Ivana Alilović: Analizom trendova turistički pokazatelji nam potvrđuju kako idemo u pravom smjeru

Autor:  Goran Rihelj

1. lipnja 2022.

U vrijeme pandemije Zagrebačka županija se uspjela pozicionirati i brendirati te nametnuti na tržištu kroz više projekata. Od pozicioniranja Turopoljskih tartufa koji postali zaokružen turistički proizvod - povezan s agencijama i restoranima, kao i kroz promoviranje turopoljske svinje kao gastro brenda. 

Važno je naglasiti i odličan projekt Via Vino, putem kojeg se promoviralo vinare. Ključno je za naglasiti kako se nije radilo o jednodnevnoj manifestaciji – nego o četiri vikenda kroz mjesec dana, dakle cjelomjesečnoj kampanji, uz puno raznolikih kvalitetnih događanja, a sve se vrti oko vinara Zagrebačke županije tj. promociji vinske ceste zagrebačkog zelenog prstena. Odlična vijest je da se projekt nastavlja i dalje.

Tu je i odlična suradnju s TZG Zagreba kroz jedinstvenu destinacijsku kampanju Around Zagreb tj. "Blizu grada blizu srca", kao i platforma Odmor nikad bliže.

Uglavnom, jedno je sigurno, Zagrebačka županija je iskoristila priliku da se u pandemijsko vrijeme, kada je upravo bio fokus na kontinentlane destinacije, nametne i pozicionira na tržištu kao nezaobilazna kontinentalna turistička destinacija.  

Bio je to povod za razgovor s Ivanom Alilović, direktoricom TZ Zagrebačke županije.

P87C3900_pp jpg

Nakon tri godine iskustva na poziciji direktorice TZ Zagrebačke županije, koje je Vaše iskustvo u sustavu? 

Prvenstveno bih naglasila kako je rezultat dosadašnjeg radnog iskustva, a posebno na poslovima u turizmu i provedbi projekata sufinanciranih iz fondova Europske unije u području turizma, odnosno dobrom poznavanju turizma u Zagrebačkoj županiji pokazatelj uspješnog vođenja Turističke zajednice Zagrebačke županije u proteklom razdoblju. U kratkom period nakon stupanja na poziciju zatekla sam se u neočekivanim okolnostima globalne pandemije COVID-19 koja je uzdrmala turističko tržište i uzrokovala pojavu novih obrazaca i trendova u turističkom sektoru. Bile su nužne nove inicijative, drugačiji, integrirani pristup turizmu, kako bi se nosila sa svim izazovima, nedostacima ali i prednostima razvoja turizma na području Zagrebačke županije.

Analizom aktualnih trendova u području turizma općenito, a posebno turizma Zagrebačke županije, turistički pokazatelji nam upravo dokazuju kako idemo u pravom smjeru. Naime, u Zagrebačkoj županiji premašili smo uspješnu 2019. godinu. Ostvareno 83 posto više noćenja u odnosu na 2021. te 7 posto više u odnosu 2019. godinu. Od sezone naravno svi imamo velika očekivanja, a ovi rezultati vjetar su u leđa svim turističkim djelatnicima da svakom gostu ponudimo nezaboravan doživljaj u zelenom zagrebačkom prstenu. Potrebno je osigurati pravu ravnotežu između dobrobiti turista, potreba prirodnog i kulturnog okruženja te razvoja i konkurentnosti destinacija.

Kako gledate na globalnu budućnost turizma? Pandemija je pomiješala karte, a u fokus stavila neke nove trendove.

