a car, prva hrvatska tvrtka za najam vozila koja je početak godine započela sa zavidnim poslovnim rezultatima, čak su otvorene dvije franšize u Americi, ubrzo se baš kao i cijeli svijet suočila s pandemijom. Zaustavio se globalni rast i gotovo ugasilo lokalno poslovanje u Hrvatskoj što je iznjedrilo neke nove oblike poslovanja.  

No, nakon restrukturiranja i novih mjera na domaćem tržištu, u Carwizu su na problem održivosti poslovanja odlučili gledati iz nove perspektive, te posegnuli za provjerenim rješenjem – danjim širenjem poslovanja putem franšiznog modela! Ideja je nastala kao logičan slijed i odgovor na pitanje zašto u Hrvatskoj ne bi primijenili ono što uspješno rade u čak dvadeset zemalja svijeta? Da, Carwiz rent a car ima svoje franšize u dvadeset zemalja te je tako i hrvatski turistički izvozni proizvod.

Unatoč smanjenom broju turista, ograničenom kretanju, apelima da ostajemo kod kuće, u jednom trenutku ovo će biti iza nas, a zatim kreće pomama za putovanjima. U tom trenutku koji će se, nadam se, dogoditi vrlo skoro mi ćemo biti spremni baš kao i naši trenutni, ali i budući franšizni partneri.“, objašnjava poslovnu odluku Krešimir Dobrilović, vlasnik i osnivač Carwiz rent a cara i Carwiz Internationala. 

Potencijal ovog modela leži u pružanju cjelovite podrške partnerima, a jedan od važnijih segmenata pozicioniranja svakako je i kroz vizualni identitet koji su stvorili, a za koji, priznaju, ljudi često misle da pripada nekoj stranoj tvrtki, a ne domaćem, 100% hrvatskom vlasništvu. Benefit franšiznih partnera se iskazuje i kroz bogata poslovna iskustva, know how s kojim Carwiz raspolaže i koja pružaju ne samo partnerima, već i cijelom dustribucijskom lancu i klijentima.

„Mi smo dokazali da kvalitetnu uslugu može (po) nuditi i hrvatska tvrtka jer osim naše ideje, produkt našeg rada su i software, dizajn, komunikacija, partneri. Sve je u potpunosti naša ideja, rad i trud koje se pokazalo kao vrlo uspješan franšizni model primjenjiv na većinu zemalja u svijetu čiji potencijal vidimo i u Hrvatskoj.“, dodaje Dobrilović o ideji franšiznog poslovanja i u Hrvatskoj. 

Svaki autentičan brend koji brine o klijentima i partnerima baš kao i Carwiz može zadržati svoju snagu pod uvjetom da brzo reagira na novonastale situacije, prihvaća promijene i ako u svojim redovima ima pravi tim stručnjaka koji slijede trendove i prihvaćaju promijene. Onda je takvo franšizno poslovanje kao uobičajeni model poslovanja u zapadnom svijetu primjenjiv i kod nas, posebice kada govorimo o turističkom segmentu i obraćanju turistima koji uz sebe žele imati pouzdane pružatelje usluge na koje se mogu osloniti kada je u pitanju sigurnost putovanja. 

Dobro je znati da u ovoj tvrtki koja se unatoč svim nedaćama uspješno odupire neprilikama traže partnere baš kao što je najnoviji primjer i u Grčkoj i čak deset novih podfranšiznih ugovora koje je ova tvrtka sklopila u jeku najjače krize. 

Carwiz se pokazao na globalnom tržištu, te iako ih je korona kriza trenutačno zaustavila u najgorem trenutku, u procesu globalnog širenja, siguran sam kako će se brzo oporaviti čim se pokrene globalno turističko tržište te i postati jak globalan igrač u rent a car industriji. Više o Carwiz franšiznom poslovnom modelu saznajte ovdje

Andrija Čolak, CFCG: Franšizna industrija u Hrvatskoj će nastaviti rasti još većom stopom

Suosnivač Surf’n’Friesa, serijski poduzetnik, kao i prve agencije za savjetovanje u franšiznom poslovanju u turizmu ( CFCG ), Andrija Čolak u svojem blogu ističe kako su mnoge uspješne svjetske tvrtke nastale upravo za vrijeme recesije ili financijske krize. Jedan od najpoznatijih primjera je Microsoft koji je nastao upravo za vrijeme recesije, General Electric, IBM, General Motors, Disney, Burger King, CNN, čak i Surf’n’Fries koji je krenuo 2009. godine, iste godine kada je krenula recesija u Hrvatskoj.

