U Hrvatskoj, gdje se sezona očekuje i planira mjesecima unaprijed, vijest o planiranim radovima na A1 autocesti usred turističke špice odjeknula je, i završila, gotovo brzinom prometne nesreće u špici vikenda.
Naime, Hrvatske autoceste (HAC) najprije su 21. srpnja objavile kako će zbog rekonstrukcije vozne trake na dionici A1 između čvorova Karlovac i Novigrad, od petka 19. srpnja, promet biti preusmjeren na jednu traku u svakom smjeru. Radovi su trebali trajati sve do 31. srpnja, s mogućnošću dodatnog zatvaranja trakova i noću.
Planirati radove na autocesti u špici turističke sezone, kada deseci tisuća vozila dnevno prolaze ovom ključnom prometnicom, je svakako neozbiljno i neorganizirano. Ili suludo iz svakog kuta gledanja u jednoj ozbiljnoj turističkoj destinaciji.
Gotovo odmah nakon objave, vijest je naišla na val kritika i ogorčenja, kako građana, tako i turističkog sektora. Logično pitanje bilo: zašto radovi ussred špice sezone?
Dan kasnije, 22. srpnja, HAC je povukao odluku. Službeno priopćenje navodi da se zbog očekivanih gužvi, radovi odgađaju za jesen.
Pohvalna odluka, jer stvarno je "van pameti" raditi na rekonstrukciji autoceste u špici sezone.
Ovakav zaokret u planiranju ključne prometne infrastrukture, samo dan nakon što su službeno najavljeni radovi, dodatno otvara pitanje koordinacije i strateškog planiranja u kontekstu održavanja i razvoja prometne mreže, osobito tijekom glavne turističke sezone koja za Hrvatsku znači ne samo veći broj vozila, već i izravan utjecaj na turističko iskustvo i gospodarski učinak.
Jer dok se s jedne strane ulažu milijuni eura u promociju destinacije i podizanje razine usluge, s druge se, u istom trenutku, gotovo izvede prometni manevar koji riskira višesatne kolone i frustracije gostiju na ulazu u zemlju.
Ovo nije prvi put da planovi održavanja ulaze u konflikt s realnostima turizma. No pitanje koje ostaje: tko koordinira sustav? Tko planira kad, gdje i kako, i je li moguće da se u zemlji koja živi od turizma i prometa, takve odluke donose u zadnji čas i povlače još brže?
Srećom, radovi su za sada odgođeni. No pouka ostaje: destinacijsko upravljanje nije samo posao turističkih zajednica, već svih dionika - od komunalnih službi do državnih poduzeća. Turizam ne staje na ulazu u hotel. On počinje na ulazu u zemlju.