Grad Split, uoči sezone i u tekućoj godini, uvodi promjene u regulaciji javnog gradskog prijevoza kao i prometa u mirovanju za turističke autobuse. Agencije i autobuseri prijete tužbama!

Ne može biti dosadno u našem turizmu. Iako nam je turizam jedna od glavnih strateških grana koja čini 19,6 % BDP-a te se njome bavimo desetljećima, ali i ako...

Ne može biti dosadno u našem turizmu. Iako nam je turizam jedna od glavnih strateških grana koja čini 19,6 % BDP-a te se njome bavimo desetljećima, ali i ako u obzir uzmemo činjenicu da živimo u 21. stoljeću, teško je ostati normalan u svakodnevnim apsurdnim, nelogičnim i suludim situacijama kojima možemo svjedočiti iz dana u dan.

Nova suluda situacija dolazi nam danas iz Splita. Ovaj put nije slučaj da netko koristi POS-ove stanove za najam turistima, nije niti da traju građevinski radovi nakon isteka roka te tako tjeraju goste i krše zakon, niti je netko digao kat, dva više sukladno građevinskoj dozvoli.

Ne, ovaj put radi se o nepromišljenoj Odluci grada Splita koja bi mogla dovesti grad Split do nove milijunske tužbe te velike štete ugleda našeg turizma.

No krenimo redom…

Grad Split od 09. lipnja 2019. godine uvodi promjene u regulaciji javnog gradskog prijevoza kao i prometa u mirovanju za turističke autobuse na području uže i šire gradske jezgre.

Tako se uoči sezone, što je van svih pravila u turističkom sektoru, uvode nove tarife, u ovom slučaju čak osam puta skuplje nego do sada, te se uvodi nova regulacija prometa, a koje se direktno tiče putničkih agencija i turistički autobusa.

Pod prizmom reda, uvodi se nered usred sezone, a ako Odluka bude stupila na snagu, mogla bi dovesti do tužbi prema gradu Splita jer ona direktno krši EU Direktivu o zaštiti putnika te direktno negativno utječe na putnike agencije i autobusere.

Kako javljaju iz grada Splita, od 09. lipnja 2019. godine uvodi se izmjena u regulaciji prometa na području grada Splita.

Nova regulacija prometa znači kako se uvodi jednosmjerno prometovanje u Gradskoj luci, dok će se glavni željeznički kolodvor organizirati u Kopilici . Također, uvodi se gradska željeznička linija Kopilica – Gradska luka, kako bi turisti nakon izlaska iz autobusa, mogli putem željeznice doći do centra grada.

Konkretno to znači, kako će se iskrcaj i ukrcaj putnika iz turističkih autobusa biti organiziran uz željeznički peron u Kopilici, gdje se otvara i parkiralište za turističke autobuse s 48 mjesta. Dnevna parkirna karta za turističke autobuse iznosi će 120 kuna, kao što je do sada iznosila cijena za parkiranje na Dračevcu.

Kako ističu iz grada Splita, organizacijom Glavnog željezničkog kolodvora u Kopilici i uvođenjem gradske željeznice u službi javnog gradskog prijevoza očekuje se smanjenje pritiska vozila, naročito turističkih autobusa na uže središte grada, a putnicima se omogućava dolazak u središte željeznicom za 4 minute i to jedinstvenom kartom koja vrijedi za željeznicu i autobus sat vremena. Gradski vlakovi na relaciji Kopilica- Gradska luka i obratno prometovat će svakih 20 minuta, dok će cijena karte iznositi 11.00 kuna po osobi u jednom smjeru.

Režimom jednosmjernog prometovanja u Gradskoj luci Grad nastoji poboljšati protočnost vozila, smanjiti gužve i zastoje, dok se Javni gradski prijevoznik Promet prilagodio novom režimu broj autobusnih linija kojima bi se, za očekivati, dnevno prevezlo 45.000 putnika umjesto dosadašnjih 15 000. Novine u regulaciji prometa uvedene su kako bi dolazak turista na odredište bio što ugodniji, kako ne bi gubili vrijeme za odmor na čekanje u kolonama, ali i da bi i domicilno stanovništvo manje osjećalo pritisak turističkih tokova.” ističe Nino Vela, zamjenik gradonačelnika grada Splita u dopisu.

