Lokalna zajednica i domaći gosti su ključ: marenda živi samo ako je i mi živimo

Ljetujete u Srednjoj Dalmaciji? Doživite dalmatinsku marendu.

Autor:  Goran Rihelj

29. srpnja 2025.

Ljeto nije samo sezona odmora, već i vrijeme kada svi, i domaći i gosti, aktivno sudjeluju u stvaranju slike o tome kakav turizam želimo. A autentična dalmatinska marenda upravo je jedan od elemenata koji mogu dati dodanu vrijednost našem turizmu, ako je zajedno podržimo.

Dalmatinska marenda, neizostavan je dio dalmatinske svakodnevice koji sada, konačno, dobiva i službenu potvrdu svoje vrijednosti. Prve oznake Dalmatinska marenda dodijeljene su restoranima u Splitsko-dalmatinskoj županiji prošle godine, čime je službeno započela nova faza afirmacije ovog autentičnog gastronomskog rituala.

Ovo nije još jedan projekt koji staje na pressici ili brošuri. Ovo je ozbiljna i dugoročna inicijativa, tj. strateški projekt koji je pokrenula Turistička zajednica Splitsko-dalmatinske županije, kao strateški projekt javnog sektora. Edukacija, certificiranje, promocija - sve je pripremljeno. Sada dolazi onaj ključni trenutak: tržišna potvrda.

Naravno, svaki takav projekt, da bi se “primio” i zaživio na tržištu i mogla napraviti evaluacija, mora proći barem 3 do 5 godina. No kako se nalazimo u špici sezone i veliki broj domaćih gostiju nalazi se u Dalmaciji, sada je vrijeme da potražite restorane koji su dio brenda Dalmatinske marende.

Jer da bi se neki projekt održao, mora se isplatiti. Mora ga živjeti i gost, ali ponajviše i domaći čovik. Ljeto je savršena prilika da i turisti i domaći gosti dožive pravu dalmatinsku marendu - ne kao proizvod, već kao dio kulture, kao stil života. Bilo da se radi o tripicama, pašticadi, fažolu s kobasicom ili srdeli na gradele... marenda je više od hrane. Ona je društveni trenutak. Pauza od posla. Povratak sebi. Prava stvar u pravo vrijeme.

Zato je ovo i poziv lokalnom stanovništvu. Jer bez njih nema projekta. Ako lokalno stanovništvo ne prepoznate vrijednost marende i je ne konzumira, ne “živite”, neće ni restorani imati motivaciju da je zadrže u ponudi. Jer lokalna potrošnja je temelj održivosti svakog turističkog proizvoda. Bez redovnih lokalnih gostiju, marenda ostaje samo sezonska ponuda. Upravo lokalci svojim dolascima restoranima daju stabilnost i razlog da zadrže marendu u stalnoj ponudi. Ujedno, oni su prvi kontakt s gostima i njihova preporuka ima veću težinu od bilo koje kampanje.

Dakle, ako je lokalna zajednica podrži, kroz tanjur, preporuku, naviku - marenda će postati pravi turistički proizvod. I ne samo to. Bit će ono što turizam treba biti: autentičan, lokalno ukorijenjen i iskreno doživljen.

Projekt Dalmatinske marende ne promiče isključivo gastronomiju, već autentični dalmatinski način života. Svu njegovu opuštenost, temperament, emociju, kolorit, ćakulu, pa i žustru raspravu. A sve se ovo nekada odvijalo za stolom upravo uz marendu. U pauzi od posla, uobičajeno od 10 do 13 sati, radna svita koja je od ranog jutra na nogama sjedala bi za stol okrijepiti se uz jednostavna, ali opet bogata i iznimno hranjiva ‘jela na žlicu,” navela je Ivana Vladović, direktorica Turističke zajednice Splitsko-dalmatinske županije (TZ SDŽ), u prijašnjim razgovorima za hrturizam.

Onako kako je oduvijek trebalo biti, no u našem turističkom razvoju nekako smo izgubili sami sebe. Ovdje se radi o dalmatinskom identitetu, načinu i kulturi življenja kojeg se ne smijemo sramiti. Upravo suprotno, on treba biti u srži našeg turističkog proizvoda.

Važno je naglasiti kako je važno da ritual marende “oživi” kod lokalnog stanovništva. i to iz dva ključna razloga.

Kao što znamo, najbolja preporuka uvijek dolazi od lokalaca, bez obzira na moć društvenih mreža, tj. interneta. Kao prvo, imamo šum u komunikaciji jer je previše informacija, a drugo,  lokalci uvijek najbolje znaju gdje se najbolje jede ili koja je plaža najbolja itd. Zato su uvijek domaćini aka lokalno stanovništvo najbolji ambasadori našeg turizma.

Jedino tako projekt može postati održiv, da postane sastavni dio rituala lokalnog stanovništva, a onda će se i turisti prikloniti lokalnom načinu i kulturi življenja. Mi smo najbolji naratori i ambasadori našeg turizma.

Ako se nešto mora preporučiti gostima, onda je to doživljaj dalmatinske marende. Jer turisti traže iskustva. A marenda je upravo to. Iskustvo koje se uči za stolom. Ne, gosti ne žele talijansku ili kinesku kuhinju, kopiju nečeg što mogu vidjeti bil gdje na svijetu, nego nešto domaće, autentično, novo i drugačije.

Sada je red na tržištu. No na nama je da ga potaknemo. Jer turizam se ne gradi kampanjom, nego iznutra.

Nije dovoljno reći “tržište će se samo regulirati” jer tržište je živi mehanizam i moramo se izboriti i pozicionirati na tržištu.

Bavimo li se turizmom ili nam se on događa? Dakle, to je suštinsko pitanje. No, tu onda moramo pričati o poslovnim procesima, razmišljati korak dalje od “digitalnog ključa” za apartmane, koliko nam je stalo do kvalitetne ponude i sadržaja, jesmo li i mi kao domaćini i lokalci doživjeli svoju destinaciju, kako se gost osjeća u destinaciji (ne samo u našem smještaju), što mu možemo preporučiti da vidi i doživi…

Iz tog razloga, jedan od važnih koraka s ciljem da se koncept marende približi široj javnosti i svim posjetiteljima je i dokumentarni serijal „Dalmatinska marenda“, koji se sastoji od 12 epizoda. Serijal je titlovan i na engleski jezik, a emitiran je prošle godine na Hrvatskoj radioteleviziji. Također, 12 epizoda je dostupno na YouTube kanalu: Central Dalmatia.

Svi imamo društvene mreže, podijelimo videe kao poziv za sve turiste da posjete restorane koji su u sklopu ovog važnog projekta.

Screenshot 2025 07 29 at 12

U vječnoj raspravi "što je prije: kokoš ili jaje?", sada imamo dalmatinsku marendu, tj. autentičnu i kvalitetnu gastro ponudu.

Samo, hoće li opstati, ostaje na nama samima. Prvo kao domaćima da dolazimo u spomenute restorane i da budemo ambasadori kroz preporuke, drugo domaćim turistima, a tek onda dolaze i strani turisti.

Jer mi smo naratori naše turističke priče. Pogotovo to vrijedi za sve one koji su u direktnom kontaktu s gostima, ponajviše domaćini u obiteljskom smještaju. Preporučite svojim gostima što vidjeti i doživjeti u Splitsko-dalmatinskoj županiji. Jedna od preporuka svakako mora biti i dalmatinska marenda.

Također, projekt je važan iskorak i ka samoodrživosti u turizmu, povezivanju ugostitelja i poljoprivrednika te posebice u promociji autentične ponude. Dakle, radi se o puno široj slici.

