Trebali li značajni muzejski eksponati biti izloženi na izvornim lokacijama kroz muzeje ili interpretacijske muzeje ili u muzeju u Zagrebu?
Osobno smatram i zalažem se da svi arheološki originali budu izloženi na lokalitetima gdje su i pronađeni, barem oni velikog značaja, a u Arheološkom muzeju u Zagrebu da budu replike… Trebaju li recimo, kao plastični primjer, Vučedolska golubica i Apoksiomen biti u Arheološkom muzeju u Zagrebu ili na izvornim lokacijama? Na razini kulturne politike u HR, načelni stav struke je da se originalni arheološki predmeti nalaze u Zagrebu, a ne u muzejima na lokalitetima gdje su i pronađeni.
Ne treba nam neka velika analiza pozitivnog utjecaja recimo Muzeja vučedolske kulture u Vukovaru ili Muzeja Apoksiomena na Mali Lošinj. A sada zamislite da se većina muzeja upravo nalazi na stvarnim lokalitetima tj. destinacijama. To su generatori zapošljavanja, turističke potrošnje, dodane vrijednosti, motivi dolaska itd… Zagreb kao glavni grad može i mora biti u službi medija i promotivnog alata.
Ako gledamo kroz prizmu poznatog marketinškog modela AIDA ( Attention, Interest, Desire i Action – pozornost, interes, želja i akcija ), tada Zagreb kao gospodarski, pa time i turistički centar Lijepe naše, mora ispuniti AID – pozornost, interes i želju, dok zadnji korak u putovanju potrošača – A ili akcija, mora biti odlazak na stvarne lokalitete.
U Arheološkom muzeju u Zagrebu mogu ispričati početak priče, zagolicati maštu i uvesti turiste u priču ( AIDA ) kako bi ih motivirali da posjete izvorni lokalitet i vide original te dobiju punu autohtonu i vjerodostojnu priču. Naravno, dok se ne izgradi muzej ili prostor prema svim standardima na izvornim lokacijama, eksponati mogu biti na “čuvanju” u Arheološkom muzeju. Dakle, iz Zagreba dispenziramo turiste po cijeloj Hrvatskoj, a kao motiv dolaska je kulturni turizam.
Kopija je uvijek kopija i suludo je imati muzej na lokalitetu, a imati kopiju. Argument da nema novaca za izgradnju muzeja ili za uređenje prostora kako bi muzej imao potrebne uvjete za čuvanje je smiješan, to je nacionalni interes i novaca za to treba imati i ima ga. Pogotovo u kontekstu što su takvi muzeji pokretači ekonomije i daju jednu totalno novu perspektivu.
Važno pitanje koje zahtjeva konstruktivnu raspravu. No, koja je poveznica muzeja, eksponata i Međimurja?
Na početku, htio bih naglasiti dva važna, mogli bi čak reći i “game changer” trenutka koja će sasvim sigurno obilježiti budući turisti razvoj Međimurja.
Prvi je otvorenje najsuvremenijeg multimedijalnog i interaktivnog postava u ovom dijelu Europe – Centar za posjetitelje “Ekomuzej Međimurje malo”, koji okuplja najzanimljivije turističke atrakcije najuspješnije destinacije kontinentalnog turizma. Centar za posjetitelje smješten je u prostorijama Turističke zajednice Međimurske županije i zamišljen je kao “visitor” centar koji posjetiteljima daje osnovne najvažnije informacije o Međimurju te ih potiče da istraže kulturnu, povijesnu i tradicijsku baštinu na izvornim lokacijama.
Drugi značajan trenutak je kako je Međimurje početkom ovog mjeseca dobilo još jedan prvorazredan turističko-kulturni sadržaj – Muzej nematerijalne baštine – Riznica Međimurja. Atraktivan, multimedijalni i interaktivni postav muzeja podijeljen je u dvije glavne cjeline koje nude spoj povijesne i kulturne baštine s najmodernijom tehnologijom. U prizemlju je postav pod nazivom „Stoljeće utvrde“ kojim se interpretira burna povijest fortifikacije čakovečkog dvorca, dok je na prvom katu smješten postav koji interpretira nematerijalnu baštinu Međimurja pod nazivom “Minijature”.