Nove tarife za agencije – čak osam puta skuplje nego do sada

Prema novim izmjenama, iskrcaj i ukrcaj putnika iz turističkih autobusa na terminalima kod Turističke palače na Rivi bit će moguć, no uz ograničenje od 15 minuta, a svako zaustavljanje za ukrcaj i iskrcaj putnika koštat će 400 kuna, tj. ukupno 800 kuna.

Do sada je cijena iznosila 50,00 kuna za ukrcaj i 50,00 kn za iskrcaj, ili ukupno 100,00 kuna, a sada će prema novim pravilima ukupni trošak iznositi osam puta skuplje tj. 800,00 kn.

Iz Udruge hrvatskih putničkih agencija ( UHPA ) ističu kako su održali sastanak s gradom Splitom, te kako očekuju da će grad ipak imati razumijevanja te odluku odgoditi za sljedeću godinu. “Imali smo sastanak u gradu te se nadamo kako će grad Split shvatiti problematiku turističkih agencija i imati razumijevanje te odgoditi donošenje odluke za 2020. godinu” ističe Tomislav Fain, predsjednik UHPA-e.

Na prvu zvuči kao odlična vijest jer se napokon uvodi reda u prometu, a sve s ciljem rasterećenja centra grada. I to je za svaku pohvalu i nije predmet rasprave. No postoje veliki tehnički problemi, a koji će, ako Odluka stupi na snagu, dovesti u neravnomjeran položaj kako putničke agencije tako i autobusere, kao i također eventualnu novu milijunsku tužbu prema gradu Splitu zbog narušavanja tržišne utakmice.

Problem 1# Mijenjanje pravila igre tijekom tekuće sezone

Ne ulazeći u raspravu oko novih cjenika, jesu li previsoke cijene ili su realne, ovdje je ključni problem jer se mijenjaju pravila igre tijekom tekuće godine.

Prvo i osnovno pravilo u turističkom sektoru je da se bilo koje odluke o promijeni cijena i uvjeta ne donosi za tekuću godinu, nego tek za iduću. Razlog tome je jako jednostavan. Putničke agencije godinu ranije na turističkim sajmovima i direktnim ugovorima s partnerima dogovaraju turističke pakete, a u kojima su striktno definirane sve cijene i kalkulacije, te su paketi već prodani i definirani ugovorom o suradnji.

Čak neke agencije dogovaraju uvjete i zakupljuju hotele i razne druge partnere dvije godine unaprijed, kao recimo u Turskoj. Zato sada i jednim djelom mogu nuditi na tržištu cijene koje su daleko povoljnije nego u Hrvatskoj.

Ako se cijena nekog aranžmana mijenja tijekom godine zbog podizanja cijene ulaza recimo muzeja ili interpretacijskog centra, onda dolazimo do neugodne situacije, jer programi su već odavno prodani i zakupljeni. Problem nastaje za sve u tom lancu. Kako za domaću agenciju, tako i vanjsku te za turiste, jer dodatni trošak netko mora pokriti, a da ne pričam o ozbiljnosti i profesionalizmu tj. dojmu koji ostavljamo prema turistima ili stranim partnerima. Dakle, cijene se definiraju u tekućoj godini za sljedeću, to je standard industrije. No, nažalost u Hrvatskoj smo i dalje svjedoci kako se tijekom godine / sezone ( želimo pričati o turističkoj godini, a ne sezoni ) mijenjaju uvjeti, cijene, donose razne Odluke koje mijenjaju pravila “igre” u turističkim destinacijama, što dovodi do velikih problema putničkim agencijama.

Tako i u ovom slučaju, grad Split ovom Odlukom, prije turističke sezone i u tekućoj godini, direktno šteti agencijama neplanskim uvećanju cijena tijekom tekuće godine..

Ne može se novi neplanirani trošak prebaciti na vanjske turoperatere kao niti na putnike / turiste, što dovodi do neodržive financijske kalkulacije, kao i kršenje EU Direktive i ugovora domaćih putničkih agencija s partnerima.

Napominjem: Sve izmjene uvjeta poslovanja i cjenike treba donijeti najkasnije do kraja ožujka tekuće za narednu godinu.

Problem 2# Kršenje EU direktive o putovanjima u paket aranžmanima i povezanim putnim aranžmanom

Direktivom EU o putovanjima u paket aranžmanima i povezanim putnim aranžmanima koja je stupila na snagu u srpnju 2018., čime će se postići bolja i učinkovitija zaštita potrošača.

Nova pravila Europske unije putnicima omogućuju detaljne informacije o putovanju,bolju i učinkovitiju zaštita potrošača kao i jasnija pravila o odgovornosti u slučaju problema.

Dakle, postoji i pitanje žalbe svih putnika jer putničke agencije im neće moći isporučiti iskrcaj na rivi i obilazak grada, kao što piše u programu puta, a za koji su oni pristali i platiti.

Time se direktno krši program putovanja te dovodi u nezgodu situaciju putničke agencije, a putnici će tražiti od agencija odštetu. Kako su ugovori već odavno definirani i potpisani, agencije će morati tražiti svoju odštetu prema gradu Splitu, kao i odštetu za narušeni poslovni odnos s vanjskim partnerima. Nova milijunska tužba za grad Split?

Problem 3# Cijena dnevne karte za turističke autobuse nije ista, nego poskupljuje 22,00 kuna po putniku

Iako se u dopisu ističe kako će dnevna parkirna karta za turističke autobuse iznosi 120 kuna, kao što je do sada iznosila cijena za parkiranje na Dračevcu, ukupni trošak se ipak povećava za cijenu prijevoza gradskog vlaka na relaciji Kopilica- Gradska luka i obratno. Što znači da će se po putniku, a u jednu busu imati oko 40 do 50 putnika/turista, cijena karte biti 22.00 kuna u oba smjera. To je znatno poskupljenje. Napominjem , cijene i uvjeti se dogovaraju na godišnjoj razini i to godinu dana prije. Tko će pokriti ovaj novi trošak? Putnici kao i vanjski partneri sigurno neće, nego će se pozivati na potpisan Ugovor i dogovorene uvjete.

Zaključak: Jedino logično, bi bilo da se odluka prolongira za sljedeću turističku godinu , tj za 2020.godinu.

Kada gledamo širu siku, agencije imaju od 500 do 1000 grupa ove godine, dok veliki broj prijevoznika radi uslugu prijevoza za domaće i strane partnere. Uvjeti i ugovori su definirani i potpisani, te ova Odluka direktno donosi štetu, kako financijsku tako i poslovnu, kroz narušen ugled putničkim agencijama i autobuserima. A u konačnici i na ugled grada Splita i cijele turističke slike Hrvatske.

A sve je nastalo zbog neznanja, neozbiljnošću i izostanka komunikacije sa strukom, privatnim sektorom na koji ova odluka direktno utječe. I onda se želimo baviti razvojem turizma, kako?

Da stvar bude bolja, baš je danas objavljen izvještaj “Svjetske konkurentnosti 2019.” , a u kojem je Hrvatska zauzela 60. mjesto od ukupno 63. svjetske ekonomije. Tako je Hrvatska među posljednjih pet ekonomija na ljestvici konkurentnosti: Venezuela (63.), Mongolija (62.), Argentina (61.), Hrvatska (60.) i Brazil (59.).

Pitamo se zašto? Ovaj slučaj iz Splita je odličan primjer zašto smo na dnu ljestvice konkurentnosti na svijetu. Čak i nakon upozorenja struke i sastanka s UHPA-om, gdje su u gradu Splitu mogli vidjeti da donošenje spomenute Odluke u ovoj godini, u najmanju ruku, van svih poslovnih pravila te direktno šteti turističkom sektoru, nisu odgodili donošenje Odluke. Čak je i TZ Splita samo prenijela vijest o Odluci, bez ikakve javne reakcije.

Kako da se bavimo tržišnim i strateškim razvojem kada netko donesi ovakvu odluku usred tekuće godine, a da se ne konzultira sa strukom?

Suludo, neozbiljno, neprofesionalno i nelogično. Napominjem, ovdje se radi o izmjeni poslovnih uvjeta tijekom tekuće godine, a ne o promjeni u regulaciji javnog gradskog prijevoza u gradu Splitu.

Jedino logično bi bilo da se odluka prolongira za sljedeću turističku godinu, tj za 2020.godinu.

Naslovna fotografija: Pexels.com

Vijesti: