Mala škola o suvremenim trendovima u turizmu: Svjetski trendovi u obiteljskom, “privatnom” smještaju

Ekonomija dijeljenja postaje nova ekonomija Naši su djedovi imali jedan posao kroz cijeli život, mi u životu mijenjamo šest poslova ,naša će djeca raditi šest poslova istovremeno. P2P ekonomski...

Ekonomija dijeljenja postaje nova ekonomija

Naši su djedovi imali jedan posao kroz cijeli život, mi u životu mijenjamo šest poslova ,naša će djeca raditi šest poslova istovremeno. P2P ekonomski model zauzima sve više prostora. U USA je već 80% stanovništva iskušalo neki od oblika „sharing economy“. Ovakvo ekonomsko povezivanje je od vertikalnog prešlo u horizontalno, sve se povezuje i dijeli.

Možemo li uopće shvatiti što se događa?

Mlade generacije sve više odbacuju potrebu za posjedovanjem svih materijalnih dobara. Mladi ljudi sve manje kupuju automobile i kuće, imaju manje kreditnih kartica. Millennialsi koji polako preuzimaju glavnu riječ, postat će “prevladavajući“ kupci već 2025. godine. Nakon ove generacije na scenu stupa generacija Z koja će biti 100% sharing economy generacija koja neće ni poznavati drugačiji način poslovanja. Istraživanja pokazuju da je u godinu dana popularnost „ekonomije dijeljenja“ porasla za više od 150% u svim dobnim skupinama potrošača. Sharing economy se već naziva novom ekonomijom i 2025. će dostići volumen prometa tradicionalne, stare ekonomije.

Ekonomija dijeljenja najjača u turizmu

U sektoru turizma se ova ekonomija razvija najdinamičnije. Kompanije koje postaju simbolima ovih promjena su Airbnb, Ryanair, Booking.com, Uber, eBay, Amazon.com, i mnoge druge. Procjenjuje se da 50 najjačih start upova digitalne tehnologije koji posluju na P2P način ima vrijednost preko 130 milijardi US dolara, dok se vrijednost ovog tržišta trenutačno procjenjuje na 12 milijardi US dolara.Samo Airbnb opslužuje 129 milijuna gostiju i ostvaruje promet od 1,6 milijardi US dolara godišnje.

Dolaze Kinezi …

CTRIP.com zapošljava 33.000 ljudi, ima 8.000 inženjera (4 puta više od booking.coma), ima 300 milijuna korisnika, posjeduje najmoderniju digitalnu tehnologiju, surađuje sa svim bankama u Kini, ima mrežu od 6.500 predstavništava po cijeloj Kini. Kao test svoje snage ponudili su u online prodaju 20 najskupljih paket aranžmana u vrijednosti od 200.000 dolara. Uspjeli su ih prodati za 17 sekundi.

Alibaba travel

Svojim digitalnim rješenjima Alibaba travel želi svojim putnicima osigurati potpunu uslugu na putovanju od kreiranja interesa preko odluke za putovanje, kupovine aranžmana, rješavanja viza, organiziranja odlaska od kuće, putovanja, transporta do hotela, organiziranja lokalnih izleta, posjeta lokalnim restoranima, kupovinu dobara, prijevoz ljudi i robe sve do povratka kući. Za sve to nude sistem plaćanja i suradnje sa partnerima na globalnoj razini uz mogućnost kooperacije i co-marketinga u svim segmentima. Već posjeduju vrlo moćne e commerce platforme, zatim tvrtke zadužene za profiliranje životnog stila putnika, vodeću cloud tehnologiju, sustav istraživanja i razvoja umjetne inteligencije, globalni sustav plaćanja. Surađuju sa vodećim hotelskim lancem Marriott kroz digitalni marketing, banku podataka, program lojalnosti i slično. Isto je sa Singapore Airlinesom, FLY Zoo hotelima i sličnim tvrtkama izvan Kine.

Politika i interesne grupacije protiv digitalne ekonomije

Politika je dosta nespremno dočekala ove promjene, što nije ni čudno, jer promjena remeti staro stanje stvari. U nekim zemljama vlasti jednostavno čekaju i promatraju razvoj događaja, u drugim ostavljaju da se tržište samoregulira, neki se prilagođavaju a neki jako teško nose s ovim promjenama. Veliki gradovi poput Londona, Amsterdama, Barcelone, Berlina, Pariza „ratuju“ s novom pojavom, pokušavaju je ograničiti, spriječiti razvoj. To čine pod pritiskom grupacija starog modela poslovanja, poput taksista, hotelijera, turističkih agencija koji redom gube tržišni udio ali ne zbog posljedice nego zbog uzroka – propasti starog ekonomskog sustava.

Stav Europske komisije

Europska komisija je uzela ozbiljno u razmatranje pozitivne i negativne posljedice novog ekonomskog modela za kojega smatraju da pruža nove prilike, daje veću mogućnost izbora potrošačima, nudi niže cijene, povećava ekonomske, socijalne i ekološke vrijednosti, kreira veliki broj novih poslova i radnih mjesta ali i štetno utječe na postojeće tržište, stvara tenzije među postojećim nuditeljima proizvoda i usluga, stvara nesigurnost jer ne prihvaća regulatorne okvire poput legalizacije – registracije, zaštite potrošača, plaćanja poreza, socijalnog osiguranja i stalnog zaposlenja. Unatoč tome EK planira uložiti 24 milijarde Eura za uključenje poduzetnika u cirkularnu, novu ekonomiju. Airbnb je „zakopao ratnu sjekiru“ te trenutačno pregovara s upravama 200 gradova o načinu naplate taksi i prikazivanja turističkog prometa.

Stav USA administracije u vrijeme predsjednika Obame

Bijela kuća, vlada USA je dala jasan znak da se novi model podržava, bivši državni tajnik Kerry je pohvalio „P2P diplomaciju“ koju vodi Airbnb. Goldman Sachs kuća je izjavila da se sve više ljudi koji koriste Airbnb ne želi više vraćati u hotele. Ovo je shvaćeno kao loša prognoza za hotele. Neki su se na vrijeme prilagodili – D. Kong CEO Best Western hotela: „ Ako već radimo s digitalnim platformama zašto ne bismo surađivali i s Airbnbom ?“. CEO Accorhotela, najveće europske hotelske grupacije izjavio je da je „glupo i neodgovorno boriti se protiv sharing economy“. Oni već surađuju s Expediom, Home Awayom, Houstripom, Flipkeyom. Hilton surađuje s Uberom kroz platformu „Ride reminder“ (podsjetnik na putovanje),Mariot surađuje s Liquidspaceom u najmu radnih prostora u svojim hotelima (Work space on demand). Međutim tradicionalisti traže „stavljanje pod kontrolu“ P2P platformi. U tome prednjači Europska udruga hotelijera „Hotrec“.

Nastavlja se…

Autor: Nedo Pinezić, www.nedopinezic.com

Vijesti: