Investicije, kapitalna ulaganja i trendovi u hotelskoj industriji

U Zagrebu se održava Adria Hotel Forum, jedna od vodećih hotelsko-investicijskih konferencija u Europi koja iz godine u godinu prati i propituje relevantne pojave u hotelskoj industriji, a ove...

U Zagrebu se održava Adria Hotel Forum, jedna od vodećih hotelsko-investicijskih konferencija u Europi koja iz godine u godinu prati i propituje relevantne pojave u hotelskoj industriji, a ove se godine bavi pitanjem razvoja u središnjoj temi „DEVELOPMENT AND BEYOND“. Tako su se u drugom dijelu prvog dana održale odlične panel rasprave s vodećim i eminentnim turističkim stručnjacima iz cijele Europe.

Na panel diskusiji „Uloga kapitalne infrastrukture u razvoju turističkih destinacija“  gostovali su panelisti: Margaret McNeil (Edinburgh Tourism Action Group), Takuya Aoyama (Hyatt International), Saša Kramar (Hrvatski Telekom) i Ivan Oreč (Eurowings), a moderirao ju je prof. dr. sc. Darko Prebežac s Ekonomskog fakulteta u Zagrebu.

Povezanost je glavni preduvjet napretka, treba povećati povezanost Zagreba i ostalih dijelova Hrvatske s ostatkom Europe i svijetom, smatra prof. Prebežac.  Margaret McNeil (Edinburgh Tourism Action Group), govorila je o iskustvu u Edinburgu, gdje je uslijed posljedica ekonomske krize, skupina entuzijasta u različitim turističkim djelatnostima odlučila preuzeti inicijativu, organizirati se i udružiti se. Ta zajednica (community) uz puno dijaloga i vršenja pritiska na institucije uspjela je promijeniti i unaprijediti turizam u gradu, povezati dionike prometne infrastrukture s hotelijerima i privatnim iznajmljivačima itd.

Ivan Oreč (Eurowings) daje prednost aerodromima na obali – Splitu i Dubrovniku naspram Zagrebu koji još uvijek ima malo putnika u odnosu na aerodrome ostalih glavnih gradova u Europi.  Takuya Aoyama ispred Hyatt Internationala istaknuo je da je u Hrvatskoj osjećaj hitnosti potpuno odsutan te da su oni, iako su otvorili hotel manjeg kapaciteta u Zadru, svjesni da će morati puno razgovarati s ostalim hotelijerima u zoni, kao i predstavnicima grada, kako bi se destinacija unaprijedila. Saša Kramar smatra da je uloga tehnologije u turizmu – pogotovo wi-fi povezanosti jednako važna danas kao što je prometna povezanost, primjerice te da postaje osnovna infrastruktura.

Na pitanje što je potrebno da Zagreb postane leisure destinacija, dolaze li jeftiniji letovi na zagrebački aerodrom ili Hyatt, panelisti su odgovorili da je Zagreb na dobro m putu, postoje poboljšanja, ali potrebno je još raditi, no i da je to pitanje potražnje. Na to je Marina Franolić primijetila da je uzrok manjka potražnje i njihovo neprisustvo te postavila pitanje: nije li i njihova uloga da svojim dolaskom povećanju potražnju te što se može poduzeti da se to promijeni? Zaključno, panelisti bi vlastima predložili veću fleksibilnost, više suradnje te kolektivnu povezanost koja bi dovela do promjene.

3

Na drugoj panel diskusiji „Promjene u svijetu i njihov utjecaj iz perspektive  top developmenta“ sudjelovali su: Max Cergneux ( Choice Hotels), Thomas Emanuel (STR Global), Marc Finney (Colliers International), Patrick Fitzgibbon (Hilton Worldwide), a moderirala je Marina Franolić. Uvodno je izlaganje Thomasa  Emanuela dalo podatke o kretanjima u turizmu u 2016. godini, u svijetu i u Europi, koja bilježi rast od 2,1 %.

Ponuda je u Europi konstanta no potražnja stagnira u 2016. Utjecaj terorističkih napada na gradove vidljiv je i u statistici: London bilježi blagi pad od 1%, Paris 13%, Bruxelles pad od 18%, Zurich od 4 posti, Istanbul 33 %, dok raste Kopenhagen za 16 %, Varšava, Barcelona, Beograd, a hrvatska obala konstantno raste i u prošloj godini zabilježen je porast od 44%. Patrick Fitzgibbon kaže da nakon događaja kao što su bili u Istanbulu i Parizu, većina usporava i prilagođava se situaciji investiranjem u dugoročne planove.

Marc Finney smatra da treba planirati i investirati kad je tržište u krizi i pripremati se za rast. Kako se jug Hrvatske, koji ovisi o britanskim turistima, može prilagoditi i pripremiti na održanje te razine? Finney ističe kako se u Velikoj Britaniji Hrvatska ne oglašava dovoljno dobro, treba olakšati povezanost, infrastrukturu, problem nisu cijene. Patrick Fitzgibbon smatra da će najviše investicija u Hrvatskoj doći iznutra, lokalno. Na pitanje kako se hotelijeri nose s Airbnb-jem u velikim gradovima, odgovaraju raznoliko, od toga da ima nije konkurencija do pristupa Maxa Cergneuxa koji su kupili malu platformu i rade preko nje, kao i Airb’n’b. Marc Finney smatra da u Hrvatskoj postoji previše regulativa, što su i ministri spomenuli ranije na forumu, a također predviđa veliku vjerojatnost za razvoj hotela unutar gradova.

2

Na posljednjem  panelu prvog dana AHF-a  „Trendovi u planiranju turističkih projekata i destinacija“,  kojim je moderirao Branko Bogunović, gosti-panelisti: Jessica Bertram (Colliers International), Neven Ivandić ( Institut za turizam), Kristian Šustar (HUP-Zagreb) i Saša Randić (Randić i suradnici), govorili su o tome kako se turističko tržište mijenja, kako tehnologija utječe na trendove, a koji je utjecaj „ekonomije dijeljenja“ u prvom dijelu diskusije, dok je drugi dio pokušao naći odgovore kako je regulacija utjecala na prostorno planiranje.

Jessica Bertram smatra da nova tržišta i nove generacije imaju nove potrebe. Mijenja lli planiranje i mikrorazinu? Saša Randić smatra da potraga za autentičnošću  dovodi do toga da danas neka mjesta izgledaju „autentičnije“ nego ikad prije. U Hrvatskoj oblik Airbnb-a postoji 30-ak godina, u oblicima obiteljskog iznajmljivanja. S druge strane, Kristian Šustar se slaže s tvrdnjom da iskustvo postaje važnije od opreme sobe, te je prisutnima postavio pitanje: Jesu li se trendovi promijenili? Godinama su ostali isti, no mi ih nismo slijedili pa ih sada otkrivamo, smatra Šustar te zaključio kako u Hrvatskoj postoji manjak specijalizacije u proizvodima te kako proizvodi nisu tipizirani za određenu ciljanu grupu.

Neven Ivandić iznosi podatak da je Hrvatska u 20-ak godina povećala broj noćenja za 65%, ali hrvatski rast nije proizašao iz hotelske potražnje, nego je privatni smještaj povećan za tri puta. Kvaliteta ponude u Hrvatskoj raste, a sezonalnost je ostala ista. Rast kvalitete je jednostran, proizvod je jednostavan. Jessica Bertram spominje da postoje modeli planiranja destinacija za projekte od velike nacionalne važnosti (npr. u Portugalu) kojima je  maksimalno olakšana procedura dobivanja dozvola. Kristian Šustar govori o prostornoj kakofoniji i regulativi koja se koristi kao izgovor. Neven Ivandić kaže da je pitanje imaju li planirane lokacije turistički potencijal  – treba definirati što želimo od planova, zaista ih provesti te razmišljati o nosivosti kapaciteta, prije svega građevinskog područja.

Postoji li zabrinutost hotelijera zbog „ekonomije dijeljenja“ , tj. Airbnb-ja? Jesu li naše destinacija spremna planski? Neven Ivandić zaključuje da će se naša potražnja promijeniti, hotelski sektor mora odgovoriti na očekivanja novih generacija.

Povezane vijesti:

Hrvatski HR English EN