Da su franšize jedno do rješenja za oporavak nakon korona krize slaže se i Čolak te ističe kako za nove franšize koje tek nastaju imaju puno upita, a u protekloj godini su potpisali 21 ugovor za projektiranje franšiznog poslovnog sustava.

Ukupno 21 hrvatski brand postaje franšiza putem CFCG-a što bi značilo da smo u samo godinu dana udvostručili broj domaćih franšiznig sustava. Klijenti su nam iz različitih sektora od retail-a, F&B-a pa sve do Gaming industrije ili koncepta moderne boutique ribarnice sa svjezom ribom. Neke od klijenata smo već počeli spajati sa stranim franšiznim brokerima što znači da će neki početi i internacionalnu ekspanziju putem franšiziranja. Predviđanja za budućnost na temelju trenutnih trendova je da će franšizna industrija u Hrvatskoj nastaviti rasti još većom stopom te da će nastati više domaćih “outbound” brandova koji će širiti svoje poslovanje putem franšiziranja u regiji ili šire. ” ističe Čolak.

Na pitanje koji je model franšize s najpoznatijim brandom za prodaju pomfrita Čolak odmah i na prvu transparentno ističe sve uvijete, što svakako uvjerava povjerenje u ozbiljnog partnera i visoku razinu profesionalizma. „Franšiza iznosi 9.400 eura + PDV, a ako poduzetnik ima dobru lokaciju najčešće može vratiti cijelu investiciju kroz 45 dana što je više nego odlično. Mi mu dajemo cijelu potporu, od treninga zaposlenika, garanciju na tehničke elemente, distribucija i dostavu sve robe i ambalaže, te ga savjetujemo da mu olakšamo cijeli proces na početku kako bi što prije stao na zdrave temelje. „ istaknuo je Čolak te dodao kako sukladno ugovoru o franšizi tj. tantijema iznosi 5% od prometa.

Čolak navodi i odličan primjer jednog njihovog našeg partnera na Jadranu, koji ima jedan beach bar te je mobilnim štandom nadogradio je svoju ponudu. “Već dugi niz godina radi s nama i napravio je odličan posao. Kada je „špica“ turističke sezone prodaje 500 porcija dnevno te si je tako znatno povećao prihode, ali i za duplo povećao prihode bara, jer kako ljudi jedu tako imaju potrebu da popiju piće nakon konzumacije hrane. Zaokružio je cijeli proces i to je svakako odličan primjer i poslovni model. „ ističe Čolak te dodaje kako upravo iz razloga što se pokazalo kao dobar poslovni model i „rješenje“ problema koncesija upravo ciljaju poduzetnike koji već imaju ugostiteljske objekte da nadograde svoje poslovanje.

Franšiza donosi vrijednost prepoznatog brenda te ono najvažnije know how te samim time u startu ubrzava poslovanje “preskakanjem prvih stepenica razvoja”. Dakle doslovno dobijete ključ u ruke i jak brend s razrađenim poslovnim konceptom. Kada se pokrene globalno turističko tržište, biti će veliki rast putovanja i potrošnje, jer ljudi su ljudi željni putovanja.

Franšizni sektor poslovanja zastupljen je u svijetu s više od 300 raznih djelatnosti, a više od 90% poslovnih koncepata je franšizibilno u potpunosti ili u nekom svom dijelu. Neke od poznatih franšiza u turizmu su Surf’n’Fries, Carwiz, Muzej Iluzija, Direct Booker, Place2Go i mnogi drugi. 

Inače, Hrvatska je odlično testno tržište za franšize upravo zahvaljujući turizmu. Osim što imamo veliki broj turista, većinom stranih turista iz cijele Europe, imamo i veliku generiranu potrošnju u “špici sezone”. Također, poznata smo europska turistička destinacija te upravo kroz ljetnu sezonu franšizni modeli se mogu odlično testirati i dobiti case study za globalno tržište. S druge strane, ukoliko su strani gosti upoznati s vašom franšizom tj. brendom, onda je svakako lakše ući na ista tržišta kroz model franšize. Dokaz tome je što je čak i Uber odabrao Hrvatsku za svjetsku premijera usluge UberBoat.

Franšiza kao jedno do rješenja za oporavak nakon korona krize. Apsolutno, znamo kako je kriza uvijek i prilika. Ako razmišljate o novoj investiciji, svakako razmislite o franšiznom modelu, ili dapače, otvorite oči i razmišljajte globalno te svoje poslovanje ponudite kroz model franšize.

Foto: Jonathan Chng, Unsplash.com


Povezane vijesti:

Hrvatski HR English EN