Spartan na Hvaru: Kada manifestacija postaje investicija, a ne trošak.

Spartan donosi višestruku korist - ekonomsku, marketinšku i imidžnu. I to nije fraza, nego brojke to dokazuju.

Foto: Predrag Vučković Extreme Photographer

Autor:  Goran Rihelj

18. listopada 2025.

Hvar ponovno pokazuje što znači sinergija sporta, turizma i identiteta destinacije.

Ulaganje u organizaciju manifestacija, osobito onih međunarodnog ranga, nije trošak, već investicija koja stvara mjerljiv povrat.

Ekonomski kroz rast turističke potrošnje i noćenja, komunikacijski kroz milijunske dosege medijske vidljivosti te razvojno kroz dugoročno pozicioniranje destinacije kao poželjne, aktivne i suvremene. Manifestacije su instrument destinacijskog menadžmenta kao generatori potrošnje, brendiranja i produljenja sezone.

Upravo to dokazuje Spartan World Championship, koji se nedavno održao na Hvaru -  gradu koji sve više postaje sinonim za aktivan život, kulturni i outdoor turizam te autentičan lifestyle Mediterana, a sve manje samo destinacija ljetnog hedonizma.

Zrinušić: Spartan donosi višestruku korist - ekonomsku, marketinšku i imidžnu. I to nije fraza, nego brojke to dokazuju

Dok mnoge destinacije još uvijek žive u paradigmi „event turizma“, gdje se događaji ubrajaju u kalendar više zbog popunjavanja datuma nego zbog stvarnog učinka, Hvar je s projektom Spartana napravio ono što u turizmu nazivamo strateški iskorak. Upravo o tome govori Ivan Zrinušić, direktor utrke Spartan World Championship projekta, koji kroz razgovor otkriva pozadinu, brojke i stvarni utjecaj jednog od najvažnijih sportskih događaja godine u Hrvatskoj.

Hvar je, kao destinacija, igrao ključnu ulogu u oblikovanju imidža i percepcije samog događaja kao premium sportskog i lifestyle događaja“, započinje Zrinušić i dodaje kako su kod događaja ovakvog ranga ( Spartan svjetskom prvenstvu u dvije discipline - 100M i Sprint ), znali da u Hrvatsku dovode jedan od tri najvažnija Spartanova događaja u njihovom globalnom kalendaru evenata.

Wc hvar 25 samir kurtagic1705 large
 Ivan Zrinušić / Foto: Samir Kurtagić

"Samim time, renome destinacije morao je odgovarati i rezonirati s važnošću i veličinom događaja. Rekao bih da je upravo zato grad Hvar bio logičan izbor za grad domaćin Spartan World Championship događaja u Hrvatskoj. Kao organizatori, dobro smo znali što Spartan kao brend donosi ‘na stol’: globalnu prepoznatljivost, snažnu i Spartanu vjernu zajednicu sportaša i rekreativaca, međunarodni medijski spotlight te visoke produkcijske standarde. No, jednako tako, željeli smo da s hrvatske strane doprinos očekivanoj uspješnosti događaja bude upravo ono što malo koji Spartan događaj u svijetu ima - nevjerojatna ljepota, autentičnost i jedinstveni karakter Hvara. 

Dakle, naš je cilj bio da uspjeh događaja ne počiva isključivo na snazi Spartan brenda, već da i sama destinacija - Hvar, zasja punim sjajem i postane ključni razlog zbog kojeg će ovo izdanje Svjetskog prvenstva ostati zapamćeno i postati tradicija. U tome smo, očekivano, uspjeli: gotovo svi sudionici, pa i sami članovi Spartanovog organizacijskog tima i menadžmenta, istaknuli su kako ih je Hvar doslovno ostavio bez daha. Ne samo svojim izgledom, nego i atmosferom, energijom i gostoprimstvom koje su doživjeli“, istaknuo je Zrinušić.

Zrinušić priznaje da je i odabir Hvara logistički bio izazov, no kako je ključan element bio potpora grada i TZ-a u odluci oko odabira Hvara kao lokacije.

Odlukom da je Hvar ‘taj’, svjesno smo si otežali organizaciju događaja s obzirom da je logistički, ali i prodajni aspekt, bitno otežan činjenicom da se radi o otoku.S obzirom na dugogodišnje iskustvo u organizaciji velikih sportskih događanja, znali smo da nemamo izgleda napraviti ono što želimo ukoliko naši domaćini ne budu, ne samo podrška, nego i integralni dio događaja. 

No, na veliku sreću nas kao organizatora, u gradu Hvaru pronašli smo istinskog partnera. Od prvoga dana uživali smo maksimalnu potporu grada Hvara i Turističke zajednice grada Hvara. U prvom redu gradonačelnika Rikija Novaka i direktorice TZ-a Ive Belaj Šantić, koji su imali hrabrosti i vizije ‘sanjati velike snove’ i upustiti se u sve što dovođenje jednog ovakvog događaja podrazumijeva, a onda, od ove godine, i gradonačelnika Šime Ravlića, koji je nastavio s nevjerojatnom dozom razumijevanja i spremnosti da pomogne i ‘podmetne leđa’ nama kao organizatoru. 

Naš je događaj Hvaranima ‘ušao u dnevne boravke’. Dekomodirali smo ih, uzurpirali, smetali im i narušili njihovu dnevnu i ustaljenu rutinu. Pa ipak, Hvaranke i Hvarani zadužili su nas svojim odnosom i gostoprimstvom. S obzirom na dugogodišnje iskustvo u organizaciji velikih sportskih događanja, znali smo da nemamo izgleda napraviti ono što želimo ukoliko naši domaćini ne budu, ne samo podrška, nego i integralni dio događaja.“ navodi Zrinušić.

Belaj Šantić: Odličan primjer co-brandinga u kojem su dva jaka branda osnažili svoju poziciju.

Hvar već godinama nosi titulu jednog od najljepših otoka svijeta, no destinaciju i njen brend treba njegovati i razvijati, stvarati nove motive dolaska koja će generirati nova sjećanja, naglašava Iva Belaj Šantić, direktorica Turističke zajednice grada Hvara i dodaje kako je suradnja sa Spartanom upravo i započeta s tom idejom.

"Nakon ovogodišnje utrke možemo zaključiti da je projekt "Spartan Hvar" odličan primjer co-brandinga u kojem su dva jaka branda osnažili svoju poziciju. Hvar je na međunarodnoj sceni, dobio pažnju sportskih medija i pratitelja velike Spartan zajednice iz cijelog svijeta, a Spartan je pokazao kako događanja ovog kalibra mogu biti uspješno organizirana i izvan uobičajenih ambijenata te kako su snažan alat promocije destinacije. Hvala hrvatskom dijelu Spartan tima koji su se odvažili iskoračiti iz uobičajenih okvira i organizirati ovako zahtjevan projekt na otoku, kao i svim partnerima, sponzorima i lokalnoj zajednici koji su svojom profesionalnošću i gostoljubivošću pokazali da Hvar može biti domaćin i ovakvim svjetskim događanjima", dodaje Belaj Šantić.

Ono što je ključno, podaci potvrđuju ekonomski i medijski efekt Spartana za Hvar.

Photo predrag vuckovic 0513 large
Foto: Predrag Vučković Extreme Photographer, Spartan World Championship 

Photo predrag vuckovic 0153 large

Radi se o milijunima eura i milijardi ljudi u medijskom dosegu, a to znači kako je slika i poruka Hvara poslana ciljanom tržištu koje produžuje turističku sezonu, koje konzumira i troši više te tržištu koje traži sadržaj više vrijednosti, a ne samo smještaj i sunce.

Evaluacija vrijednosti promocije i vidljivosti za grad Hvar i Hrvatsku za prošlogodišnji je event iznosila preko 14 milijuna eura. Evaluaciju je odradila nezavisna agencija Media.Net na osnovu dostavljenih podataka od strane nas, Spartana i TV distributera. U evaluaciju su ušle stvari poput globalnog dosega TV prijenosa (cca. 800 milijuna - 14 live TV prijenosa internacionalno + 38 kanala koji su prikazivali snimku ili 26-min highlights), OOH kampanje, META oglašavanja, oglašavanja u medijima, PR aktivnosti i live streamova. Dio koji nije bilo moguće uključiti u evaluaciju je, primjerice, promocija brenda ambasadora na društvenim mrežama s višemilijunskim dosezima. Ukupni doseg svih marketinških aktivacija bio je veći od milijarde ljudi, što je realan i očekivan učinak za sve što smo realizirali u 2024. A očekujemo da će brojka biti još veća za ovogodišnji događaj“, pojašnjava Zrinušić.

Napomena, navedene brojke odnose se na prošlogodišnje izdanje Spartana na Hvaru, dok će ovogodišnja evaluacija vrijednosti promocije i vidljivosti biti objavljena za otprilike mjesec dana, nakon konsolidacije svih TV izvještaja, digitalnih metrika i medijskih objava.

Prošle je godine za događaj prodano 2.798 registracija, a dio natjecatelja registrirao se za više od jedne utrke, što je za rezultat imalo dolazak 2.508 jedinstvenih natjecatelja.

Na razini svih Spartan događaja globalno, svaki natjecatelj u prosjeku dolazi s 0,9 osoba u pratnji. No, na Hvaru je prosjek bio 2,2 osobe, prema anketi koju su sudionici ispunjavali, što znači da je na događaj došlo više od 8.000 ljudi.

U tjednu događaja nije ostala niti jedna slobodna soba u hotelima Pharos, Amfora i Adriana. Imali smo 75 posto stranaca, što znači da je potrošnja uključivala smještaj, gastronomiju, trgovine, prijevoz, gorivo i trajekte. To je ozbiljan ekonomski učinak“, isitče Zrinušić.

Turistička zajednica Grada Hvara potvrdila je ovogodišnje konkretne brojke: porast noćenja od 33 posto i dolazaka od 23 posto u periodu utrke (08.-13.10) u odnosu na prethodnu godinu. To pokazuje da Spartan nije samo sportski događaj, nego ozbiljan generator potrošnje i produženja sezone.

"Podaci registriranih posjetitelja, iako nepotpuni, pokazatelj su odlične popunjenosti smještajnih kapaciteta za vrijeme Spartana, no turistička sezona i uspješnost projekta mnogo više od brojeva iz eVisitora, kao što je i Spartan mnogo više od utrke i velikog sportskog događaja. Energija koju su  donjeli organizatori, natjecatelji i posjetitelji Spartan Hvar WC ostati će u trajnom zapisu grada a tome svjedoči i dječja utrka u kojoj su brojna hvarska djeca zasigurno dobila trajnu motivaciju da kroz sport uče o pravim vrijednostima - o zajedništvu, upornosti i vjeri u sebe. Turizam nije samo broj dolazaka, noćenja i financijske dobiti pojedinca i zajednice. Turizam je i ono što posjetitelji ostave kada odu." ističe Belaj Šantić dodavši kako je Spartan zajednica u Hvaru ostavila inspiraciju, energiju i motivaciju, potaknuvši mnoge pojedince kao i zajednicu, da ne odustaju i da krenu savladavati prepreke ispred njih.

Što se tiče direktnog ekonomskog učinka u destinaciji, matematika je jednostavna i vrlo konzervativna. Računica se odnosi na natjecatelje, njihovu pratnju, organizacijski tim, volontere, medije i partnere.

567438529 17981309630871024 2922915824093327213 n
Foto: Predrag Vučković Extreme Photographer, Spartan World Championship 

Prema internim procjenama, prošle godine ukupna potrošnja povezana s događajem procjenjuje se na više od 5,6 milijuna eura, ne uključujući dodatne troškove poput goriva, cestarina, trajekata i katamarana, kao ni svakodnevnu potrošnju sudionika kroz kave, večere i ostale usluge koje konzumiraju tijekom boravka na Hvaru.

Rezultat moramo uzeti s dozom rezerve jer je izračun baziran na prosječnim vrijednostima dobivenima anketom nakon prošlogodišnjeg događaja. No i uz konzervativan pristup, podaci jasno pokazuju da ovakav događaj donosi konkretan, mjerljiv i višestruk ekonomski učinak za cijelu destinaciju.“ navodi Zrinušić. 

Na pitanje vidi li ovakve manifestacije kao trošak ili investiciju, Zrinušić odgovara bez zadrške: Apsolutno kao investiciju.

No kako to "opravdati" donosiocima odluke, je glavno pitanje. Medijski doseg je jasan i egzaktan, a ekonomski se jasno može mjeriti kroz broj noženja i turističku potrošnju u destinaciji.

Mjerenje ekonomskih i društvenih učinaka manifestacija već odavno nije pitanje dojma, već konkretnih pokazatelja koji se mogu i trebaju pratiti jednako kao i turistički dolasci, popunjenost kapaciteta ili investicije u infrastrukturu. Globalno, svaka ozbiljna destinacija koja strateški ulaže u sportske, kulturne ili lifestyle događaje mjeri povrat kroz četiri dimenzije: ekonomski učinak (turistička potrošnja i noćenja), komunikacijsku vrijednost (medijski doseg i vidljivost), razvojni učinak (pozicioniranje i imidž destinacije) te društveni kapital (uključenost zajednice, volontiranje, ponos lokalnog stanovništva).

Takvi projekti nisu rashod, nego strateški alat destinacijskog menadžmenta. Oni generiraju izravnu i neizravnu potrošnju: od smještaja i ugostiteljstva do prometa, trgovine i lokalnih usluga, te istodobno stvaraju dugoročni komunikacijski kapital koji se ne može kupiti oglašavanjem. U financijskom smislu, vrijednost medijskog dosega i promotivnih učinaka pojedinih međunarodnih manifestacija često višestruko premašuje ukupna javna ulaganja u njihovu organizaciju.

Upravo zato su događaji poput Spartana, CroRace utrke ili WRC-a klasificirani u svijetu kao “high-yield events” - visoko vrijedne manifestacije koje ne privlače a priori masovnost, već kvalitetu: publiku veće platežne moći, snažnijeg interesa i višeg stupnja angažmana. Oni stvaraju dodanu vrijednost jer produžuju sezonu, jačaju reputaciju destinacije i u konačnici otvaraju destinaciju novim gostima.

S druge strane, društveni učinak takvih projekata jednako je važan kao i onaj ekonomski. Uključivanje lokalne zajednice, stvaranje osjećaja ponosa i prepoznatljivosti, promocija aktivnog i zdravog načina života - sve su to elementi koji dugoročno podižu kvalitetu života u destinaciji. Drugim riječima, ovakve manifestacije ne donose korist samo turizmu, nego i zajednici koja ih stvara i u njima sudjeluje.

Zato, kada govorimo o povratu ulaganja, moramo promijeniti perspektivu: povrat se ne mjeri samo kroz fiskalne pokazatelje, nego i kroz vrijednost identiteta, vidljivosti i utjecaja koji ostaje i nakon što posljednji natjecatelj prijeđe ciljnu liniju.

"Vjerujemo da je upravo mogućnost dugoročnog pozicioniranja destinacije kao outdoor i sportske destinacije jedan od glavnih razloga zašto je projekt podržan i sufinanciran od strane Vlade RH i Ministarstva turizma i sporta u iznosu od 1,5 milijuna eura godišnje. Sretni smo da konkretno naš događaj generira višestruku korist svim dionicima i partnerima - dakle ne samo ekonomsku, nego i marketinšku, ali i s aspekta brendiranja i jačanja imidža destinacije. Vjerujem da je više nego jasno da ova tvrdnja nije bespredmetna te da ima uporište u jasnim pokazateljima, brojkama i evaluacijama.“ dodaje Zrinušić.

563358594 17980884278871024 588648780444717419 n
Foto: Predrag Vučković Extreme Photographer, Spartan World Championship 

Ako se prebacimo na dio ‘kakvog gosta Spartan donosi na Hvar’ riječ je o visokomotiviranim, aktivnim pojedincima koji ulažu u iskustva, zdrav život i osobni razvoj.

Ti gosti najčešće dolaze iz srednjeg i višeg dohodovnog segmenta, putuju međunarodno, često s obitelji ili prijateljima, i navikli su na premium razinu organizacije i usluge. Ono što ih posebno karakterizira jest vrijednosni sustav jer to su ljudi koji cijene autentičnost, prirodu, zajedništvo i izazov.

"Oni ne traže ‘all-inclusive’, nego ‘all-in experience’ i žele doživjeti destinaciju kroz aktivnost, lokalnu kulturu i emociju. Za Hvar, to znači izravan doticaj s publikom koja destinaciju ne doživljava samo kao mjesto odmora, nego kao prostor za životni doživljaj. Takvi gosti ostaju duže, troše više i, što je još važnije, vraćaju se često kao ambasadori destinacije, jer o svom iskustvu pričaju i dijele ga diljem svijeta. U tom smislu, Spartan WCH ne dovodi samo turiste, nego stvara novu publiku i pomaže Hvaru da izgradi imidž premium outdoor destinacije koja privlači globalnu zajednicu modernih sportaša i pustolova“, istaknuo je Zrinušić.

Hvar je još jednom pokazao da destinacijski razvoj nije slučajnost, nego rezultat vizije. Dok mnogi i dalje mjere uspjeh brojem dolazaka i noćenja, Hvar ulaže u vrijednost - u manifestacije koje grade percepciju i stvaraju emocionalnu povezanost s publikom.

Spartan je više od sporta. On je simbol toga kako događaj može postati strateška infrastruktura destinacije. A kada manifestaciju počnemo gledati kao investiciju, a ne trošak, tada prestajemo kupovati vidljivost i počinjemo graditi identitet.

U tom smislu, Spartan ne dovodi samo turiste, on stvara novu publiku. Publiku koja destinaciju vidi kao prostor za životni doživljaj. "Zato kažem, ovo nije samo utrka. Ovo je strateški alat u brendiranju Hvara kao premium outdoor destinacije", zaključuje Zrinušić.

 

* P.S. Napomena, navedene brojke odnose se na prošlogodišnje izdanje Spartana na Hvaru, dok će ovogodišnja evaluacija vrijednosti promocije i vidljivosti biti objavljena za otprilike mjesec dana, nakon konsolidacije svih TV izvještaja, digitalnih metrika i medijskih objava. Rezultate ovogodišnje evaluacije objavit ćemo na HrTurizmu čim budu službeno dostupni, kao referentnu točku za sva buduća velika sportska događanja u Hrvatskoj.

Foto: Predrag Vučković Extreme Photographer, Spartan World Championship 

 

Autor:  Goran Rihelj

18. listopada 2025.