AI planira putovanja, Revolut prodaje "snove", a mi još brojimo kuglice sladoleda

Unframed tourism

Foto: Jonathan Borba, Pexels

Autor:  Goran Rihelj

21. listopada 2025.

Ako ti život da limune, nemoj ih prodavati po noćenju.

Napravi limunadu. I pozovi ljude da dođu zbog okusa, ne zbog cijene. Jer destinacija nije krevet, nego razlog zbog kojeg netko želi doći i ostati.

Bilo je samo pitanje vremena kada će i Revolut ozbiljnije se fokusirati na sektor turizma.

Naime, Revolut je nedavno akvizirao berlinski startup Swifty, čime je započeo novu fazu razvoja - onu u kojoj fintech prelazi u sferu lifestyle i travel servisa, postajući integrirani digitalni ekosustav koji povezuje osobne financije, putovanja i svakodnevne potrebe korisnika.

Cilj je kako navode stvoriti digitalnog asistenta koji povezuje financijske transakcije i putničke usluge u jedinstveno korisničko iskustvo.

Korisnik bi tako mogao u jednom razgovoru s aplikacijom planirati putovanje, rezervirati smještaj, podijeliti troškove s prijateljima, kupiti avionsku kartu i istodobno pratiti proračun putovanja, bez prelaska na druge platforme.

Pa postavlja se pitanje: jesmo li spremni razgovarati o stvarnim promjenama u turizmu, ili ćemo i dalje raspravljati o kuglicama sladoleda i kakvo će vrijeme biti drugi vikend.

/// Revolut ulazi u svijet putovanja: akvizicija berlinskoga AI startupa Swifty otvara novu eru spajanja financija i turizma

Ključno pitanje nije hoće li fintech promijeniti turizam, to uopće nije upitno, nego koliko smo mi spremni prihvatiti tu promjenu.

Imamo li otvorene podatke, povezane sustave i uopće svijest ( jer o ovim temama se ne priča na TikToku niti su zabavnog karaktera ) da je digitalizacija proces, a ne aplikacija?

Kakve su nam web stranice? Pogotovo destinacijske? Mogu li AI agenti koristiti naše podatke o destinacijama, sadržajima i doživljajima? Mogu li LLM-ovi sami kupiti ulaznice, rezervirati smještaj ili stol u nekom restoranu?

Bez takvih otvorenih rasprava ( koje su usmjerene prema naprijed, ne u prošlost ili kako biti "up to date" s trendovima i digitalizacijom ), teško možemo konkurirati onima koji već spajaju tehnologiju, putovanja i financije u jedno iskustvo.

Umjetna inteligencija, fintech i OTA platforme ulaze u novu fazu - onu u kojoj kontrolu odnosa s gostom preuzima onaj tko razumije podatke, a ne samo tko ima više oglasa.

Također, hoteli, OTA-i i AI agenti ulaze u borbu za to tko će upravljati gostovim iskustvom. Više se ne radi o cijenama, nego o razumijevanju ponašanja, motiva, kako se pozicionirati unutar AI ekosustava, kako zadržati svoje lojaty programe usprkos LLM-ovima, kako balanisrati direktnu prodaju i najvažnije osim podataka - gdje i kada je trenutka kada gost donosi odluku.

Prema najnovijem istraživanju “Portret europskih putnika”, upravo generacija Z predvodi novu eru turističkog ponašanja. Naime, planiraju potrošiti više na međunarodna putovanja od bilo koje druge demografske skupine u sljedećih 12 mjeseci, u prosjeku 6.434 dollara po osobi, te si pritom priuštiti i najviše odmora godišnje.

Još zanimljivije, 48% europskih putnika već koristi alate temeljene na umjetnoj inteligenciji(poput ChatGPT-a) za planiranje putovanja.

/// Umjetna inteligencija, OTA platforme i hoteli: Tko će u budućnosti kontrolirati odnos s gostom?

Zato nije čudo da su hoteli sve “pametniji”, ali i da većina gostiju i dalje želi kontakt s čovjekom.

Istraživanje portala Hotel.com provedeno u srpnju 2025. na 450 objekata diljem svijeta pokazalo je da se 56% hotelijera osjeća prisiljenima nastaviti unaprijeđivati svoju tehnologiju, no 70% priznaje da gosti preferiraju interakciju s čovjekom.

Također studija Oracle Hospitality & Skift 2025 Global Hotel Guest Report, ističe kako 87% putnika i dalje smatra osobni kontakt ključnim dijelom iskustva, čak i kada koriste digitalne alate u planiranju i boravku.

I to je ono što često zaboravljamo: da tehnologija ne zamjenjuje ljude, nego ih nadopunjuje i "kupuje" nam vrijeme da se više posvetimo gostu.

U isto vrijeme, globalno tržište hotela ostaje neujednačeno, neki rastu po dvoznamenkastim stopama, drugi jedva prate troškove rada i hrane. Europa je, prema Eurostatu, u 2024. imala rekordan broj noćenja, ali iza tih brojki ne stoji jednaka dobit, niti jednaka održivost.

Kao da se cijeli sektor nalazi u svojevrsnom “međuprostoru” između starog i novog svijeta: između sezonalnosti i sustava, tradicije i tehnologije, ljudi i rasta troškova.

I tu dolazimo do ključne točke: Digitalizacija nije pitanje budućnosti, nego sposobnosti da uopće razumijemo sadašnjost.

Ako podaci nisu povezani, ako sustavi ne razgovaraju, ako se i dalje oslanjamo na zatvorene Excel tablice, ostajemo promatrači u industriji koja se transformira pred našim očima.

Nije to “AI revolucija”. To je evolucija poslovnih procesa: od turizma koji “se događa” prema turizmu kojim se upravlja.

I da, to zahtijeva znanje, ulaganje i promjenu mindseta.

Možda je vrijeme da prestanemo govoriti o “digitalnoj transformaciji” kao da je riječ o čarobnom gumbu koji će riješiti sve probleme. Nije stvar u robotima, algoritmima, AI-u niti apliakacijama - stvar je u ljudima.

U razumijevanju zašto i kako to radimo. Jer tehnologija je tu da pomogne, ali samo onima koji znaju što žele postići. Turizam budućnost se ne gradi s “tehnologijama”, nego s ljudima koji razumiju kako ih koristiti.

I možda je baš to glavna poruka: dok Revolut, OTA-i i hoteli spajaju svjetove financija, podataka i putovanja, mi moramo spojiti ljude, institucije i vizijeu jednu. Barem s destinacisjkog kuta gledanja. I dalje svatko za sebe razvija "turizam", bez tolike sinergije na destinacijskoj razini. A svi ovisimo jedni o drugima, jer destinacija je motiv dolaska, a ne krevet.

Sve se vrti oko destinacije... kao što sam u prijašnjem osvrtu istkano: Previše pričamo, a premalo razgovaramo.

Zato, prije nego što digitaliziramo turizam, možda bismo trebali ažurirati - vlastiti mindset.

Tome i služi portal hrturizam, da prenosi razna glasna razmišljanja, vijesti i što se događanja, kako u Hrvatskom, tako i globalnom svijetu turizma. Upravo zato da bi mogli imati što više informacija ili kockica kako bi složili širu sliku.

Jer aplikacije mogu puno. Ali pravu promjenu, tu i dalje treba “kliknuti” čovjek.

Promjena mentaliteta ne događa se preko noći, ali događa se. A najbolji dokaz su priče koje pokazuju da se ipak može. Zato te primjere moramo posebno istaknuti.

Turopolje gradi identitet od malih nogu i svoju baštinu pretvara u turističku snagu. https://hrturizam.hr/kad-odgoj-postane-bastina-turopolje-kao-primjer-kako-se-gradi-identitet-od-malih-nogu

Keight Hotel Opatija pokazuje kako partnerska suradnja s lokalnom zajednicom dovodi do win-win rezultata. https://hrturizam.hr/keight-hotel-opatija-suradnja-s-lokalnom-zajednicom-je-win-win-situacija-za-sve-dionike

Na otoku Hvaru, Spartan World Championship potvrđuje da manifestacija ne mora biti trošak, nego strateška investicija koja preoblikuje destinaciju. https://hrturizam.hr/spartan-na-hvaru-kada-manifestacija-postaje-investicija-a-ne-trosak

A Novalja pokazuje da grad koji je dobio titulu “Europski grad sporta” ne ostaje na plakatu - nego je odmah krenuo u transformaciju koja obuhvaća infrastrukturne promjene, održivost i društveni učinak. https://hrturizam.hr/od-titule-do-transformacije-kako-je-novalja-redefinirala-pojam-europskog-grada-sporta

Autor: Goran Rihelj, hrturizam.hr

Pretplatite se na medij koji donosi kontekst, a ne samo vijesti.

Članci i stručne analize dostupni su pretplatnicima portala hrturizam jer nismo tu da proizvodimo klikove, nego razumijevanje i kontekst. Ne živimo od klikova, nego od pretplatnika koji znaju da znanje ima vrijednost.

Zato svaki dan ne donosimo samo vijesti, nego kontekst.

 

Autor:  Goran Rihelj

21. listopada 2025.