Ako ti život da limune, nemoj ih prodavati po noćenju.
Napravi limunadu. I pozovi ljude da dođu zbog okusa, ne zbog cijene. Jer destinacija nije krevet, nego razlog zbog kojeg netko želi doći i ostati.
Bilo je samo pitanje vremena kada će i Revolut ozbiljnije se fokusirati na sektor turizma.
Naime, Revolut je nedavno akvizirao berlinski startup Swifty, čime je započeo novu fazu razvoja - onu u kojoj fintech prelazi u sferu lifestyle i travel servisa, postajući integrirani digitalni ekosustav koji povezuje osobne financije, putovanja i svakodnevne potrebe korisnika.
Cilj je kako navode stvoriti digitalnog asistenta koji povezuje financijske transakcije i putničke usluge u jedinstveno korisničko iskustvo.
Korisnik bi tako mogao u jednom razgovoru s aplikacijom planirati putovanje, rezervirati smještaj, podijeliti troškove s prijateljima, kupiti avionsku kartu i istodobno pratiti proračun putovanja, bez prelaska na druge platforme.
Pa postavlja se pitanje: jesmo li spremni razgovarati o stvarnim promjenama u turizmu, ili ćemo i dalje raspravljati o kuglicama sladoleda i kakvo će vrijeme biti drugi vikend.
Ključno pitanje nije hoće li fintech promijeniti turizam, to uopće nije upitno, nego koliko smo mi spremni prihvatiti tu promjenu.
Imamo li otvorene podatke, povezane sustave i uopće svijest ( jer o ovim temama se ne priča na TikToku niti su zabavnog karaktera ) da je digitalizacija proces, a ne aplikacija?
Kakve su nam web stranice? Pogotovo destinacijske? Mogu li AI agenti koristiti naše podatke o destinacijama, sadržajima i doživljajima? Mogu li LLM-ovi sami kupiti ulaznice, rezervirati smještaj ili stol u nekom restoranu?
Bez takvih otvorenih rasprava ( koje su usmjerene prema naprijed, ne u prošlost ili kako biti "up to date" s trendovima i digitalizacijom ), teško možemo konkurirati onima koji već spajaju tehnologiju, putovanja i financije u jedno iskustvo.
Umjetna inteligencija, fintech i OTA platforme ulaze u novu fazu - onu u kojoj kontrolu odnosa s gostom preuzima onaj tko razumije podatke, a ne samo tko ima više oglasa.
Također, hoteli, OTA-i i AI agenti ulaze u borbu za to tko će upravljati gostovim iskustvom. Više se ne radi o cijenama, nego o razumijevanju ponašanja, motiva, kako se pozicionirati unutar AI ekosustava, kako zadržati svoje lojaty programe usprkos LLM-ovima, kako balanisrati direktnu prodaju i najvažnije osim podataka - gdje i kada je trenutka kada gost donosi odluku.
Prema najnovijem istraživanju “Portret europskih putnika”, upravo generacija Z predvodi novu eru turističkog ponašanja. Naime, planiraju potrošiti više na međunarodna putovanja od bilo koje druge demografske skupine u sljedećih 12 mjeseci, u prosjeku 6.434 dollara po osobi, te si pritom priuštiti i najviše odmora godišnje.
Još zanimljivije, 48% europskih putnika već koristi alate temeljene na umjetnoj inteligenciji(poput ChatGPT-a) za planiranje putovanja.
/// Umjetna inteligencija, OTA platforme i hoteli: Tko će u budućnosti kontrolirati odnos s gostom?
Zato nije čudo da su hoteli sve “pametniji”, ali i da većina gostiju i dalje želi kontakt s čovjekom.
Istraživanje portala Hotel.com provedeno u srpnju 2025. na 450 objekata diljem svijeta pokazalo je da se 56% hotelijera osjeća prisiljenima nastaviti unaprijeđivati svoju tehnologiju, no 70% priznaje da gosti preferiraju interakciju s čovjekom.
Također studija Oracle Hospitality & Skift 2025 Global Hotel Guest Report, ističe kako 87% putnika i dalje smatra osobni kontakt ključnim dijelom iskustva, čak i kada koriste digitalne alate u planiranju i boravku.
I to je ono što često zaboravljamo: da tehnologija ne zamjenjuje ljude, nego ih nadopunjuje i "kupuje" nam vrijeme da se više posvetimo gostu.
