Pandemija koronavirusa zaustavila dolazak kruzera u Hrvatsku

Pandemija koronavirusa zaustavila je dolazak stranih brodova za kružna putovanja u hrvatski Jadran prošle godine. U 2020. godini ostvareno je ukupno 26 kružnih putovanja stranih brodova, što je za...

Pandemija koronavirusa zaustavila je dolazak stranih brodova za kružna putovanja u hrvatski Jadran prošle godine. U 2020. godini ostvareno je ukupno 26 kružnih putovanja stranih brodova, što je za 96,4% manje nego u istom razdoblju 2019.

Pandemija bolesti COVID-19 izravno je utjecala na pad dolazaka stranih brodova za kružna putovanja u hrvatskim morskim lukama u veljači, ožujku, srpnju, kolovozu i rujnu 2020. te na njihov nedolazak u travnju, svibnju, lipnju, listopadu, studenome i prosincu 2020.

Tih 26 kružnih putovanja po hrvatskom Jadranu ostvarilo je deset stranih brodova za kružna putovanja, čime je njihov broj u odnosu na isto razdoblje 2019. manji za 86,7%.

Izvor: DZS

Strani brodovi za kružna putovanja boravili su na hrvatskom Jadranu 124 dana u razdoblju od siječnja do prosinca 2020., što je za 91,5% manje nego u istom razdoblju 2019. Na tim stranim brodovima za kružna putovanja bilo je 4 138 putnika, što je za 99,6% manje nego u istom razdoblju 2019.

Od ukupno 26 kružnih putovanja, 84,6% putovanja ostvareno je u Dubrovačko-neretvanskoj županiji, dok je ostalih 15,4% putovanja ostvareno u Istarskoj županiji.

Što očekivati od 2021. godine?

Najskuplji kruzer je onaj koji ne plovi, kao i u avioindustriji. Dok je avioindustrija donekle održavala neke linije, kako zbog ljetne sezone, distribucije paketa i lijekova, a pojavio se i novi naziv – preighter, kruzing kompanije su imale totalni lockdown i kruzeri su cijelo vrijeme na čekanju.

Kako je svima u interesi što prije aktivirati globalni turizam, kruzing kompanije su, kao i avio kompanije, uvele razne zdravstvene i sigurnosne protokole. Također, uvode i PCR testiranje prije ulaska na kruzere, kao i tijekom putovanja, kako bi osigurale da na kruzerima “nema” oboljelih od covida19.

Kako su kruzeri pojam za gužvu i masu turista ili “ploveće velike resorte” svakako će najveći izazov za kruzing kompanije biti dobiti povjerenje putnika za putovanje kruzerima.

/ / / Zrakoplovne kompanije usmjerile fokus na cargo prijevoz, a od tuda i novi naziv – Preighter

Ove godine će dominirati auto gosti, a Hrvatska kao autodestinacija tu ima prednost. Naravno, u toj priči prednost ima Istra i Kvarner, dok Dalmacija i sve južnije destinacije imati će velikih problema. Pogotovo Dubrovnik koji je izuzetno ovisan o avio gostima. Upravo u Dubrovniku, uz pregovore s avio prijevoznicima, aktivno vode i razgovore s kruzing industrijom.

Grad Dubrovnik je održao online sastanak s predstavnicima CLIA-e (Cruise Lines International Association), krovnog udruženja cruise industrije – glavnim direktorom za tržište Europe i Ujedinjenog Kraljevstva Ukkom Metsolom te direktoricom za područje Mediterana Mariom Deligianni.

Predstavnici CLIA-e iskazali su optimizam da će, uz nastavak proizvodnje i distribucije cjepiva te nakon što se uklone međunarodne restrikcije koje vrijede za  putovanja međunarodnoj razni, i cruise tržište na području Europe doživjeti oporavak u drugom i trećem kvartalu godine.  

Direktor CLIA-e za Europu Ukko Metsola podsjetio je kako je tržište kružnih putovanja i u prošlosti uspješno prevladalo teške posljedice koje su se izrazito negativno odrazile na poslovanje, poput terorističkog napada 11. rujna ili financijske krize 2008. godine.

Velika pažnja posvećuje se zdravstvenim i sigurnosnim protokolima koje su ova društva usvojila još prošle godine, a istaknuto je kako su članice udruženja od srpnja prošle godine zabilježile 200 tisuća putnika bez većih, odnosno bez ikakvih, incidenata.

Direktorica za Mediteran Maria Deligianni istaknula je da su Hrvatska i Dubrovnik svakako na mapi CLIA-e u sezoni 2021., naglasivši kako je nužno pridobiti povjerenje državnih institucija u Hrvatskoj u uspostavljene sigurnosne i zdravstvene standarde jer se društva moraju na vrijeme pripremiti za pokretanje poslovanja.

Iz Dubrovnika dolazi i vijest kako se razmišlja o “bubble grupama” tj. putnicima s kruzera koji neće slobodno razgledavati grad niti se miješati s Dubrovčanima i domaćim turistima, nego će imati organizirane zasebne posjete muzejima i ostalim kulturnim i drugim institucijama.

Koliko je to pametan potez je svakako za raspravu, kao i općenito o pozitivnim i negativnim posljedicama kruzing turizma na neku turističku destinaciju. Jedno je sigurno, kruzing industriju čeka izazovna godina i dugogodišnji oporavak, kao i cijeli turistički sektor. Ova godina će biti izvanredna kao prošla, a početak oporavka turističkog sektora počinje od 2022. godine.

Foto: Pixabay.com

Povezane vijesti:

Hrvatski HR English EN