Dva ključna trenutka za budućnost strateškog turističkog razvoja Međimurja, kao i dvije početne točke međimurskog turizma. Na te dvije lokacije posjetitelji i turisti se mogu upoznati s cijelom turističkom pričom Međimurja, kako bi rekli od A do Z, a onda nakon toga krenuti na istraživanje stvarnih lokacija.
I tu je jasna poveznica s početnom pričom, kao i AIDA modelom. Upravo tu funkciju ima Ekomuzej Međimurje malo i Muzej nematerijalne baštine – Riznica Međimurja, a novim inovativnim turističkim proizvodom Međimurja će upravo sve atrakcije umrežiti na terenu.
Kreće novi inovativni proizvod destinacije – Bus on the move ili Međimurje u pokretu
I to zahvaljujući poznatom proizvodu koji se do sada isključivo vezao uz city ili urbane destinacije. No, ne i za neku širu regiju ili destinaciju. Radi se o konceptu – Hop on, Hop off autobus. I upravo tu inovaciju uvodi Međimurje – Bus on the move ili Međimurje u pokretu kroz Hop-on, Hop-off bus koji se po prvi puta uvodi za jednu cijelu destinaciju.
Več spomenuti, Ekomuzej „Međimurje malo“ je postao simbol za kulturnu, povijesnu, prirodnu baštinu kao i bogatstvo koje pruža eno gastronomska scena. Kao fragmentirani muzej pokazuje glavne vrijednosti Međimurja i kroz interpretaciju ih pretvara u pravi multimedijalni doživljaj.
No, kao i Riznica Međimurja, sada će upravo te ključne točke međimurskog turizma dati uvodni narativ, zainteresirati posjetitelje, a zatim će se putom novog inovativnog proizvoda, busom prevoziti posjetitelje, turiste i građane na izvorne lokacije širom Međimurja, gdje su interpretacijski centri koji prezentiraju baštinu upravo tamo gdje je i nastala tj. na izvornim lokacijama.
“Prirodnim slijedom, karika koja nedostaje, da bi sama destinacijska priča bila potpuna, je prometna povezanost svih turističkih atrakcija Eko muzeja. Pozitivan stav, kreativnost i želja za podizanjem kvalitete destinacijske ponude na jedan viši nivo bile su zajedničke vizije triju partnera projekta „Bus on the move“ navodi Rudi Grula, direktor TZ Međimurske županije.
Terme Sveti Martin, kao ključan turistički subjekt, svojim gostima osiguravaju dodatni doživljaj, a samim time i drugim turističkim dionicima pružaju priliku da pokažu što pružaju u svojim objektima i imanjima.
S druge strane, lokalna putnička agencija Rudi Express svojim bogatim voznim parkom i 30-godišnjom tradicijom jamči ugodan, zanimljiv i siguran prijevoz po destinaciji. Resursima svoje turističke agencije sve turističke atrakcije, usluge i proizvode će se plasirati kao zajedničku ponudu i tako će igrati ključnu ulogu destinacijskom razvoju regije. Svaka ozbiljna destinacija mora imati lokalnu DMC agenciju.
I na kraju, tu je i Turistička zajednica Međimurske Županije, kao glavni inicijator samog projekta, koja daje podršku u samoj promociji i isto tako će kreativnim idejama olakšati realizaciju dugoročnog projekta, kao i samog master plana razvoja turizma u Međimurskoj Županiji.
“Umrežavamo cijelu našu kulturnu turističku ponudu u jedan jedinstven doživljaj. Međimurje ima sreće što je malo i jedna butik destinacija, te u relativno malo vremena se može obići jako puno toga tj. cijela destinacija. Radi se o posebnom načinu prijevoza koji je poznat u velikim europskim gradovima. To je velika inovacija u Hrvatskoj i šire, pogotovo jer se takvi prijevoz za velike europske gradove, a ne za cijelu jednu destinaciju.Zato Hop-on, Hop-off itekako ima smisla, da spoji sve te lokacije” ističe Grula.
Dakle, da podsjetimo, koncept Hop-on, Hop-off se do sada nije implementirao u nekoj destinaciji , nego isključivo u urbanim gradovima. Barem do sada.
Sama ruta će za početak voziti po Gornjem dijelu Međimurja, dok će se tura po donjem Međimurju uvesti na jesen.
Startna točka će biti u Termama Sveti Martin i obilazit će se turistički dionici-partneri kako slijedi – Skelarska hiža s pričom mlina na Muri i interpretacijskog centra „Jeden den v življeju mlinara Franca Žalara“, zatim Centar za posjetitelje Med dvemi vodami u Križovcu, Eko muzej „Međimurje malo“ u Palači međimurskog turizma, Hotel Castellum, Riznica Međimurja u sklopu koje je caffe bar Bedem i restoran Stari grad, na povratku prema početnoj točki se prolazi pored izletišta i restorana Međimurski dvori, vinarije Cmrečnjak, te centra Štrigove koja generira bogate sadržaje u svom okruženju.
Sami prijevoz će moći koristiti i svi žitelji regije, koji žele posjetiti neku od navedenih atrakcija, kao i svi drugi turistički dionici koji posjeduju smještajne kapacitete, a žele osigurati dodatni sadržaj svojim gostima. Vrata suradnje s budućim zainteresiranim partnerima su otvorena te se očekuje da će se u narednom periodu partneri priključivati i samim time bogatiti ponudu na samoj ruti turističkog busa „Bus on the move“.
Plan za jesen je daljnji razvoj i osmišljavanje izleta, u suradnji s Regionalnim turističkim centrom koji bi disperzirali turiste u Donji dio Međimurja, te još nekoliko ruta koje budu bile povremene, a vežu se za određene manifestacije i događanja.
Ovo je potvrda da je Međimurje destinacija koja definitivno daje više i s fokusom na dodanu vrijednost s dugoročnim planom razvoja turizma i zdrave organizacijske kulture destinacije.
Zanimljivo, agencija Rudi Travel oduvijek je bila fokusirana na razne putničke programe diljem i van Hrvatske, a sada je vidjela potencijal i u Međimurju, što znači da se pojavila tržišna potreba, te se sve više okreće poslovanju kao DMC agencija. Dapače, upravo su oni jedan od ključnih partnera u ovom projektu, koji prodaju pakete i koriste svoj vozi park. Također, tu je i svojevrsna maskota projekta, a radi se renoviranom vintage bus iz 1964. godine koji će voziti po Međimurju i spajati turističke atrakcije. Da stvar bude još atraktivnija, iz agencije Rudi Travel uskoro očekuju i bus bez krova koji će također biti dio “Bus on the move” projekta
Bravo za Međimurje koji na svakom koraku pokazuju kako se razvija turizam. I opet sinergija na terenu svih dionika. Nije važan pojedinac, nego destinacija.
Za kraj, važno je da projekt postane samoodrživ, a za to je potrebno vrijeme. Bilo bi odlično kada bi se projektu dalo barem 2 godine da se pokaže na tržištu tj. kada će se vidjeti postoji li tržišni potencijal. Svakako se radi o odličnom projektu, koji je ključan za strateški razvoj destinacije.
Najgore je krenuti, ne ulagati u promociju i prije nego se proizvod probio na tržištu – odustati od njega. Treba vremena da se jedan ovakav proizvod promovira, sazrije, privati na tržištu i komunicira prema svim u destinaciji. Zato je ključno što iza njega stoji TZ Međimurske županije kao i Međimurska županija koji će sufinancirati cijenu karte u početku, te će promocijski gurati cijelu priču. Ako projekt uspije i postane samoodrživ kroz par godina, svakako će se raditi o ogromnom uspjehu. Ne samo za naše pojmove, nego i puno šire.