Budućnost turizma uvelike ovisi o sposobnosti da se nosi s današnjim trendovima.  Potrebno je osigurati okvir i poticati sektor da bude inovativan, pametan te ujedinjeno djelovanje svih ključnih dionika kako bi se jamčio otporniji, odgovorniji i održiviji turizam. Sustav koji zajednički funkcionira, jači je i bolji. Daljnji razvoj turizma na održivi način ključan je preduvjet kontinuirane konkurentnosti. Jedan od glavnih izazova održivog razvoja turizma leži u kolaboraciji različitih dionika u turističkom lancu vrijednosti kako bi se isporučilo koherentno potpuno iskustvo, ali i u stvaranju inovativnih rješenja koja adresiraju glavne izazove razvoja turizma poput identificiranja novih tržišnih niša, smanjivanja sezonalnosti i poboljšavanje uvjeta rada, a koji nedostaju u turističkom sektoru.

Potpuni oporavak turizma, dogoditi će se kada više ne bude opasnosti od pandemije COVID -19 i kada se na globalnom turističkom tržištu ponovo uspostavi ravnoteža i povjerenje između turističke ponude i potražnje, što je nužan preduvjet bilo kojeg turističkog rasta i razvoja. S obzirom na opisane trendove, sigurnost postaje apsolutni prioritet. S ciljem minimiziranja razine stresa koji će zasigurno biti prisutan, turisti će dati prednost sigurnijim destinacijama i isto takvim brandovima – onima koji ima pružaju osjećaj stabilnosti. Fokus će biti na kvalitetnije iskustvo putovanja, naravno uz sigurnost, što znači kako će korisnici tražiti personaliziran pristup, te je potrebno zauzeti proaktivni pristup svakom pojedinačnom potencijalnom gostu.

Turisti sada preferiraju putovanja u bliže i sigurnije destinacije „bez gužve“ koje u određenoj mjeri garantiraju održavanje socijalne distance, pri čemu je automobil najčešće korišten oblik prijevoza, a najpopularniji smještajni objekti oni koji nude sigurno okruženje i povećane standarde higijene. U narednim godinama, ključni trendovi koji će utjecati na daljnji smjer razvoja turizma na globalnoj razini su veći fokus na održivost i odgovorno putovanje.

New-Project14

Rastući broj turista ekološki je osviješten i promišlja o socioekonomskom utjecaju svojih putovanja na posjećenu destinaciju. Slijedom toga, sve više preferiraju destinacije usmjerene na održivi razvoj koje, između ostalog, nude turističke proizvode, usluge i iskustva koja mogu pomoći u zaštiti okoliša i donijeti opipljive koristi lokalnoj zajednici. Osim toga, spremni su platiti više za proizvode i iskustva koja su u skladu s njihovim vrijednostima. 

Naravno, promjena obrazaca ponašanja i interesa pojedine demografske skupine, jer mlađe demografske skupine (Gen Y i Gen Z) koje su „odrasle uz tehnologiju“ do 2028. godine predstavljat će 50% svih turista. Te skupine pokazuju izrazitu tendenciju korištenja tehnologije na svakom koraku svog putovanja, npr. mobilni check-in, online rezervacije karata i sl., odnosno specifične potrebe za komunikacijom i turističkim iskustvima. 

Turisti danas traže autentična i personalizirana iskustva, edukaciju za vrijeme putovanja kroz interakciju s lokalnim stanovništvom a fokusom na lokalnu kulturu, povijest, gastronomiju i tradiciji.

U rujnu  2021. Turistička zajednica Zagrebačke županije pridružila se Mreži europskih regija za održivi i konkurentan turizam (NECSTouR) koja okuplja dionike iz preko 30 europskih regija. 

Na tom tragu pripremit će se cijeli niz aktivnosti i projektnih prijedloga koje imaju za cilj promicanje kvalitete u turizmu i doprinos razvoju pametne turističke destinacije. Fokus je na održivom suživotu s lokalnim zajednicama, prirodom, kulturom i povijesti destinacije. 