Stalno ističem kako je autentičnost glavna esencija turizma, no da bi to sve imalo smisla - autentičnost se mora živjeti. A ne biti “kazališna predstava” za turiste. Zato je do nas samih da njegujemo i budemo ponosni na naš način i kulturu življenja.

Ako nešto moramo objaviti ovog ljeta iz Dalmacije na društvenim mrežama, onda svakako mora biti i bar jedan video, slika i post sa dalmatinske marende.

Zato ovog ljeta, nemojte samo preporučiti marendu, odvedite svoje prijatelje i obitelj na nju. I kao lokalac i kao domaći gost, budite dio ove priče. Jer ako mi sami ne prepoznamo vrijednost vlastite tradicije, ako mi ne poštujemo sami sebe, kako će je prepoznati i poštivati netko tko dolazi izvana?

Uzmite pauzu, sjednite za stol, naručite marendu. I tako podržite lokalnu gastronomiju, identitet i održivi razvoj turizma - baš onako kako treba.

Projekt Dalmatinske marende nije samo gastronomska inicijativa. To je pilot-model kako možemo strateški razvijati lokalne proizvode, educirati sektor, povezati poljoprivredu i ugostiteljstvo, te stvoriti platformu za promociju istinskih vrijednosti destinacije. Ako projekt uspije, može poslužiti kao uzor i drugim regijama u Hrvatskoj. Čak i globalno.

Evo popis restorana. Certifikate i oznake Dalmatinske marende dobili su:

New project 91

  • KONOBA INTRADA, KAŠTELA

  • OPG PERIŠIN, KAŠTELA

  • OPG KUZMANIĆ, KAŠTELA

  • TRATTORIA TINEL, SPLIT

  • DUJKIN DVOR, SPLIT

  • KONOBA MARJAN, SPLIT

  • KONOBA MA:TONI, SPLIT

  • RESTORAN DVOR, SPLIT

  • KONOBA KALALARGA, MAKARSKA

  • KONOBA BAJSO, KRILO JESENICE

  • KONOBA POTKOVA, SINJ

  • OPG BARBA EDO, SINJ

  • RESTORAN ALKARSKI DVORI, SINJ

  • BISTRO KOD DAMIRA, STARI GRAD

  • RESTORAN PALUTE, SUPETAR

  • KONOBA KOPAČINA, SUPETAR

  • MUZEJ UJA ŠKRIP, SUPETAR

  • RESTORAN EMOTHEO, IMOTSKI

  • KONOBA FABO, IMOTSKI

  • IZLETIŠTE ANDRIJA, VRGORAC

  • RESTORAN KULA, VRGORAC

  • VINA PILAČ, VRGORAC

  • OPG BURICA, ŠOLTA

  • VINARIJA BALIĆ, ŠOLTA

  • RESTORAN ALKA, TROGIR

  • RESTORAN KAŠTIL SLANICA, KLIS

  • RESTORAN LOVAC, TRILJ

  • RESTORAN PREMIJER GAZ, TRILJ

  • RESTORAN MARINERO, TRILJ

  • RESTORAN DALMACIJA, TRILJ

I ne zaboravite pogleda i podijeliti na svojim kanalima jedan od 12 videa o priči Dalmatinske marende. 

 

P.S. Godinama slušamo kako “nema više domaće spize”, kako su restorani preskupi, a ponuda bez karaktera. Pa evo, sad imamo priliku promijeniti to. Sada imamo nešto autentično, kvalitetno, lokalno, vrijedno i smisleno. Gastro scenu koja ima i identitet i održivost. 

Sad kada se ponuda gradi iznutra, autentično i strateški, red je i da je kao gosti prepoznamo i podržimo.

Jer ako ovaj projekt zaživi, što se najiskrenije nadam, upravo ovakva ponuda trebala bi postati temelj ili baza hrvatske gastronomije kakvu želimo. A kad autentičnost postane standard, onda i cijena može imati smisla.

Autor:  Goran Rihelj

29. srpnja 2025.