Zajednica ponuditelja SkyToll a.s. iz Bratislave i TollNet a.s. iz Praga odabrani su kao izvođači novog sustava naplate cestarine, objavili su danas iz Hrvatskih autocesta nakon provedenog javnog natječaja.
Kao što od prije znamo, Hrvatska službeno planira maknuti naplatne kućice te ih zamijeniti novim elektroničkim sustavom naplate.
Iako se očekivalo da će se novi sustav prvo biti u funkciji početkom 2024. godine, pa tijekom 2025. godine, iz HAC-a navode kako je rok za dovršetak ovog projekta 24 mjeseca od sklapanja ugovora, što znači da ćemo ipak u 2026. godini voziti se po autocesti bez stajanja na naplatnim kućicama.
Novi, digitalizirani sustav naplate cestarine omogućit će korisnicima vožnju bez zaustavljanja na naplatnim postajama. Time će se znatno povećati protočnost i smanjiti štetne emisije uzrokovane zastojima jer dok ručna naplata cestarine ima kapacitet oko 300 vozila po satu, novi sustav omogućuje prolaz i do 3000 vozila.
Novi će se sustav temeljiti na kombinaciji dvaju suvremenih i provjerenih tehnologija: naplati putem unaprijeđene verzije ENC uređaja ugrađenog u vozilo (DSRC) - biti će potreban novi "ENC" uređaj, i automatskog sustava očitavanja registarskih oznaka (ALPR), koje spadaju u provjerene tehnologije koje se primjenjuju u EU.
Vozači će moći birati hoće li u automobilu imati transponder ( DSRC ) koji će bežičnom tehnologijom registrirati njihov ulazak i izlazak s autoceste ili će cestarinu plaćati sustavom očitavanja registracije ( ALPR ), što je prije svega više namijenjeno strancima, kako ne bi morali kupovati transpondere pri dolasku u Hrvatsku ( 85 % svih turista u RH dolazi cestovnim putem ).
Važno je i naglasiti, kako će novi sustava naplate cestarine biti uveden na svim autocestama u Republici Hrvatskoj (autoceste pod upravljanjem Hrvatskih autocesta, Bine Istre i Autoceste Zagreb-Macelj). Ono što je ključno, novi sustav naplate temelji se na slobodnom protoku vozila što znači kako nema zaustavljanja na naplatnim kućicama.
Foto: HAK