U ozračju pandemije COVID-19, novo normalno vrijeme traži drugačiji, integrirani pristup turizmu. Upravo članstvo u NECSTouR predstavlja dobru priliku  za sudjelovanje Zagrebačke županije u pozicioniranju modela održivog i konkurentnog turizma u Europi, kao i jačanju uloga regija u politici turizma na razini Europske unije. Turistička zajednica Zagrebačke županije će preko platforme NECSTouR  moći sudjelovati u predlaganju aktivnosti razvoja turizma u Europskoj uniji, kako u segmentu kreiranja potrebnih politika za razvoj turizma, tako i po pitanju sufinanciranja projekata u području turizma, što predstavlja veliku priliku, ali i odgovornost Turističke zajednice Zagrebačke županije.

Screenshot 2022 06 01 at 15

Socijalna, kulturna, ekonomska i okolišna održivost turističkih aktivnosti ključna je komponenta kvalitete u turizmu, a ujedno je i jamstvo dugoročnog opstanka. Turistima je uz cijenu sada bitan i sastav te omjer štetnosti i prednosti svakog proizvoda i usluge, a sama cijena je sve manje odlučujući kriterij odabira. Ranije generacije nisu vodile računa o svim spomenutim čimbenicima kao što to čine Milenijalci, već im je omjer cijene i preferencije proizvoda bio ključan čimbenik pri kupnji i konzumaciji turističkih proizvoda. Posebnost današnjeg doba vladavine Milenijalaca je i u tome da svakodnevno istražuju tržište u potrazi za optimalnom turističkom ponudom za njih, uz dijeljenje svojih iskustava i mišljenja kako na osobnoj neposrednoj razini, tako i na društvenim mrežama. Stoga se smatra da je nečija (ne)preporuka najbolja reklama ili diskreditacija neke turističke destinacije, proizvoda i/ili usluge.

Još jedna specifičnost milenijskog turističkog tržišta je i potreba za personalizacijom. Turističke želje i potrebe Milenijalaca više nisu sve jednake i nalik jedna drugoj, već zahtijevaju personalizaciju turističke ponude prema pojedinim preferencijama. Navedene značajke polako preuzimaju i druge generacije te one već oslikavaju dugotrajne karakteristike tržišta i turističke potražnje širom svijeta. U tom smislu, turizam je vrlo kompleksan sustav koji je multidisciplinaran i multisektorski povezan, zbog čega nije jednostavno njime upravljati.

Ekoturizam je održivi oblik turizma temeljen na prirodnim resursima, koji se prvenstveno usredotočuje na doživljavanje i učenje o prirodi, a koji ne troši prirodne resurse i lokalno je orijentiran u pogledu kontrole, određivanja koristi i razmjera razvoja. To je oblik turizma koji doprinosi očuvanju prirodnog okoliša. 

Održivi turizam je turizam koji u potpunosti uzima u obzir svoje trenutne i buduće ekonomske, društvene i ekološke utjecaje, ispunjavajući potrebe posjetitelja, industrije, okoliša i lokalne zajednice domaćina. Jedan od najraširenijih i najutjecajnijih načina kojim se objašnjava održivi razvoj jest prikaz istoga kao integracije triju područja koja predstavljaju brigu o gospodarstvu/ekonomiji, društvu i okolišu, dok neki dodaju i četvrtu – političku dimenziju. 

I tijekom pandemije TZ ZG županije imala je nekoliko kampanja kojima je nastojala privući domaće turiste. Koliko su te kampanje bile uspješne?

Mi se moramo pohvaliti kako smo unatoč pandemiji zadržali većinu svojih kampanja jer kriza je uvijek i prilika ako ju znate iskoristiti. Promovirali smo svoje outdoor sadržaje domaćoj publici i naišli na dobar odaziv. Mi smo destinacija s brojnim šetnicama, poučnim stazama, biciklističkim i planinarskim stazama, a Park prirode Žumberak je bio hit destinacija tijekom pandemije kada su Hrvati ponovno otkrili Lijepu našu i vratili se prirodi. Naravno kako je turističkim djelatnicima bilo iznimno teško, no vjerujemo kako je pred nama godina oporavka. Kampanje koje smo odradili tijekom pandemije bile su ciljano usmjerene na domaće tržište i možemo ih ocijeniti uspješnima što potvđuju brojni pokazatelji.