U isto vrijeme, globalno tržište hotela ostaje neujednačeno, neki rastu po dvoznamenkastim stopama, drugi jedva prate troškove rada i hrane. Europa je, prema Eurostatu, u 2024. imala rekordan broj noćenja, ali iza tih brojki ne stoji jednaka dobit, niti jednaka održivost.
Kao da se cijeli sektor nalazi u svojevrsnom “međuprostoru” između starog i novog svijeta: između sezonalnosti i sustava, tradicije i tehnologije, ljudi i rasta troškova.
I tu dolazimo do ključne točke: Digitalizacija nije pitanje budućnosti, nego sposobnosti da uopće razumijemo sadašnjost.
Ako podaci nisu povezani, ako sustavi ne razgovaraju, ako se i dalje oslanjamo na zatvorene Excel tablice, ostajemo promatrači u industriji koja se transformira pred našim očima.
Nije to “AI revolucija”. To je evolucija poslovnih procesa: od turizma koji “se događa” prema turizmu kojim se upravlja.
I da, to zahtijeva znanje, ulaganje i promjenu mindseta.
Možda je vrijeme da prestanemo govoriti o “digitalnoj transformaciji” kao da je riječ o čarobnom gumbu koji će riješiti sve probleme. Nije stvar u robotima, algoritmima, AI-u niti apliakacijama - stvar je u ljudima.
U razumijevanju zašto i kako to radimo. Jer tehnologija je tu da pomogne, ali samo onima koji znaju što žele postići. Turizam budućnost se ne gradi s “tehnologijama”, nego s ljudima koji razumiju kako ih koristiti.
I možda je baš to glavna poruka: dok Revolut, OTA-i i hoteli spajaju svjetove financija, podataka i putovanja, mi moramo spojiti ljude, institucije i vizijeu jednu. Barem s destinacisjkog kuta gledanja. I dalje svatko za sebe razvija "turizam", bez tolike sinergije na destinacijskoj razini. A svi ovisimo jedni o drugima, jer destinacija je motiv dolaska, a ne krevet.
Sve se vrti oko destinacije... kao što sam u prijašnjem osvrtu istkano: Previše pričamo, a premalo razgovaramo.
Zato, prije nego što digitaliziramo turizam, možda bismo trebali ažurirati - vlastiti mindset.
Tome i služi portal hrturizam, da prenosi razna glasna razmišljanja, vijesti i što se događanja, kako u Hrvatskom, tako i globalnom svijetu turizma. Upravo zato da bi mogli imati što više informacija ili kockica kako bi složili širu sliku.
Jer aplikacije mogu puno. Ali pravu promjenu, tu i dalje treba “kliknuti” čovjek.
Promjena mentaliteta ne događa se preko noći, ali događa se. A najbolji dokaz su priče koje pokazuju da se ipak može. Zato te primjere moramo posebno istaknuti.
Turopolje gradi identitet od malih nogu i svoju baštinu pretvara u turističku snagu. https://hrturizam.hr/kad-odgoj-postane-bastina-turopolje-kao-primjer-kako-se-gradi-identitet-od-malih-nogu
Keight Hotel Opatija pokazuje kako partnerska suradnja s lokalnom zajednicom dovodi do win-win rezultata. https://hrturizam.hr/keight-hotel-opatija-suradnja-s-lokalnom-zajednicom-je-win-win-situacija-za-sve-dionike
Na otoku Hvaru, Spartan World Championship potvrđuje da manifestacija ne mora biti trošak, nego strateška investicija koja preoblikuje destinaciju. https://hrturizam.hr/spartan-na-hvaru-kada-manifestacija-postaje-investicija-a-ne-trosak
A Novalja pokazuje da grad koji je dobio titulu “Europski grad sporta” ne ostaje na plakatu - nego je odmah krenuo u transformaciju koja obuhvaća infrastrukturne promjene, održivost i društveni učinak. https://hrturizam.hr/od-titule-do-transformacije-kako-je-novalja-redefinirala-pojam-europskog-grada-sporta
Autor: Goran Rihelj, hrturizam.hr
Pretplatite se na medij koji donosi kontekst, a ne samo vijesti.
Članci i stručne analize dostupni su pretplatnicima portala hrturizam jer nismo tu da proizvodimo klikove, nego razumijevanje i kontekst. Ne živimo od klikova, nego od pretplatnika koji znaju da znanje ima vrijednost.
Zato svaki dan ne donosimo samo vijesti, nego kontekst.