Ne možemo više biti samo domaćini. Moramo biti vrhunski domaćini!

Možete se i ne morate složiti kada napišemo da je dugo Hrvatska, što se turizma tiče, egzistirala ispod granice svog objektivnog maksimuma. Jednostavno, desetljećima nismo dosezali svoj puni kvalitativni...

Možete se i ne morate složiti kada napišemo da je dugo Hrvatska, što se turizma tiče, egzistirala ispod granice svog objektivnog maksimuma. Jednostavno, desetljećima nismo dosezali svoj puni kvalitativni potencijal. 

Fokus je bio na brojevima noćenja umjesto na potrošnji po turistu i želji da od svakog turista dobijemo najviše moguće. Ne, ne u smislu da ga “opeljušimo”, već da monetarnu vrijednost koju on nama daje itekako opravdamo vrijednošću pružene usluge, osmišljenog proizvoda i agregiranjem onih malih zrna energije i respekta koji znače doživljaj a nekad nas čak i vade iz zone komfora da bi njemu bilo komfornije i bolje nego ikad.

Ne postoji čarobni štapić koji će nas dovesti do statusa iznimno ugodne, tradicijom i stilom brendirane boutique destinacije, osim nas samih i našeg rada, ali ako postoji jedna čarobna riječ kojom ćemo tamo brže stići, onda je to — umrežavanje.

Zašto umrežavanje? Zato jer su turizam i destinacije ljudi. A nijedan čovjek nije otok sam za sebe; napisao je to još 1624. engleski pjesnik John Donne. Da bismo postigli puni efekt onog što radimo, bitno je da to ponudimo pravoj osobi, u pravo vrijeme i u pravom formatu osmišljenog proizvoda. To jednostavno, u onom pravom, fizičkom svijetu, ne možemo napraviti bez asistencije drugih sudionika u turizmu. Onih koji će naše proizvode i usluge preporučiti ili u svoj vlastito stvoreni doživljaj pažljivo uvezati te općenito govoreći, učiniti dostupnim. Sve to na korist i sebi, i nama, i prije svega — gostu.

Analogno marketinškom 4P, na pamet mi zato pada jedan turistički model koji ostavlja proizvod u središtu no dodaje mu četiri nova faktora, čime dobivamo 5P— proizvod, personalizaciju, preporuke, proaktivnost i proces

Uzmimo primjer vlasnika ville u dalmatinskom zaleđu ili centralnoj Istri. Da bi se u sedam dana boravka njegovog gosta isti osjećao ispunjeno i kao da je uistinu doživio mjesto u koje dolazi, potreban mu je nekakav sadržaj, zar ne? Idealno, autentičan sadržaj koji u sebi sadrži elemente lokalnog i tradicionalnog, leđima okrenutog navali nekakvih jednoličnih formata zabave koji više podsjećaju na Miami Beach, negoli na Mediteran. 

Osim sadržaja, jedna od najizraženijih valuta trgovanja za zadovoljstvo gosta jest personalizacija — trenuci u kojima shvaća da odabire nešto bar donekle u skladu s njegovim interesima, karakteristikama i identitetom. No, kada to uparimo s drugom jakom iskustvenom komponentom — naziva “feel like a local”, bliže smo ranije spomenutoj čaroliji umrežavanja.

Jer kada gost zna da je turistički proizvod dio lokalne kulture, da su domaći ljudi za njega već ranije čuli i da mogu garantirati da je kvalitetan, a uz to po svojim karakteristikama predstavlja ono s čime se može poistovjetiti, već je dobar dio uvjeta za odabir ispunjen.

No, da bi sve to imalo smisla također je potrebno više proaktivnosti kojom ćemo svojim gostima nuditi doživljaje kao što su lokalne ture avanturističkih vodiča oko Zrmanje, degustacije vina u okolici Splita, obilaske OPG-ova oko Motovuna i drugo. Konačno, razdoblje restrukturiranja i repozicioniranja hrvatskog turizma nakon korona-krize, nagnat će nas da o kvaliteti istog i našoj ulozi razmišljamo na drugačiji način, pokušavajući uvijek napraviti korak više, ili čak ozbiljan iskorak u onom što radimo.

Postoje i dodatne motivacije za to — kao što je model provizije od prodaje.

Osim toga, zašto gostima ne bismo kao benefit nudili i popust u istom iznosu, ili pak samu činjenicu da za njih na dlanu imamo pripremljenu i standardiziranu ponudu iz koje mogu odabrati što im je drago i njihovoj personi odgovara? Time ne samo da doprinosimo vrhunskoj recenziji našeg objekta, našeg proizvoda, već i stvaramo temelje za lojalnost gostiju koja nam je u narednim godinama itekako potrebna!

A kad smo kod standardizirane ponude, to znači i petu komponentu gornjeg 5P — proces. Da bi uopće mogli gostu ponuditi autentičnu vrijednost kakvu želi, trebamo na raspolaganju imati informacije o istoj takvoj ponudi; slobodne datume, termine, cijene, značajke usluga, lokacije na kojima se odvijaju, a prije svega — dovoljnu širinu i optimalnu heterogenost usluga.

Usluge koje su dovoljno posebne, a dovoljno dobro osmišljene da ih je operativno moguće realizirati unutar 12 ili 24 sata. Kada gost traži uslugu danas za sutra, a to je često, upakiravanje gotovog proizvoda je jako bitno, jer za improvizaciju i spajanje puno faktora da bi se formirao novi proizvod, vremena jednostavno nema.

Mi na Authland.com, sa željom da lokalne autentične doživljaje hrane, pića, kulture i ljudi lokalno distribuiramo i povežemo s eko-sustavom, radimo upravo na takvim pomacima. Nastojimo smještajnim objektima svih vrsta i oblika omogućiti da jako lako u svojoj okolici pronađu vinarije, OPG-ove, boutique turističke agencije, lokalne proizvođače sira, ulja i pršuta i sl. te povežu svoje goste s njima, a sve to uz subvencioniranu cijenu.

Vrijeme je da se povežemo i počnemo razmišljati kako čim efikasnije donijeti trenutnu korist svom gostu ali dugoročnu korist svojoj destinaciji, sebi i kolegama iz sektora turizma Hrvatske.

Autor: Josip Zurak, Authland

Povezane vijesti:

Hrvatski HR English EN