Zagrebačka županije je zeleni prsten u kojemu će pronaći pitoreskna mjesta i prirodne oaze koju su idelane za ljubitelje outdoora i bjega od stresa i to sve nadomak metropole. Naglasak je na spoju lokalne gastronomije po kojoj je ovaj kraj prepoznat i odličnim vinima i vinskim cestama. Ovdje se dobro jede, hedonistički uživa u lokalnim specijalitetima našim baka i vrhunskim vinskim kapima ali i onim drugim poput jedinstvenog bermeta, gina ili rakija.

Krajem ljeta kroz manifestaciju Via vino ponovno ćemo uživati u vrhunskim vinima zagrebačkog kraja, a naglasak u našem programu osim na razvijanje turističkih proizvoda i promociju svih jedinstvenosti ovog prekrasnog kraja dajemo na edukacije. Novost je svakako edukacijski centar za pametni turizam jer naš primarni smjer je održivi turizam na kojemu radimo unazad par godina i bilježimo odlične rezultate. Planiramo nastavak naših festivala kao i neke nove projekte s naglaskom na domaću kuhinju i ojačanje kapaciteta mladih u turizmu. 

Kuće za odmor su na kontinentu doživjele “boom”, kakvo je stanje u Zagrebačkoj župniji?

Trend zanimanja za kuće za odmor na kontinentu neprestano raste. Upravo ta 'ruralna utočišta' omogućuju autentičan, siguran i održiv boravak za svakog našeg gosta s naglaskom na boravak u prirodi i općenito na otvorenom, ali nemojmo zaboraviti i ostale adute Zagrebačke županije, vrhunsku eno gastro ponudu, poznate vinske ceste, brojne šetnice i biciklističke staze te bogatu prirodnu i kulturnu baštinu Zagrebačke županije.

welcome_slika_4
Kuća za odmor u Zagrebačkoj županiji s platforme "Odmor nikad bliže"

Imamo i bogatu tradiciju u gastronomiji jer Zagrebačka županija ima veliki broj proizvoda sa oznakom izvornosti. Iako je sudbina svakog dobrog jela da nestane brzo nakon što je pripremljeno, naša jela imaju status kulturnog dobra upravo radi brižno čuvanih receptura i vještinom koja se prenosi s koljena na koljeno, kao dio jedinstvene lokalne baštine. Čak i najjednostavnija jela koja su kuhale naše bake pravi su gastronomski specijaliteti jer se pripremaju od autentičnih namirnica s obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava. Vrlo je važna ta jedinstvena priča „od polja do stola“. Najvažniji je održivi turizam, odnosno da zajedno s malim proizvođačima hrane i vina naši restorani ostanu posvećeni namirnicama i jelima svoga kraja tj. kvalitetnoj i autentičnoj ponudi. A onda tu ponudu spajamo sa gostima koji su smješteni upravo u luksuznim kućama za odmor.

Naš turistički smjer potvrđuju nove luksuzne kuće za odmor čiji broj svake godine raste. Podizanje standarda i kvalitete u svim segmentima je prioritet i to su prepoznali svi dionici turističkog sektora naše županije, a i sama županija koja je svojim natječajima omogućila podizanje kvalitete smještajnih kapaciteta.

Za kraj, Alilović ističe kako je vizija turizma Zagrebače županije biti održiva, sigurna, pametna, inovativna i uključiva turistička destinacija - najpoželjnija i nezaboravna kontinentalna hrvatska destinacija  kojoj se posjetitelji uvijek rado vraćaju. Time Turistička zajednica Zagrebačke županije postaje vodeća u destinacijskom marketingu i upravljanju, pridonoseći održivom nacionalnom gospodarstvu. 

 

Autor:  Goran Rihelj

1. lipnja 2022.