Ivana Alilović: Cilj je pozicionirati zagrebački zeleni prsten prema Zagrebu kao idealnu vikend destinaciju

Prošle i ove godine fokus je na kontinentalne i ruralne destinacije, a koje se moraju istaknuti i pozicionirati. Pozitivno je iskočila TZ Zagrebačke županije koja je u kratkom vremenu...

Prošle i ove godine fokus je na kontinentalne i ruralne destinacije, a koje se moraju istaknuti i pozicionirati. Pozitivno je iskočila TZ Zagrebačke županije koja je u kratkom vremenu predstavila više novih turističkih proizvoda te se nametnula svojom ponudom.

Svakako je potrebno posebeno istaknuti suradnju Turistička zajednica grada Zagreba i Turistička zajednica Zagrebačke županije koju se zajedno kreirale posebnu promotivnu kampanju posvećenu Zagrebu i njegovoj okolici pod sloganom „Blizu grada, blizu srca“ / „Around Zagreb“. To je prvi put da ove dvije turističke zajednice partnerski surađuju, promovirajući zajedničkim snagama glavni grad i zagrebački zeleni prsten kroz jedinstvenu destinacijsku kampanju.

Kao i platformom “Odmor nikada bliže” te pozicioniranjem kuća za odmor i brendiranjem tartufa.

Kako ste zadovoljni suradnjom i platformom Around Zagreb?

Promocija Zagreba i okolice projekt je koji je planiran više od 10 mjeseci prije izlaska, a kampanju smo uspješno proveli. Ovo je prvi put da naše dvije turističke zajednice surađuju u partnerstvu i sretni smo što smo kreirali pravu destinacijsku kampanju i što zajedno radimo na promociji našeg glavnog grada i okolice.

Željela bih istaknuti kako sam posebno ponosna i sretna sa zajedničkom suradnjom koja je  nastala kao rezultat međusobnog povjerenja i partnerstva, a prije svega ističem kako je ovo prva takva  suradnja gdje komplementarnošću pokazujemo da i u tim izvanrednim uvjetima uvijek postoji mogućnost stvaranja sjajnih I dugoročnih  projekata, jer turizam ne poznaje granice.

Prijateljstvo Zagreba i Zagrebačke županije izražava se u ovim izvanrednim okolnostima, uzajamno potvrđujući međusobno povjerenje i partnerstvo, što je rezultiralo destinacijskom kampanjom “Blizu grada, blizu srca”. U pripremi smo pratili trendove na turističkom tržištu, a zatim smo pokrenuli zajedničku kampanju na tri strana jezika: engleskom, njemačkom, slovenskom i naravno hrvatskom.

U vrijeme kada je zdravstvena situacija svugdje u svijetu pod povećalom, kada je važno pridržavati se novih pravila društvenog ponašanja, kada se želimo vratiti osnovama – obitelji, prijateljima, prirodi i najbližim poslovnim partnerima, poslovanju a trendovi turističkih putovanja mijenjaju se. Upravo je tako započela nova ponuda Zagreba i okolice koja se fokusira na boravak u prirodi, zelenim gradskim oazama i boravak na otvorenom općenito, s naglaskom na zdravlje, sigurnost i održivost.

“Around Zagreb” donosi brojne ideje za nadahnjujuća putovanja, kreativne primjere kako provesti, primjerice, tri dana u Zagrebu i okolici, najzanimljivije gastronomske preporuke i popis kulturnih i zabavnih događaja za istinsko upoznavanje glavnog grada Hrvatske i prekrasan zeleni prsten koji ga okružuje. Platforma se kontinuirano ažurira novim materijalima i prijedlozima, a za sada su povratne informacije izvrsne kao i naša suradnja kroz protekli, a naravno i budući period.
 
Ove godine ste napravili i novi zaokružen turistički proizvod – Lov na tartufe u blizini Zagreba. Iako je Istra sinonim za tartufe, sada se i Zagrebačka županija nametnuta i pozicionirala što je odličan turistički proizvod, pogotovo zbog blizine Zagreba kao primarnog tržišta.
 
Da to je istina, počeli smo aktivno raditi na promicanju gastro brendiranja ‘Turopolje i Zagrebačka županija’, iako je Istra sinonim za tartufe, crni tartuf može se naći u Turopolju i na području Žumberka. Važno je istaknuti da smo u svibnju 2020. započeli po prvi puta na području naše destinacije, promociju nove atrakcije ‘lov na crni tartuf’ u ‘Turopoljskom lugu’ i posjetiteljima ponudili novi i inovativan turistički proizvod, za koji postoji sve veći interes i interes turista.

U kratkom smo roku uspostavili i lanac vrijednosti ugostiteljske ponude, započeli smo s promocijom i inovativnim pristupom razvoju gastronomske ponude s tartufima u kombinaciji s autohtonom kuhinjom Zagrebačke županije. Činjenica da u Turopolju postoje crni tartufi veliki je potencijal za naše odredište. Napravili smo promo video o lovu na tartufe, a možete ih i kušati u lokalnim restoranima. Potrebno je povezati lance vrijednosti, stvoriti nove turističke proizvode u destinaciji, samo u ovim novim vremenima možemo biti atraktivna destinacija za sve nas.

Foto: Josip Škof

Je li u međuvremenu potpisan ugovor o suradnji s Hrvatskim šumama, kao prvi preduvjet da turistički proizvod funkcionira na terenu?  

Kako bi naše promocijske aktivnost bile kvalitetno pripremljene, naravno ključna nam je bila uloga naših partnera. Stoga smo potpisali Sporazum s Hrvatskim šumama o poslovnoj suradnji u svrhu promicanja tartufa i turizma vezanog uz tartufe. Sporazum je potpisan s ciljem zajedničke suradnje u promicanju uzgoja tartufa, istraživanju i razvoju Centra za istraživanje gljiva, kao i izdavanju tartufa na šumskom području Zagrebačke županije.

Onaj ključni element je taj da je potrebno razviti svijest lokalnog stanovništva, a suradnja s ‘Hrvatskim šumama’ daje nam zamašnjak jer je potrebno definirati tržište i imati podršku u korištenju šumskog područja Zagrebačke županije. Vjerujem da smo na dobrom putu da tartufi postanu brend i motiv za dolazak u Zagrebačku županiju.
 
Naglasak je na održivom, zelenom i nadasve sigurnom turizmu u zelenom prstenu Zagreba. Prije svega, otkrijte neotkriveno od danas, ponesite kući nezaboravno sjećanje na lov na tartufe.

Zagreb je Vaše glavno emitivno tržište. Koliko je teško privući turiste u grad da dođu i otkriju županiju te koje su vaše glavne strategije da ih primamite?
 
Od početka krize ističem da će poseban fokus i potražnja biti na kontinentalnom i seoskom turizmu. No, baš kao što se kontinentalne destinacije, unatoč svim izazovima, trebaju nametnuti i postaviti. Upravo smo to učinili s platformom i kampanjom “Odmor nikad bliže”.

Cilj je, naravno, smjestiti cijeli zagrebački zeleni prsten prema Zagrebu što je više moguće kao idealnu vikend destinaciju u blizini gradske vreve. Sudeći prema svim istraživanjima tržišta i podacima iz sustava eVisitor, vidi se da smo svojom kampanjom dobro pogodili nišu. Željeli smo se postaviti i poslati poruku da gosti u našoj županiji mogu boraviti u zelenom, ruralnom i zaštićenom okruženju. I sve to samo pola sata od Zagreba. U trenutku kad je sve stalo, bilo je potrebno reagirati i postaviti se, pa smo odlučili započeti kampanju i nismo oklijevali u tom segmentu, pokazalo se punim uspjehom.

Moramo ići u korak s inovativnim trendovima poput digitalne revolucije, sve viših ekoloških standarda i održivog razvoja lokalnih zajednica. Neophodan je razvoj eno-gastronomije, kulturnog turizma koji se promovira kao jedan od motiva za dolazak na odredište. Naglašavam da su autentičnost, sigurnost i priroda ključni trendovi u turizmu.

Iako je teško izdvojiti, no koje su recimo pet preporuka koju turisti trebaju vidjeti i učiniti u Zagrebačkoj županiji?
 
Cijela je županija atraktivna kao turistička destinacija, svaki njezin dio ima svoje posebnosti i sličnosti. Svakako bih prvo predložila posjet našoj web platformi „Odmor nikad bliže“čiji je cilj informirati čitatelje o turističkim proizvodima Zagrebačke županije kao što su vinske ceste, kuće za odmor, gastronomske ponude i mikro odredišta koja se nalaze u županiji i recite čitatelju da odmor nikad nije bio bliži.
 
Uvijek preporučujem odlazak u Samobor, sa svojim očuvanim starim gradom i brojnim kulturnim znamenitostima, mamac za izletnike ne samo zbog svog šarma, već i zbog prekrasne zelene okolice. Planine i brda, vinogradi, šume, potoci, slikovita sela, stare utvrde, špilje, neodoljiva domaća hrana i fina kapljica – sve vas to čeka na geografski malom, ali prepunom području u blizini Zagreba, koji je naša turistička perjanica.
 
Između Samobora i Zagreba nalazi se Sveta Nedelja, koja je zasluženo na listi najposjećenijih destinacija. Predlažemo obilazak jezera Rakitje, Orešje, Kerestinec i Strmec. Vaš je izbor hoćete li se prepustiti ribolovu, rekreaciji ili samo uživanju u očuvanoj prirodi, u društvu mnogih ptica koje se ovdje vole okupljati. Uz jezero Kerestinec, pogled će vas sigurno privući zanemarenom srednjovjekovnom zamku Erdödy, poprištu burne povijesti. Povratak u 21. stoljeće nudi turistički obilazak svjetski poznate tvornice električnih automobila Rimac Automobili, koja svoje inovacije u svijet šalje iz pogona Svete Nedelje.

Među najposjećenijim destinacijama u Zagrebačkoj županiji je Ivanić-Grad, poznat po gastronomskom festivalu Bučijada ili festivalu vina Škrletovo, užitak za okusne pupoljke, a nedaleko od centra nalazi se i jedinstveni Naftalan, lječilište izgrađeno na jedinom europskom izvoru ljekovitog ulja, koje također nudi izvrsne wellness usluge.

Tradicionalno, najposjećenije odredište nalazi se u Turopolju, mirnom, uglavnom nizinskom ruralnom području s obiljem netaknute prirode, bogate kulturne baštine i zanimljive prošlosti. Središte mu je Velika Gorica, najveći grad Zagrebačke županije, i najbolje polazište za istraživanje. U podnožju Plešivice nalazi se grad Jastrebarsko, a na plešivičkim brdima često ćete u zraku vidjeti jastrebove koji su u srednjem vijeku uzgajani za lov i grad je po njima i dobio ime. Mjesto s dugom stotinama godina stare povijesti, prirodno je središte ovog područja i polazna točka za izlete po tom području i jedno od naših najposjećenijih odredišta.

Budući da se nalazimo u vinorodnom području ‘Bregovita Hrvatska’, zasigurno mi je veliko zadovoljstvo posjetiti naše vrijedne vinare. Odjava zbirke suradnika obitelji Golub koja je zamišljena kao stalni postav u prizemlju stare kuće.

Osjetite duh starih vremena i posjetite Mlinarevu Ižu, izvornu mlinarsku kuću u kojoj je nekad živjela mlinarska obitelj. Sakralnu baštinu čine brojne crkve i kapelice jaskanskog kraja koje privlače pažnju svakog prolaznika. Jastrebarsko je idealno odredište za ljubitelje aktivnog turizma i prirode. Istražite svaki kutak biciklom, pješice ili zrakom jer postoje brojne mogućnosti: biciklističke staze i rute (Jaska Bike), planinarenje, jahanje, orijentacijsko trčanje, motokros, a za one željne adrenalina – paragliding iz Japetića ili Plešivice.

Svakako bih preporučila kušanje lokalnih proizvoda u Zagrebačkoj županiji.

Kada smo kod lokalnih proizvoda, Samoborska kremšnita i češnofka te Rudarska greblica dobili sada su zakonski zaštićeni, kako u hrvatskim tako i europskim okvirima.

Prije toga bi naglasila nedavno kampanju pod nazivom „Božićna čarolija u vašem domu“ kojom smo željeli podići svijest o važnosti kupnje lokalnih proizvoda u ovo vrijeme pandemije.

Svaka destinacija ima svoju autentičnu priču i svoje lokalne proizvode i suvenire. Zagrebačka županija bogata je obrtnicima. Pun je marljivih ljudi koji prirodne resurse svoje domovine pretvaraju u jedinstvene, lokalne proizvode. Jedan od ciljeva Turističke zajednice Zagrebačke županije je podići svijet o važnosti kupnje od lokalnih proizvođača i pomoći proizvođačima u brendiranju i promociji proizvoda na koje možemo biti ponosni.

Posebno treba naglasiti predan rad malih obrtnika, umjetnika i manufaktura s našeg područja jer ti proizvodi zaslužuju svu pažnju. Kombinirajući tradicionalno i moderno, njihova kreativnost osvježava baštinu i obogaćuje cjelokupnu ponudu svog kraja. Mislim da su ovogodišnji hit bili nevjerojatni ‘štrukli s tartufima’ i praline od tartufa Zagrebačke županije.

Ponosni smo na nematerijalnu kulturnu baštinu Zagrebačke županije. Najpopularnija slastica ‘Samoborska kremšnita’ sada je zakonski zaštićena kao autohtona samoborska – hrvatska marka. Također, autohtoni gastronomski proizvod Zagrebačke županije ‘Rudarska greblica’ odobren je zaštićenom oznakom zemljopisnog podrijetla na europskoj razini. Ovom oznakom ‘Rudarska greblica’ postaje 29. hrvatski proizvod sa zaštićenim imenom u Europskoj uniji i prvi zaštićeni gastronomski proizvod u Zagrebačkoj županiji.

Ovo je izvrstan kompliment izvornosti i očuvanju naše tradicije, pogotovo kada danas imamo prvo priznanje za ‘Rudarsku greblicu’ na koju je Europska unija uspostavila prava intelektualnog vlasništva. Područje Zagreba pridonijelo je hrvatskom, a od danas i europskom popisu zaštićenih oznaka zemljopisnog podrijetla, koji naglašava odnos između određene zemljopisne regije i naziva proizvoda, gdje se uglavnom mogu pripisati posebna kvaliteta, ugled ili druge karakteristike proizvoda do svog zemljopisnog podrijetla.

Zaštita na nacionalnoj razini važan je prvi korak prema stjecanju statusa koji zaslužuje na europskoj gastronomskoj karti. Vrijedne ruke ljudi ovog kraja ispisuju povijest okusa, a na nama je da ih okusimo i doživimo ovu izvornu priču svim svojim osjetilima.

Iako je teško previđati, no kakvu sezonu očekujete? Koja su Vaša razmišljanja?
 
U ovim teškim, neizvjesnim i izazovnim vremenima teško je predvidjeti rezultate i očekivanja, ali ono što sa sigurnošću znamo jest da će glavni kriterij biti epidemiološka situacija. Dakle, uspjeh turističke sezone i turistički rezultati podređeni su epidemiološkoj situaciji.

Trend boravka u prirodi i okretanja ruralnim područjima nastavit će se i ove godine. Navike ljudi promijenile su se i boravak u prirodi, izleti i bijeg od masovnog turizma zasigurno će obilježiti i ovu godinu. Možemo reći da su rezultati istraživanja koje su provele neke prodajne platforme u turizmu sada najrelevantniji za procjenu i planiranje aktivnosti u turističkom sektoru. Prema pokazateljima, ove je godine 60 do gotovo 80% gostiju spremno za odmor, čim to epidemiološka situacija s Covid-19 dopusti. Dakle, još uvijek postoji neutaživa glad za putovanjima. Jače otvaranje očekuje se tek u 2. tromjesečju 2021. godine, što pojačava našu procjenu preorijentacije naših aktivnosti na domaći turizam.

Trend je boravka u prirodi, izleti i bijeg od velikih gužvi zasigurno će obilježiti i ovu godinu. Zagrebačka županija ostat će najatraktivnija vikend destinacija i siguran sam da ćemo ove godine zabilježiti povećan interes za naše destinacije u ‘Zagrebačkom zelenom prstenu’. Naglasak će biti na sigurnosti i higijeni, novim tržištima i namjenskim putovanjima i odlascima u blizinu odredišta. Zagrebačka županija ostat će najatraktivnija vikend destinacija i zasigurno ćemo i ove godine bilježiti povećan interes za sve destinacije ‘Zagrebačkog zelenog prstena’.

U ožujku 2021. Zagrebačka županija objavila je milijunski natječaj za potporu poduzetnicima u turizmu. Potpore se dodjeljuju za obnovu i opremanje smještajnih jedinica te razvoj i poboljšanje dodatnih sadržaja poput bazena, wellnessa i ostalih rekreacijskih, sportskih i zabavnih sadržaja. Pandemija će proći, turisti će ponovno doći i zato podržavamo poduzetnike da dodaju vrijednost njihovim smještajnim kapacitetima.

Kao što znamo kriza je i prilika, gdje vidite potencijal za rast turizma za Zagrebačku županiju?

Ovo ‘novo vrijeme’ zahtijeva personaliziran, iskren i temeljit pristup gostu, koji želi doživjeti lokalnu zajednicu na autentičan način temeljen na iskustvu. Fokus je na novom značenju održivog suživota s lokalnim zajednicama, prirodom, kulturom i poviješću ovih područja. Budući da naša odredišta obiluju mnogim dodatnim sadržajima od vinskih cesta, kulturnih ruta, netaknute prirode Žumberka koja vam nudi detoksikaciju od gradske vreve, nematerijalne kulturne baštine s pečatom Europe koju možete kušati, lova na tartufe, dvorce, šetnice , poučne staze … 

Ivana Alilović, direktorica TZ Zagrebačke županije

Još uvijek smo cjelogodišnja i atraktivna destinacija. Trend zanimanja za kuće za odmor na kontinentu neprestano raste. Svakako moramo podići kvalitetu smještaja jer je velika potražnja za kućama za odmor u seoskom smještaju i zato je ovaj natječaj pun pogodak jer ćemo podići kvalitetu i ojačati sadržaj i vrlo brzo ćemo imati konkretan napredak .

Svjesni smo potencijala koji ima naše odredište. Na primjer, imamo snažnu scenu s domaćim destilerijama koje se bave zanatskom proizvodnjom gina, što je u velikom pozitivnom trendu kod craft pivovara. Također, posebna pažnja je potrebna zdravstvenom turizmu kao jednom od najbrže rastućih turističkih proizvoda, s obzirom da se u Ivanić-Gradu nalazi „Specijalna bolnica Naftalan“ u kojoj se radilo na rekonstrukciji i dogradnji. Uz biciklističke i biciklističke staze, zelenu priču i sve navedeno, možemo zaključiti da imamo veliki potencijal koji moramo pretvoriti u kvalitetne resurse.

Za nas je od velike važnosti ujediniti turističke zajednice Zagrebačke županije u svrhu umrežavanja, intenzivne suradnje i zajedničkog djelovanja turističkih zajednica Zagrebačke županije i relevantnih dionika s ciljem intenzivne promocije regije ‘Zagrebački zeleni prsten’ i postojećih turističkih proizvoda i programi. 

Cilj nam je svakako integrirano upravljanje kvalitetom proizvoda turističke destinacije Zagrebačke županije, što će smanjiti jaz između razine kvalitete koju turisti očekuju i razine kvalitete koju odredište može pružiti i isporučiti, poboljšavajući kvalitetu i sadržaj turističkih proizvoda, povećanje turističkog zadovoljstva i turističke potrošnje u Zagrebačkoj županiji i koristi za poduzetništvo u turizmu.

Također, Turistička zajednica Zagrebačke županije organizator je foto natječaja za izbor najljepših fotografija Zagrebačke županije, pod nazivom “Photo Zagrebačka županija”. Svrha natjecanja je prikazati kulturno-povijesne znamenitosti i tradiciju Zagrebačke županije, priču ili iskustvo s jednog od događaja, aktivnog odmora u prirodi ili ruralnim područjima, što će dodatno promovirati posjet i istraživanje Zagrebačke županije.

Naša je vizija stvoriti identitet odredišta, a kako bismo ostvarili tu viziju, postupak mora biti živ za sve posjetitelje i turiste koji dolaze na odredište. Našim foto natječajem želimo vidjeti jedinstveno iskustvo, temeljeno na osjećaju i iskustvu odredišta, te kroz objektiv svakog od nas istaknuti jedinstvene atribute određene destinacije s onim po čemu se razlikuje od ostalih, autentičnim. Na taj način želimo utjecati na očuvanje i promicanje identiteta i tradicije te slike odredišta općenito.

Hoće li se po Vašem mišljenju i ove godine nastaviti trend domaćih vikend izleta?

Trend boravka u prirodi i okretanju ruralnim sredinama nastavit će se i ove godine. Navike ljudi su se promijenile i boravak u prirodi, izleti i bijeg od masovnog turizma sigurno će obilježiti i ovu godinu. Možemo reći kako su rezultati anketa koje provode neke prodajne platforme u turizmu sada najrelevantniji  za procjene i planiranje aktivnosti u sektoru turizma. 

Prema pokazateljima, od 60 do gotovo 80 % gostiju je spremno krenuti na odmor ove godine čim to dozvoli epidemiološka situacija sa Covidom-19. Znači ipak postoji  neutažena glad za putovanjima. Za očekivati je snažnije otvaranje tek u 2. kvartalu 2021., što osnažuje našu procjenu preusmjeravanja naših aktivnosti na domaći turizam.  Trend je boravka u prirodi, izleti i bijeg sigurno će obilježiti i ovu godinu. Zagrebačka županija ostati će najatraktivnija vikend destinacija i sigurna sam kako ćemo i ove godine bilježiti povećan interes za našim destinacijama u zelenom zagrebačkom prstenu. 

Naglasak će biti na sigurnosti i higijeni, novim tržišnim nišama, te putovanja sa svrhom i odlazak na autodestinacije. Zagrebačka županija ostat će najatraktivnija vikend destinacija i sigurno ćemo i ove godine bilježiti povećani interes za sve destinacija Zagrebačkog zelenog prstena.

Na što trebaju staviti posebni naglasak domaćini koji pružaju smještaj na kontinentu u svojim uslugama?  

Novo vrijeme traži personalizirani, iskreni i temeljiti pristup gostu, koji želi doživjeti lokalnu zajednicu na autentičan način baziran na iskustvu. Fokus je na novi smisao u održivom suživotu s lokalnim zajednicama, prirodom, kulturom i povijesti ovih prostora. 

Budući da naše destinacije obiluju mnoštvom dodatnih sadržaja od vinskih cesta, kulturnih ruta, netaknute prirode Žumberka koja vam nudi detoksikaciju od vreve glavnog grada, nematerijalne kulturne baštine s pečatom Europe koju možete kušati, lova na tartufe, dvoraca, šetnica, poučnih staza…Mi smo ipak cjelogodišnja i atraktivna destinacija. Trend interesa za kućama za odmor na kontinentu stalno je u porastu. Svakako trebamo podići kvalitetu smještaja jer postoji velika potražnja za kućama za     odmor u ruralnom smještaju i zato je ovaj natječaj pun pogodak jer ćemo podići kvalitetu i pojačati sadržaj i vrlo brzo ćemo imati konkretne pomake.

Za kraj, zanimljivo je kako imate ured u centru Zagreba koji je i Vaše glavno emitivno tržište? Siguran sam da je bilo teško objasniti zašto je to važno u Vašem slučaju?

Da, slažem se, onima koji se ne bave turizmom je to nelogično, no zapravo je upravo suprotno. Zagreb kao glavni grad Hrvatske je ekonomski najjače tržište u kojem gravitira najviše broje građana, a kako cijela naša županija čini zelene zagrebački prsten zapravo je imperativ biti centru grada i našem glavnom emitivnom tržištu. Svakako je izazov se istaknuti i pozicionirati u Zagrebu, a za što je potrebno vrijeme jer nažalost do sada nije stvorena navika odlaska iz Zagreba u njegov zeleni prsten.

Platformama “Odmor nikad bliže” i “Around Zagreb”, promocijama vinara kao i mnogim drugim promocijskim aktivnostima, sigurno kako smo napravili veliki korak naprijed, a tome govore i na strne medijskih članaka o našoj kvalitetnijoj ponudi. Biti u centru grada, biti prisutan na našem glavnom tržištu je svakako prednost koja nam otvara mnoga vrata kao i pristup nacionalnim medijima što je ključno.

Povezane vijesti:

Hrvatski HR English EN