Kad Airbnb optuži hotele za prekomjerni turizam, a TUI mu vrati lopticu - jasno je jedno: više ne raspravljamo o putovanjima, nego o prostoru, životu i ritmu gradova.
Jer u gradovima, od Barcelone, Londona do Dubrovnika i Zagreba, pitanje nije više koliko turista dolazi, već koliko ih grad može podnijeti bez da izgubi sebe. Koliko lokalna zajednica može podnijeti prije nego što postane kulisa vlastitog doma i izgubi identitet?
Airbnb upire prstom na hotele. TUI odgovara – “nije do nas, nego do vas”. Hoteli, apartmani, short-rent, resorti… svi su na istoj "adresi", a ne vide širu sliku - prekomjernu turistifikaciju gradova.
Zato turizam nije borba smještaj vs smještaj. To je borba smjera razvoja.
/// Airbnb upire prstom na hotele kao uzrok prekomjernog turizma u Europi, TUI se tome suprotstavlja
Pretjerana turistifikacija je pojam koja je najgora za bilo koji grad ili početak kraja grada kakvog poznajemo i koji je upravo zbog svog identiteta privlačio goste.
Kad stan postane apartman, trgovina suvenirnica, a trg pozadina za selfie - gubi se ono najvrjednije: ritam grada i zajednica.
Jer imamo gubitak stambenog prostora zbog apartmanizacije, podizanje cijene stanovanja za dugoročni najam stanova, što je demotivirajuće za mlade obitelji i mlade općenito, studente, privlačenje kadra drugih profesija. Imamo iseljavanje stanovništva, nema dodane ekonomske vrijednosti, nema inovacija, imamo problem s bazičnom radnom snagom, kao i diversifikacijom poduzetništva, ljudi, zanimanja...
Zatvaranje kvartovskih dućana zbog suvenirnica, brtnika, kafića... gubi se identitet. Ako k tome imamo izrazitu sezonalnost, pretvaramo se u grad duhova van ljetne sezone. Tada polako dolazimo i do faze zatvaranja vrata škola, ambulanti, pošta i svih drugih vitalnih subjekata koji su na raspolaganju građanima tj. koji čine grad - jer ih je istisnuo turizam.
Dok cijene u destinaciji lokalni ljudi više ne mogu pratiti. Ne samo cijene života, nego i cijena ulaska u poduzetništvo rapidno se diže, što je opet demotivirajuće za inovacije i razvoj poduzentištva. Pogotovo onog koji nije vezan uz turizam. Gubitak ritam grada i identeta.... Ne zaboravimo, ne žive svi od turizma, niti imaju apartmane u gradu. Ali osjete negativne strane turizma.
Mogao bi sada nabrojati još mnogo drugih faktora, no jasan vam je smjer tog razvoja. Barem svim građanima na Jadranu, a u zadnjih par godina jed dio problematike u gradu Zagrebu.
"Turizam i točka. Turizam je sve." - mantra koja ima visoku cijenu. Kvaka 22 ili najveća zamka je što se to vidi prekasno, kad je već uništen glavni resurs te kada imao preveliku ovisnost o turizmu.
Ali suštinsko pitanje nije tko je kriv, nego kako upravljamo razvojem grada, a kasnije i destinacijom.
U Hrvatskoj, kao i mnoge druge države i gradovi, imamo krive rasprave i krivi fokus. Upravljanje gradom, a kasnije i turističkom destinacijom je ključ svega - početak i kraj cijele priče.
Jer grad nisu zgrade, aprtmani, hoteli - grad su ljudi. Kad u kontekst stavimo kako za lokalno stanovništvo pričamo o gradu, a iz perspektive turista govorimo o destinaciji, jasna je suštinska razlika.
Turizam koji troši prostor, ljude i povjerenje vs turizam koji donosi vrijednost zajednici, doživljaj gostu i smisao gospodarstvu? I onda se pitamo zašto lokalci odlaze, zašto rastu prosvjedi i zašto gosti sve češće biraju destinacije koje još dišu ili žive.
Turizam nije krivac. Kriv je loš turizam ili krivo ( nedostatak ) upravljanje.