Neven Ivandić, IZTZG: Zbog čega ne smijemo turizam uzimati zdravo za gotovo?

Zbog čega ne smijemo turizam uzimati zdravo za gotovo pojašnjava novi rad o utjecaju trenutne pandemije na turizam, a piše ga dr.sc. Neven Ivandić. ‘It wears him out …...

Zbog čega ne smijemo turizam uzimati zdravo za gotovo pojašnjava novi rad o utjecaju trenutne pandemije na turizam, a piše ga dr.sc. Neven Ivandić.

‘It wears him out … It wears me out’ – puno je razmišljanja posvećeno i riječi napisao o značenju stihova Fake Plastic Trees, navodi dr.sc. Neven Ivandić s Instituta za turizam u svojem stručnom radu te dodaje kako za nekog tko pokušava razmišljati o transformativnoj moći turizma, posebno u uvjetima zdravstvenih pandemijskih prijetnji, intuitivno je jasno.

Pjesma izravno i jednostavno govori o ‘gravitaciji’ zakona kapitala i ‘impresivnom/enormnom’ potencijalu rasta međunarodnih dolazaka koji turizam u njegovom pohodu na ‘izvorno’ nerijetko vuče ka ‘patvorenom’. Rezultati tog pohoda, koji traje više desetljeća, poprilično se jasno očituju u overtourism-u, kulisama i muzealizaciji, turističkoj gentrifikaciji, prekomjernom trošenju prirodnih i kulturnih dobara, a posebno trošenju prostora. A onda i čuđenju zbog korona lockdown-a.

Ima li globalno, možda tek i deklarativno, prihvaćen koncept održivosti snagu stvarno nadvladati gotovo imanentne neravnoteže koje obilježavaju turističke destinacije? – pita se Ivandić.

Neravnoteže koje se najjasnije iskazuju u prekomjernom pritisku na korištenje lokalnih resursa uslijed odnosa tržišta proizvoda i tržišta faktora, kao i neravnoteže koje proizlaze iz destinacije kao mjesta susreta različitih snaga i odnosa interesa i identiteta turista, poduzetnika i lokalnog stanovništva.

Uz pozitivne i negativne strane turizma u Hrvatskoj, Ivandić se pita jesmo li ih spremni ozbiljnije pokušati usporediti, kako bi stvarno uspostavili okvir za izgradnju dugoročno održivog razvoja turizma.

To je svakako nužno, a sada smo dobili i neželjenu priliku za promišljanje o svim izazovima. Jesmo li se uopće spremni mijenjati i prepoznajemo li potrebu mijenjanja?

Trenutna situacija oko koronavirsa će pokrenuti proces uspostavljanja novih faktora uspjeha turizma u budućnosti. Nije li upravo to temelj za izgradnju budućih konkurentskih sposobnosti hrvatske turističke tržišne utakmice? Otvaraju se brojne prilike, naglašava Ivandić.

Tako puno toga za prilagoditi, promijeniti, inovirati. I puno toga za komunicirati s tržištem. Gdje smo?

Ne smijemo zbog ovih trenutnih virusnih preokupacija ispustiti iz vida, namjerno ili nenamjerno, i brojna druga, temeljna, pitanja koja određuju razvojnu poziciju hrvatskog turizma. Posebno ona usmjerena na traženje zajedničke strateške orijentacije prema dugoročnom podizanju kvalitete turističkog proizvoda kao ključnom alatu s kojim možemo i trebamo ući u razvojno održivu konkurentsku utakmicu, navodi Ivandić, te dodaje kako pri tome nam se, vjerojatno, kao ključna pretpostavka uspostavljanja okvira za budući održivi razvoj nameće potreba ustrojavanja usklađenog, vertikalnog i horizontalnog, upravljačkog mehanizma koji bi trebao omogućiti da napokon upravljamo turizmom, a ne da turizam upravlja nama pružajući nam tek, ‘zdravo za gotovo’, privid uspjeha.

Za kraj Ivandić zaključuje kako se za svjetliju budućnost našeg turizma moramo početi baviti kolaborativnom procesom usklađivanja odrednica prostornog planiranja i strateškog te operativnog turističkog menadžmenta. Proces je to koji kroz propitivanje ravnoteže između dugoročnog očuvanja prirodne i kulturne baštine, kvalitete života lokalnog stanovništva i pritisaka tržišta uspostavlja svojevrsni destinacijski ‘vodič’ za nepokolebljivo osmišljavanje, provedbu i praćenje prikladnih mehanizama i mjera – stvarnog – održivog razvoja turizma.

Nemojmo turizam i ono što nam nosi uzimati zdravo za gotovo” zaključuje Ivandić u svojem radu.

U svakom slučaju svakako preporučujem da pročitate cijeli stručni rad dr.sc. Nevena Ivandića, koji je otvorio i elaborirao prava pitanja i teme, te postavio zanimljive hipoteze.

Ako se želimo strateški i održivo razvijati našu novu turističku paradigmu, svakako moramo dati odgovore na sva pitanja koja su otvorena u stručnom radu. Trebali smo odavno razmišljati o ovim temama, no sada je pravo vrijeme za reset, repozicioniranje i stvaranje novih zdravih i održivih temelja našeg turizma.

Cijeli stručni rad pročitajte u prilogu.

Prilog: Fake Plastic Treesi – dr.sc. Neven Ivandić

Foto: Institut za turizam / Pexels.com / Ilustracija: HrTurizam

Povezane vijesti: